« گرگاس » حیوانی نوظهور می‌باشد که بسیاری از ایرانیان هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند و حتی میتوان گفت بسیاری از مردم نمیدانند چنین حیوانی اصلا وجود دارد . در این مقاله به بررسی این حیوان و زندگی آن در ایران میپردازیم ، در ادامه همراه ما باشید ( گرگاس چیست ? نکات شگفت انگیز ).

گرگاس
گرگاس

گرگاس چیست ؟

گرگاس حیوانی است که مادرش سگ و پدرش گرگ می‌باشد ، این حیوان با ترکیب خصوصیت های هر دو حیوان موجودی قوی تر و باهوش تر است .

گرگاس ها هوش سگ ، شجاعت و درندگی گرگ و جثه ای بزرگتر از هر دو حیوان را دارا می‌باشد . گرگاس ها در استان های شمال غربی و جنوب مرکزی دیده می‌شوند .

زاد و ولد بسیار بالا :

گرگاس ها در هر بارداری 16 توله به دنیا می‌آورند که رقم شگفت انگیزی می‌باشد ، همین موضوع باعث شده است تعداد گرگاس ها در ایران به سرعت رو به افزایش باشد . برخی از کارشناسان اعتقاد دارند تا چند دهه دیگر گرگاس پرجمعیت ترین حیوان وحشی ایران خواهد شد .

عکس گرگاس
عکس گرگاس

ظهور گرگاس در طبیعت

کارشناس های محیط زیست بر این باور می‌باشند که گرگاس حاصل دخالت انسان در طبیت است ، وقتی انسان ها با نگهداری از سگ ها تولید مثل آنها را افزایش میدهند مجبور به رها کردن توله سگ ها در طبیعت میشوند ، توله سگ های ماده رها شده در طبیعت به اجبار وارد گله گرگ های می‌شوند و پس از گذشت چند ماه و بالغ شدن با آنها جفت گیری میکنند .

گرگاس با تولد از سگ ماده که با گرگ نر جفت گیری کرده است حیوانی دورگه می‌شود که با توجه به خصوصیات مادرش دوست دارد به شهر و روستا نزدیک شود و همین مسئله شروع دردسر برای انسان های است .

گرگاس هایی که به محل زندگی انسان ها نزدیک می‌شوند به دلیل نیاز به غذا ممکن است به انسان ها حمله کنند .

حمایت از حیوانات یا مداخله در طبیعت هر چه که اسمش را بگذاریم در نهایت این مشکل را برای طبیعت و انسان ها به وجود آورده است .

گرگاس عکس
گرگاس عکس

گرگاس در تسوج آذربایجان

سال 1397 بود که خبر حمله گرگاس ها به اهالی روستاهای اطراف شهر تسوج آذربایجان شرقی در اخبار مطرح شد . در این حمله 8 نفر به شدت مجروح شدند .

از آن زمان موضوع وجود گرگاس در ایران جدی تر شد اما پس از مدتی باز هم این موضوع به دست فراموشی سپرده شد .

عکس گرگاس
عکس گرگاس

ویژگی های ظاهری گرگاس

گرگاس قد بلند و استخوان بندی طویل و درشت ، پوزه بزرگتر از سگ و گوش های دراز و بر خلاف سگ دم عقربی ندارد و دمش تقریبا عمود بر زمین است (در حالت‌ عادی و غیر تهاجمی) رنگ این حیوان غالبا به رنگ گرگ ایرانی می باشد اما در کشور های دیگر تنوع رنگی بسیار زیادی دیده می‌شود ، خصوصیات رفتاری گرگاس می تواند از پدر خود که یک گرگ است بسیار خشن تر و بی رحمانه تر باشد که خوی درندگی یک گوشتخوار بیشتر از گرگ در گرگاس قابل مشاهده است . علاقه گرگاس به آمدن به محیط زندگی انسان از ویژگی های مادرش است .

در مواردی دیده شده است، این حیوان با آموزش دهنده خود ارتباط برقرار میکند اما باز هم نمیتوان آن را رام شده دانست .

به دلیل حمل ژن خاص سگ ها در گرگاس، بوی مخصوص بدن سگ ها در این حیوان وحشی نیز وجود دارد.

نکته : سگ گرگی که نامش در بین علاقه مندان به سگ معروف بوده و جز نژاد های اهلی سگ است، با گرگاس (سگ گرگ) فرق دارد.

عکس حیوان گرگاس
عکس حیوان گرگاس

گرگاس چیست ? نکات شگفت انگیز

سابقه گرگاس در ایران

وجود گرگاس در شیراز حدود ۱۰۰ سال پیش توسط کارشناسان خارجی محیط زیست در کتاب جانوران ایران اعلام شده است و در طبیعت جانوران وحشی ۲ رگه دیگری وجود دارد که معمولا تمایلی برای حمله به انسان ندارند. 

گرگاس
گرگاس

گرگاس خطرناک تر از گرگ

آمار حمله گرگاس ها به انسان در سراسر جهان چندین برابر حمله گرگ ها است ، علت این موضوع کاملا مشخص می‌باشد ، گرگاس بر خلاف گرگ به محیط زندگی انسان نزدیک میشود و در صورت گشنگی خوی وحشی خود را به نمایش میگذارد .

گرگاس با توجه به قدرت جسمی بالا معمولا برای شکار از غافلگیری استفاده نمیکند ، این حیوان به سمت شکار حرکت میکند و در صورت فرار شکار ، آنقدر به دنبال آن میرود تا شکار خسته شود و تسلیم گردد .


عکس گرگاس
عکس گرگاس

میرشکار

بخشداری تسوج در پی حمله ی گرگاس ها مجوز ویژه میرشکار ها را صادر کرده است تا با شناسایی دقیق این حیوان با آن برخورد شود .با توجه به اینکه تشخیص این حیوان از سگ مشکل است باید افراد متخصص به عنوان میرشکار استفاده شوند .

افرادی که اسلحه داشته و مجوز حمل سلاح دارند به این معنی نیست که میرشکار بوده و می‌تواند خودسرانه کاری انجام دهد بلکه تنها میرشکاری که توسط بخشداری معرفی شده است قابل قبول می‌باشد.

ایرنا

مجموعه عکس سگ پشمالو سفید

حمله سگ های ولگرد به یک کودک در شهر ری

چاق ترین سگ دنیا

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.2 تعداد آرا: 282

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir