این مقاله، ضمن ارائه زندگینامه آقای افشین زی‌نوری، به نقش محوری دوبله در شکل‌گیری هویت هنری ایشان پرداخته است. بررسی تحولات حرفه‌ای وی از آغاز تاکنون، نشان‌دهنده اهمیت این هنر در مسیر موفقیت ایشان است (بیوگرافی افشین زی نوری و همسرش).

عکس افشین زی نوری
عکس افشین زی نوری
نام نام خانوادگی:افشین زی‌نوری
Afshin Zinouri
تاریخ تولد:۳ اردیبهشت ۱۳۵۵
April 23, 1976
سن افشین زی نوری:48 سال و 4 ماه
محل تولد:تهران
همسر:الهام یاراحمد
فرزند:تینا
صفحه IMDB:IMDB
بیوگرافی افشین زی نوری و همسرش

افشین زی نوری

آقای افشین زی‌نوری، هنرمند پرکار و چند جانبه ایرانی، متولد ۳ اردیبهشت ۱۳۵۵ در تهران، فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران می‌باشند. ایشان علاوه بر فعالیت‌های هنری در حوزه‌های دوبلاژ، بازیگری و اجرا، به تحصیلات آکادمیک نیز اهتمام ورزیده و با اخذ مدرک کارشناسی در رشته نرم‌افزار کامپیوتر، توانمندی‌های خود را ارتقاء بخشیده‌اند. آقای زی‌نوری با ازدواج، زندگی شخصی پرباری را نیز تجربه می‌کنند و همواره بر حفظ کیفیت کار خود تأکید داشته‌اند.

کودکی افشین زی نوری
کودکی افشین زی نوری

شروع از دبستان

افشین زی‌نوری از دوران کودکی استعداد هنری خود را بروز داد و در دبستان مسئولیت گروه نمایش و سرود مدرسه را برعهده داشت. وی در آن زمان به عنوان تک‌خوان گروه سرود نیز فعالیت می‌کرد. این علاقه‌مندی در دوره راهنمایی پررنگ‌تر شد و ایشان با تلاش و پشتکار فراوان، راه خود را در عرصه هنر هموار ساخت.

بازی در سریال آینه

افشین زی‌نوری می‌گوید: “علاقه من به بازیگری از همان دوران راهنمایی شروع شد. من، هادی کاظمی و علی ابراهیم آبادی، سه دوست همکلاسی، آنقدر به سازمان صداوسیما رفتیم تا بالاخره به آرزوی خود رسیدیم و در سریال “آینه” بازی کردیم. این اولین تجربه بازیگری من در سیزده سالگی بود.

خاطره از سریال آینه

یادتون میاد سریال آینه دوشنبه‌شبا شبکه یک پخش می‌شد؟ اون موقع که شبکه‌های تلویزیونی زیاد نبود، همه پای این سریال می‌نشستن. سریال ما هم که پخش شد، دیگه شور و هیجانش چند برابر شد!

بیوگرافی افشین زی نوری
بیوگرافی افشین زی نوری

قسمت ما اسمش بود «ارثیه فامیلی». من و یه دوست دیگه نقش دو تا بچه یه خانواده رو بازی می‌کردیم. اون موقع با بازیگرهای بزرگی مثل مرحوم مرتضی احمدی و مهین شهابی همبازی بودم. وقتی سریال پخش شد، دیگه تو خیابون نمی‌تونستم راه برم.

مدرسه که دیگه جای خود داشت! بچه‌های مدرسه برام جشن گرفته بودن. اونقدر این سریال بین مردم محبوب بود که من تا چند ماه بعدش تو خیابون شناخته می‌شدم.

علاقه به دوبله

علاقه‌مندی او به دوبله باعث می‌شود از قناد بخواهد تا او را به این عرصه معرفی کند. به همین منظور، زی‌نوری توسط قناد به غلامعلی افشاریه، پیشکسوت دوبله، معرفی شده و زیر نظر ایشان به مدت ۲ تا ۳ ماه به طور جدی به فراگیری فنون دوبلاژ می‌پردازد.

افشین زی‌نوری با صداپیشگی در نقش الک رمزی در سریال «اسب سیاه» به شهرت رسید و صدای او در ذهن مخاطبان ماندگار شد. امروزه، او به عنوان صدای ثابت بازیگرانی همچون لئوناردو دی کاپریو و مت دیمون در تلویزیون شناخته می‌شود. همچنین، معمولاً صدای او برای عامر خان در فیلم‌های هندی انتخاب می‌شود. زی‌نوری خودش می‌گوید که دوبله فیلم‌های دی کاپریو را بسیار دوست دارد.

Afshin Zinouri
Afshin Zinouri

مدیر دوبلاژ:
آقای زی‌نوری در سال ۱۳۸۷ و در سن ۳۲ سالگی، نخستین گام‌های خود را در زمینه دوبلاژ با شرکت در پروژه انیمیشن «ماهی رنگین‌کمان» به عنوان مدیر دوبلاژ برداشتند.

اولین دوبله

در آغازین روزهای فعالیتم در عرصه دوبلاژ، به من فرصت داده شد تا صدای شخصیتی را که قادر به سخن گفتن نبود، به تصویر بکشم. این تجربه‌ی منحصر به فرد، با چالش‌های خاص خود همراه بود. هنگامی که به خانواده‌ام از حضورم در این پروژه خبر دادم، با استقبال گرم آنان روبرو شدم. اما واکنش آن‌ها زمانی جالب‌تر شد که متوجه شدند من صدای چه کسی را دوبله کرده‌ام. این مسئله برای مدتی طولانی، لحظات شاد و مفرحی را برای خانواده‌مان رقم زد.

بازیگر افشین زی نوری
بازیگر افشین زی نوری

بیوگرافی افشین زی نوری و همسرش

همکاری با مرحوم تارخ

در سال ۱۳۷۰، پس از تأسیس مؤسسه کارگاه آزاد بازیگری توسط آقای تارخ، بنده به مدت تقریباً یک سال مسئولیت پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ثبت اطلاعات متقاضیان را بر عهده داشتم. پس از استقرار ساختمان آموزشگاه، فعالیت‌های آموزشی مؤسسه آغاز شد و اینجانب نیز به مدت یک سال با این مجموعه همکاری نمودم.

بازی در سریال ها

زی‌نوری با ایفای نقش علیرضا اخوان در سریال تلویزیونی «آسمان من» (۱۳۹۴) و همچنین نقش‌آفرینی در سریال نمایش خانگی «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری (۱۳۹۷)، توانایی‌های بازیگری خود را به نمایش گذاشت.

خسرو شکیبایی و افشین زی نوری
خسرو شکیبایی و افشین زی نوری

همسر افشین زی نوری

آقای افشین ذی‌نوری با هنرمند عکاس، خانم الهام یاراحمد، ازدواج کرده و حاصل این ازدواج، فرزند دختری به نام تینا می‌باشد.

در مورد آشنایی با همسرش گفته: در یک مهمانی خانوادگی بطور اتفاقی با ایشان آشنا شدم.

همسر افشین زی نوری
همسر افشین زی نوری
دختر افشین زی نوری
دختر افشین زی نوری

هدف کاری

همیشه به این می‌اندیشم که اگر روزی، بیست سال دیگر، کسی فیلم یا انیمیشنی با صدای من را تماشا کند، آیا از آن لذت خواهد برد؟ آیا به شخصیت‌ها باور خواهد کرد و آن‌ها را دوست خواهد داشت؟ آرزویم این است که آیندگان درباره من بگویند: «زی‌نوری یکی از دوبلورهای خوب و ماندگار ایران بود.»

افشین زی‌نوری
افشین زی‌نوری

اینستاگرام افشین زی نوری

برای دیدن صفحه افشین زی نوری در شبکه اجتماعی اینستاگرام بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.instagram.com/afshinzinouri

پشیمان از رها کردن بازیگری

افشین زی‌نوری می‌گوید: «اکنون که به گذشته نگاه می‌کنم، ای‌کاش سال‌هایی که در دوبله و گویندگی سپری کردم، در عرصه بازیگری مشغول بودم. شاید باور نکنید اما من حتی دستیار کارگردان آقای فخیم‌زاده در پروژه ولایت عشق بودم».

افشین زی نوری
افشین زی نوری

اجرا در تلویزیون

آقای افشین زی‌نوری، علاوه بر فعالیت‌های درخشان در زمینه‌های بازیگری و دوبلاژ، سوابق قابل توجهی در عرصه مجری‌گری تلویزیون دارند. ایشان از سال ۱۳۷۲ با حضور در برنامه‌های کودک شبکه دوم سیما، فعالیت حرفه‌ای خود را در این حوزه آغاز نمودند و طی سال‌های متمادی با اجرای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها، از جمله برنامه‌های صبحگاهی، مسابقه‌ای و اجتماعی، جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان کسب نموده‌اند. اجرای موفق برنامه‌های پرمخاطب همچون «هوش برتر» و «جادوی صدا» گواهی بر توانایی‌های ایشان در این زمینه می‌باشد.

ویکی پدیا افشین زی‌نوری
افشین زی‌نوری

جوایز و افتخارات

  1. برنده جایزه بهترین دوبلور مرد جوان در سال ۸۸ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  2. برنده جایزه بهترین دوبلور مرد جوان در سال ۸۹ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  3. برنده جایزه بهترین دوبلور و مدیر دوبلاژ در سال ۹۳ از سازمان صدا و سیما
  4. برنده لوح تقدیر بهترین دوبلور جوان دوبلاژ در سال ۹۴ از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
  5. بهترین مجری مسابقات تلویزیونی در سال ۹۶ از جشنواره جام جم
  6. تندیس بهترین مدیر دوبلاژ و دوبلور همزمان در سال ۹۷ از سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان
  7. بخش دوبلاژ: لوح تقدیر و تندیس جشنواره برای مدیریت دوبلاژ و صداپیشگی در سال ۹۷ از جشنواره جام جم

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 56

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir