در این مطلب، زندگی حرفه‌ای و شخصی لانا دل ری را به طور کامل بررسی می‌کنیم. از آغاز فعالیت هنری‌اش تا موفقیت‌های اخیر در عرصه موسیقی و بازیگری، همراه با نگاهی به زندگی شخصی‌اش، همه و همه در این مقاله گردآوری شده است (بیوگرافی لانا دل ری).

عکس لانا دل ری
عکس لانا دل ری
نام نام خانوادگی:لانا دل ری
Lana Del Rey
الیزابت وولریج گرنت
Elizabeth Woolridge Grant
تاریخ تولد:21 ژوئن 1985
۳۱ خرداد ۱۳۶۴
سن:39 سال و 2 ماه
محل تولد:منهتن، نیویورک آمریکا
قد:170 سانتیمتر
وزن:57 کیلوگرم
صفحه IMDB:IMDB
بیوگرافی لانا دل ری

لانا دل ری

الیزابت وولریج گرنت با اسم هنری «لانا دل ری»، متولد 21 ژوئن 1985، خواننده-ترانه‌سرای آمریکایی است که با آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های موفقش، جوایز متعددی از جمله دو جایزه بریت، سه جایزه موسیقی ام‌تی‌وی اروپا، یک جایزه ستلایت و ۱۱ نامزدی در مراسم گرمی را از آن خود کرده است.

او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین خواننده-ترانه‌سرایان قرن بیست و یکم شناخته می‌شود و در سال 2023، مجله رولینگ استون او را در فهرست 200 خواننده بزرگ تاریخ قرار داد.

موسیقی دل ری که ترکیبی از رمانتیسیسم کلاسیک هالیوود و روحیه مدرن است، برای ویژگی سینمایی‌اش و پرداختن به مضامین عاشقانهٔ سوگ‌نامه‌ای، زرق و برق و مالیخولیا و نیز ارجاعات مکرر به فرهنگ عامهٔ معاصر، به ویژه فرهنگ دههٔ ۱۹۵۰ و ۱۹۶0 وابسته به آمریکا مورد توجه است.

لانا دل ری
لانا دل ری

دوران کودکی

لانا دل ری، متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۸۵ در منهتن، نیویورک، فرزند رابرت و پاتریشیا گرانت بود که هر دو در شرکت تبلیغاتی گری گروپ فعالیت داشتند. او دو خواهر و برادر کوچکتر دارد و با دین کاتولیک بزرگ شده است. خانواده‌اش در سن یک‌سالگی او به لیک پلاسید، نیویورک نقل مکان کردند. در آنجا، پدرش از کار در یک شرکت مبلمان به سرمایه‌گذاری اینترنتی روی آورد و مادرش معلم شد. دوران کودکی او با تحصیل در مدرسه سنت اگنس و آغاز فعالیت کُرال در کلیسا همراه بود.

اعتیاد به الکل در نوجوانی

او یک سال در دبیرستانی که مادرش تدریس می‌کرد تحصیل کرد، اما وقتی ۱۴ یا ۱۵ ساله بود، والدینش او را برای ترک الکل به مدرسه شبانه‌روزی کنت، یک مدرسه اپیسکوپال، فرستادند.

لانا دل ری در مصاحبه‌ای گفت: “دلیل اصلی فرستادن من به مدرسه شبانه‌روزی در ۱۴ سالگی، ترک الکل بود.” عموی او که مسئول پذیرش در این مدرسه بود، کمک هزینه تحصیلی او را تامین کرد.

زندگینامه لانا دل ری
زندگینامه لانا دل ری

از کودکی با فکر مرگ دست و پنجه نرم می‌کردم. مرگ پدر و مادرم و همه آشناهایم مرا عمیقا ناراحت می‌کرد. نمی‌توانستم باور کنم که روزی خواهم مرد. این اندیشه تلخ تمام دوران کودکی‌ام را تحت تاثیر قرار داد. مدتی را در غم و اندوه گذراندم و به مشکلات زیادی دچار شدم. الکل پناهگاه موقتی من شد. آن روزها دوران بسیار سختی از زندگی‌ام بود.

به گفته گرانت، او در بیشتر دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی مشکل در برقراری دوستی داشت. او گفته است که از سنین پایین با وسواس مرگ داشته و این موضوع در احساس اضطراب و انزوای او نقش داشته است. این وسواس به حدی بود که میترسید بخوابد و دیگر بیدار نشود.

فراگرفتن گیتار

پس از پایان تحصیلات در مدرسه کنت، لانا دل ری (با نام اصلی الیزابت گرانت) برای یک سال به خانه عمه و عمویش در لونگ آیلند رفت و به عنوان پیشخدمت مشغول به کار شد. در همین دوران بود که عمویش به او گیتار زدن آموخت و جرقه علاقه لانا به نوشتن آهنگ زده شد. او معتقد بود که با شش آکورد ساده می‌تواند تعداد بی‌شماری آهنگ بسازد.

به زودی، لانا شروع به نوشتن ترانه و اجرای آن‌ها در کلوپ‌های شبانه با نام‌های مستعار کرد. با این حال، در آن زمان هنوز موسیقی را به عنوان شغل اصلی خود در نظر نداشت.

وقتی ۱۸ سالم بود به نیویورک رفتم و شروع کردم توی کلاب‌های بروکلین گیتار زدن. یه گروه دوست و طرفدار پروپاقرص تو دنیای زیرزمینی موسیقی داشتم، ولی اون موقع فقط برای خودمون می‌نواختیم.

تحصیل در دانشگاه

در پاییز سال ۲۰۰۴، وقتی الیزابت گرنت ۱۹ ساله بود، تحصیل در رشته فلسفه با گرایش متافیزیک را در دانشگاه فوردهام نیویورک آغاز کرد. او دلیل انتخاب این رشته را پیوند میان دین و علم عنوان کرده و گفته که به خدا و نقش تکنولوژی در فهم منشاء و هدف زندگی انسان علاقه‌مند بوده است.

لانا دل ری بیوگرافی
لانا دل ری بیوگرافی

شروع موفقیت

لانا دل ری، پس از گذراندن دوران کودکی در شمال ایالت نیویورک، به نیویورک سیتی آمد و در سال 2011 با انتشار تک‌آهنگ “بازی‌های ویدئویی” به شهرت رسید. موفقیت این آهنگ، قرارداد همکاری با دو شرکت بزرگ موسیقی را برای او به ارمغان آورد و او را به یکی از چهره‌های شاخص موسیقی پاپ تبدیل کرد.

اولین آلبوم

اولین آلبوم او که به صورت گسترده منتشر شد، “زاده‌شده برای مردن” (2012) بود که با تک‌آهنگ فوق‌العاده محبوب “اندوه تابستانی” همراه شد. این آلبوم آغازگر سری موفقیت‌های تجاری لانا دل ری بود و اولین آلبوم از شش آلبوم شماره یک او در جدول فروش بریتانیا شد.

آلبوم بعدی او، “خشونت افراطی” (2014) با گرایش بیشتر به موسیقی گیتار، به صدر جدول بیلبورد 200 آمریکا نیز دست یافت.

خواننده لانا دل ری
خواننده لانا دل ری

آلبوم های لانا دل ری

لانا دل ری در طول سال‌های اخیر با آلبوم‌هایی همچون “ماه عسل” (۲۰۱۵)، “شهوت برای زندگی” (۲۰۱۷) و “نورمن فاکینگ راک‌ول!” (۲۰۱۹) توانایی خود را در خلق سبک‌های مختلف موسیقی به اثبات رسانده است.

او در سال ۲۰۲۱ با انتشار دو آلبوم به صورت پشت سر هم، یعنی “رد هواپیما بالای کانتری کلاب” و “بلو بنیسترز”، نشان داد که خلاقیتش تمامی ندارد. همکاری او با هنرمندان مطرحی مانند تیلور سوئیفت در ترانه “برف در ساحل” و موفقیت آلبوم اخیرش “میدونستی که زیر بلوار اقیانوس تونلی هست” (۲۰۲۳) که نامزد گرمی شد، نشان از جایگاه ویژه او در صنعت موسیقی دارد.

لانا دل ری اهنگ
لانا دل ری اهنگ

کارهای تصویری و بازیگری

دل ری در ساخت موسیقی متن برای آثار تصویری همکاری داشته است. در سال ۲۰۱۳، او نویسندگی و بازیگری فیلم کوتاه موزیکال تحسین‌شده «تروپیکو» را برعهده داشت و آهنگ «جوان و زیبا» را برای فیلم درام عاشقانه «گتسبی بزرگ» منتشر کرد که با ستایش منتقدان همراه بود و نامزد دریافت جوایز گرمی و منتقدان انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۴، او آهنگ «روزی روزگاری یک رویا» را برای فیلم فانتزی تاریک «مالفی سنت» و آهنگ اصلی فیلم بیوگرافی «چشم‌های بزرگ» را ضبط کرد که نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد.

دل ری همچنین در آهنگ گروهی «مرا فرشته خطاب نکن» برای فیلم اکشن کمدی «چارلیز فرشتگان» (۲۰۱۹) حضور داشت. او مجموعه شعر و عکس «بنفش خمیده به عقب روی چمن» را در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.

ویکی پدیا لانا دل ری
لانا دل ری

امور خیریه

لانا دل ری از دیرباز به فعالیت‌های بشردوستانه علاقه‌مند بوده است. او با انتشار تک‌آهنگ “به دنبال آمریکا” در سال ۲۰۱۹، پس از وقوع تیراندازی‌های غم‌انگیز در تگزاس و اوهایو، همدردی خود را با قربانیان نشان داد و تمام درآمد حاصل از این آهنگ را به آن‌ها اختصاص داد. همچنین، در سال ۲۰۲۰ با اهدای مبلغ قابل توجهی به سازمان دیگ دیپ، برای تأمین آب آشامیدنی برای مردم ناواهو گام مهمی برداشت.

دل ری علاوه بر این، از طریق همکاری با بنیاد لیورپول و انتشار کاور آهنگ “تو هرگز تنها نخواهی رفت”، به فعالیت‌های خیریه کمک کرده است.

این خواننده محبوب پیش از شهرت نیز در اوایل دهه ۲۰۰۰ در پناهگاه بی‌خانمان کار کرده و در پروژه‌های ساخت خانه برای مردم ناواهو مشارکت داشته است.

هنرمندان الهام بخش

لانا دل ری در مصاحبه‌ای اعلام کرده که از طیف وسیعی از هنرمندان موسیقی الهام گرفته است. او به ویژه علاقه‌مند به موسیقی پاپ، جاز و بلوز دهه‌های میانی قرن بیستم است.

خوانندگانی چون فرانک سیناترا، نینا سیمون، بیلی هالی و مایلز دیویس در کنار هنرمندان معاصرتر مثل نیروانا، باب دیلن و الویس پریسلی از جمله الهام‌بخش‌های او هستند. دل ری همچنین به سبک تورچ علاقه دارد و از خوانندگانی مثل جولی لندن و جولی کروز تأثیر پذیرفته است.

Lana Del Rey لانا دل ری
Lana Del Rey لانا دل ری

لانا دل ری و جیمز اونیل

لانا دل ری در سال ۲۰۱۱ با باری-جیمز اونیل، خواننده و ترانه‌سرای اسکاتلندی که در آن زمان عضو گروه کاسیدی بود، وارد رابطه عاطفی شد. این زوج شروع به نوشتن موسیقی با هم کردند و در چندین موقعیت با هم دیده شدند. تا سال ۲۰۱۴، این زوج از هم جدا شدند.

جیمز اونیل و لانا دل ری
جیمز اونیل و لانا دل ری

لانا دل ری و فرانچسکو کاروزینی

در جولای 2014، اندکی پس از جدایی دل ری از اونیل، او در ایتالیا همراه با فرانچسکو کاروزینی عکاس، در عکس‌هایی که توسط جاست جارد منتشر شد، دیده شد. دل ری و کاروزینی – که پسر فرانکا سوزیانی، سردبیر فقید مجله ووگ ایتالیا است – همچنین در همان روز هنگام تماشای یک بازی جام جهانی، در حال ابراز علاقه به یکدیگر دیده شدند.

اگرچه دل ری رابطه آن‌ها را به طور رسمی تأیید نکرد، اما این زوج تا پاییز به گذراندن وقت با هم ادامه دادند. در ژانویه 2015، آن‌ها در عکس‌هایی که توسط دیلی میل منتشر شد، در حال گذراندن تعطیلات عاشقانه در سنت بارت دیده شدند. این زوج بعداً در ژانویه همان سال در مالیبو، کالیفرنیا، زمان سپری کردند. در آگوست 2015، دل ری و کاروزینی برای شرکت در عروسی بیتریس بورومئو و پیر کاسیراگی به ایتالیا رفتند، همانطور که تاتلر گزارش داد.

این زوج برای آخرین بار در سپتامبر 2015 با هم عکس گرفته شدند و گفته می‌شود که در نوامبر همان سال از هم جدا شدند.

فرانچسکو کاروزینی و لانا دل ری
فرانچسکو کاروزینی و لانا دل ری

لانا دل ری و G-Eazy

در سال 2017 بار ها در اماکن عمومی با G-Eazy (جرالد ارل گیلوم) رپر معروف آمریکایی دیده شد و شایعات زیادی در مورد آنها در رسانه ها مطرح شد اما رابطه آنها خیلی زود به پایان رسید.

G-Eazy
G-Eazy

بیوگرافی لانا دل ری


لانا دل ری و استیکس لارکین

در سپتامبر 2019، شایعاتی درباره رابطه دل ری با شان “استیکس” لارکین، پلیس واقعی و تحلیلگر برنامه تلویزیونی Live PD، منتشر شد. این دو در حال قدم زدن در پارک مرکزی نیویورک دیده شدند. لارکین بعدها گفت که آن‌ها از همان روز اول با هم ارتباط خوبی برقرار کردند.

تنها چند ماه بعد، دل ری رابطه آن‌ها را تأیید کرد و با شوخی گفت که اگر می‌دانست با لارکین در پارک عکاسی می‌شود لباس دیگری می‌پوشید. در ادامه مصاحبه، وقتی از او پرسیده شد که آیا نگران واکنش‌ها به رابطه با یک افسر پلیس است، او گفت که لارکین یک “پلیس خوب” است که می‌تواند “هر دو طرف قضیه را ببیند”.

در دسامبر، دل ری و لارکین رابطه خود را به طور رسمی در اینستاگرام اعلام کردند. در عکس منتشر شده توسط دل ری، لارکین او را در آغوش گرفته و روی سرش بوسه می‌زند. در ژانویه 2020، این زوج برای اولین بار در یک مراسم پیش از گرمی روی فرش قرمز ظاهر شدند.

در چند ماه بعد، آن‌ها وقت خود را بین لس آنجلس، محل زندگی دل ری، و تولسا، اوکلاهاما، محل زندگی لارکین، تقسیم کردند. دل ری حتی با فرزندان لارکین آشنا شد که به گفته خود لارکین، از این رابطه “کاملاً شگفت‌زده” شده بودند.

استیکس لارکین و لانا دل ری
استیکس لارکین و لانا دل ری

لانا دل ری و کلایتون جانسون

پس از جدایی دل ری از لارکین در سال ۲۰۲۰، او با موسیقیدان کلایتون جانسون مرتبط شد. این دو در آگوست ۲۰۲۰ یکدیگر را در اینستاگرام دنبال کردند؛ منابع به پیپل گفتند که آن‌ها در یک اپلیکیشن دوستیابی با هم آشنا شده‌اند.

مدت کوتاهی بعد، طرفداران شروع به دیدن دل ری در پست‌های اینستاگرام جانسون کردند، از جمله عکسی از این زوج که لباس‌های جادوگر اوز را برای هالووین پوشیده بودند. در این عکس، به نظر می‌رسید دل ری انگشتری الماس به دست دارد. او در دسامبر هنگام اجرای برنامه در برنامه جی‌می فالون نیز این انگشتر را به دست داشت. در حالی که دل ری هیچ خبری درباره رابطه تأیید نکرد، منابع به پیپل گفتند که این زوج نامزد کرده‌اند.

در اواخر همان ماه، دل ری تعطیلات را در مزرعه والدین جانسون در مودستو، کالیفرنیا گذراند. دل ری که در خانه مهمان خانواده اقامت داشت، بعداً این تجربه را “بسیار دلپذیر” توصیف کرد و گفت که در طول اقامتشان، “شب‌های شیرینی را صرف خواندن همه آهنگ‌های قدیمی دیزنی و تعطیلات کرده‌اند.” در فوریه ۲۰۲۱، جانسون با به اشتراک گذاشتن یک عکس صمیمانه با دل ری برای تولدش، رابطه را در اینستاگرام رسمی کرد.

این زوج در نهایت از هم جدا شدند، اما مشخص نیست که دقیقاً چه زمانی از هم جدا شده‌اند.


لانا دل ری و جک دونوگو

در اوایل سال 2022، شایعاتی مبنی بر رابطه لانا دل ری با جک دونوگو، موسیقیدار گروه سالم، شروع به پخش شد. این شایعات پس از انتشار یک ویدیوی اینستاگرامی توسط دونوگو از خود و دل ری در یک مسابقه ماشین‌های غول پیکر قوت گرفت که بعداً حذف شد. در این ویدیو، دل ری حتی دونوگو را “عزیزم” خطاب کرد. در ماه مه، دل ری در عکس‌هایی که در جشن تولد دونوگو گرفته شده بود، حضور داشت.

اگرچه نه دل ری و نه دونوگو رابطه خود را تأیید نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که در جولای 2022 رابطه خود را به صورت رسمی در اینستاگرام اعلام کردند. دل ری و دونوگو عکس‌هایی را در مقابل زندان کاک کانتی شیکاگو گرفتند که دونوگو آن را با عنوان “دیدار خانوادگی” منتشر کرد. این عکس‌ها بعداً حذف شدند.

از آن زمان، این زوج رابطه خود را کم‌حاشیه نگه داشته‌اند. در فوریه 2023، یک حساب طرفداری دل ری حدس زد که دسته گلی که دل ری در اطراف روز ولنتاین دریافت کرده بود، هدیه‌ای از طرف دونوگو بوده است، زیرا این دسته گل در استوری‌های اینستاگرام هر دو دیده شده بود. دل ری در زیر عکس نوشته بود: “این یک رابطه عشق و نفرت است”، اما خواننده مشخص نکرد که استوری او در مورد چیست.

فیلم های سینمایی

  • استخر (۲۰۱۰)
  • سرود ملی (۲۰۱۲)
  • سوارکاری (۲۰۱۲)
  • استوایی (۲۰۱۳)
  • سلام، حالت چطوره دنیل جانستون؟ (۲۰۱۵)
  • دیوانه (۲۰۱۶)
  • برج ترانه: ادای احترام به لئونارد کوهن (۲۰۱۷)
  • نمایش کریسمس کیسی ماسگریوز (۲۰۱۹)
  • نورمن فاکینگ راک‌ول (۲۰۱۹)

بیوگرافی لانا دل ری

آلبوم ها

  • لانا دل ری (۲۰۱۰)
  • زاده شدن برای مردن (۲۰۱۲)
  • خشونت افراطی (۲۰۱۴)
  • ماه عسل (۲۰۱۵)
  • اشتیاق برای زندگی (۲۰۱۷)
  • نورمن فاکینگ راک‌ول! (۲۰۱۹)
  • دنبالچه‌های شیمیایی روی باشگاه روستایی (۲۰۲۱)
  • تیرهای آبی (۲۰۲۱)
  • آیا می‌دانستی که زیر بلوار اقیانوس تونلی وجود دارد (۲۰۲۳)
  • لاسو (۲۰۲۴)

اینستاگرام لانا دل ری

برای دیدن پیج اینستاگرام لانا دل ری، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/honeymoon

اینستاگرام لانا دل ری
لانا دل ری

بیوگرافی کایلی کانترال

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 57

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir