کیست هموراژیک یک بیماری زنانه می‌باشد که در زنان یائسه نشده دیده می‌شود ، هر گاه کیست های تخمدان خونریزی داشته باشند آن کیست را هموراژیک می‌نامند ، در ادامه این مقاله به بررسی دقیق کیست های هموراژیک می‌پردازیم . ( کیست هموراژیک / علائم و درمان )

کیست تخمدان هموراژیک
کیست تخمدان هموراژیک

کیست هموراژیک

کمله هموراژیک از نظر لغوی یعنی خونریزی کننده ، کیست هموراژیک در تخمدان ( Hemorrhagic Ovarian Cyst ) به کیست هایی اشاره دارد که دچار خونریزی شده اند .

کیست هموراژیک چیست ؟
کیست هموراژیک چیست ؟

انواع کیست تخمدان :

  1. کیست های فولیکولی
  2. کیست های جسم زرد
  3. کیست های اندومتریوز
  4. کیست های آدنوما
  5. کیست تخمدان درموئید
  6. تخمدان‌های پلی کیستیک

حالت هموراژیک در کیست های فولیکولی یا جسم زرد رخ می‌دهد ، و ممکن است تخمدان های یک یا دو طرف را درگیر کند ، علت به وجود آمدن این بیماری مشخص نیست .

علائم کیست هموراژیک

کیست های هموراژیک در سایز کوچک و متوسط معمولا علائم خاصی را بروز نمی‌دهند ، این کیست ها در معاینات لگنی توسط پزشک تشخیص داده میشوند .

اگر کیست بدون درد باشد معمولا پزشکان نظارت بر آن را توصیه می‌کنند و برای این کار از بیمار می‌خواهند هر چند ماه یکبار سونوگرافی انجام دهد ، اما اگر کیست هموراژیک دارای درد باشد و یا اندازه آن بیش از 10 سانتی متر شود ، اقدام به جراحی لازم می‌شود .

در اکثر موارد یک تخمدان درگیر می‌شود اما اگر هر دو تخمدان درگیر این بیماری شده باشد جراح مجبور به خارج کردن هر دو تخمدان می‌شود .

علائم کلی کیست هموراژیک : درد شدید لگن، احساس پری یا سنگین در لگن و درد در هنگام رابطه جنسی یا در طول حرکت روده .

علائم کیست هموراژیک
علائم کیست هموراژیک

کیست هموراژیک / علائم و درمان

ناباروری بعد از جراحی

بسیاری از بیماران نگران ناباروری خود پس از عمل جراحی هستند ، ناباروری در مواردی که پخشت مجبور به خارج کردن هر دو تخمدان شود رخ می‌دهد و این حالت در موارد نادر دیده می‌شود .

هیچ روشی برای متوقف کردن رشد کیست های هموراژیک وجود ندارد ، برخی تحقیقات نشان داده است قرص های ضدبارداری با سرکوب تخمک گذاری موجب کاهش خطر ابتلا به کیست های هموراژیک می‌شود .

انواع جراجی کیست هموراژیک

لاپاراسکوپی

هرگاه اندازه کیست هموراژیک کوچک باشد و عدم وجود سرطان در آن تشخیص داده شود، پزشک برای جراحی می‌تواند از روش لاپاراسکوپی استفاده کند.

در این روش جراح با ایجاد چند سوراخ کوچک در اطراف ناف ، ابزار مخصوص را وارد بدن بیمار میکند و کیست را با ظرافت از بدن خارج می‌نماید .

لاپاراتومی

در صورتی که اندازه کیست هموراژیک بزرگ باشد ، جراح باید با ایجاد یک برش بزرگ بر روی شکم ، به تخمدان ها دسترسی پیدا کند ، هنگامی که جراح به تخمدان دسترسی پیدا کند یک نمونه برای آزمایشگاه میفرستد تا به صورت فوری پاسخ بدهند که آیا کیست سرطانی است یا خیر ؟

در صورتی که کیست سرطانی باشد ، آن تخمدان باید خارج شود و اگر هر دو تخمدان درگیر باشند باید رحم و تخمدان به طور کامل خارج شوند . ( در این حالت فرد دیگر توانایی باروری خود را از دست میدهد )

اشکال کیست هموراژیک

در اکثر موارد درد لگن وخیم ، علامت و نششانه کیست تخمدان هموراژیک می‌باشد . این اختلال شامل آپاندیسیت وخیم و حاملگی بیرون از رحم می‌باشد.

همچنین تشخیص های افتراقی مهم دربرگیرنده چرخش تخمدان، PID ( بیماری التهابی لگنی ) و آدنیت مزانتریک می‌باشد .

حاملگی خارج از رحم مهم ترین بیماری است که شبیه کیست هموراژیک میباشد . تست خون بتای HCG سرمی با بازنگری ظریف ساختارهای آدنکسال می‌تواند به تشخیص حاملگی بیرون از رحم از کیست هموراژیک کمک می‌کند .

پیشگیری

تا کنون علم پزشکی روشی برای پیشگیری از کیست های هموراژیک پیدا نکرده است زیرا هنوز علت به وجود آمدن آن مشخص نشده است ، تنها گفته می‌شود مصرف قرص های ضد بارداری می‌تواند شانس بروز این نوع کیست را کاهش بدهد .

انواع کیست هموراژیک

  • الگوی رتیکل ریز : این کیست معمول ترین گونه کیست تخمدان هموراژیک می‌باشد. رشته های نازک فیبرین ظواهر شبکه ای تولید می‌کنند، این وضعیت الگوی رتیکل نامیده میشود .
  • ظواهر لخته ای : مراحل شکل گیری لخته و کیست تخمدان هموراژیک باعث  تشکیل یک لخته مثلثی در بخشی از کیست می گردد و مایع سرمی اشباع باقیمانده کیست را لبریز می نماید.
  • سطح سیال باقیمانده در کیست هموراژیک : شکل دیگر کیست که در سونوگرافی مشاهده می شود مایع باقیمانده داخل کیست میباشد، این باقی مانده به وسیله رسوب یا این که عنصرهای ریز در درون کیست تخمدان هموراژیک تشکیل می گردد.

پاره شدن کیست هموراژیک

هرگاه کیست های هموراژیک تخمدان دچار پارگی شود ، سبب تجمع خون در لگن می‌گردد ،این موقعیت به طور مایع اکوژنیک اطراف کیست و رحم است، چنانچه خونریزی شدید باشد ، امکان دارد هموپریتونیوم خون داخل کیسه موریس مشاهده شود . این صورت پاره‌ شدن مشابه بارداری خارج از رحمی است.


کاهش درد کیست تخمدان

درد همراه با کیست های تخمدان را می‌توان به روش های زیر کنترل کرد :

  • داروهای مسکن مانند استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، دارو های دارای مخدر
  • در حالیکه روش های هورمونی ضدبارداری مانع رشد کیست های جدید می شوند، اما برای درمان کیست های فعلی مفید نیستند.
  • چای بابونه : اثر آرامش بخش چای بابونه درد را کاهش داده و باعث آرامش فرد می‌شود .
  • بادام : بادام دارای مقادیر بالای منیزیم است که می تواند در تسکین درد مفید باشد .
  • چای زنجبیل : یکی دیگر از مسکن های گیاهی برای درمان خانگی کیست تخمدان است .

معرفی کامل دارو اوروکیناز + موارد مصرف و عوارض

راه های رفع سیاه شدن لبه های واژن
کیست هموراژیک یا آندومتریوما / کیست هموراژیک چیست نی نی سایت

کیست هموراژیک بدخیم است / عکس کیست هموراژیک

درمان خانگی کیست هموراژیک / درمان قطعی کیست هموراژیک

کیست هموراژیک یا درموئید / آیا کیست هموراژیک باعث نازایی میشود

کیست هموراژیک / علائم و درمان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 561

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir