شاید شما هم در مورد نوشتن بازخورد یا بازخور دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم . ( بازخورد یا بازخور ? )
املای صحیح این واژه « بازخورد » میباشد و نوشتن به صورت « بازخور » نادرست است .
تلفظ بازخورد :
بازخورد یعنی چه
بازخورد یا فیدبک ( Feedback ) یک پیام از خروجی ، برای کنترل بهتر ورودی میباشد . با استفاده از بازخورد میتوان یک سیستم را به حالت پایدار و ایدهآل درآورد .
مثال بازخورد :
سیستم کروز کنترل خودرو که میتواند سرعت خودرو را به صورت اتوماتیک در محدوده تنظیم شده حفظ کند .
- ورودی : سوخت و هوا .
- سیستم : مجموعه موتور و سیستم انتقال قدرت تا چرخ ها .
- خروجی : سرعت خودرو .
- بازخورد : اطلاعات ارسالی از سنسور سرعت .
- هدف : حفظ سرعت خودرو در کمیت 100 کیلومتر بر ساعت .
در این سیستم اگر سرعت خودرو کمتر از 100 کیلومتر بر ساعت باشد ، موتور با استفاده از بازخورد ارسالی از سوی سنسور سرعت متوجه کمبود سرعت میشود و با افزایش سوخت و هوای ورودی به موتور موجب بالا رفتن سرعت میشود . بالا رفتن سرعت تا جایی ادامه پیدا میکند به عدد 100 میرسد و اندکی از آن عبور میکند .
در این لحظه با توجه به بازخوردی که از سنسور سرعت به موتور ارسال میشود ، موتور متوجه میشود که باید مقدار سوخت و هوا را کاهش بدهد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نزدیک شود .
این نوسان تا جایی ادامه پیدا میکند که سرعت خودرو در عدد 100 تقریبا با یک تلرانس قابل قبول حفظ شود . در سیستم های مختلف تعداد دفعات تجزیه و تحلیل بازخورد متفاوت میباشد .
مثلا یک کروز کنترل ممکن است در هر ثانیه 3 مرتبه بازخورد را بررسی کند و در یک سیستم کروز کنترل پیشرفته تر در هر ثانیه 10 مرتبه بازخورد بررسی شود .
انواع بازخورد
بازخورد یک مفهوم و ایده بسیار مفید میباشد که محدود به دستگاه های فیزیکی نیست . بازخورد در علوم انسانی بخصوص روانشناسی کاربرد دارد شاید بتوان گفت هر علمی که بشر با آن سر و کار دارد با استفاده از مفهوم بازخورد قابل تجزیه و تحلیل و کنترل است .
یک اقتصاد دان زمانی که قانون اقتصادی جدیدی را برای یک کشور تعریف میکند ، پس از مدت زمانی با دریافت بازخورد تصمیم خود از وضیعت اقتصادی میتواند متوجه شود آیا به اهدافش نزدیک تر شده است یا دور تر ؟
برخی از انواع بازخودر
بازخورد ( feedback ) :
[رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی، مهندسی مخابرات] بازگرداندن بخشی از نشانک/ سیگنال خروجی افزاره به ورودی آن
بازخورد ابر ( cloud feedback ) [ علوم جَوّ ] تغییر اثرهای تابشی اَبرها در واکنش به پریشیدگی اقلیمی بیرونی
بازخورد مثبت ( positive feedback )
[ روان شناسی ] نوعی بازخورد که موجب افزایش یا تداوم رفتار می شود
بازخورد منفی ( negative feedback ) [ روان شناسی ] نوعی بازخورد که موجب کاهش یا توقف رفتار می شود
مترادف بازخورد
- پسفرست
- بازفرست
- پسخور
- پسخوراند
- یا فیدبک
بازخورد مشتریان
بازخورد مشتریان اصطلاحی تجاری است که به پروسهی نظرخواهی از مشتریان دربارهی یک کسبوکار، محصول یا خدمت گفته میشود.
هدف از دریافت بازخورد مشتریان :
- به بهتر شدن محصول یا سرویس کمک میکند.
- بهترین روش برای سنجش میزان رضایت مشتری است.
- دیدگاه قابل اجرایی را فراهم می کند تا بتوان تجربه مشتری را بهبود بخشید .
- مشتری شما را به خاطر میسپارد.
- اطلاعاتی عینی فراهم می کند که توسط آن میتوانید تصمیمات تجاری بهتری بگیرید.
چرخه بازخورد محصول
چرخه بازخورد محصول فرآیند جمع آوری بازخورد مشتری به طور مداوم و بهبود محصول شما براساس نظرات وی است. یعنی فرآیندی است برای جمع آوری بازخورد مشتری به طور مداوم و بهبود محصول شما براساس نظرات وی. ایجاد ایدههای مرحله اولیه میتواند به ایجاد بازخورد سریع و کارآمد محصول کمک کند. ایدههایی در مورد روشهای مقرون به صرفه برای انجام این کار وجود دارد.
به عنوان مثال بروشورها، دیتاشیتها و نمونههای اولیه رابط کاربری، ملموس هستند و می توانند همیشه در معرض دید و در دسترس کاربران قرار بگیرند.
رجبی هستم از بوشهر
بسیار ممنون برای این مطلب
خدانگهدار