حتما برای شما هم پیش آمده است واژه « ملغمه » را بشنوید یا مشاهده کرده باشید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این کلمه را مرور میکنیم (ملغمه یعنی چه ?).

معنی ملغمه
معنی ملغمه

معنی ملغمه

مترادف و معادل واژه ملغمه:

  • هر گاه دو یا چند فلز را ذوب و با هم ترکیب کنند و یکی از آنها جیوه باشد ملغمه نامند
  • ( اسم ) فلزی که با جیوه ترکیب شده
  • آلیاژ جیوه با سایر فلزات
  • مخلوط
  • آلیاژ
اشتباه تایپی:lgyli
آوا: /molqame/
نقش: اسم
ملغمه به انگلیسی:amalgam
potpourri
معنی ملغمه

تلفظ ملغمه:

تلفظ ملغمه

معنی ملغمه در لغتنامه دهخدا

ملغمة [ م ُ / م َ غ َ م َ ] ( ع ص ، اِ ) آمیختگی جیوه با براده دیگر فلزات ( ناظم الاطباء ) تأنیث ملغم، ترکیب زیبق با فلزی دیگر، ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) و رجوع به ماده قبل و مَلعَم و ملقمه شود.

فرهنگ معین:

(مَ غَ مِ ) [ ع ملغمة ] (اِ) ترکیب جیوه با فلزات دیگر.

فرهنگ فارسی:

( اسم ) مونث ملغم

ملغم در لغتنامه دهخدا

ملغم [ م َ غ َ ] ( معرب، اِ ) روغن مالی بر اعضاء و مرهم نهادگی بر زخم ( ناظم الاطباء ) و رجوع به ملعم شود. [ م َ غ َ ] ( ع اِ ) گرداگرد دهن، ج ملاغم ( بحر الجواهر )، گرداگرد دهن که زبان به آن برسد، و در لسان آرد: دهان و بینی و آنچه گرداگرد آن است، ملاغم، ( از اقرب الموارد ). [ م ُ غ َ ] ( ع ص ) به جیوه آمیخته ( زر و فلزات دیگر ) ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) ( از اقرب الموارد ) فلزی که با جیوه ترکیب شده باشد، و رجوع به ماده بعد شود.

لغتنامه معین

(مَ غَ ) (اِ) روغن مالی بر اعضا و مرهم نهادگی بر زخم.


ملقمه در لغتنامه دهخدا

ملقمه [ م َق َ م َ / م ِ ] (از ع ، اِ) آلیاژ جیوه با فلزات است، مأخوذ از عربی «ملغمه »، ترکیبی از جیوه با فلزی دیگر، ملغمه، و رجوع به ملغمه و ذیل آن شود.
– ملقمه کردن: روشی است برای استخراج طلا و نقره از کانیهای آنها به وسیله جیوه، از قرن شانزدهم تا نوزدهم مهمترین روش استخراج طلا بوده است.

روش عمل چنین بوده است: کانی طلا و نقره را پس از آسیا کردن، با جیوه به صورت مخلوط یکنواختی درمی آورند. طلا و نقره با جیوه به صورت ملقمه درمی آید و از ناخالصی جدا می شود.

پس از آن به وسیله تقطیر ملقمه در ظرفهای آهنی مخصوص جیوه را از آن جدا می کنند تا طلا و نقره به صورت خالص درآید ( از فرهنگ اصطلاحات علمی ).

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 320

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir