حتما برای شما هم پیش آمده است کلمه ایماژ را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم ( ایماژ یعنی چه ? ).

ایماژ
ایماژ

معنی ایماژ

ایماژ که در انگلیسی Image گفته میشود، تصویر یا صورت ذهنی یک پدیده است که توسط قوه تخیل خلق می‌گردد. ایماژ میتواند به شکل بازآفرینی یک شی بدون حضور آن در ذهن و یا خلق و ترکیب شده چند تصویر به وسیله قدرت ترکیب قوه خیال در ذهن نقش ببندد.

این دو نوع ایماژ در حالت اول به وسیله خیال بازتولیدی و در حالت دوم توسط خیال تولیدی ایجاد می گردد، مترجمان واژه ایماژ را گاهی به خیالینه و گاهی به پی انگاره ترجمه کرده اند.

مترادف و معادل واژه ایماژ:

  • انگاره
  • تصور
  • تصویر ذهنی
  • رویا
  • خیال
  • وهم
  • وصف در
  • توصیفِ با دقت و همراه با جزئیات
آوا:/~imAZism/
اشتباه تایپی: hdlhC
معنی ایماژ

ایماژ یعنی چه ?

تلفظ ایماژ:

تلفظ ایماژ

معنی ایماژد در لغتنامه معین

[ فر ] (اِ) نقش، انگاره، تصویر ذهنی.

معنی ایماژیسم در لغتنامه معین [ فر ] (اِ) = تصویرگرایی : نام مکتبی در شعر که از مکتب کلاسیک و سمبولیسم فرانسه ناشی شده است و از ویژگی های آن شعر آزاد و بیان اندیشه ها و حالت های عاطفی و تصویرهای دقیق و روشن است .

ایماژیسم در عکاسی

تصویرگرایی (عکاسی)(Pictorialism) جنبش عکاسی اواخر قرن ۱۹، که بر کیفیت زیبا شناسانۀ عکس تأکید داشت و می کوشید عکاسی را به منزلۀ یک هنر، نه یک فرآیند مکانیکی، تثبیت کند. تصویر عکاسی معمولاً هنگام ظهور دستکاری می شد تا تأثیر احساسی و فضایی آن تشدید شود.

تصویرگرایی که از سبک های غالب نقاشی تقلید می کرد، کاستن از وضوح تصویر را از امپرسیونیسم، و گرایش به طرح های پرتوان و الگوهای انتزاعی را از آرنوُو و سمبولیسم برگرفت. روبر دماشی، ادوارد استایکن، آلفرد استیگلیتس و اَلوین کوبرن از نمایندگان این جنبش بودند.

تصویرگرایی ادبیات

تصویرگرایی (ادبیات)(Imagism) (یا: ایماژیسم) نهضتی در شعر شاعران امریکایی و انگلیسی، که از ویژگی های اشعارشان زبان عینی و صنایع ادبی، موضوع های جدید، آزادی از قید وزن، و خودداری از به کارگیری مضامین رمانتیک یا رمزی است.

تصویرگرایی جانشین مکتب نمادگرایی فرانسه شد. اصول اعتقادی آن را ازرا پاوند با توجه به آرای شاعرانی نظیر هیلدا دولیتِل (اچ. دی)، ریچارد آلدینْگتون، اف اس فلینْت، و دیدگاه های انتقادی تی ای هیوم، در ۱۹۱۳ عرضه داشت. تصویرگرایان اشعاری موجز، با صراحتی آشکار می سرودند که در آن ها یک تصویر بصری دقیق کلیت بیان شاعرانه را تشکیل می داد.

پاوند در ۱۹۱۴ به ورتیسیسم گرایید و اِیمی لوئِل رهبری معنوی جنبش را عهده دار شد. از دیگر شاعران تصویرگرا جان گولد فلِچِر و هَریِت مونرو بودند. این جنبش بر اشعار کنراد اِیکن، ماریان مور، وَلِس استیوِنز، دی اچ لارِنس و تی اس الیوت تأثیر بخشید. چهار گلچین (تصویرگرایان، ۱۹۱۴، شاعران تصویرگرا، ۱۹۱۷، ۱۹۱۶، ۱۹۱۷)، و مجلات شعر (از ۱۹۱۲) و خودبین (از ۱۹۱۴)، به ترتیب در امریکا و انگلستان به نشر شعر تصویرگرایان پرداختند.

اصول مکتب تصویرگرایی را که در مجلۀ شعر بیان شده، می توان به اختصار چنین برشمرد: استفاده از زبان گفتار و زبان تصویر، آزادی به کارگیری وزن های نو و گزینش مضامین گوناگون، آفرینش اشعار محکم، جدی و روشن، تمرکز به منزلۀ جوهر اصلی شعر، و برخورد مستقیم با اشیای عینی و ذهنی.

مطالب پیشنهادی

ایماژ یعنی چه ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.7 تعداد آرا: 398

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir