حتما برای شما هم پیش آمده است کلمه معیم را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم ( معیم یعنی چه ? ).

معنی معیم
معنی معیم

معنی معیم

معیم [ م ُ ] ( ع ص ) عام معیم، سال دراز ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از ذیل اقرب الموارد ).

اشتباه تایپی : ludl
واژه های بعدی:معین
معیل
معدل
معنی معیم

معنی کبیسه در لغتنامه دهخدا

( کبیسة ) کبیسة [ ک َ س َ ] ( ع ص ، اِ ) چاه و جوی انباشته و سر به گریبان کشیده ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ) || زیادتی باشد که منجمان در ماه شباط اعتبار کنند و آن را به عربی فضل السنه خوانند( برهان ).

|| ( در سال شمسی ) آن سال که روزی در وی افزایند و آن از چهار سال سالی باشد ( مهذب الاسماء ) ( کلمه سریانیه معربه ) چون سالهای یونانی تقریباً سیصد وشصت و پنج روز و ربع باشد پس از هر چهار سال ارباع را جمع کردندی و آن را یک روز شمردندی و آن سال را کبیسه خواندندی.

برای تعدیل گاه شماری چون مدت سیر یک دوره زمین ( و بقول قدما آفتاب ) 365 روز و 5 ساعت و 49 دقیقه و کسریست معمولا سال را 365روز گیرند و کسور مزبور را محفوظ دارند تا در هر 4 سال یک روز حساب کنند و بر روزهای سال بیفزایند تا در جمله 366 روز شود.

کبیسه در لغتنامه معین

(کَ س ) [ ع کبیسة ] (اِ) سالی که به جای ۳۶۵ روز ۳۶۶ روز باشد این اتفاق هر چهار سال یک بار می افتد.

کبیسه در فرهنگ عمید

سالی که طبق قاعدۀ نجومی یک روز به ماه آخر آن اضافه شود که هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد و در آن مازاد ۳۶۵ روز را که ۵ ساعت و ۴۹ دقیقه است جمع کرده و یک سال را ۳۶۶ روز می گیرند.

مطالب پیشنهادی

معیم یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 178

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir