تریبون یک واژه فرانسوی به معنی منبر و سکویی می‌باشد که افراد برای سخنرانی از آن استفاده می‌کنند، برای بررسی دقیق تر معنی این کلمه ادامه مطلب را مطالعه فرمائید ( تریبون به چه معناست ؟ ).

تریبون یعنی چه

معنیمیز سخنرانی به صورت ایستاده
سکوی سخنرانی
میز سخنرانی
میز خطابه
منبر ایستاده
تلفظ/teribu(o)n/
ریشه کلمهیونان- روم – فرانسه
تریبون به چه معناست ؟
تریبون
تلفظ تریبون

تریبون در لغت‌نامه دهخدا

این لفظ فرانسوی است لیکن در خود فرانسه بمعنی سکو و منبر می‌باشد نه میز خطابه .

مأموری که حفظ حقوق مردم را بر عهده داشت .

این واژه از « تریبونوس » لاتینی اخذ شده و در روم قدیم به صاحب منصب قضایی اطلاق می شده که وظیفه او دفاع از حقوق و منافع ملت بود .

شاید به همین دلیل است که در ابتدا در ایران به میز سخنرانی مجلس تریبون گفته می‌شد و کم کم به هر میز خطابه ای تریبون گفته شد .

لغت‌نامه دهخدا

تریبون [ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) مؤلف فرهنگ نظام در ذیل کلمه «تریبون » ( ؟ ) آرد: این لفظ فرانسوی است لیکن در خود فرانسه بمعنی سکو و منبر است نه میز خطابه ( فرهنگ نظام ج 2 )، مأموری که حفظ حقوق مردم را بر عهده داشت ( ایران باستان ج 3 ص 2297 ).

این کلمه از تریبونوس لاتینی اخذ شده و در روم قدیم به صاحب منصب قضایی اطلاق می شده که وظیفه او دفاع از حقوق و منافع ملت بود.و شاید بهمین جهت و بطور اخص در ایران به میز خطابه مجلس شورای ملی اطلاق گردید و رفته رفته به میز خطابه و سخنرانی هم گفته اند، رجوع به تریبونوس شود.

معنی تریبون در فرهنگ عمید

  1. میز بلندی که جلوی آن پوشیده است و سخنران در هنگام صحبت پشت آن می ایستد.
  2. جایی که یک فرد یا یک گروه، عقاید و آرا خود را بیان می کنند.

معنی تریبون

تریبون در اصطلاح میز سخرانی به صورت ایستاده می‌باشد، تریبون در سالن مراسمات میزی است که مجری در پشت آن قرار می‌گیرد و افرادی که برای سخنرانی بر روی صحنه می‌آیند نیز پشت آن ایستاده و سخنان خود را بیان می‌کنند .

در معنای عرفی به افرادی شناخته شده ای که امکان سخنرانی برای مردم را دارند ، « تریبون دار » می‌گویند .

blank
معنی تریبون

ریشه کلمه تریبون

در روم و یونان باستان برخی از قاضی ها که برای دفاع از حق مردم به صورت سالیانه سخنرانی می‌کردند را تریبون می‌نامیدند ، در آن زمان تریبون به افراد صاحب منسب که امکان سخن گفتن با مردم را داشتند ، گفته می‌شد .

معنی سیاسی تریبون

تریبون در اصطلاح سیاسی به فضای بیان عقاید گفته می‌شود ، مثلا فردی که امکان سخن گفتن برای مردم را دارد را فرد تریبون دار می‌نامند ، همچنین به صاحبان رسانه ، تریبون دار می‌گویند .

تریبون به انگلیسی

podium , Tribune , Tribunus

blank
تریبون به انگلیسی

مطالب پیشنهادی

مبذول فرمایید

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 854

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir