حتما برای شما هم پیش آمده است «رو آب بخندی» را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم (رو آب بخندی یعنی چه ? ).

معنی رو آب بخندی
معنی رو آب بخندی

معنی رو آب بخندی

این اصطلاح عامیانه به دو صورت روایت شده است، در مورد اینکه به طور قطع کدام مورد صحیح است اختلاف نظر وجود دارد.

روایت نخست:

برخی بر این عقیده اند که روی آب بخندی به آبی که مرده شور روی مرده میریزد اشاره دارد. و اگر کسی به کسی بگوید «روی آب بخندی» به این معنی است که الهی بمیری.

ایراد زیادی به این روایت وارد است:

  • در زمان شستن مرده، مرده روی آب شناور نیست که بگوییم روی آب بخندی
  • مرده توانایی خنده ندارد

روایت دوم:

عده زیادی اعتقاد دارند که وقتی کسی به کسی میگوید روی آب بخندی، به این اشاره دارد که در گذشته به علت گرانی مردم آینه نداشتند و برای دیدن خود از آب استفاده میکردند و گفتن اینکه روی آب بخندی یعنی به خودت بخندی.

کاربرد اصطلاح روی آب بخندی

اصطلاح رویِ آب بخندی بیشتر در مواردی به کار می رود که شخص مُخاطب با نیشخند به صحبتی یا پندی از جانب شخص گوینده عکس العمل نشان داده است. بسیاری از این قبیل اصطلاحات عامیانه را می توان در چَرند و پَرند شادروان علی اکبر دهخدا یافت. بعضی نوشته های شادروان صادق هدایت نیز، همچون علویه خانم و حاجی آقا، مخزنِ گرانبهائی از اصطلاحات عامیانهٌ مشابه در زبان فارسی می باشند.

مثال (نقل از چَرند و پَرندِ علی اکبر دهخدا، به قلم «خادم الفقراء دخو علی»، چاپ کانون معرفت، صفحهٌ 32):

“حالا درد دلها چه بود بماند یار باقی صحبت باقی بآنجا هم شاید برسیم مطلب اینجاها نیست مطلب اینجاست که گاهی ننم در بین اینکه چانه اش خوب گرم شده بود و پکهای قایم بغلیان میزد چشمش بمن می افتاد میگفت هان ورپریده گوشات را درست واکن ببین چی میگند باز بابات از در نیامده از سیر تا پیاز همه را تعریف کن واللّه اگر گفتی که همسایه ها آمده بودند اینجا گوشتهای تنت را با دندانام تیکه تیکه میکنم. من در جواب میخندیدم. میگفت الهی روی تختهٌ مرده شور خانه بخندی.”

مطالب پیشنهادی

رو آب بخندی یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 243

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir