شاید شما هم در مورد نوشتن قرمه سبزی یا قورمه سبزی دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم .

املای صحیح « قُرمه سبزی » می‌باشد ولی در میان عامه مردم نوشتن آن به صورت « قورمه سبزی » بسیار رایج است و در لغتنامه های معتبر زبان فارسی هر دو املا موجود است. بنابراین نمیتوان یک املا را بطور کلی غلط دانست و باید پذیرفت با واژه ای دو املایی مواجه هستیم.

قرمه سبزی یا قورمه سبزی
قرمه سبزی یا قورمه سبزی

قرمه سبزی

قرمه سبزی یک نوع خورش سنتی تهران می‌باشد، که به دلیل طعم و مزه بسیار عالی در سراسر ایران طبخ می‌شود. قرمه سبزی از ترکیب گوشت قرمز، شنبلیله، جعفری، تره، لوبیا و… تهیه می‌گردد.

افراد یا این غذا را بسیار دوست دارند یا هیچ علاقه ای به آن ندارند، این موضوع به دلیل وجود سبزی عطری شنبلیله است.

تلفظ قرمه سبزی

مترادف و معادل قرمه سبزی : خورش سبزی.

ضرب المثل « فلانی کله اش بوی قرمه سبزی می‌دهد » : یعنی بسیار بی تجربه و پُر اشتباه است.

/qormesabzi/

قرمه سبزی در لغتنامه معین

( ~ . سَ ) (اِمر. ) نوعی خورش ایرانی با قطعات گوشت و لوبیا (معمولاً قرمز ) و سبزی خرد کرده .

طرز تهیه : قورمه سبزی را چند نوع می پزند، از جمله یک طریق این است : گوشت را قلیه کرده در پیاز و روغن سرخ کنند و آب می ریزند نیم پز که شد تره و شبت و اسفناج خرد کرده را در روغن و پیاز سرخ کرده داخل کنند، قبل از این که سبزی پخته شود و بروغن آید آبغوره میریزند و پس از اینکه بروغن آمد بردارند و کمی شنبلیله را هم به سبزی قورمه اضافه کنند .

فرهنگ عمید:

خورشی که از گوشت، تره، جعفری، و شنبلیله درست کنند.

قورمه سبزی در لغتنامه دهخدا

قورمه سبزی [ قُرْ م َ / م ِ س َ ] ( اِ مرکب ) نوعی قرمه و طرز تهیه آن بدین گونه است که قورمه سبزی را چند نوع می پزند از جمله یک طریقه این است که گوشت را قلیه کرده در پیاز و روغن سرخ می کنند و آب میریزند، نیم پز که شد تره و شبت و اسفناج خرد کرده را در روغن و پیاز سرخ کرده داخل می کنند و قبل از آنکه سبزی پخته شود و به روغن آید آبغوره میریزند و پس از اینکه به روغن آمد بردارند و کمی شنبلیله راهم به قورمه سبزی اضافه کنند ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی قورمه در لغتنامه دهخدا

قورمه [ قُرْ م َ ] ( ترکی ، اِ ) قُرمه، از ترکی قاوورماق بمعنی بریان کردن ( سنگلاخ )، مطلق بریان خصوصاً گوشت بریان، ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). و طرز تهیه قورمه بدین گونه است که گوشت بی استخوان را خرد کرده با کمی آب بار کنند، نیم پز که شد نمک میزنند و پس از تمام شدن آب آن روغن دنبه را که جداگانه آب کرده اند با خلال پیاز میریزند تا خوب سرخ شود و روغن آن کف کند، سپس زمین گذاشته و پس از سرد شدن در کوزه لعابدار ریخته در کوزه را با کاغذی که در شیر داغ فروبرده اند می بندند و در جای خنکی نگاه دارند ( فرهنگ فارسی معین ).
– قورمه اسفناج : گوشت را خرد کرده پیاز را در روغن نیم سرخ کرده ، گوشت را در آن سرخ کنند و آب ریزند، نیم پز که شد اسفناج را هم در روغن پیاز چرخ داده مخلوط کنند. نزدیک پایین آوردن آب غوره یا لیمو خشک را بعنوان چاشنی میزنند ( فرهنگ فارسی معین ).
– قورمه بادنجان : بعد از سرخ کردن گوشت در پیاز و روغن آب ریخته ، نزدیک پخته شدن ، بادنجان را حلقه حلقه کرده علیحده سرخ نموده با گوشت مخلوط کنند تا پخته شود یا ساده با آبغوره ریخته چند جوش که زد و به روغن آمد برمیدارند، بجای بادنجان ، ریواس ، زردک ، کلم ، کدو، سیب و خیار و غیره نیز میتوان ریخت ، چاشنی همه آنها ترشی و کمی قند یا سرکه شیره است ( قرمه سیب و آلبالو را چاشنی نمیزنند)، ( فرهنگ فارسی معین ).
|| گوشتی که خشک کنند و ذخیره نمایند، بهار خوش ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی قرمه در لغتنامه دهخدا

قرمة [ ق َ م َ ] ( ع اِ ) پوست پاره ای که از بینی ستور بریده و آونگان گذارند جهت نشان، || نشانی است که بر تیر قمار نمایند مانند قرم شتر را، || جامه ای که بدان فرش را پاک کنند ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).

قرمة [ ق ُ م َ ] ( ع اِ ) جای بریدن از بینی شتر، || پوست پاره بریده آونگان گذاشته جهت نشان، ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).

واژه قرمه [ ق ُ م َ / م ِ ] ( ترکی ، اِ ) نوعی خورش که مرکب است از گوشت خردکرده و سبزی و لوبیا و غیره، قرمه سبزی.
– قرمه کردن ؛ تکه تکه کردن، قیمه کردن، خرد کردن.

قرمه در لغتنامه معین

(قُ مِ ) [ تر ] (اِ) گوشتی که آن را خرد و در روغن تفت می دهند تا بتوان برای مدتی آن را نگه داری و استفاده کرد.

فرهنگ عمید :

گوشت ریزکرده که آن را تف داده و نگه می دارند و یا از آن خوراک درست می کنند.

مطالب پیشنهادی

قرمه سبزی یا قورمه سبزی ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 115

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir