حتما برای شما هم پیش آمده است کلمه غشا را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم ( غشا یعنی چه ? ).

معنی غشاء
معنی غشاء

معنی غشاء

مترادف و معادل واژه غشاء:

  • پرده
  • پوشش
  • روکش
  • پوسته
  • پوشه
  • رویه
  • روپوش
  • رو انداز
آوا:/qeSA/
اشتباه تایپی:yah
غشاء به عربی:ستارة , غشاء
غشاء به انگلیسی:film
معنی غشاء
قشا یا غشاء ?

املای صحیح این کلمات به معنای مورد نظر شما بستگی دارد . اگر منظور شما « پوسته یا پوشش» است املای درست « غشاء » می‌باشد . اما اگر منظور شما « آب دهان » است املای درست آن « قشا» است .

معنی غشاء در لغتنامه معین ?

( ~ ) [ ع ] (اِ) پردة پوششی حول و درون برخی اندام های درونی و قسمت سطحی سیتوپلاسم سلول های حیوانی و پردة سلولزی حول سلول های گیاهی (غِ ) [ ع ] (اِ) پرده، پوشش.

تلفظ غشا:

تلفظ غشا

معنی غشا در لغتنامه دهخدا

غشاء [ غ ِ ] ( ع اِ ) پوشش ( دهار ) پوشش دل و پوشش زین و شمشیر و جز آن ( منتهی الارب ): غشاءالقلب و السرج والسیف و غیره: مایغشاه، ج اَغشِیَة ( اقرب الموارد )، پوشش دل ( مهذب الاسماء ) پوشش و پرده و غلاف ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ) هرآنچه چیزی را بپوشاند ( ناظم الاطباء ) حجاب، غشاوة.


غشاء بیاضی: پرده نازک لطیفی است که درون سطوح مفصلی متحرک و سطح داخلی رباطات راپوشانیده است، این پرده شبیه پرده های مصلیه میباشد و تفاوت در ماده ای است که از آنها ترشح میکند.

غشا سلولزی: یا غشاء سلول یا غشاء گلوسیدی، یکی از سه قسمت اساسی سلول ( غشاء، پرتوپلاسم و هسته ) است و آن پوسته نازک و شفافی است که پرتوپلاسم سلول را احاطه نموده و قسمت اعظم آن از سلولز تشکیل یافته است و از اینجهت نزد بعضی از دانشمندان به غشاء سلولزی معروف شده است.

غشاء صلب: یکی ازدو غشاء دماغ که در زیر استخوان کاسه سر است مقابل غشاء لین، رجوع به غشاء لین شود.

غشاء لین: یکی از دو غشاء دماغ است، غشائی که بر دماغ پوشیده آن را غشاء لین گویند و غشائی که در زیر استخوان کاسه سر است آن را غشاء صلب نامند.

غشاء مخاطی: یا پرده مخاطی. همان مخاط بینی است و آن طبقه نازکی است که تمام پستی و بلندیهای جدار و حفرات بینی را میپوشاند و آن را پیتوئیتر گویند، در قسمت تحتانی این مخاط به واسطه عروق زیاد قرمزرنگ است و فقط برای گرم کردن هوائی است که از این راه گذشته به حلق و ریتین میرود.

غشاء هسته: غشاء نازک بیاض البیضی و البومینوئیدی است که اطراف هسته سلول را احاطه کرده است، رجوع به سلول و گیاه شناسی ثابتی ص 86 شود.

قشا یعنی چه ?

قشا [ ق َ ] ( ع اِ ) آب دهن ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) رجوع به قُشاء شود || پوست درخت ( بحر الجواهر ) قِشاء ( بحر الجواهر ) رجوع به قِشاء شود.

اشتباه تایپی: rah

مطالب پیشنهادی

غشا یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 345

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir