لیمو ترش یک از میوه های پر مصرف در میان ایرانیان میباشد، بسیاری از افراد در مورد طبع آبلیمو و مصلح آن سوال دارند. در این مقاله با بررسی آبلیمو از نظر طب سنتی به این سوال ها پاسخ میدهیم (طبع آبلیمو و مصلح آن).

طبع آبلیمو
طبع آبلیمو

طبع آبلیمو

در منابع طب سنتی طبع آبلیمو سرد و خشک معرفی شده است. همانطور که میدانیم برای به تعادل رساندن موادی که مصرف میکنیم نیاز است هر ماده غذایی با مصلح آن مصرف شود، مصلح آبلیمو ترش عسل می‌باشد.

کالری آبلیمو:

ارزش غذایی موجود در هر 100 گرم آبلیمو تازه مطابق جدول زیر می‌باشد:

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)22 کیلوکالری
کربوهیدرات6.90 گرم
پروتئین0.35 گرم
چربی0.24 گرم
آب92.31 گرم
فیبر0.30 گرم
قند2.52 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم
کالری آبلیمو

عوارض مصرف آبلیمو

آبلیمو مانند هر ماده غذایی در کنار فواید زیادی که دارد، در برخی از موارد میتواند عوارضی را به همراه داشته باشد:

  • مصرف همزمان آبلیمو و لبنیات میتواند دستگاه گوارش را دچار مشکل بکند.
  • در صورتی که معده فرد خالی باشد، مصرف آبلیمو توصیه نمی‌شود زیرا موجب سوزش معده خواهد شد.
  • افرادی که دستگاه گوارش آنها مشکل مزمن دارد معمولا با مصرف آبلیمو احساس درد و سوزش بیشتری خواهند کرد.
  • آبلیمو به شدت اسیدی است و در تماس با دندان ها موجب آسیب به آنها خواهد شد، توصیه می‌شود پس از مصرف آبلیمو مقداری آب نوشیده شود.

فواید مصرف آبلیمو

آبلمو ترش فواید و خواص بسیار زیادی دارد که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • ضد سرماخوردگی: معروف ترین خاصیت آبلیمو، ویتامین C بسیار زیادش است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل سرما در برابر بیماری سرماخوردگی مفید است.
  • ضد سرطان: لیمو ترش سرشار از آنتی اکسیدان است، ویتامین C در کنار 21 آنتی اکسیدان دیگر در لیموترش یافت میشود.
  • کاهش اثرات آرتروز: استفاده از لیمو ترش به همراه فلفل قرمز میتواند اثرات مخرب آرتروز را کاهش بدهد.
  • آنتی باکتری قوی: آب لیمو ترش یک آنتی باکتریال فوق العاده است که چند قطره از آن میتواند باکتری های یک لیوان آب را نابود کند، همچنین برای از بین بردن باکتری های مضر در دستگاه گوارش مفید است.
  • سلامت قلب: افراد اگر می‌خواهند قلبی سالم با ضربانی منظم داشته باشند، نوشیدن آبلیمو و عسل را فراموش نکنند. این ترکیب با تنظیم فشار خون سلامت قلب را تضمین خواهد کرد، همچنین مانع از بسته‌شدن و گرفتگی شریان‌های اصلی قلب می‌شود.[تسنیم]
فواید مصرف آبلیمو
فواید مصرف آبلیمو

طبع آبلیمو و مصلح آن

عملکرد کبد را بهبود می دهد

شامل بسیاری از ترکییبات تغذیه ای است که به کبد و عملکرد آن کمک می کند. لیمو باعث فعال شدن عصب و هورمون کبد و بهبود گردش خون می شود. شما همچنین می توانید از آب لیمو جهت سم زدایی کبد خود استفاده کنید. برای این کار نیمی لیمو در آب ولرم صبح‌ها برای چند روز مصرف کنید.[ایمنا]

بهداشت دهان و دندان

کمبود ویتامین C مشکلاتی نظیر خونریزی لثه، اسکوروی و التهاب لثه را به وجود می آورد. پوست لیمو سرشار از اسید سیتریک می‌باشد که می‌تواند کمبود ویتامین C موجود را تامین کند به علاوه با مشکلات شناخته شده دهان و لثه به مبارزه بپردازد.

چربی سوز طبیعی

آبلیمو به عنوان یک چربی سوز طبیعی معرفی شده است، اسیدسیتریک موجود در آبلیمو سبب بالا رفتن سوخت و ساز سلول های بدن می‌شود و در نتیجه فرد می‌تواند مقداری از وزن خود را کاهش بدهد.

بسیاری از پزشکان برای کاهش وزن توصیه می‌کنند هر روز دمنوش چای سبز با آبلیمو و عسل(مقدار عسل باید کم باشد) مصرف شود. در برخی از منابع مصرف این دمنوش در ابتدای صبح توصیه شده است اما اگر دچار مشکلات گوارشی هستید بهتر است که پس از وعده های اصلی آن را مصرف کنید.

خواص ماسک لیموترش برای پوست

استفاده از لیمو ترش خواص زیادی برای پوست دارد. آب لیمو ترش حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین سی است. ویتامین سی موجود در این میوه به کاهش آسیب‌های پوستی و پیری زودرس پوست کمک زیادی می‌کند. در واقع از مهم‌ترین خواص لیموترش برای پوست خاصیت ضد پیری آن است. این میوه با داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی از پیر شدن پوست شما جلوگیری می‌کند و روند پیری پوست را کند می‌نماید.

از طرف دیگر لیموترش یک میوه اسیدی است و از همین رو استفاده از ماسک لیموترش برای پوست می‌تواند موجب کاهش چربی و برطرف شدن التهاب پوست شما شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آب لیموترش خاصیت ضد قارچی دارد و می‌تواند به روشن شدن پوست شما کمک زیادی کند. به علاوه خواص آب لیمو برای جوش صورت و همچنین از بین بردن لکه‌های پیری نیز به اثبات رسیده است.

از مهم‌ترین خواص لیمو ترش برای پوست می‌توان به کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری‌های روی پوست اشاره کرد. از دیگر خواص آب لیمو برای پوست این است که موجب روشن شدن پوست شما می‌شود. اگر روی پوست شما لکه‌ها و نقاط تیره رنگی وجود دارد، استفاده از ماسک لیموترش صورت می‌تواند پوست شما را یک دست و شفاف کند.[باشگاه خبرنگاران]

ماسک عسل و آبلیمو برای جوش صورت

اگر پوست شما مستعد جوش و آکنه هست می‌توانید، از یک ماسک عسل و آب لیمو برای جوش صورت خود استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک باید یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری جوش شیرین ترکیب کنید. سپس این ماسک را برای مدت ده تا پانزده دقیقه روی صورت یا محل جوش قرار دهید و در انتها نیز صورت خود را با آب ولرم بشویید.

آبلیمو و سنگ صفرا

آب لیمو ترش از ساخته شدن کلسترول در کبد پیشگیری می‌کند و این سبب میشود از تشکیل سنگ دز کیسه صفرا جلوگیری شود ، بنابراین روزانه مقداری آب لیموترش بنوشید.

به این منظور می‌توانید آب نصف یک لیموترش را به یک لیوان آب بیافزایید و 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

همچنین می‌توانید یک ۲ قاشق روغن زیتون را با ۲ قاشق آبلیمو و ۵ گرم سیر رنده شده مخلوط کنید و این مخلوط را هر روز صبح پیش از صبحانه بخورید.

این درمان را به مدت چهل روز ادامه دهید.

آبلیمو و سنگ صفرا
آبلیمو و سنگ صفرا

درمان عفونت‌های تنفسی

آبلیمو رقیق شده در آب گرم و شیرین شده با عسل، یک داروی قدیمی برای درمان گلو درد است. یک مطالعه سال ۲۰۱۷ که در مجله پیشرفت‌های بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی منتشر شد، نشان داد که آبلیمو با عسل می‌تواند به عنوان داروی جایگزین در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی استفاده شود. این فعالیت Streptococcus pneumoniae و Streptococcus pyogenes، دو نوع باکتری که باعث عفونت شدید می‌شوند را مهار می‌کند. همچنین، ویتامین C. موجود در آب لیمو ترش تازه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. [اقتصاد آنلاین]

تقویت کننده سلامت مو

براساس گزارشی در ژورنال بین المللی آیورودیس و گیاهان دارویی، از آب لیمو برای کاهش مو‌های خاکستری می‌توان استفاده کرد. روغن نارگیل و آب لیمو یک داروی محبوب برای مو‌های خاکستری است. عموما مو‌های خاکستری به دلیل کمبود رنگدانه ایجاد می‌شود. با این وجود، آب مرکبات به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می‌کند و به تمیز نگه داشتن مو و پوست سر کمک می‌کند.

مطالب پیشنهادی

طبع آبلیمو و مصلح آن

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 16

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir