سبوس برنج یکی از مواد غذایی کمتر شناخته شده میباشد، که بسیاری از افراد در مورد طبع و مصلح آن سوال دارند. در این مقاله با بررسی سبوس برنج از نظر طب سنتی به این سوال ها پاسخ میدهیم (طبع سبوس برنج چیست ?).

عکس سبوس برنج
عکس سبوس برنج

سبوس برنج

کالری: 246 کالری
چربی: 7 گرم
پروتئین: 17 گرم
قند:1.5 گرم
کربوهیدرات: 66 گرم
فیبر: 15 گرم
املاح معدنی:آهن
منگنز
فلور
ید
فسفر
ویتامین:A
E
B6
B5
B2
B1
ارزش غذایی و ریز مغذی های سبوس برنج ( در هر 100 گرم )
سبوس برنج
سبوس برنج

طبع سبوس برنج

طبع سبوس برنج چیست ?

سبوس برنج از نظر طب سنتی نه گرم و نه سرد است. به اصطلاح این خوراکی معتدل است و تمامی افراد میتوانند بدون نگرانی از آن استفاده کنند.

مصلح سبوس برنج چیست ?

به دلیل معتدل بودن طبع سبوس برنج، به مصرف هیچ مصلحی نیاز ندارد.

خواص و فواید سبوس برنج

سبوس برنج به دلیل فیبر بسیار زیادی که دارد برای درمان یبوست بسیار مفید می‌باشد، افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند با مصرف سبوس برنج به دفع خود سرعت میدهند و همین موضوع باعث می‌شود میزان دریافت انرژی مواد غذایی کاهش پیدا کند.

سبوس برنج سرشار از ویتامین های گروه B, A و E است. هر کدام از این ویتامین ها به کارکرد بخش های مختلف بدن کمک میکنند و بطور کلی به عنوان آنتی اکسیدان موجب می‌شوند احتمال ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند.

املاح معدنی مانند آهن، ید، منگنز و… برای تنظیم سرعت متابولیسم و کاهش ریزش مو بسیار مفید هستند.

فواید سبوس برنج
فواید سبوس برنج

عضله سازی با سبوس برنج

وجود ویتانین E، پروتئین، آهن و فیبر باعث می‌شود ورزشکاران برای افزایش سرعت عضله سازی از سبوس برنج استفاده کنند. در بسیاری از مکمل های ورزشی از سبوس برنج استفاده می‌شود.

سلامت استخوان ها

برای داشتن استخوان های سالم و محکم علاوه بر کلسیم به منگنز و فسفر نیاز داریم، این دو ماده به میزان قابل توجه ای در سبوس برنج یافت می‌شود. در کشور های جنوب شرقی آسیا، به نوجوانان سبوس برنج داده می‌شود تا استخوان های مستحکم تری داشته باشند.

مصرف یک قاشق چایی خوری در روز برای افزایش تراکم استخوان ها توصیه می‌شود.

کمک به درمان کبد چرب

مشکلات گوارشی در افزایش وزن و به وجود آمدن کبد چرب نقش بسیار جدی دارند. سبوس برنج با از بین بردن یبوست باعث خواهد شد سیستم گوارش فرد بهتر کار کند. همچنین انواع مواد معدنی منگنز، فلوراید، ،آهن و ویتامین های نظیر B, E سبب بهبود کارکرد کبد میشوند.

درمان یبوست با سبوس برنج

وجود مقدار زیادی از فیبر در سبوس برنج سبب میشود آب بیشتری در مدفوع باقی بماند. همچنین با ایجاد لایه لزج بر روی مدفوع، حرکت روده ها را افزایش میدهد. تمامی این موارد از خشک شدن مدفوع یا همان یبوست جلوگیری میکند.

کاهش فشار و کلسترول خون

یکی از فواید ثابت شده سبوس برنج کنترل فشار خون و کلسترل بد می‌باشد، مصرف ماهانه 50 گرم از این ماده غذایی سودمند باعث می‌شود فشار خون و کلسترول در سطح مطلوب حفظ شوند.

تقویت حافظه

منگنز و فسفر موجود در سبوس برنج، برای کارکرد بهتر مغز بخصوص در زمینه حافظه کوتاه مدت نقش موثری دارند. سبوس برنج به عنوان مکمل غذایی برای افراد مسن که در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند میتواند بسیار مفید و موثر باشد.

تقویت موی سر با سبوس برنج

از گذشته های بسیار دور در مناطق شمالی کشور ما، مردم برای کاهش ریزش مو و تقویت آن از سبوس برنج اشتفاده میکردند. امروزه برخی از کارخانه های شامپو سازی از عصاره این ماده مفید برای تولید شامپو ضد ریزش مو استفاده میکنند.

ویتامین B و آهن دو ماده اصلی برای تقویت ریشه مو هستند که به مقدار زیاد در سبوس وجود دارند. برای استفاده از سبوس برنج جهت تقویت موی سر میتوان از پودر آن مانند حنا استفاده کرد و پیش از حمام رفتن به مدت 30 دقیقه بر روی پوست سر قرار داده شود.

چاقی صورت با سبوس برنج

آنتی اکسیدان فراوان و فیبر بالا باعث می‌شود میزان آب موجود در پوست افراد افزایش پیدا کند. همین موضوع سبب می‌شود چین و چروک ها دیر تر ظاهر شوند و صورت فرد مقداری چاق تر شود.

مضرات سبوس برنج

هر ماده خوراکی در صورت مصرف بیش از اندازه و مستمر میتواند عوارضی را به همراه داشته باشد، مصرف بیش از حد و طولانی مدت سبوس برنج میتواند عوارض زیر را برای فرد به همراه داشته باشد:

  1. نفخ و ایجاد ورم شکم
  2. ناراحتی روده به علت اسهال طولانی مدت
  3. توصیه میشود زنان باردار و شیرده از مصرف سبوس برنج خودداری کنند
  4. امکان کاهش اثر برخی دارو ها

rice bran

روغن سبوس برنج

این روغن طعم ملایمی دارد و بدون بو است. یکی از مهمترین خواص روغن سبوس برنج، خاصیت ضد پیری آن می‌باشد که سبب شده است کارخانه‌های لوازم آرایشی از آن به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه در تهیه بسیاری از اقلام تولیدی خود استفاده نمایند.

  • درمان آندروژنیک یا ریزش موی سکه‌ای و طاسی
  • جوانسازی، لطاف، درمان آکنه، درمان اگزما، ترمیم جای جوش و زخم و از بین بردن لک‌های پوستی
  • درمان یبوست در مصرف خوراکی
روغن سبوس برنج
روغن سبوس برنج

صابون هایی با استفاده از روغن سبوس برنج تولید می‌شود که برای سلامت پوست و جوان نگه داشتن آن بسیار موثر می‌باشد.

صابون سبوس برنج
صابون سبوس برنج

مطالب پیشنهادی

طبع سبوس برنج چیست ?

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.7 تعداد آرا: 27

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir