قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی یک از مرغوب ترین قهوه های دنیا می‌باشد که به دلیل عطر و طعم بی نظیرش مورد استقبال علاقه مندان قهوه می‌باشد ، در این مقاله به بررسی قهوه اتیوپی می‌پردازد . ( قهوه اتیوپی / مشخصات کامل )

قهوه اتیوپی
قهوه اتیوپی

غلظت : متوسط

درجه رُست : مدیوم

اسیدیته : متوسط

مقدار کافئین: متوسط

کشت قهوه اتیوپی

جالب است بدانید 70 درصد از ارزش صادرات کشور اتیوپی مربوط به قهوه می‌باشد ، 25 درصد از جمعیت اتیوپی مخارج خود را از کشت و فرآوری قهوه به دست می‌اورند .

قهوه اتیوپی مهمترین رقیب قهوه یمن می‌باشد البته هر دوی این قهوه ها از نژاد عربیکا می باشند .

برای کشت قهوه به زمین های مرتفع نیاز می‌باشد ، مزارع اتیوپی در ارتفاعات این کشور که خاک بسیار غنی دارد طی قرن ها به وجود آمده است ، قهوه اتیوپی دارای اسیدیته بالا می‌باشد و از نظر اندازه دانه در رده متوسط طبقه می‌شود .

کشور اتیوپی اکنون پنجمین تولید کننده قهوه از نظر میزان تولید می‌باشد و سالانه ۳۸۴ هزار تن قهوه در بازار های داخلی و خارجی خود عرضه می‌کند که 50% از آن صادر می‌شود .

فرآوری قهوه اتیوپی

به مدت قرن ها قهوه اتیوپی به روش طبیعی ( سنتی ) فرآوری می‌شده است ، اکنون با پیشرفت صنایع فرآوری دیگر مانند سابف فرآوری طبیعی رونق ندارد و کشاورزان ترجیح می‌دهندمحصولات خود را به صورت صنعتی فرآوری کنند .

شرکت های جدید که قهوه را از کشاورزان خریداری می‌کنند نیز روش صنعتی را به دلیل بهره وری بالاتر بیشتر می‌پسندند.

تاریخچه قهوه اتیوپی

مردم اتیوپی بر این باور می‌باشند که در قرن 11 میلادی یک چوپان به نام « کالدی » قهوه را کشف کرده است ، اما یافته های باستان شناسان ثابت کرده است قهوه از قرن ششم میلادی در جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است .

دم کردن قهوه اتیوپی

بهترین روش برای دم کردن قهوه اتیوپی روش چکه ای Drip Coffee می‌باشد :

دم کردن چکه‌ای یا دریپ کافی (Drip Coffee) نام دارد که در آن آب جوش از پودر قهوه آسیاب شده موجود در فیلتر مخصوص عبور می‌کند و در مسیر، قهوه دم شده از آن خارج می‌شود ، در این روش مهمترین مزیت آن است که قهوه به سرعت دم میکشد .

دم کردن قهوه اتیوپی
دم کردن قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی / مشخصات کامل

مراسم قهوه اتیوپی

قهوه آنقدر برای مردم اتیوپی مهم می‌باشد که در فرهنگ و مراسمات آنها جایگاه ویژه پیدا کرده است ، مردم اتیوپی برای پذیرایی از مهمان های مهم خود مراسم قهوه برگزار می‌کنند که 3 ساعت به طول می‌انجامد .

مراسم به این صورت می‌باشد که مادر و فرزندان باید قهوه را از ابتدا به صورت تازه تازه تفت بدهند و مراحل دم کردن را طی کنند تا قهوه ای مرغوب برای مهمان آماده شود .

سلیقه مردم اتیوپی این گونه است که قهوه کم شیرین بدون شیر را می‌پسندند .

پس از رفتن مهمان ، اهل خانه تفاله های موجود را برای استفاده مجدد دم می‌کنند و یک قهوه رقیق تر به دست می‌آورند ، این کار از اصراف دانه های قهوه جلوگیری می‌کند .


میزان کافئین قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی از نظر میزان کافئین در سطح متوسط طبقه بندی می‌شود و 1/10 – 1/14 درصد کافئین دارد .

میزان کافئین قهوه اتیوپی
میزان کافئین قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی سیدامو

دانه قهوه اتیوپی سیدامو با فرآوری طبیعی و روست متوسط خود قهوه ای با وِیژگی های عطری طعمی مطبوع که خصیصه های عطری مرکبات با ته عطر ملایمی از کاکائو و همچنین طعم قهوه با ته مزه مرکبات و لیمو مانند ، را برای قهوه دوستان یادآور می کند.

درجه و شدت تلخی این قهوه پس از دم کشیدن متوسط است به همراه اسیدیته متعادل با بدنه ای نرم و پر می باشد که بیشتر مناسب برای تهیه قهوه به روش دمی و یا استفاده در ترکیبات قهوه شما می باشد.

انواع قهوه اتیوپی :

قهوه های اتیوپی بر اساس مکان کاشت نام گذاری شده اند و اصلی ترین قهوه های اتیوپی عبارت است از :

انواع قهوه اتیوپی
انواع قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی یرگاشف

مشهورترین قهوه‌ی صادراتی اتیوپی را داراست که اندازه متوسط و طعم‌‌‌های شیرین گل و مرکبات دارد ، یرگاشف اکثرا با روش فرآوری خیس تهیه می‌شود. منطقه‌ی یرگاشف در واقع بخشی از سیدامو به‌حساب می‌آید اما کیفیت بالاتر قهوه آن را از بخش سیدامو جدا کرده است .

قهوه اتیوپی لِکِمپتی 

قهوه‌ی لِکِمپتی اسیدیته‌ی متوسط، طعم‌ مختصر از میوه‌ ها و اندازه متوسط و مطلوبی دارد.

قهوه اتیوپی هراری

قهوه‌ی وحشی و سنگین، با طعم‌‌های تند و معطر شراب و تمشک در منطقه‌ی اورومیا (سابقاً هرار ) کشت می‌گردد .

قهوه اتیوپی جیما

قهوه‌ی جیما محصول مناطق ایلوبابور و کافا می‌باشد ، این قهوه وقتی با فرآوری خیس عمل بیاید اسیدیته‌ی پایین و طعم مطلوبی دارد اما در فرآوری خشک طعم ناخوشایند دارویی پیدا خواهد کرد .

قهوه اتیوپی لیمو 

قهوه‌ی لیمو نیز از بخش غربی کشور به‌دست می‌آید و با تن‌واری متوسط، پروفایلی بسیار شبیه به سیدامو دارد.

قهوه اتیوپی گیمبی 

قهوه‌ی گیمبی اندازه سنگین‌تری از سایر قهوه ‌ها دارد و به‌ خاطر عطر پیچیده و طعم تیز اسیدی ‌اش معروف می‌باشد .

قهوه عربیکا

طرز صحیح دم کردن قهوه

لیست نوشیدنی های کافئین دار

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir