شاید شما هم در مورد نوشتن کلاچ یا کلاج دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد ، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم .

املای صحیح این واژه « کلاچ » می‌باشد و نوشتن آن به صورت « کلاج » نادرست است.

کلاچ درست است یا کلاج
کلاچ درست است یا کلاج

کلاچ یعنی چه ?

واژه کلاچ clutch در زبان انگلیسی به معنی « محکم گرفتن » می‌باشد، در علم مکانیک وسلیه ای که قطع و وصل انتقال نیرو را ممکن میکند، کلاچ می‌نامند.

دلیل این نامگذاری این است که کلاچ باید در زمان انتقال نیرو، اتصال دو محور جدا از هم را برقرار کند، و این برقراری اتصال صرفا با حکم گرفتن دو محور ممکن است.

مثال : در خودرو ها کلاچ وظیفه قطع و وصل نیرویی را دارد که از موتور به سمت جعبه دنده میرود، برای این کار صفحه کلاچ به صورت اصطکاکی به انتهای محور موتور میچسبد و تا زمانی که فشار فنر های کلاچ توسط پدال کلاچ برداشته نشود، انتقال نیرو برقرار خواهد بود.

انیمیشن زیر به خوبی کارکرد کلاچ خودرو را نمایش میدهد:

عملکرد کلاچ
عملکرد کلاچ

معنی کلاچ در لغتنامه دهخدا

کلاچ [ ک َ ] ( اِ ) عقعق، عکة ( زمخشری، یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

(علم مکانیک) کلاچ [ ک ِ ] ( انگلیسی، اِ ) آلتی است در اتومبیل وجز آن که بوسیله آن راننده با اتصال وی به موتور، نیروی دوران موتور را به جعبه دنده و چرخهای اتومبیل انتقال می دهد، همچنین با انفصال آن از موتور، اتومبیل را از حرکت بازمی دارد ( از فرهنگ فارسی معین ).
– پدال کلاچ: آلتی است که زیر پای چپ راننده اتومبیل قرار دارد و راننده به وسیله آن کلاچ را به کار می اندازد ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلاچ در لغتنامه معین

(کِ ) [ انگ ] (اِ) دستگاهی در اتومبیل برای قطع یا وصل کردن نیرو از موتور به جعبه دنده که توسط پدالی در زیر پای راننده صورت می گیرد.

کلاچ به انگلیسی= clutch.

اشتباه تایپی= ;gh]

تلفظ کلاچ:

تلفظ کلاچ

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 90

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir