ریس ویترسپون، از ستاره‌های درخشان هالیوود، مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی را از یک بازیگر کودک تا یکی از موفق‌ترین و تأثیرگذارترین زنان صنعت سینما پیموده است. از نقش‌آفرینی‌های اولیه در فیلم‌های نوجوانانه تا کسب جایزه اسکار و تولید آثار شاخص، ویترسپون با استعداد بازیگری و پشتکار مثال‌زدنی خود، جایگاه ویژه‌ای در دل مخاطبان و منتقدان پیدا کرده است (بیوگرافی ریس ویترسپون).

عکس ریس ویترسپون
عکس ریس ویترسپون
نام نام خانوادگی:لورا جین ریس ویترسپون
ریس ویترسپون
Reese Witherspoon
Laura Jeanne Reese Witherspoon
تاریخ تولد:۲۲ مارس ۱۹۷۶
۲ فروردین ۱۳۵۵
سن:48 سال و 5 ماه
محل تولد:نیواورلئان، لوئیزیانا – آمریکا
قد:156 سانتیمتر
وزن:47 کیلوگرم
پدر:جان دراپر ویترسپون
مادر:ماری الیزابت بتی
برادر:یک برادر بزرگتر
به اسم جان ویترسپون
صفحه imdb:IMDB
بیوگرافی ریس ویترسپون
بازیگر ریس ویترسپون
بازیگر ریس ویترسپون


ریس ویترسپون

لورا جین ریس ویتاسپون (زاده ۲۲ مارس ۱۹۷۶) یک بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او برنده جوایز مختلفی از جمله جایزه اسکار، جایزه امی ساعات پربیننده و دو جایزه گلدن گلوب است.

لورا جین ریس ویترسپون در ۲۲ مارس ۱۹۷۶ در بیمارستان باپتیست جنوبی در نیواورلئان، لوئیزیانا به دنیا آمد، در حالی که پدرش، جان دراپر ویترسپون، دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تولین بود.

پدرش در جورجیا متولد شد و به عنوان پزشک ستوان در ارتش ذخیره ایالات متحده خدمت کرد. او تا سال ۲۰۱۲ به عنوان متخصص گوش، حلق و بینی به صورت خصوصی فعالیت می‌کرد.

مادرش، مری الیزابت “بتی” (ریس) ویترسپون، اهل هاریمن، تنسی است. او استاد پرستاری در دانشگاه واندربیلت بود و دکترای پرستاری کودکان داشت.
والدین ریس ویترسپون در سال ۱۹۹۶ از هم جدا شدند.

قد و وزن ریس ویترسپون
ریس ویترسپون

دوران کودکی ریس ویترسپون

ریس ویتراسپون در خانواده‌ای مسیحی پروتستان بزرگ شد و می‌گوید به تربیت خود افتخار می‌کند. او گفته است که این تربیت به او “احساس خانواده دوستی و سنتگرایی” داده و به او آموخته است که “به احساسات دیگران توجه کند، مودب باشد، مسئولیت‌پذیر باشد و هرگز آنچه را که در زندگی دارد را بدیهی نداند.

در هفت سالگی، او به عنوان مدل برای تبلیغات تلویزیونی یک گل‌فروشی انتخاب شد که او را به گرفتن کلاس‌های بازیگری ترغیب کرد. در سن یازده سالگی، او مقام اول مسابقات استعدادهای ده ایالت را کسب کرد.

او در مدرسه نمرات بالایی میگرفت، عاشق مطالعه بود و خودش را یک آدم خجالتی که کتاب‌های زیادی می‌خواند می‌دانست. در مورد علاقه‌اش به کتاب‌ها، او گفت: من در کتاب‌فروشی دیوانه می‌شوم. قلبم تند می‌زند چون می‌خواهم همه چیز را بخرم.

او بعدها برای تحصیل ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه استنفورد شد، اما قبل از پایان تحصیل برای ادامه کار بازیگری آن را ترک کرد.

هنرپیشه ریس ویترسپون
هنرپیشه ریس ویترسپون
ریس ویترسپون بازیگر
ریس ویترسپون بازیگر

مجله تایم او را در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۵ به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان معرفی کرد و مجله فوربس او را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ در فهرست ۱۰۰ زن قدرتمند جهان قرار داد.

در سال ۲۰۲۱، فوربس او را پردرآمدترین بازیگر زن جهان نامید و در سال ۲۰۲۳، او را با دارایی خالص تخمینی ۴۴۰ میلیون دلار، یکی از ثروتمندترین زنان آمریکا نامید.

فیلم های موفق ریس ویترسپون

ریس ویترسپون کار خود را در نوجوانی آغاز کرد و اولین حضورش روی پرده در فیلم “مرد روی ماه” در سال ۱۹۹۱ بود. پس از بازی در فیلم‌های “آزادراه” و “ترس” در سال ۱۹۹۶، نقطه عطف او در سال ۱۹۹۹ با نقش مکمل در فیلم “مقاصد بی رحمانه” و به خاطر بازی در نقش تریسی فلیک در کمدی سیاه “انتخابات” فرا رسید.

او با بازی در نقش ال وودز در کمدی “قانونا بلوند” در سال ۲۰۰۱ و دنباله آن در سال ۲۰۰۳ و همچنین بازی در کمدی رمانتیک “خانه شیرینم آلاباما” در سال ۲۰۰۲ به شهرت بیشتری دست یافت.

او با بازی در نقش جون کارتر کش در فیلم بیوگرافی موزیکال “سر به راه باش” در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.

پس از دوران افول حرفه ای که تنها موفقیت تجاری او فیلم درام عاشقانه “آب برای فیل‌ها” در سال ۲۰۱۱ بود، ویترسپون با تهیه کنندگی و بازی در نقش چریل استریید در فیلم درام “وحشی” در سال ۲۰۱۴ که نامزد دریافت جایزه اسکار دوم شد، به عرصه بازگشت.

ریس ویترسپون اسکار
ریس ویترسپون اسکار

تولید سریال های زن محور

ویترسپون چندین اقتباس ادبی با محوریت زنان را تحت شرکت خود به نام “سلام آفتاب درخشان” تولید و در آن بازی کرده است.

این اقتباس‌ها شامل سریال درام “دروغ‌های کوچک بزرگ” برای شبکه HBO (2017-2019)، سریال درام “نمایش صبحگاهی” برای اپل تی وی پلاس (2019 تاکنون) و مینی سریال “آتش‌های کوچک همه جا” برای هولو (2020) می‌شود.

سوفیا ورگارا و ریس ویترسپون
سوفیا ورگارا و ریس ویترسپون

او برای اولین مورد از این آثار، جایزه امی ساعات پربیننده را برای بهترین مینی سریال دریافت کرد. او همچنین فیلم‌های اقتباسی “دختری گمشده” (2014) و “جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند” (2022) و مینی سریال اقتباسی “دیزی جونز و شش‌ها” (2023) را تولید کرده است.

سایر فعالیت ها

ریس ویترسپون همچنین صاحب کلاب کتاب ریس و یک شرکت پوشاک به نام دراپر جیمز است. او در سازمان‌های حمایت از کودکان و زنان فعال است. وی در هیئت مدیره صندوق دفاع از کودکان (CDF) خدمت می‌کند و در سال ۲۰۰۷ به عنوان سفیر جهانی محصولات آوان انتخاب شد و به عنوان رئیس افتخاری بنیاد خیریه آوان که به مسائل زنان اختصاص دارد، فعالیت می‌کند.

Reese Witherspoon
Reese Witherspoon

همسر

ویتراسبون در مارس ۱۹۹۷ در جشن تولد ۲۱ سالگی خود با رایان فیلیپ بازیگر آشنا شد. آن‌ها در دسامبر ۱۹۹۸ نامزد شدند و در ۵ ژوئن ۱۹۹۹ در مزرعه اولد واید اوییک در هالیوود، کارولینای جنوبی ازدواج کردند.

آن‌ها دو فرزند مشترک دارند، دخترشان آوا الیزابت فیلیپ که در ۹ سپتامبر ۱۹۹۹ متولد شد؛ و پسرشان دیکون ریس فیلیپ که در ۲۳ اکتبر ۲۰۰۳ متولد شد.

در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۶، ویتراسبون و فیلیپ جدایی خود را اعلام کردند. او در ۸ نوامبر ۲۰۰۶ به دلیل اختلافات غیرقابل حل درخواست طلاق داد.

با توجه به نداشتن قرارداد ازدواج پیش از ازدواج، او از دادگاه درخواست کرد که به فیلیپ نفقه ندهد و درخواست حضانت قانونی مشترک و حضانت فیزیکی کامل دو فرزندشان را کرد. فیلیپ در ۱۵ مه ۲۰۰۷ درخواست حضانت فیزیکی مشترک کرد و هیچگونه نفقه‌ای درخواست نکرد.

این ازدواج در ۵ اکتبر ۲۰۰۷ رسماً پایان یافت و توافقات نهایی طلاق طبق اسناد دادگاه در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۸ نهایی شد. فیلیپ و ویتراسبون حضانت مشترک فرزندان خود را دارند.

زندگینامه ریس ویترسپون
زندگینامه ریس ویترسپون

ریس ویترسپون از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ با جیک جیلنهال، همبازی خود در فیلم «بازپس‌گیری»، رابطه داشت. در فوریه ۲۰۰۱۰، گزارش شد که او با جیم توت، یک عامل استعداد یابی و هم‌رئیس بخش استعدادهای سینمایی در آژانس هنرمندان خلاق (که ویترسپون نیز یکی از مشتریان آن است) رابطه دارد.

آن‌ها نامزدی خود را در دسامبر همان سال اعلام کردند و در ۲۶ مارس ۲۰۱۱ در لیبی رنچ، ملک روستایی ویترسپون در اوجای کالیفرنیا ازدواج کردند که بعدها آن را فروختند. آن‌ها یک پسر به نام تنسی جیمز توت دارند که در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲ متولد شد.

در ۱۹ آوریل ۲۰۱۳، ویترسپون به دلیل رفتار غیرمناسب دستگیر و متهم شد، پس از آنکه توت به ظن رانندگی تحت تأثیر الکل متوقف شد. او به اتهام ممانعت از انجام وظیفه پلیس اعتراف کرد و مجبور به پرداخت هزینه دادگاه شد.

در مارس ۲۰۲۳، ویترسپون و توت پس از ۱۱ سال زندگی مشترک، جدایی خود را اعلام کردند. این زوج بیانیه‌ای مشترک را در صفحه اینستاگرام ویترسپون منتشر کردند. این اعلامیه چند روز قبل از دوازدهمین سالگرد ازدواج آن‌ها صورت گرفت.

اعتقاد به خدا

ویت اسپون به شدت مذهبی است و هفته‌ای دو بار به کلیسا می‌رود. او درباره ایمانش گفته است: “من عمیقا باور دارم که نیرویی برتر از ماده وجود دارد” و “من از مرگ نمی‌ترسم، زیرا می‌دانم بهشت وجود دارد، من می‌دانم.

ریس ویترسپون
ریس ویترسپون

فیلم های ریس ویترسپون

سال تولیدفیلم
۱۹۹۱مرد توی ماه
۱۹۹۳بهترین طرح‌های ارائه شده
۱۹۹۳جک خرس
۱۹۹۳معجزه باد
۱۹۹۴اس.اف.دبلیو
۱۹۹۶آزادراه
۱۹۹۶ترس
۱۹۹۸گرگ‌ومیش
۱۹۹۸تحویل شبانه
۱۹۹۸پلیزنتویل
۱۹۹۹مقاصد بی‌رحمانه
۱۹۹۹انتخابات
۲۰۰۰نیکی کوچک
۲۰۰۰روانی آمریکایی
۲۰۰۱لگالی بلاند
۲۰۰۲اهمیت جدی بودن
۲۰۰۲خانه شیرینم آلاباما
۲۰۰۳لگالی بلاند ۲: قرمز، سفید و بلوند
۲۰۰۴ونیتی فیر
۲۰۰۵سر به راه باش
۲۰۰۵درست مثل بهشت
۲۰۰۶پنلوپه
۲۰۰۷استرداد
۲۰۰۸چهار کریسمس
۲۰۰۹هیولاها علیه بیگانگان
۲۰۱۰از کجا می‌دانی
۲۰۱۱آب برای فیل‌ها
۲۰۱۲این یعنی جنگ
۲۰۱۲ماد
۲۰۱۳گره شیطان
۲۰۱۴وحشی
۲۰۱۴دختر گم‌شده
۲۰۱۴خباثت ذاتی
۲۰۱۴دروغ خوب
۲۰۱۵تعقیب آتشین
۲۰۱۶آواز
۲۰۱۷دوباره خانه
۲۰۱۸چین‌خوردگی در زمان
۲۰۱۸جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند
۲۰۱۹لوسی در آسمان
۲۰۲۱آواز ۲
۲۰۲۳جای تو یا جای من
فیلم های ریس ویترسپون

سریال های ریس ویترسپون

سال تولیدسریال
۲۰۰۰پادشاه تپه
۲۰۰۰دوستان
۲۰۰۱پخش زنده شنبه شب
۲۰۰۲سیمپسون‌ها
۲۰۱۵بهترین ساعات با نیل پاتریک هریس
۲۰۱۷–۲۰۱۹دروغ‌های کوچک بزرگ
۲۰۱۹برنامه صبحگاهی
۲۰۲۰آتش‌های کوچک در همه جا
سریال های ریس ویترسپون

اینستاگرام ریس ویترسپون

برای مشاهده صفحه اینستاگرام ریس ویترسپون، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/reesewitherspoon/?hl=en

اینستاگرام ریس ویترسپون
اینستاگرام ریس ویترسپون

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 56

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir