در این مقاله به معرفی و بررسی مفهوم بانس ریت یا نرخ پرش میپردازیم. در پایان نظرات با ارزش خود را برای ما و سایر بازدیدکنندگان ثبت نمائید (بانس ریت یعنی چه ?).

Bounce Rate
Bounce Rate

بانس ریت

Bounce Rate یا نرخ پرش یکی از مفاهیم پرکاربرد در بازاریابی، بخصوص بازاریابی اینترنتی می‌باشد.

برای درک مفهوم بانس ریت از یک مثال ساده استفاده میکنیم، فرض کنید شما یک مغازه لباس فروشی دارید، از هر 100 نفری که وارد مغازه شما می‌شوند 42 نفر بدون خرید لباس از مغازه شما خارج می‌شوند. در این حالت بانس ریت یا نرخ پرش شما 42 درصد است.

تا اینجا متوجه شدیم بانس ریت به ما نشان میدهد چند درصد از افرادی که به هر طریقی به ما مراجعه میکنند بدون انجام کار مورد نظر ما، میروند.

بانس ریت در سایت های فروشگاهی

در یک فروشگاه اینترنتی هدف ما این است که بازدید کننده ها، خرید انجام بدهند، مثلا ما با پرداخت هزینه برای تبلیغات کلیکی، هزار بازدید کننده برای سایت خود فراهم میکنیم. وجود این هزار بازدید کننده بدون اینکه خرید انجام بدهند برای ما هیچ فایده ای ندارد و حتی پولی که برای تبلیغات کلیکی پرداخت کرده ایم به هدر رفته است.

در فروشگاه های اینترنتی در ازای هزینه ای که برای تبلیغات انجام می‌شود، انتظار میرود تعدادی مناسبی خرید ثبت شود. بانس ریت در تبلیغات کلیکی برای فروشگاه های اینترنتی معمولا 50 تا 75 درصد می‌باشد که البته در مورد کالاهای مختلف متفاوت می‌باشد. یعنی 50 تا 75 درصد افرادی که روی تبلیغ کلیک کرده اند بدون خریدن هیچ محصولی فروشگاه را ترک میکنند.

بانس ریت در سایت های فروشگاهی
بانس ریت در سایت های فروشگاهی

بانس ریت محصول

گاهی شما تبلیغات خود را برای فروش یک محصول بخصوص انجام میدهید، مثلا هزار کلیک برای تبلیغ گوشی آیفون 13 – 512 گیگ انجام میدهید و از این طریق 100 فروش به دست می‌آورید. در این حالت میگوییم بانس ریت این محصول 90% بوده است زیرا 90% افرادی که وارد صفحه این محصول شده اند آن را نخریده اند.

بررسی بانس ریت محصولات مختلف به ما کمک میکند تبلیغات خود را بر روی محصولاتی متمرکز کنیم که بانس ریت پایین تری دارند، تا از این طریق بهترین راندمان را از تبلیغات کسب کنیم.

نتیجه بالا بودن نرخ پرش
نتیجه بالا بودن نرخ پرش

بانس ریت در یک سایت محتوا محور

به عنوان مثال در سایت های خبری که مخاطب برای مطالعه محتوا به آنها مراجعه میکند، بانس ریت به این صورت تعریف میشود که چند درصد از کاربران پس از دیدن اولین صفحه، از سایت خارج می‌شوند.

بانس ریت در این حالت با هدف گذاری های مختلف قابل سنجش می‌باشد، به عنوان مثال در سیستم های آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکس میتوان اهداف مختلف را تعریف کرد و بررسی کرد که چند درصد از کاربران به هدفی که در نظر داشتیم رسیدند.

مثلا میتوان یک هدف یا GOAL مشخص کرد تحت این عنوان که کاربرانی که با ورود به سایت حداقل 3 صفحه را مشاهده کرده اند سپس خارج شده اند. در این حالت شما میتوانید با مقایسه تعداد هدف های محقق شده نسبت به کل بازدید کننده ها، بانس ریت در این هدف را به دست آورد.

بانس ریت در یک سایت محتوا محور
بانس ریت در یک سایت محتوا محور

عوامل موثر بر بانس ریت سایت

عوامل متعددی در نرخ پرش یک سایت موثر می‌باشد که در این قسمت برخی از مهمترین عوامل را بررسی میکنیم:

سرعت سایت:

همیشه سرعت سایت به عنوان اولین عامل موثر در بانس ریت شناخته می‌شود، مثلا سایتی را تصور کنید که برای باز شدن صفحاتش به 10 ثانیه زمان نیاز دارد، در این حالت بسیاری از کاربران با وجود اینکه قصد بازدید داشتند اما منصرف میشوند و از سایت خارج می‌شوند. امروزه سرعت باز شدن صفحات سایت باید کمتر از 4 ثانیه باشد تا بانس ریت خیلی زیاد نشود.

محتوا:

محتوا یا هدف برای باقی ماندن کاربر بسیار مهم است، فرض کنید شما به دنیال خمیر دندان با عطر دارچین هستید و از طریق جستجو در گوگل وارد یک سایت شده اید اما مشاهده میکنید که محصول ناموجود است، قطعا 99% افراد بلافاصله از سایت خارج میشوند.

در سایت های محتوا محور مانند سایت های خبری هم همین موضوع صادق است، وقتی شما دنبال یک خبر بخصوص هستید اگر در محتوای یک سایت چیزی در آن مورد پیدا نکنید قطعا از آن سایت خارج میشوید.

رابط کاربری:

فرض کنید شما در مورد موتورهای پیستونی جستجو کرده اید و به یک سایت وارد شدید که مطلب بسیار خوب و جامعی در این مورد نوشته است، شما پس از خواندن این مطلب ممکن است چند کار مختلف را انجام بدهید:

  1. از سایت خارج شوید
  2. مطالب پیشنهادی نظر شما را جلب کند و وارد مطلب دیگری شوید
  3. از قسمت منو وارد بخش های مختلف همین سایت شوید
  4. از قسمت جستجو کلمه خاصی را جستجو کند

بجز مورد اول که کاری نمیشه کرد، در سه مورد بعدی طراح سایت و تولید کننده محتوای سایت میتوانند به میزان قابل توجهی بانس ریت را کاهش بدهند مثلا اگر در مورد موتور پیستونی یک مطلب خوب دارید خوب است که یک مطلب تخصصی هم در مورد هر یک از قطعات این موتور ها داشته باشید زیرا احتمال این وجود دارد مخاطب بخواهد در مورد یک قطعه بخصوص هم اطلاعات کسب کند.

منو های واضح و دقیق هم میتواند کاربر را به درستی به بخش های مورد نظرش هدایت کند.

در مورد چهارم اگر برنامه نویسی سایت شما طوری باشد که جستجو دقیق انجام نشود، ممکن است با وجود داشتن محتوای مورد نظر اما آن را به کاربر نشان ندهید و کاربر سایت شما را ترک کند.

محاسبه بانس ریت

Bounce Rate = Bounces / Total Visitors (x100)
نرخ پرش
نرخ پرش

بانس ریت در اینستاگرام

مفهوم بانس ریت در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام تعاریف مختلفی پیدا کرده است، بانس ریت از اکسپلور یکی موارد جالب است که نشان میدهد چند دصد از افرادی که پست شما را از طریق اکسپلور مشاهده کرده اند بدون فالوو کردن، پست را ترک کرده اند.

معمولا بانس ریت در اکسپلور بسیار بالا و در حدود 95% تا 98% می‌باشد.

یکی دیگر از تعاریفی که در مورد بانس ریت اینستاگرام قابل تعریف است، بانس ریت فالوور است به این معنی که شما به یک صفحه برای جذب فالوور تبلیغ داده اید، و از این راه 1000 نفر صفحه شما را فالوو کرده اند، اما پس از 3 روز 560 نفر از آنها صفحه شما را آنفالو کردند در این حالت بانس ریت 56% درصد بوده. این مورد را بیشتر با اسم « ریزش » میشناسیم.

بانس ریت در اینستاگرام
بانس ریت در اینستاگرام

مطالب پیشنهادی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 36

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir