داروی بتامتازون جهت درمان جايگزينی در نارسایی غده فوق كليوی استفاده می‌گردد. اين دارو همچنين در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژيك در جهت سركوب كردن سيستم ايمنی، هيپرپلازی مادرزادی غده فوق كليوی و تحريك بلوغ ريوي جنين در زايمانهای زودرس و ادم مغزی کاربرد دارد (معرفی بتامتازون / عوارض جانبی).

بتامتازون در درمان برخی بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، هپاتیت ناشی از بیماری های خود ایمنی، بیماری های عضلانی و مفصلی مانند رماتیسم، آلرژی و آسم نیز تجویز می‌شود.

بتامتازون
بتامتازون

بتامتازون

نام دارو:بتامتازون
Betamethasone
دسته فارماکولوژیک دارو:گلوکوکورتیکوئیدها
دسته درمانی دارو:کورتیکواستروئیدها
موارد مصرف بتامتازون:حالات آلرژیک، بیماریهای پوستی، اختلالات غدد درون ریز
بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات خونریزی
بیماری های دیگر، نئوپلاستیک، سیستم عصبی
بیماری های چشمی، بیماری های کلیوی
بیماری های تنفسی، روماتیسمی
شکل دارو:آمپول
قرص
پماد
بتامتازون

نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف

به نوزادان تا 1 سال ممکن است از نظر تزریق داخل وریدی 1 میلی گرم بتامتازون داده شود، کودکان بین 1 تا 5 سال، 2 میلی گرم ، 6 تا 12 سال، 4 میلی گرم سته به شرایط درمان شده و پاسخ بیمار، این دوز می تواند سه یا چهار بار در 24 ساعت تکرار شود.

موارد منع مصرف بتامتازون

حساسیت به ماده فعال یا هر یک از مواد تحریک کننده عفونت های سیستمیک، مگر در مواردی که از ضد عفونی خاصی استفاده شده باشد. تزریق بتامتازون حاوی متابی سولفیت سدیم (1/0 درصد وزنی در ولت) به عنوان ماده نگهدارنده است و بنابراین نباید از آن برای معالجه بیماران با حساسیت شناخته شده به بی سولفیت، متابی سولفیت استفاده شود. بتامتازون نباید مستقیماً به تاندون ها تزریق شود.

تزريق داخل مفصلي اين دارو در مواردي مثل:
جراحي ترميمي مفاصل، اختلالات انعقادي خون، شكستگي داخل مفصلي، عفونت اطراف مفصل يا سابقه ابتلاء به آن، پوكي استخوان اطراف مفصل به دلايلي غير از آرتريت و مفصل ناپايدار نبايد مصرف شود.
اين دارو براي پيشگيري از سندرم زجر تنفسي نوزادان و در صورت وجود آمنيونيت، عفونت يا تب، عفونت باهرپس ، عدم كفايت جفت و پارگي زودرس غشاء نيز نبايد مصرف شود.

موارد احتیاط مصرف

پوکی استخوان (زنان یائسه به ویژه در معرض خطر هستند)، فشار خون بالا یا نارسایی احتقانی قلب، سابقه یا اختلالات عاطفی شدید (خصوصاً روان پریشی استروئیدی قبلی)، دیابت میلتوس (یا سابقه خانوادگی دیابت)، تاریخچه سل یا سل فعال، گلوکوم (یا سابقه خانوادگی)، نزدیک بینی ناشی از کورتیکواستروئید قبلی. نارسایی کبد – ممکن است سطح کورتیکواستروئید خون مانند سایر داروهای متابولیزه شده در کبد افزایش یابد، نارسایی کلیه، صرع، تاریخچه زخم فعال یا فعال زخم معده، کراتیت هرپس سیمپلکس.

عوارض شایع بالای 10%

  • افزایش قند خون
  • لرز
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی و ضربان قلب سریع
  • سطح پتاسیم پایین: که می تواند باعث درد عضلات و گرفتگی عضلات شود
  • تغییر پوست علائم عفونت تغییر در حالت و رفتار، تغییرات غیر عادی، مانند افزایش وزن ناگهانی یا عرق کردن

تاثیر بر استخوان ها

‎بدلیل تاثیر دارو های استروئیدی بر روی توده ی استخوانی، آزمایشات بالینی مورد نیاز جهت بررسی استحکام استخوان ها را در مدت درمان با این دارو انجام دهید و از آن جا که در مصرف طولانی مدت این دارو آسیب پذیری استخوان ها افزایش می یابد، احتیاطات لازم را بنمایید.

دارو بتامتازون
دارو بتامتازون

شیردهی و بارداری

مطالعات نشان داده است که میزان بیشتری از شکاف کام هنگام تجویز استروئیدها به حیوانات باردار وجود دارد. با این حال، مطالعات کافی وجود ندارد که به ما بگوید آیا این اتفاق در انسان رخ می دهد یا خیر، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو باید تنها در صورت استفاده منافع بالقوه خطر بالقوه جنین را توجیه کند. بتامتازون می تواند از شیر مادر عبور کند و ممکن است رشد در کودک در حال رشد را کند کند، بتامتازون همچنین ممکن است میزان شیر مادر را که بدن شما تولید می کند، کاهش دهد.

مشکلات کبدی و کلیوی

ممکن است سطح کورتیکواستروئید خون مانند سایر داروهای متابولیزه در کبد افزایش یابد، همچنین امکان ایجاد نارسایی کلیه وجود دارد.

هشدار ها

معرفی بتامتازون / عوارض جانبی

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 23

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir