حتما برای شما هم پیش آمده است ذکر مبارک «استغفرالله ربی و اتوب الیه» را بشنوید و از معنی دقیق آن مطلع نباشید، در این مطلب معنی دقیق این ذکر را مرور میکنیم (معنی استغفرالله ربی و اتوب الیه).

استغفرالله ربی و اتوب الیه
استغفرالله ربی و اتوب الیه

استغفرالله ربی و اتوب الیه

متن عربی استغفرالله ربی و اتوب الیه ?

أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ

استغفرالله ربی و اتوب الیه در کدام سوره ?

این عبارت بصورت دقیق در قرآن نیامده است، در آیه 61 سوره هود عبارت « فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ» آمده است.

وَإِلَىٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ

و بسوی قوم «ثمود»، برادرشان «صالح» را (فرستادیم)؛ گفت: «ای قوم من! خدا را پرستش کنید، که معبودی جز او برای شما نیست! اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادی آن را به شما واگذاشت! از او آمرزش بطلبید، سپس به سوی او بازگردید، که پروردگارم (به بندگان خود) نزدیک، و اجابت‌کننده (خواسته‌های آنها) است!»

(آیه 61 سوره هود)

استغفرالله ربی و اتوب الیه در احادیث

پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلم و اهل بیت علیه السّلام و خوبان صحابه هر روز هفتاد بار استغفار می کردند و می گفتند:استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه چنان که خداوند می فرماید:« اِسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ

* » :از خداوند طلب آمرزش کنید و به درگاهش توبه نمایید.

(  إرشاد القلوب / ترجمه سلگی ؛ ج 1 , ص 131  )


پیغمبر-صلّی اللّه علیه و آله-در هر روز هفتاد مرتبه استغفار می کرد و می گفت:استغفر اللّه ربی و اتوب الیه طلب آمرزش می کنم از خدای خود و به سوی او بازگشت می نمایم و همچنین بودند خاندان آن بزرگوار و صالحین و نیکان اصحابش،که اجابت می کردند این فرمایش خدای متعال جلّت عظمته را که می فرماید: طلب آمرزش کنید از خدای خود پس به سوی او بازگردید. (  إرشاد القلوب / ترجمه طباطبایی ؛ ج 1 , ص 183  )


پیغمبرخدا (صلی الله علیه و آله) فرموده است:

« أَبِيهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) : « أَرْبَعٌ مَنْ كُنَ فِيهِ كَانَ فِي نُورِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ مَنْ كَانَ عِصْمَةُ أَمْرِهِ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ وَ مَنْ إِذَا

أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ قَالَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَ خَيْراً قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ مَنْ إِذَا أَصَابَ خَطِيئَةً قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ»

فرمود:

چهار خصلت است که در هر کس باشد آن کسی در نورخدای عزوجل است

1- آنکه اعتصام و تمسک امرش شهادت لااله الاالله و محمد رسول الله باشد

2- و آنکه چون مصیبتی به او رسد انالله و انا الیه راجعون بگوید

3- و آنکه هرگاه خیر رادریابد الحمدالله گوید

4- و آنکه چون گناهی او را فراگیرد استغفرالله ربی و اتوب الیه گوید . ( من لایحضره الفقیه /ج1/ص175)


مفهوم واقعی توبه

استاد شهید مطهری می فرماید:

توبه… این نیست که ما لفظ « استغفروا الله ربی و اتوب الیه » را به زبان جاری کنیم. توبه از مقولة لفظ نیست، توبه یک حالت روانی و روحی است و بلکه یک انقلاب روحی در انسان است که لفظ استغفروالله ربی و اتوب الیه، بیانگر این حالت است، نه خود حالت، نه خود توبه… این که ما روزی چندین بار

می گوییم استغروا الله ربی و اتوب الیه نباید خیال بکنیم که روزی چند بار توبه می کنیم، ما اگر روزی یک بار توبه واقعی بکنیم، مسلّما مراحل و منازلی از قرب به پروردگار را تحصیل می کنیم.

1- . مطهری، مرتضی، آزادی معنوی، ص 110.


عدد ابجد استغفرالله ربی و اتوب الیه

ابجد کبیر کلمه استغفرالله ربی و اتوب الیه برابر است با 2480

ابجد وسیط کلمه استغفرالله ربی و اتوب الیه برابر است با 104

ابجد صغیر کلمه استغفرالله ربی و اتوب الیه برابر است با 68

تعداد حروف استغفرالله ربی و اتوب الیه)برابر است با 22

مطالب مرتبط

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 76

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir