ایلان ماسک به عنوان مالک شرکت های PayPal، تسلا، اسپیس ایکس، توئیتر ایکس و دهها شرکت بزرگ دیگر ثروتمندترین فرد در جهان می‌باشد. اما سوال مهم این است که آیا منبع و زمینه این ثروت فوق العاده صرفا هوش تجاری و استعداد ایلان ماسک بوده است یا چیز دیگری در به وجود آمدن آن نقش داشته است.

منبع ثروت ایلان ماسک
منبع ثروت ایلان ماسک

ثروت پدر ایلان ماسک

همه چیز به قاره آفریقا و دو کشور آفریقای جنوبی و زامبیا برمیگردد، ارول ماسک (Errol Musk) پدر ایلان، مالک ذخایر معدنی سنگ زمرد در آفریقای جنوبی و زامبیا بود.

ارول ماسک در سال 1980 یعنی در زمان اوج قدرت رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی که در آن زمان دارای بمب اتمی هم بود، توانست انحصار معادن سنگ زمرد را به دست آورد.

در آن سال ها منابع طبیعی آفریقای جنوبی صرفا باید در اختیار سفید پوستان قرار می‌گیرفت و معمولا با ارتباط های سیاسی و پرداخت حق السهم به سیاستمداران، خانواده های خاصی مالک منابع طبیعی این کشور می‌شدند.

پدر ایلان ماسک
پدر ایلان ماسک

حجم ثروت ارول ماسک

ارول ماسک هرگز میزان ثروت خود را اعلام نکرده است اما در یک مصاحبه گفته است:

«ما خیلی ثروتمند بودیم. گاهی اوقات آنقدر پول داشتیم که حتی نمی توانستیم گاو صندوق خود را ببندیم. یک نفر باید پول را در جای خود نگه دارد و دیگری درب را ببندد و پس از آن هنوز همه این اسکناس بیرون می‌آمدند و ما آنها را بیرون می‌کشیدیم و در جیبمان می‌گذاشتیم.» ارول ماسک

بیوگرافی ایلان ماسک

نام نام خانوادگی:ایلان ریو ماسک
محل تولد:پرتوریا آفریقای جنوبی
تاریخ تولد:۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ 
سن ایلان ماسک:52 سال و 10 ماه
پدر:ارول ماسک
مادر:می ماسک
همسران:امبر هرد (2015 تا 2017)
گریمز (2018 تا 2021)
ملیت:آفریقای جنوبی
کانادا
آمریکا
دانشگاه محل تحصیل:کارشناسی اقتصاد دانشگاه پنسیلوانیا
بیوگرافی ایلان ماسک

نوجوانی ایلان ماسک

دوران کودکی و نوجوانی ایلان ماسک در فضای رژیم آپارتاید به نحوی بود که خودش میگوید مدرسه سفید پوستان جدا از سیاه پوستان بود و برای تفریح اگر دوست سیاه پوستی همراهم بود نمیتوانستم به رستوران بروم چون حتی رستوران سفید پوستان و سیاه پوستان جدا بود و محله های ثروتمند صرفا برای زندگی سفید پوستان اختصاص یافته بود.

نوجوانی ایلان ماسک
نوجوانی ایلان ماسک

تاسیس گروهی zip2

سایت zip2 در سال ۱۹۹۵ توسط برادران ماسک یعنی ایلان و کیمبال ماسک به همراه گرگ کوری در پالو آلتو، کالیفرنیا تاسیس شد. ایلان ماسک گفته است برای سرمایه گذاری در این استارت آپ 200 هزار دلار از پدرش دریافت کرد.

ورود به پی پال

استارت آپ پی پال در سال 1998 کار خود را آغاز کرد، سال 1999 ایلان ماسک با سرمایه گذاری در این شرکت و ادغام آن با x.com توانست پی پال را متحول کند و طی کمتر از 2 سال این شرکت را به شرکت میلیارد دلاری تبدیل کند.

ایلان ماسک شرکت پی پال
ایلان ماسک شرکت پی پال

شرکت تسلا

سال 2003 دو مهندس به نام های ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ بخش خودرو سازی شرکت تسلا را تاسیس کردند، اینبار هم ایلان ماسک که همیشه به دنبال شرکت های کوچک با ایده های جذاب میگشت توانست با تزریق سرمایه نقدی، بخشی از سهام این شرکت را تصاحب کند.

اکنون شرکت خودرو سازی تسلا با تولید خودرو های برقی گران قیمت ارزشی معادل +82 میلیارد دلار دارد.

نتیجه گیری

واضح است که ایلان ماسک یک کارآفرین موفق و سرمایه گذار با هوش است اما صفت «خودساخته» به هیچ عنوان برای توصیف او مناسب نیست زیرا سرمایه اولیه و حمایت های مدام خانواده او زمینه ساز موفقیت های چشمگیر او بودند.

باید توجه داشت تطهیر گذشته ننگین خانواده ماست توسط سایت های غیر معتبر ولی پربیننده ماننده ویکی پدیا نمیتواند واقعیت استثمارگر بودن آنها را تغییر بدهد.

منبع: medium

سوال استخدامی ایلان ماسک

جملات ایلان ماسک

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 36

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir