سیاوش طهمورث نیا، متولد ۳ اسفند ۱۳۲۵ در تهران، بازیگری پیشکسوت و نویسندهای نوظهور است. او که در سن ۱۷ سالگی پا به عرصه بازیگری گذاشت، پس از سالها تجربه در تئاتر، سینما و تلویزیون، در سن ۷۵ سالگی قدم به دنیای نویسندگی کتاب گذاشت.
طهمورث پس از گذراندن دوره لیسانس رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، فعالیت هنری خود را به طور حرفهای آغاز کرد. او در طول دوران پربار بازیگری خود، در نقشهای متعددی به ایفای نقش پرداخته و از جمله چهرههای شناخته شده در عرصه هنر ایران به شمار میرود.
Table of contents
نام نام خانوادگی: | سیاوش طهمورث Siavosh Tahmoures |
تاریخ تولد: | 3 اسفند 1325 February 22, 1947 |
سن سیاوش طهمورث: | 77 سال و 8 ماه |
محل تولد: | تهران (امیریه) |
تحصیلات: | کارشناسی بازیگری |
صفحه IMDB: | IMDB |
کودکی سیاوش طهمورث
سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در محله امیریه تهران و به عنوان فرزند آخر خانواده متولد شد. او در دوران کودکی با غم و فقدان روبرو بود.
در سن سه سالگی، یکی از خواهران طهمورث بر اثر بیماری دیفتری جان خود را از دست داد. این فقدان، داغی بزرگ بر دل او گذاشت. اما این تنها غم دوران کودکی طهمورث نبود.
در هفت سالگی، سایه مرگ بار دیگر بر خانواده طهمورث سنگینی کرد و پدر او نیز از دنیا رفت. این اتفاق، خاطرهای تلخ و فراموشنشدنی در ذهن طهمورث به جا گذاشت.
طهمورث در مصاحبهای با اشاره به این دوران از زندگی خود میگوید: ” از دست دادن خواهر و پدرم در سنین پایین، تاثیر عمیقی بر من گذاشت. این غمها، مرا در کودکی به شدت پختهتر از سنم کرد.“
سیاوش طهمورث و جرقهای از عشق به سینما
سیاوش طهمورث، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در دوران کودکی با سینما و جادوی آن آشنا شد.
طهمورث که خواهر و برادرانی با فاصله سنی زیاد داشت، اغلب به همراه دو دوست خود راهی سینما میشد. آنها با بلیطهای ۶ ریالی، به تماشای فیلمهای هندی مینشستند و غرق در دنیای پرماجرا و پرهیجان این فیلمها میشدند.
این تجربیات دوران کودکی، جرقهای از عشق به سینما را در دل طهمورث روشن کرد و او را به دنیای هنر و نمایش رهنمون شد. طهمورث در ادامه این مسیر، پلههای ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و به یکی از نامهای ماندگار در عرصه سینما و تئاتر ایران بدل شد.
سیاوش طهمورث از خاطرات دوران کودکی و دوستی با حبیب کاوش میگوید:
طهمورث با اشاره به دوران کودکی خود در محله امیریه تهران، خاطرنشان کرد: دوست صمیمی من، زنده یاد “حبیب کاوش” در همین محله زندگی میکرد. یادم هست که پولهایمان را جمع میکردیم و با هم بلیت شش ریالی سینما میخریدیم و دو یا سه سانس فیلم پشت سر هم تماشا میکردیم.
او در ادامه افزود: حبیب به آموزشگاه بازیگری میرفت و هرچه یاد میگرفت به من که دو سال از او کوچکتر بودم نیز آموزش میداد. حتی تعزیه و نوحه خوانی هم میکردیم و من مدتی مداح بودم.
کار و تحصیل همزمان سیاوش طهمورث از نوجوانی
سیاوش طهمورث از سنین پایین طعم زندگی سخت را چشید. او از ۱۳ سالگی برای تامین معاش خانواده، ناچار به کار در مغازه آب میوه فروشی شد. طهمورث در کنار کار در مغازه، در زمستانها نیز به فروش ماهی و برنج میپرداخت. با وجود مشغلههای زیاد، او از تحصیل غافل نشد و به صورت شبانهروزی به مدرسه میرفت.
پشتکار و تلاش طهمورث در دوران نوجوانی، نشان از عزم راسخ او برای پیشرفت در زندگی دارد. او با وجود سختیها، از تحصیل و کار دست نکشید و در نهایت به جایگاه والایی در عرصه هنر دست یافت.
سیاوش طهمورث: سفری از تئاتر امروز تا گروه بازیگران شرق
سیاوش طهمورث، بازیگری نام آشنا، در سن ۱۷ سالگی و در سال ۱۳۴۲، پایش به عرصه تئاتر باز شد. او از طریق یکی از هم محلیهایش به این دنیا راه یافت و به زودی به عضویت گروه «تئاتر امروز» به سرپرستی مرحوم داوود رشیدی درآمد.
طهمورث در این گروه، هفت سال پربار را به کسب تجربه و مهارت در تئاتر اختصاص داد. اما این پایان ماجرا نبود. در سال ۱۳۴۹، او به همراه دیگر اعضای گروه تئاتر امروز، سفری جدید را آغاز کرد.
آنها به گروه بازیگری پیتر بروک، کارگردان شهیر اهل بریتانیا، پیوستند. این همکاری، نقطه عطفی در مسیر هنری طهمورث و همصنفانش بود.
اما طهمورث به اینجا بسنده نکرد. او به همراه دیگر اعضای گروه پیتر بروک، گروه بازیگران شرق را تشکیل داد. این گروه، مسیری پرفراز و نشیب را در عرصه تئاتر پیمود و آثار ماندگاری را خلق کرد.
سایر مهارت ها
طهمورث در سال ۱۳۵۴ در سن ۲۹ سالگی قدم به عرصه نمایشنامهنویسی گذاشت و خلاقیت خود را در خلق آثار نمایشی به نمایش گذاشت.
او سپس با کارگردانی نمایش «آتش در عمق سرما» تواناییهای خود را در عرصه کارگردانی نیز به اثبات رساند.
طهمورث در سال ۱۳۶۱ در سن ۳۶ سالگی با کارگردانی و بازیگری سریال «همشهری» وارد عرصه ی جدیدی از فعالیتهای هنری خود شد و به طور همزمان در دو زمینه کارگردانی و بازیگری استعداد خود را به رخ مخاطبان کشید.
یک سال بعد، او با بازی در سریال «شاه شکار» به طور کامل به حرفه بازیگری روی آورد و در این عرصه به فعالیت خود ادامه داد.
سیاوش طهمورث: جهشی از آینه به گرگها
سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در سال ۱۳۶۴ با بازی در سریال “آئینه” به کارگردانی غلامحسین لطفی، به تدریج به شهرت رسید. اما نقطه عطف دوران حرفهای او، حضور در سریال “گرگها” به کارگردانی داوود میرباقری در سال ۱۳۶۵ بود.
طهمورث در “گرگها” نقشی متفاوت و چالشبرانگیز را ایفا کرد و بازی درخشان او در این سریال، شهرت و محبوبیت او را به طور چشمگیری افزایش داد. “گرگها” به عنوان یکی از ماندگارترین سریالهای تاریخ تلویزیون ایران، نقش مهمی در تثبیت جایگاه طهمورث به عنوان یکی از بازیگران توانمند و صاحبنام این عرصه داشت.
سیاوش طهمورث و زندگی مشترک
سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، در سن ۲۷ سالگی و در سال ۱۳۵۲ زندگی مشترک خود را آغاز کرد.
حاصل این ازدواج دو فرزند، یک دختر و یک پسر، و دو نوه پسری است.
عشق جاودانه
سیاوش طهمورث، در نوشتهای سرشار از عشق و قدردانی، به تمجید از همسر خود میپردازد. او با صراحتی مثالزدنی، عشقی عمیق و واقعی را به تصویر میکشد که سالها از عمر آن میگذرد.
طهمورث در این متن کوتاه، فراتر از تعارفات رایج، عشقی اصیل و صادقانه را به نمایش میگذارد. او معتقد است که عشق، حرمتی بس بزرگ دارد و تنها زمانی ارزشمند است که از اعماق وجود برآید و با خلوص نیت ابراز شود.
از دنیای بازیگری به عرصه نویسندگی
سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت در گفتگویی، از تجربه ورود خود به دنیای نویسندگی و انتشار اولین کتابش با عنوان “از تو می گویم” سخن گفت.
طهمورث با اشاره به دشواریهای نویسندگی کتاب، اظهار داشت: “بارها گفتهام که چاپ کتاب تخصص میخواهد و حتی خودم با آنکه سالها مینوشتم، اما اولین بار سال ۹۸ جسارت پیدا کردم وارد این حوزه شوم.”
او در ادامه به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: “کتابم بنام «از تو می گویم» شامل قصههای کوتاه و جذابی میباشد که بیشتر آنها برگرفته از وقایع واقعی زندگی خودم است.”
طهمورث با بیان اینکه نوشتن این کتاب برای او تجربهای لذتبخش بوده، افزود: “امیدوارم این کتاب مورد استقبال خوانندگان قرار بگیرد و بتوانم در آینده نیز در این عرصه فعالیت کنم.”
هنر من فروشی نیست
من آدمی قانع هستم که با سادهترین امکانات هم میتوانم زندگی کنم. به همین دلیل نیازی به فروختن هنر خود ندارم و هرگز حرفم را پنهان نمیکنم.
هنر من بازتابی از وجود من است و ارزشی فراتر از مادیات دارد. من آن را به هر قیمتی نمیفروشم، حتی اگر به معنای سختی و مشقت باشد.
صداقت و صراحت از ارکان اصلی زندگی من هستند. من هرگز حرفم را پنهان نمیکنم، حتی اگر این موضوع به ضررم باشد.
آل پاچینو: اسطورهای بیبدیل در دنیای بازیگری
از نظر من، آل پاچینو بیشک در صدر فهرست بهترین بازیگران جهان قرار میگیرد. او با مهارت بینظیر و توانایی خارقالعادهاش در جان بخشیدن به شخصیتهای مختلف، خود را به عنوان یکی از اسطورههای دنیای بازیگری جاودانه کرده است.
در میان بازیگران ایرانی نیز استعدادهای درخشان و بیشماری وجود دارند که با تعهد و پشتکار خود، آثار ماندگاری را خلق میکنند. با این حال، نمیتوان انکار کرد که در دنیای هنر، گاه میل به شهرت و ثروت، بر تعهد به هنر و اصالت آن غلبه میکند.
فیلم های سیاوش طهمورث
نام فیلم | کارگردان | سال انتشار |
---|---|---|
هناس | حسین دارابی | ۱۴۰۰ |
غلامرضا تختی | بهرام توکلی | ۱۳۹۷ |
معکوس | پولاد کیمیایی | ۱۳۹۷ |
قرارمون پارک شهر | فلورا سام | ۱۳۹۵ |
مرگ نامهء سهراب | ۱۳۹۶ | |
عکس خصوصی | ۱۳۹۴ | |
افسونگر | حسین تبریزی | ۱۳۹۲ |
کیمیا و خاک | عباس رافعی | ۱۳۸۷ |
تسویهحساب | تهمینه میلانی | ۱۳۸۶ |
این ترانه عاشقانه نیست | رحمان رضایی | ۱۳۸۴ |
راه طیشده | عباس رافعی | ۱۳۸۴ |
رستگاری در هشت و بیست دقیقه | سیروس الوند | ۱۳۸۳ |
خانهای در شن | اردشیر افشین راد | ۱۳۸۲ |
فراری | رضا جعفری | ۱۳۸۱ |
مسافر ری | داوود میرباقری | ۱۳۷۹ |
چشمهایش | فرامرز قریبیان | ۱۳۷۸ |
اجارهنشینها | داریوش مهرجویی | ۱۳۶۵ |
تشکیلات | منوچهر مصیری | ۱۳۶۵ |
کنار برکهها | یدالله نوعصری | ۱۳۶۵ |
آن سفرکرده | احمد نیک آذر | ۱۳۶۳ |
سریال های سیاوش طهمورث
سال | نام | کارگردان |
---|---|---|
۱۴۰۱ | خداداد | علی غفاری |
۱۳۹۹ | شرم | احمد کاوری |
۱۳۹۹ | صفر بیست و یک | سید جواد رضویان _ سیامک انصاری |
۱۳۹۸ | به رنگ خاک | حسن لفافیان و سید محسن یوسفی |
۱۳۹۷ | نگهبان زمین | علی میری رامشه |
۱۳۹۷ | مینو | امیرمهدی پوروزیری |
۱۳۹۷ | راه و بیراه | داود بیدل |
۱۳۹۷ | هیئت مدیره | مازیار میری |
۱۳۹۵ | برنا | عباس رنجبر |
۱۳۹۴–۱۳۹۵ | معمای شاه | محمدرضا ورزی |
۱۳۹۳ | برابر اصل | سیدجلالالدین دری |
۱۳۹۲–۱۳۹۳ | خط | عباس رنجبر |
۱۳۹۲ | تلهفیلم «پر سیاوشان» | مجتبی بیطرفان |
۱۳۹۲ | شبهای روشن | مجید مظفری |
۱۳۹۲ | تلهفیلم «آخرین زمزمه» | سجاد شهریاری |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «نغمهٔ نوروز» | سیدمحسن یوسفی |
۱۳۹۱ | تلهفیلم «مهره سوخته» | احمد معظمی |
۱۳۹۰ | تلهفیلم «عروسیخانه» | محسن توکلی |
۱۳۹۰ | نابرده رنج | علیرضا بذرافشان |
۱۳۹۰ | شهر دقیانوس | مهرداد خوشبخت |
۱۳۸۸ | بانو | فرید سجادی حسینی |
۱۳۸۸ | تلهفیلم «جویندگان صندوقچه طلا» | حسین تبریزی |
۱۳۸۷ | تلهفیلم «راه نیرنگ» | مهرداد خوشبخت |
۱۳۸۷ | آخرین دعوت | حسین سهیلیزاده |
۱۳۸۵ | خونبها | جواد مزدآبادی |
۱۳۸۵ | زیر تیغ | محمدرضا هنرمند |
۱۳۸۳ | باجناغها | فرهاد آئیش |
۱۳۸۲ | تلهفیلم «کودتای سیاه» | محمدرضا ورزی |
۱۳۸۲ | سایه سکوت | جواد افشار |
۱۳۸۲ | وارث | کاظم بلوچی |
۱۳۸۲ | معصومیت ازدسترفته | داوود میرباقری |
۱۳۸۱ | نسیم رؤیا | کاظم بلوچی محسن عظیمینیا |
۱۳۸۱ | آبی مثل دریا | ابوالقاسم معارفی |
۱۳۸۱ | فرمان | مسعود رشیدی |
۱۳۸۰–۱۳۸۱ | حجر بن عدی | تاجبخش فدائیان |
۱۳۷۹ | مسافر ری | داوود میرباقری |
۱۳۷۷ | فکر پلید | محسن شاهمحمدی |
۱۳۷۷ | بهسوی افتخار | سیروس مقدم |
۱۳۷۷ | برادر خواب | محسن شاهمحمدی |
۱۳۷۵–۱۳۷۶ | بازگشت پرستوها | ابوالقاسم طالبی |
۱۳۷۴–۱۳۷۵ | وکلای جوان | بهرام کاظمی |
۱۳۷۴ | مجسمههای گچی | رسول نجفیان |
۱۳۷۴ | شبحی در تاریکی | محسن شاهمحمدی |
۱۳۷۳–۱۳۷۴ | شلیک نهایی | محسن شاهمحمدی |
۱۳۷۳–۱۳۷۴ | در پناه تو | حمید لبخنده |
۱۳۶۷ | تلهتئاتر «گزارش محرمانه اکتاویو والدز» | صادق هاتفی |
۱۳۶۵–۱۳۶۶ | گرگها | داوود میرباقری |
۱۳۶۴ | حکایت مسافر گمنام | داوود میرباقری |
۱۳۶۴ | آئینه | غلامحسین لطفی |
۱۳۶۳ | افسانه سلطان و شبان | داریوش فرهنگ |
۱۳۶۳ | تلهتئاتر «دستهای آلوده» | صادق هاتفی |
۱۳۶۱–۱۳۶۲ | شاهشکار | سعید نیکپور |
۱۳۶۱ | همشهری | مسعود فروتن حسین فردرو |
آثار نمایش خانگی
سال | نام | نقش | کارگردان |
---|---|---|---|
۱۴۰۰ | زخم کاری | نعمت ریزآبادی | محمدحسین مهدویان |
۱۴۰۱ | بتمن در ایران | جواد نوروزبیگی |
اینستاگرام سیاوش طهمورث
برای مشاهده پیج سیاوش طهمورث در اینستاگرام بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.instagram.com/siavoush.tahmoures/?hl=fa
مخالف واژه سلبریتی
سیاوش طهمورث، بازیگر پیشکسوت، در صحبتهایی به جایگزینی واژه “سلبریتی” با معادلهای فارسی تأکید میکند و معتقد است که این اصطلاح بار معنایی منفی دارد. او با انتقاد از رواج “هنر لاکچری” و “شهرت بیمحتوا” در جامعه، هنرمند را عضوی از اجتماع میداند و جایگاه او را در کنار سایر مشاغل مانند کفاشی، بقالی و نجاری میبیند.
بیوگرافی سیاوش طهمورث
توی سریال زخم کاری خیلی قشنگ بازی کرد مخصوصا اون سکانس که به مالک هدیه میده و پسرش قهر میکنه عالی بود