شاید شما هم در مورد نوشتن سیزده یا سینزده دچار شک شوید که کدام املا درست می باشد، در این مطلب املای این واژه را بررسی میکنیم تا در هر مورد از املای صحیح استفاده کنیم (سیزده یا سینزده ?).

املای صحیح این واژه « سیزده » می‌باشد و نوشتن آن به صورت « سینزده » نادرست است.

13
13

معنی سیزده

این واژه در زبان فارسی از ترکیب «سه+ از + ده» تشکیل شده است و طی مرور زمان به لفظ «سیزده» تبدیل شده است.

سیزده یک واحد بیشتر از دوازده و یک واحد کمتر از چهارده است، ششمین عدد اول و کوچکترین عدد emirp می‌باشد.

emirp : عدد اولی است که اگر ارقام آن را معکوس کنیم باز هم عددی اول خواهد بود مثلاً اعداد ۱۳، ۱۷٬۳۱، ۳۷،…

آوا:/sizdah/
سیزده به انگلیسی:thirteen
سیزده به عربی:ثلاثة عشر
سیزده به اسپانیایی:trece
سیزده به آلمانی:dreizehn
سیزده به سوئدی:tretton
سیزده به فرانسوی:(treize (pr position; divers
سیزده به فنلاندی:kolmastoista
سیزده

تلفظ سیزده:

تلفظ سیزده

سیزده در لغتنامه دهخدا

سیزده [ دَه ْ ] ( عدد مرکب، ص مرکب، اِ مرکب ) عدد ترتیبی، ده بعلاوه سه ( ناظم الاطباء ).

فرهنگ فارسی:

دوازده بعلاوه یک ده به علاوه سه( ۱۳ )

معنی سیزده در لغتنامه معین

(دَ ) [ په ] (اِمر) دوازده به علاوة یک (۱۳ ) ،~ به در روز سیزدهم فروردین، می‌گویند نحس است و باید به دشت و صحرا رفت و نحسی آن را به در کرد.

فرهنگ عمید

عدد ۱۳، عدد بعد از دوازده.

معنی سیزدهم در لغتنامه دهخدا

سیزدهم [ دَهَُ ] ( عدد ترتیبی مرکب، ص نسبی ) عدد ترتیبی، هر چیز که در مرتبه سیزده واقع شود ( ناظم الاطباء )، در مرحله سیزده، در مرتبه سیزده ( فرهنگ فارسی معین ).

( صفت ) در مرحله سیزدهم در مرتبه سیزده .

سیزدهم در فرهنگ عمید

آن که یا آنچه در مرتبۀ سیزده واقع شده باشد، سیزدهمین.

نحس بودن عدد 13

موضوع نحس بودن عدد سیزده در بسیاری از فرهنگ ها مطرح می‌باشد. در اروپا و امریکای شمالی نحس بودن عدد 13 بیشتر از هر جایی مورد توجه است. در این مناطق شرکت های هواپیمایی برای شماره گذاری هواپیما ها و خطوط پروازی خود از عدد 13 پرهیز میکنند و بسیاری از هتل ها اتاق شماره 13 خود را 12+1 نامگذاری میکنند.

سیزده به در

خشایار شاه بلهوس در پایان جشنی طولانی از باده نوشی بدمست گردیده بود، در هنگام بدمستی ، شهربانو را می طلبد تا او را به اغیار بنمایاند. ملکه که بسیار عفیف بوده است این دستور غیر اخلاقی را نمی پذیرد از این دستور گستاخانه شاه سر باز می‌زند و شاه خشمگین، او را از شهربانویی ساقط می نماید و به جلاد میسپارد.

“هامان” صدراعظم خشایارشاه در همین زمان در حال مقابله با یهودیان تندرو بود که از دادن مالیات و رعایت قوانین کشور سرپیچی میکردند، بود.

در پی این شرایط یهودیان که به صورت غیررسمی در دربار شاه نفوذ داشتند چاره می اندیشند و از فرصت عدم حضور ملکه زیبا و عفیف ایران استفاده کرده و دخترکی یهودی به نام «استر» را به اشکال گوناگون می آرایند و در اختیار شاه قرار میدهند، شاه سست عنصر نیز، در برابر زیبایی و رفتارهای دلفریب استر عنان از کف میدهد و او را به عنوان ملکه تمام ایرانیان برمی گزیند.

بدون آنکه بداند او یهودی است و خواهرزاده «مردخای» رهبر مذهبی یهودیان ایران است. نقشه اول عملی می‌شود و اِستِر ملکه ایران می شود و با نقشه ها و حیله های «مردخای» که گویا  دایی و یا عموی او بوده است «هامان» صدراعظم ایران را از تخت صدر اعظمی به زیر می کشد و این وزیر دانا را به همراه 10 پسرش به طرز فجیعی به قتل میرساند.
یهودیان به واسطه نفوذ استر بر خشایار شاه بر کشور ایران حاکم گشتند و از پادشاه، سه روز مهلت خواستند تا مخالفان پارسی و ایرانی یهودیان را بکشند و در این سه روز بیش از هفتاد و پنج هزار ایرانی توسط یهودیان قتل عام گشتند و در برخی نقل ها این تعداد تا پانصد هزار نفر نیز نقل شده است.

جشن پوریم

یهودیان از آن تاریخ، به یاد این رویداد، هر سال در ماه عبری آدار جشن می‌گیرند و آن وقایع را «پوریم» می‌نامند.
ایرانیان؛ پس از سه روز قتل و غارت از سوی یهودیان از دست ستم آنان به کوهها و بلندی ها و دشت ها، پناه بردند تا ازدست آنان در امان باشند در تاریخ آورده اند که روز رهایی مردم بی گناه ایران از این قتل عام وحشیانه، روز سیزده فروردین بوده است.[جهان نیوز]

مطالب پیشنهادی

سیزده یا سینزده ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 194

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir