کاردی بی، نامی که مترادف با صراحت، قدرت و استعداد بینظیر در دنیای موسیقی رپ و هیپ هاپ شده است. از روزهای آغازین فعالیتش در شبکههای اجتماعی و حضور در برنامههای تلویزیونی، او با شخصیت کاریزماتیک و بیپردهاش توجه میلیونها نفر را به خود جلب کرد. صعود خیرهکننده او به قلههای جدولهای موسیقی با آهنگهای پرطرفدارش، او را به یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرمندان عصر حاضر تبدیل کرده است. در کنار موفقیتهای حرفهای، زندگی شخصی کاردی بی، بهویژه رابطهاش با آفست، خواننده گروه میگوس، همواره مورد توجه رسانهها و طرفداران بوده است. این بیوگرافی به بررسی زندگی پرفراز و نشیب کاردی بی میپردازد و نگاهی به مسیر هنری و زندگی خانوادگی او میاندازد. داستان او، روایتی الهامبخش از تلاش، پشتکار و رسیدن به رویاها در دنیایی پر از چالش است.

جدول محتوا
- بیوگرافی کاردی بی
- شروع راه شهرت (۲۰۱۵–۲۰۱۶)
- کاردی بی: اوجگیری با “هَستلرز”، “ریتم + فلو” و “WAP”
- فعالیتهای دیگر کاردی بی: از محصولات تا کارهای خیریه
- نمادی از صراحت سیاسی و جسارت در مُد
- فعالیت کاردی بی در دنیای مُد
- تأثیر کاردی بی
- دستاوردها و رکوردهای کاردی بی در دنیای موسیقی
- کاردی بی: زندگی شخصی و مسائل حقوقی
نام نام خانوادگی: بلکالیس مارلنیس آلمانزار
Belcalis Marlenis Cephusنام هنری: کاردی بی
Cardi Bتاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۹۲
19/مهر/1371سن: 32 سال و 6 ماه محل تولد: واشنگتن آمریکا قد: 160 سانتیمتر وزن: 60 کیلوگرم صفحه imdb: imdb
بیوگرافی کاردی بی
بلکالیس مارلنیس آلمانزار، که بعدها با نام هنری کاردی بی به شهرت رسید، در ۱۱ اکتبر ۱۹۹۲ در محله واشنگتن هایتس منهتن در شهر نیویورک دیده به جهان گشود. او تباری چندگانه دارد؛ پدرش، کارلوس، دومینیکایی و مادرش، کلارا، ترینیدادیایی با ریشههای آفریقایی و اسپانیایی است. کاردی بی خود را به عنوان یک آفریقایی-لاتین تبار معرفی میکند. او بیشتر دوران رشد خود را در محله هایبریج در جنوب برونکس گذراند، اما زمان قابل توجهی را نیز در خانه مادربزرگ پدریاش در واشنگتن هایتس سپری کرد، تجربهای که به گفته خودش باعث شد “لهجه غلیظی” پیدا کند.
نام هنری “کاردی بی” برگرفته از لقب قبلی او، “باکاردی”، نام یک برند روم است. او یک خواهر کوچکتر به نام هنسی کارولینا دارد که در سال ۱۹۹۵ متولد شد. کاردی بی درباره دوران نوجوانی خود صریح بوده و گفته است که از سن ۱۶ سالگی عضو باند “بلادز” بوده، هرچند تأکید کرده که پیوستن به باند را به هیچکس توصیه نمیکند.
او تحصیلات دبیرستان خود را در دبیرستان فنی حرفهای هنرهای نمایشی و فناوری رنسانس گذراند و پیش از ترک تحصیل، مدتی در کالج جامعه بخش منهتن نیز درس خواند. کاردی بی به زبان اسپانیایی دومینیکایی و انگلیسی مسلط است و کمی روسی و فرانسوی نیز میداند.

تجربیات اولیه شغلی کاردی بی چالشبرانگیز بودند. در دوران نوجوانی، او ابتدا در یک خواربارفروشی در تریبکا کار میکرد، اما پس از اخراج شدن، به عنوان دنسر در یک کلوپ استریپتیز در نزدیکی محل کار قبلیاش مشغول شد. کاردی بی بارها درباره تأثیر این شغل بر زندگیاش صحبت کرده و معتقد است که از بسیاری جهات برایش نجاتبخش بوده است.
او توضیح داده که استریپر شدن راهی برای فرار از فقر و خشونت خانگی در زمانی بود که پس از اخراج شدن از خانه مادرش، در یک رابطه خشونتآمیز قرار داشت. او این شغل را تنها راه برای کسب درآمد لازم برای رهایی از آن وضعیت و ادامه تحصیل خود عنوان کرده است. کاردی بی در آن زمان برای پنهان کردن حقیقت از مادرش، به او میگفت که با پرستاری از بچه پول درمیآورد.
مسیر کاردی بی به سوی شهرت از سال ۲۰۱۳ و از طریق فضای مجازی آغاز شد. او با انتشار چندین ویدیو از خود در پلتفرمهای اجتماعی مانند واین (Vine) و صفحه اینستاگرامش، به تدریج مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید.
شروع راه شهرت (۲۰۱۵–۲۰۱۶)
ریشه شهرت کاردی بی در ابتدا به حضور او در تلویزیون واقعیتنما بازمیگردد. در سال ۲۰۱۵، او به جمع بازیگران فصل ششم سریال “لاو اند هیپ هاپ: نیویورک” از شبکه VH1 پیوست. حضور او در این برنامه به سرعت مورد توجه قرار گرفت و Jezebel او را “ستاره نوظهور” آن فصل خواند. نیویورک تایمز نیز به توانایی او در بیان جملات قصار به عنوان عامل محبوبیتش اشاره کرد.
این سریال در فصلهای ششم و هفتم، داستان رسیدن کاردی بی به شهرت و همچنین رابطه پرفراز و نشیب او با نامزدش را که در آن زمان در زندان بود، دنبال کرد. پس از دو فصل موفق، کاردی بی در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که برای تمرکز بیشتر بر حرفه موسیقی، این برنامه را ترک خواهد کرد.
ورود کاردی بی به دنیای موسیقی نیز در همین دوره شکل گرفت. اولین قدم موسیقایی او در نوامبر ۲۰۱۵، حضور در ریمیکسی از آهنگ “بوم بوم” شَگی، خواننده جامائیکایی سبک رِگِی فیوژن، به همراه پاپکان، دیگر خواننده دنسهال جامائیکایی بود. اولین موزیک ویدیوی مستقل او در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ برای آهنگ “چیت اَس ویو” منتشر شد که اجرایی آزاد از آهنگ “Queen’s Speech 4” رپر بریتانیایی لیدی لِشِر بود.

در ۷ مارس ۲۰۱۶، کاردی بی اولین پروژه کامل خود را در قالب یک میکستیپ با عنوان “گنگستا بیچ میوزیک، جلد ۱” منتشر کرد. در نوامبر همان سال، او روی جلد دیجیتال شماره “ویوا” مجله Vibe به نمایش درآمد. او همچنین در آلبوم گردآوری شده “دست کم گرفته شده: آلبوم” (منتشر شده در سپتامبر ۲۰۱۶) که همکاری بین هنرمندان لیبل KSR Group بود، حضور داشت و در مورد تکآهنگ “دختری چه چیزی دوست دارد” از این آلبوم صحبت کرد و هدفش را ساخت آهنگی برای دنس و تشویق دختران به کسب درآمد عنوان کرد.
علاوه بر برنامههای مرتبط با هیپ هاپ، کاردی بی در دیگر برنامههای تلویزیونی نیز ظاهر شد. او در دسامبر ۲۰۱۵ در برنامه “عقل غیرمعمول با شارلمان” و در آوریل ۲۰۱۶ در برنامه “کوکتیلها با کلوئی” کلوئی کارداشیان حضور یافت؛ در برنامه کلوئی، او با صراحت درباره شغل قبلی خود به عنوان استریپر و نحوه اطلاعرسانی آن به مادرش صحبت کرد.

در نوامبر ۲۰۱۶، اعلام شد که او به گروه بازیگران سریال “بودن مری جِین” از شبکه BET خواهد پیوست و در نقش شخصیتی به نام مِرسِدِس بازی خواهد کرد که توسط TVLine به عنوان فردی با ظاهری خاص و شخصیتی بزرگ توصیف شد.
سال ۲۰۱۶ همچنین اولین قرارداد تبلیغاتی کاردی بی را رقم زد. او با Romantic Depot، یک زنجیره بزرگ فروشگاههای لباس زیر و محصولات بهداشت جنسی در نیویورک، قرارداد امضا کرد و در کمپین تبلیغاتی آنها که در رادیو و تلویزیون کابلی پخش شد، شرکت کرد. این دوره دو ساله، سرآغاز شهرت و موفقیتهای بعدی کاردی بی در هر دو عرصه تلویزیون و موسیقی بود.
کاردی بی: اوجگیری با (۲۰۱۷-۲۰۱۸)
سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نقطهی عطفی در کارنامهی هنری کاردی بی بودند و او با انتشار اولین آلبوم استودیویی خود به شهرت جهانی رسید. در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، او دومین میکستیپ خود با نام “Gangsta Bitch Music, Vol. 2” را منتشر کرد و در ماه فوریه، با برندهای مطرحی مانند مک کازمتیکس و گیپسی اسپورت برای رویدادهای هفته مد نیویورک همکاری کرد.
در اواخر همین ماه، کاردی بی قرارداد مهم خود را با آتلانتیک رکوردز امضا کرد که گامی بزرگ در حرفهی او بود. او در ۲۵ فوریه به عنوان هنرمند افتتاحیه تور “Filthy America… It’s Beautiful Tour” در کنار رپرهای شناخته شدهی نیویورک سیتی مانند لیل کیم و رمی ما به روی صحنه رفت. حضور او در ویدیوی “A-Z of Music” از i-D و شرکت در برنامه تلویزیونی “Hip Hop Squares” در اوایل سال ۲۰۱۷، نشانههای اولیهی حضور او در فضای رسانهای گستردهتر بودند.

ماه مه ۲۰۱۷ با اعلام نامزدیهای کاردی بی برای جوایز BET در ردههای “بهترین هنرمند جدید” و “بهترین هنرمند زن هیپ هاپ” همراه بود. اگرچه او در این ردهها برنده نشد، اما در مراسم پس از جوایز BET اجرا کرد. در جشنوارهی سالانهی سامر جم Hot 97، کاردی بی توسط رمی ما به روی صحنه دعوت شد تا به همراه جمعی از رپرهای زن برجسته، آهنگ “U.N.I.T.Y.” از کوئین لطیفه را در ستایش توانمندسازی زنان اجرا کنند. در ژوئن ۲۰۱۷، تصویر کاردی بی روی جلد ویژهنامهی موسیقی تابستانی مجلهی The Fader قرار گرفت و او در ماه اوت در MoMA PS1 برای جمعیتی چشمگیر به اجرا پرداخت.
اولین آهنگ تجاری
نقطهی عطف اصلی در این دوره، انتشار اولین تکآهنگ تجاری کاردی بی با نام “Bodak Yellow” در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۷ بود. این آهنگ به سرعت در جدولها صعود کرد و در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به رتبهی اول جدول Billboard Hot 100 رسید. این موفقیت برای کاردی بی تاریخساز بود، زیرا او اولین رپر زن با تکآهنگ انفرادی بود که پس از آهنگ “Doo Wop (That Thing)” لورین هیل در سال ۱۹۹۸، به صدر این جدول میرسید.
“Bodak Yellow” سه هفتهی متوالی در رتبهی اول باقی ماند و با آهنگ “Look What You Made Me Do” تیلور سوئیفت به عنوان طولانیترین حضور یک هنرمند زن در رتبهی اول جدول در سال ۲۰۱۷ برابر شد. این آهنگ همچنین کاردی بی را به اولین فرد با تبار دومینیکنی تبدیل کرد که از زمان آغاز به کار جدول Hot 100 در سال ۱۹۵۸ به رتبهی اول میرسد.
.webp)
“Bodak Yellow” با تحسین منتقدان روبرو شد، به عنوان “سرود رپ تابستان” نام گرفت و توسط The Washington Post و Pitchfork به عنوان بهترین آهنگ سال ۲۰۱۷ انتخاب شد. این آهنگ در نهایت گواهینامهی الماس را از RIAA دریافت کرد و نامزد دو جایزهی گرمی شد و جایزهی “تکآهنگ سال” را در جوایز BET Hip Hop Awards برد.
با موفقیت “Bodak Yellow” و همکاری در آهنگهای “No Limit” و “MotorSport”، کاردی بی به اولین رپر زنی تبدیل شد که سه اثر اول او در ۱۰ آهنگ برتر جدول Hot 100 قرار میگیرند و همچنین اولین هنرمند زن که به همین موفقیت در جدول Hot R&B/Hip-Hop Songs دست مییابد. در اواخر سال ۲۰۱۷، او در مراسم Powerhouse شبکه Power 105.1 به عنوان هنرمند اصلی اجرا کرد و دو آهنگ دیگر نیز منتشر نمود: همکاری با اوزونا با نام “La Modelo” و تکآهنگ “Bartier Cardi” از آلبوم آیندهاش.
ریمیکس آهنگ “Finesse”
سال ۲۰۱۸ با حضور کاردی بی در ریمیکس آهنگ “Finesse” برونو مارس آغاز شد که به جمع سه آهنگ برتر جدولهای بینالمللی راه یافت. در ژانویه ۲۰۱۸، او رکورد دیگری را به نام خود ثبت کرد و به اولین رپر زنی تبدیل شد که همزمان پنج تکآهنگ در ۱۰ آهنگ برتر جدول Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs دارد. تکآهنگ دیگر او با نام “Be Careful” یک هفته پیش از انتشار آلبومش منتشر شد.
اولین آلبوم استودیویی کاردی بی، Invasion of Privacy، در ۶ آوریل ۲۰۱۸ منتشر شد و با تحسین جهانی منتقدان روبرو گشت. این آلبوم به عنوان “یکی از قدرتمندترین آلبومهای اول این هزاره” و “یک آلبوم هیپ هاپ که شبیه هیچیک از همعصرانش نیست” توصیف شد. Invasion of Privacy در ایالات متحده در رتبهی اول قرار گرفت و کاردی بی با حضور همزمان ۱۳ اثر در جدول Billboard Hot 100، رکورد جدیدی را برای هنرمندان زن ثبت کرد.
این آلبوم همچنین رکوردهای استریمینگ را شکست و به پرمخاطبترین آلبوم یک هنرمند زن در یک هفته در Apple Music و بزرگترین هفته استریم صوتی درخواستی برای یک آلبوم از یک زن تبدیل شد. عنوان آلبوم (به معنی تجاوز به حریم خصوصی) بازتاب دهندهی احساس کاردی بی بود که با افزایش شهرت، حریم خصوصیاش مورد تعرض قرار میگیرد. پس از انتشار آلبوم، کاردی بی در حین اجرایی در برنامه Saturday Night Live، بارداری خود را به طور رسمی اعلام کرد و همچنین میزبان مشترک یک قسمت از برنامه The Tonight Show Starring Jimmy Fallon بود.
همکاری با بد بانی و جی بالوین
در ماه ژوئیه ۲۰۱۸، تکآهنگ چهارم آلبوم Invasion با نام “I Like It” که با صدای بد بانی و جی بالوین همراه بود، به رتبهی اول جدول Hot 100 رسید. این دومین آهنگ شماره یک او بود و او را به اولین رپر زنی تبدیل کرد که چندین آهنگ در صدر جدول دارد. “I Like It” تحسین منتقدان را برانگیخت و در سال ۲۰۲۰ توسط Rolling Stone به عنوان “بهترین آهنگ تابستانی تمام دوران” نامگذاری شد.

همکاری دیگر او با مارون ۵، آهنگ “Girls Like You” نیز به رتبهی اول جدول Hot 100 رسید و رکورد کاردی بی را در میان رپرهای زن افزایش داد و او را به ششمین هنرمند زن تبدیل کرد که در دههی ۲۰۱۰ سه تکآهنگ شماره یک در این جدول دارد. موزیک ویدیوی این آهنگ بیش از ۳ میلیارد بازدید در یوتیوب کسب کرده و پنجمین آهنگ پرفروش سال در سراسر جهان بود.
با قرار گرفتن “Girls Like You” پس از “I Like It” در صدر جدول Billboard Radio Songs، کاردی بی به اولین رپر زنی تبدیل شد که خودش را در رتبهی اول این جدول جایگزین میکند. این تکآهنگ هفت هفته در صدر جدول Hot 100 باقی ماند و کاردی را با یازده هفته در مجموع به رپر زنی با بیشترین هفتههای متوالی در صدر جدول تبدیل کرد. این آهنگ با حضور ۳۳ هفتهای در ۱۰ آهنگ برتر، رکورد طولانیترین حضور در ۱۰ آهنگ برتر جدول را با آهنگهایی از اد شیران و پست مالون به اشتراک گذاشت.
در اکتبر ۲۰۱۸، آلبوم Invasion of Privacy گواهینامهی دو بار پلاتین و سال بعد گواهینامهی سه بار پلاتین را از RIAA دریافت کرد. با کسب گواهینامهی طلا یا بالاتر برای تمام سیزده آهنگ آلبومش، کاردی بی به اولین هنرمند زن تبدیل شد که به چنین موفقیتی دست مییابد.
دعوا کاردی بی و نیکی میناژ
در سپتامبر ۲۰۱۸، در یک مهمانی پس از هفته مد نیویورک، کاردی بی با رپر همکار خود نیکی میناژ درگیر شد و تلاش کرد او را مورد حمله فیزیکی قرار دهد. محافظان مداخله کردند و این حادثه باعث برآمدگی پیشانی کاردی بی شد. کاردی بی در اینستاگرام ادعا کرد که میناژ نظرات منفی در رسانههای اجتماعی دربارهی توانایی او در مراقبت از دختر تازه متولد شدهاش را لایک کرده است.

میناژ این اتهامات را رد کرد و کاردی بی را به پرداخت رشوه جنسی برای پخش آثارش متهم کرد. حضور کاردی بی روی جلد شماره مد بهار ۲۰۱۹ هارپرز بازار با عکسبرداری تم سیندرلا که در آن کفشی را پشت سرش گذاشته بود، توسط برخی به عنوان اشارهای به این حادثه تفسیر شد.
کاردی بی در جوایز MTV Video Music Awards 2018 با ۱۲ نامزدی، بیشترین تعداد نامزدی را دریافت کرد و سه جایزه از جمله ویدیوی سال را برد. او در جوایز American Music Awards 2018 نیز با دریک برای بیشترین نامزدی مساوی شد و سه جایزه را برد و در مراسم اجرا کرد. تکآهنگ “Money” برای او چهارمین جایزه MTV Video Music Award را به ارمغان آورد.
همکاری با دیجی اسنیک
همکاری او با دیجی اسنیک در آهنگ “Taki Taki” نه تنها در کشورهای اسپانیاییزبان در صدر جدول قرار گرفت و کاردی بی را به اولین رپر زن تبدیل کرد که در جدول Spotify Global 50 در صدر قرار میگیرد، بلکه بیش از ۲ میلیارد بازدید نیز کسب کرد. هر دو آهنگ “Money” و “Taki Taki” گواهینامهی چند بار پلاتین را از RIAA دریافت کردند. مجله People en Español او را ستاره سال نامید و Entertainment Weekly او را “پدیدهای در فرهنگ پاپ” دانست و او را به عنوان یکی از “سرگرمکنندگان سال ۲۰۱۸” معرفی کرد.
در پایان سال ۲۰۱۸، کاردی بی در ۳۰ نوامبر در مراسم Power 100 Gala مجله Ebony تقدیر شد. او در رتبه پنجم جدول برترین هنرمندان سال بیلبورد قرار گرفت و آلبوم Invasion of Privacy در رتبه ششم بود. آلبوم او پرمخاطبترین آلبوم سال توسط یک هنرمند زن در سراسر جهان در Apple Music و او پرمخاطبترین هنرمند زن سال در ایالات متحده در Spotify بود.

“I Like It” توسط کارکنان ویراستاری Apple Music و Billboard به عنوان بهترین آهنگ سال ۲۰۱۸ و Invasion of Privacy توسط مجله Time و Rolling Stone به عنوان بهترین آلبوم سال نامیده شدند. مجله Time همچنین کاردی بی را در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۸ قرار داد. در مقاله بازنگری پایان دهه خود، مجله NME اظهار داشت که این دوره “تاج او را به عنوان ملکه جدید رپ” تثبیت کرد.
کاردی بی: اوجگیری با “هَستلرز”، “ریتم + فلو” و “WAP”
سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد اوجگیری چشمگیر کاردی بی در صنعت موسیقی و فراتر از آن بود. این دوره با موفقیتهای بیسابقه در جوایز، شکستن رکوردها در چارتها و ورود به دنیای سینما و تلویزیون همراه بود.
در آغاز سال ۲۰۱۹، کاردی بی با پنج نامزدی در شصت و یکمین دوره جوایز گرمی، از جمله برای معتبرترین جوایز مانند آلبوم سال و رکورد سال (برای آهنگ “I Like It”)، توجهات را به خود جلب کرد. او با این نامزدی، به عنوان سومین رپر زن در تاریخ، پس از لورین هیل و میسی الیوت، به جمع نامزدهای آلبوم سال گرمی پیوست. نقطه اوج حضور او در گرمی، اجرا در این مراسم و کسب جایزه بهترین آلبوم رپ به عنوان هنرمند انفرادی بود که او را به اولین رپر زن با این دستاورد تبدیل کرد. در این مراسم، کاردی بی با سه لباس اوت کوتور وِینتج از تیری موگلِر، حضوری خیرهکننده داشت.
موفقیتهای او در جوایز موسیقی بیلبورد ۲۰۱۹ نیز ادامه یافت. کاردی بی با ۲۱ نامزدی، نه تنها رکورد بیشترین نامزدی در یک سال توسط یک هنرمند زن را به نام خود ثبت کرد، بلکه پس از دریک و د چینسموکرز، در جایگاه سوم از نظر تعداد نامزدی در یک سال قرار گرفت. او در نهایت شش جایزه از این مراسم را از آن خود کرد، که با احتساب بردهای قبلیاش، مجموع بردهای حرفهای او در این جوایز به هفت رسید و او را به پر افتخارترین رپر زن در تاریخ جوایز موسیقی بیلبورد تبدیل کرد. در این زمان، Omaha World-Herald او را “بزرگترین رپر جهان” لقب داد.
در عرصه موسیقی، کاردی بی در ۱۵ فوریه ۲۰۱۹ با انتشار آهنگ “Please Me”، همکاری دوم خود با برونو مارس (پس از “Finesse” در ۲۰۱۸)، هفتمین آهنگ خود را در بین ده آهنگ برتر جدول هات ۱۰۰ بیلبورد قرار داد و به رتبه سه رسید. موزیک ویدیوی رسمی این آهنگ نیز با استقبال خوبی روبرو شد. کاردی بی همچنین در ۱ مارس با حضور ۷۵,۵۸۰ طرفدار، رکورد جدیدی در حضور تماشاگران در Houston Livestock Show and Rodeo ثبت کرد. در ادامه، با موفقیت آهنگهای “Backin’ It Up”، “Twerk” و “Money”، کاردی بی اولین هنرمند زنی شد که سه جایگاه برتر جدول پخش رادیویی Mainstream R&B/Hip-Hop بیلبورد را به طور همزمان به خود اختصاص میدهد.
در ۳۱ مه ۲۰۱۹، کاردی بی تکآهنگ “Press” را منتشر کرد. موزیک ویدیوی این آهنگ که دارای برچسب “راهنمایی والدین” بود، اولین تجربه کارگردانی او محسوب میشد و او به عنوان کارگردان مشترک در آن اعتبار یافت. این موزیک ویدیو در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد و اولین اجرای تلویزیونی آهنگ در جوایز BET 2019 بود، جایی که کاردی بی با هفت نامزدی، پیشتاز بود و جایزه آلبوم سال را از آن خود کرد. در تابستان ۲۰۱۹، او یک تور بزرگ در سالنهای کنسرت برگزار کرد و در سپتامبر با ده نامزدی، پیشتاز نامزدهای جوایز BET Hip Hop بود.
ورود به دنیای سینما
سال ۲۰۱۹ برای کاردی بی با ورود به دنیای سینما نیز همراه بود. او اولین حضور سینمایی خود را در فیلم “هستلرز” به کارگردانی لورن اسکافاریا، در مقابل بازیگرانی چون جنیفر لوپز و کنستانس وو تجربه کرد که در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. او همچنین به جمع داوران برنامه استعدادیابی هیپ هاپ نتفلیکس با عنوان “ریتم + فلو” پیوست. این برنامه ده قسمتی در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ پخش شد و کاردی بی علاوه بر داوری، تهیهکننده اجرایی آن نیز بود.
در دسامبر ۲۰۱۹، کاردی بی اولین تور خود در قاره آفریقا را برگزار کرد و در کشورهای نیجریه و غنا به اجرا پرداخت. در همین سال، همکاری او با نام “Clout” نامزد جایزه گرمی بهترین اجرای رپ شد.
بر اساس دادههای اسپاتیفای، او پربازدیدترین رپر زن سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده بود و Consequence of Sound او را “یکی از قدرتمندترین هنرمندان هیپ هاپ دهه” نامید. در مارس ۲۰۲۰، واکنش طنزآلود کاردی بی به پاندمی کرونا در قالب یک ویدئو، الهامبخش دیجی آیمارکیز برای ساخت آهنگی با عنوان “Coronavirus” شد که به سرعت به یک میم اینترنتی و سپس آهنگی رسمی تبدیل شد. موفقیت برنامه “ریتم + فلو” نیز منجر به اعلام بازگشت آن برای سال ۲۰۲۱ از سوی نتفلیکس شد.
اوج موفقیت کاردی بی در این دوره با انتشار تکآهنگ “WAP” با همکاری مگان دی استالیون در ۷ اوت ۲۰۲۰ رقم خورد. این آهنگ که به عنوان تکآهنگ اصلی از دومین آلبوم استودیویی آینده او منتشر شد، مورد تحسین گسترده منتقدان قرار گرفت و به خاطر پیامهای مثبت اش ستایش شد.
موزیک ویدیوی به کارگردانی کالین تیلی، رکورد بزرگترین اولین ۲۴ ساعته برای یک همکاری تماماً زنانه در یوتیوب را شکست و “WAP” به سرعت در چارتها اوج گرفت. کاردی بی با این آهنگ تنها رپر زنی شد که چندین بار در جدول جهانی اسپاتیفای به صدر میرسد و با آغاز صدرنشینی آن در جدول Billboard Hot 100، کاردی بی چهارمین آهنگ شماره یک خود در آمریکا را به دست آورد.
این دستاورد رکورد او را به عنوان رپر زن با بیشترین تعداد تکآهنگهای شماره یک در هات ۱۰۰ افزایش داد و او را به اولین رپر زنی تبدیل کرد که در دو دهه متفاوت (دهه ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰) به این جایگاه دست مییابد. “WAP” با ۹۳ میلیون واحد استریم در هفته اول، رکورد بزرگترین تعداد استریم در هفته اول برای یک آهنگ را شکست و از رکورد آهنگ “7 Rings” آریانا گرانده پیشی گرفت. این آهنگ چهار هفته در صدر هات ۱۰۰ ماند و در هفت کشور دیگر از جمله استرالیا و بریتانیا نیز صدرنشین شد.

نیل شاه از The Wall Street Journal این موفقیت را “لحظه بزرگی برای رپرهای زن” و “نشانهای تاریخی از تأثیرگذاری بیسابقه هنرمندان زن در هیپ هاپ” دانست. “WAP” اولین آهنگ شماره یک در جدول افتتاحیه Billboard Global 200 بود و بر اساس مجموع رتبهبندیهای منتقدان مختلف، از جمله Pitchfork و Rolling Stone، به عنوان بهترین آهنگ سال منتقدان انتخاب شد.
کاردی بی: مسیر هنری از ۲۰۲۱ تا امروز و انتظار برای آلبوم دوم
از سال ۲۰۲۱، کاردی بی تمرکز خود را بر انتشار آلبوم استودیویی دومش معطوف کرده و در این مدت با انتشار تکآهنگهای موفق، همکاریهای برجسته و حضورهای چشمگیر در رویدادهای مختلف، همچنان یکی از قدرتمندترین چهرههای صنعت موسیقی بوده است.
سال ۲۰۲۱ با انتشار تکآهنگ “Up” آغاز شد که نه تنها به موفقیت بزرگی دست یافت و در صدر جدولهای معتبری قرار گرفت، بلکه رکوردهای جدیدی را برای هنرمندان رپ زن ثبت کرد؛ از جمله بالاترین شروع در بیلبورد هات ۱۰۰ برای یک آهنگ رپ تکی زن از سال ۱۹۹۸ و اولین بار که یک رپر زن با آهنگ تکی در صدر جدول ۱۰۰ آهنگ برتر رولینگ استون آغاز به کار میکرد.
“Up” پس از اجرای کاردی در جوایز گرمی به صدر بیلبورد هات ۱۰۰ رسید و او را به تنها رپر زن با چندین آهنگ تکی شماره یک تبدیل کرد و رکورد خود را برای بیشترین آهنگ شماره یک در این جدول بهبود بخشید. موفقیتهای او در این سال با دریافت نامزدیهای متعدد، از جمله دومین نامزدی جایزه بریت و دو نامزدی برای ویدیوی سال در جوایز BET، ادامه یافت که برای ویدیوی “WAP” برنده شد و تاریخساز شد. کاردی در مراسم BET 2021، خبر دومین بارداری خود را همزمان با اجرای آهنگ مشترکش با میگوس اعلام کرد.

بازی در سریع و خشمگین 9
او در این سال همچنین در فیلم F9 حضور یافت و با هنرمندانی چون نورمانی (“Wild Side”) و لیزو (“Rumors”) همکاری کرد که هر دو در جدول هات ۱۰۰ بیلبورد موفق بودند و تعداد آهنگهای کاردی در ۱۰ آهنگ برتر این جدول را افزایش دادند. کاردی بی در سال ۲۰۲۱ در صدر نامزدیهای جوایز MTV Video Music Awards و BET Hip Hop Awards قرار گرفت و جوایز متعددی را کسب کرد.
مجری مراسم موسیقی آمریکا 2021
او همچنین به عنوان مجری جوایز موسیقی آمریکا ۲۰۲۱ انتخاب شد که این مراسم به یکی از پرمخاطبترین رویدادهای تلویزیونی سال در رسانههای اجتماعی تبدیل شد و در آن، آهنگ “Up” جایزه بهترین آهنگ هیپ هاپ را برای او به ارمغان آورد و کاردی را به اولین هنرمند با سه بار کسب این جایزه تبدیل کرد. همکاری با سامر واکر در آلبوم “Still Over It” و نقش تهیهکننده اجرایی در موسیقی متن فیلم “کوبیده” نیز از دیگر فعالیتهای او در این سال بود.
تک آهنگ No Love
سال ۲۰۲۲ با ادامه همکاریها و انتشار تکآهنگهای جدید همراه بود. کاردی بی در نسخه گسترشیافته آهنگ “No Love” سامر واکر و SZA و همچنین در آهنگ “Shake It” از کِی فلاک حضور یافت. او همچنین تجربه صداپیشگی در سریال انیمیشنی “بیبی شارک: نمایش بزرگ!” را به دست آورد و در این نقش با دختر و همسرش آفست ظاهر شد.
همکاری با کانیه وست
در ۱ ژوئیه ۲۰۲۲، کاردی سومین تکآهنگ از آلبوم آیندهاش با عنوان “Hot Shit” را با همکاری کانیه وست و لیل دِرک منتشر کرد و در جشنواره وایرلس لندن و بیرمنگام به عنوان سرخط اجراکنندگان حضور یافت.
همکاری با گلوریلا در ریمیکس آهنگ “Tomorrow 2” نیز موفقیت بزرگی کسب کرد و به یازدهمین آهنگ کاردی در ۱۰ آهنگ برتر بیلبورد هات ۱۰۰ تبدیل شد و به عنوان بهترین همکاری هیپ هاپ سال ۲۰۲۲ شناخته شد. حضور غافلگیرکننده در کنسرتهای بد بانی در اواخر سال ۲۰۲۲ و عقد قرارداد با مدیریت فول استاپ نشاندهنده ادامه فعالیتهای پرجنب و جوش او بود؛ او حتی یک اجرای خصوصی پردرآمد در میامی داشت و در ریمیکس آهنگ “Despechá” از روزالیا نیز حضور یافت.

در سال ۲۰۲۳، کاردی بی با حضورهای غافلگیرکننده در تورهای SZA و گلوریلا و همچنین به عنوان یکی از سرخط اجراکنندگان جشنواره Rolling Loud Thailand در پاتایا، به اجراهای زنده خود ادامه داد. او در ریمیکس آهنگ “Put It on da Floor Again” از لاتو حضور یافت که به بیستمین تکآهنگ کاردی در بین بیست آهنگ برتر هات ۱۰۰ تبدیل شد. اجرای او در جشنواره Summer Jam 2023 در نیویورک نیز مورد توجه قرار گرفت.
همکاری با FendiDa Rappa در ریمیکس “Point Me 2” و همکاری با آفست در دو قطعه از آلبوم او، به ویژه تکآهنگ “Jealousy”، از دیگر فعالیتهای موسیقایی او در این سال بود. کاردی بی در ۸ سپتامبر ۲۰۲۳ چهارمین تکآهنگ از آلبوم آیندهاش با عنوان “Bongos” را با همکاری مجدد مگان دی استالین منتشر کرد که موزیک ویدیوی آن هزینهای بیش از ۲ میلیون دلار داشت و در جدولها عملکرد خوبی داشت. او همچنین همراه با ۲۱ سَوِج با بیشترین نامزدی در صدر جوایز هیپ هاپ BET 2023 قرار گرفت.
صدا پیشگی کاردی بی
در پایان سال ۲۰۲۳، او نقش صداپیشه Sharki B را در فیلم انیمیشنی “بیبی شارک: فیلم بزرگ!” تکرار کرد و در جشنواره In the Mix تیکتاک به عنوان سرخط اجراکننده حضور یافت و در شب سال نو در میامی اجرا کرد که به صورت زنده پخش شد.
سال ۲۰۲۴ با انتشار تکآهنگ تبلیغاتی “Like What (Freestyle)” در ۱ مارس آغاز شد که اولین آهنگ تکی کاردی از سال ۲۰۲۱ بود و در جدولهای رپ موفقیت کسب کرد. پس از آن، آهنگ “Enough (Miami)” در ۱۵ مارس منتشر شد که دوازدهمین آهنگ او در ۱۰ آهنگ برتر هات ۱۰۰ و هفتمین آهنگ شماره یک او در جدول آهنگهای دیجیتال بود.
همکاری در ریمیکس آهنگ “Never Lose Me” فلو میلی و حضور مهمان در کنسرت مدونا و همچنین همکاری در آهنگ “Puntería” با شکیرا نشاندهنده تداوم همکاریهای برجسته او در این سال بود.

“Puntería” به موفقیت بزرگی در جدولهای لاتین دست یافت. کاردی در ادامه سال ۲۰۲۴ در کنسرتهای مگان دی استالین و جشنواره BET Experience حضور یافت و آهنگ “On Dat Money” را با همکاری Rob49 منتشر کرد. آهنگ “Enough (Miami)” برای جایزه گرمی نامزد بهترین اجرای رپ شد. فعالیتهای موسیقایی او در اوایل سال ۲۰۲۵ با انتشار آهنگ “Toot It Up” با همکاری پارْدیسون فونتِین و حضور در آهنگ “Higher Love” از دِسی تریل ادامه یافت.
آلبوم استودیویی دوم کاردی بی که از سال ۲۰۲۱ در دست کار است و پیش از این برای انتشار در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برنامهریزی شده بود، قرار است بالاخره در سال ۲۰۲۵ منتشر شود. کاردی اعلام کرده که انتشار آلبوم را به تأخیر انداخته زیرا احساس میکرده نیاز به تکمیل چند مورد دیگر دارد و میخواهد مطمئن شود که همه چیز به خوبی برنامهریزی شده است. او همچنین قرار است در سال ۲۰۲۵ همکاری دیگری با دیجی وایبز کارتِل منتشر کند.
تأثیرات
کاردی بی هنرمندان متعددی را به عنوان تأثیرگذاران خود نام برده است. او میگوید اولین آلبومهایی که خریداری کرده از میسی الیوت و توییت بودهاند. علاوه بر این، از رپرهای لاتین مانند آیوی کوئین، هنرمند دنسهال جامائیکایی اسپایس و همچنین چهرههای مطرحی چون بیانسه، لیدی گاگا، لیل کیم، مدونا و سلنا الهام گرفته است.
موسیقی دریل شیکاگو نیز تأثیر مهمی بر او داشته است. کاردی بی در مورد سبک تهاجمی رپ خود گفته است که تحت تأثیر آهنگهای “مبارزهای” رپرهایی مانند خیا و ترینا قرار گرفته است، که به نظر او در آن زمان کمتر شنیده میشدند. او معتقد است که این نوع آهنگها که در مورد مشکلات و درگیریهای بین افراد (به ویژه زنان) صحبت میکنند، با واقعیت زندگی بسیاری از مردم ارتباط برقرار میکند، بر خلاف موضوعاتی مانند ماشینهای لوکس که برای همه قابل دسترس نیست. او تأکید میکند که بزرگ شدن در منطقه جنوب برانکس نیویورک نقش حیاتی در شکلگیری تواناییاش در رپ کردن درباره موضوعات واقعی زندگی داشته است.
سبک موسیقی کاردی بی
اولین آلبوم استودیویی کاردی بی، “Invasion of Privacy”، اساساً یک آلبوم هیپ هاپ است که با عناصری از سبک ترپ، موسیقی لاتین و آراندبی ترکیب شده است. منتقدان سبک اجرای (فلو) او را “آکروباتیک و چابک” توصیف کردهاند، در حالی که برخی دیگر آن را “تهاجمی” دانستهاند.
صدای او نیز با ویژگیهای خاصی توصیف شده است؛ برخی آن را “فریاد بلند و جنسی بیپروا و توهینآمیز” و “ناله بینی تمام عیار نیویورکی” نامیدهاند، در حالی که اجرای آوازی او در آهنگ “WAP” به “سبک کلاسیک خشن” و “پارسی بریده بریده” تشبیه شده است. آلبوم او به دلیل اشعار صریح و “از نظر جنسی آزاد” و جریان (فلو) “سریع” مورد توجه قرار گرفته است.
منتقدان هوشمندی و قابل نقل قول بودن ضربههای (پانچلاینهای) او را برجسته کردهاند و آنها را “کمدی کلاسیک” نامیدهاند. بسیاری از منتقدان بر شخصیت “کاملاً بدون فیلتر” و “محض کاردی بی” تأکید دارند و معتقدند که او به دلیل اینکه از نشان دادن ریشههای محلهای خود ترسی ندارد، با مخاطبان ارتباط عمیقی برقرار میکند و همین انرژی در موسیقیاش نیز بازتاب مییابد. او با لهجه مشخص نیویورکی-دومینیکنی صحبت میکند.

کاردی بی آشکارا از محتوای جنسی اشعارش دفاع کرده است و معتقد است که این نوع محتوا همان چیزی است که مردم میخواهند بشنوند. او اشاره کرده که پس از انتشار آهنگ احساسیتر “Be Careful” با بازخوردهای منفی مواجه شده، در حالی که آهنگهایی با محتوای صریحتر محبوبیت بیشتری دارند. او با صراحت گفته است که میخواهد هنرمندی مانند سبک دریل باشد که در مورد خیابانها و جنسیت خود رپ میکند و از این بابت هیچ ابایی ندارد. با این حال، او اذعان داشته که نوشتن و اجرای آهنگهایی در مورد زندگی شخصی و روابطش در ابتدا احساسی “عجیب و ناراحتکننده” و خجالت در او ایجاد میکرده است.
فعالیتهای دیگر کاردی بی: از محصولات تا کارهای خیریه
کاردی بی، سوپراستار دنیای موسیقی، علاوه بر فعالیت هنری خود، در عرصههای مختلف دیگری نیز حضور پررنگی داشته است که شامل همکاری با برندهای معتبر، راهاندازی محصولات شخصی و انجام اقدامات بشردوستانه میشود.
همکاری با برندها و محصولات تجاری:
کاردی بی با برندهای متعددی در زمینههای مختلف همکاریهای موفقی داشته است. در حوزه مد و زیبایی، او با M.A.C و Gypsy Sport برای هفته مد نیویورک شراکت کرد و چهره کمپینهای تبلیغاتی مارک جیکوبز بود. رژ لب تام فورد با الهام از او و به نام خودش در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و در کمتر از ۲۴ ساعت به فروش کامل رسید که نشاندهنده تأثیرگذاری بالای اوست.
او چندین مجموعه لباس با Fashion Nova عرضه کرده و با Reebok نیز همکاری گستردهای داشته است. همکاری او با ریباک از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و تا سال ۲۰۲۲ به مدت چهار سال ادامه یافت و منجر به عرضه چندین مجموعه کفش و پوشاک با الهام از سبک شخصی او، ادای احترام به مد دهه ۸۰، زندگی در نیویورک و حتی مجموعهای برای مادران و کودکان شد.
فعالیتهای تجاری کاردی بی به همین جا ختم نمیشود. او با پپسی برای ساخت سه آگهی تلویزیونی همکاری کرد که در زمانهای پربیننده مانند سوپر بول و جوایز گرمی پخش شدند. او همچنین به جمع هنرمندان هیپ هاپ پیوست و طعمهای اختصاصی خود را از میانوعدههای Rap Snacks روانه بازار کرد که طرح روی بستههای آن از آلبوم “Invasion of Privacy” او الهام گرفته شده بود.

در سال ۲۰۲۱، با شرکت PLBY Group Inc. (مالک مجله پلیبوی) به عنوان مدیر خلاقیت همکاری کرد و عضو مؤسس وبسایت Centerfold شد. این همکاری شامل توسعه محصولات مد و سلامت جنسی نیز میشد. در سال ۲۰۲۳، کاردی بی و همسرش آفست با مکدونالدز همکاری کردند و وعده غذایی مخصوص خود را در روز ولنتاین عرضه نمودند که تبلیغات آن در سوپر بول همان سال پخش شد.
او همچنین در اکتبر ۲۰۲۳ چهره کمپین مجموعه Cotton برند Skims شد که بیش از ۴ میلیون دلار ارزش تأثیر رسانهای ایجاد کرد. حضور او در نمایش مد پاییز ۲۰۲۴ Balenciaga در لس آنجلس نیز به عنوان اولین حضورش در صحنه فشن شو، خبرساز شد. در فوریه و مه ۲۰۲۴، کاردی بی در آگهیهای تبلیغاتی مهمی برای NYX Cosmetics (در سوپر بول LVIII) و بازیهای المپیک تابستانی ۲۰۲۴ ظاهر شد و در ژوئیه ۲۰۲۴ چهره کمپین پاییز مارک جیکوبز شد.
ویپشاتس
یکی از پروژههای شخصی کاردی بی، راهاندازی محصولی به نام Whipshots در دسامبر ۲۰۲۱ با همکاری Starco Brands بود. این محصول یک خامه فرم گرفته وگان است که با ودکا طعمدار شده و تا مارس ۲۰۲۴ بیش از پنج میلیون قوطی از آن به فروش رسیده است.
کاردی ترایز (Cardi Tries)
در دسامبر ۲۰۲۰، کاردی بی یک سریال وب با عنوان “کاردی ترایز” را از طریق فیسبوک مسنجر راهاندازی کرد که خودش نیز یکی از تهیهکنندگان اجرایی آن بود. این سریال به مدت سه فصل پخش شد و در آوریل ۲۰۲۳ به پایان رسید.
اقدامات بشردوستانه
کاردی بی به ریشههای خود پایبند بوده و به جامعه خود کمک میکند. در سال ۲۰۲۲، او یک مبلغ قابل توجه ۱۰۰,۰۰۰ دلار به مدرسه ابتدایی سابق خود، I.S. 232 در برانکس، اهدا کرد تا به بهبود وضعیت آن کمک کند (بیوگرافی کاردی بی و همسرش).
نمادی از صراحت سیاسی و جسارت در مُد
کاردی بی، رپر مطرح آمریکایی، نه تنها به خاطر موسیقیاش، بلکه به دلیل صراحت در بیان دیدگاههای سیاسی و حس مُد منحصر به فردش شناخته میشود. او که خود را یک فمینیست میداند، اغلب از رسانههای اجتماعی برای طرح مسائل اجتماعی و سیاسی مورد باورش، مانند کنترل اسلحه، استفاده میکند و از این طریق با مخاطبانش ارتباط برقرار میکند.
دیدگاههای سیاسی:
کاردی بی از جمله هنرمندانی است که آشکارا وارد مباحث سیاسی میشود. او در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، با انتقاد از سیاستهای مهاجرتی دونالد ترامپ، طرفدارانش را به رأی دادن به برنی سندرز تشویق کرد.
صراحت او تا آنجا پیش رفت که در ویدیویی در جوایز گرمی ۲۰۱۸، با خواندن بخشی از کتاب “آتش و خشم” که جزئیاتی از دولت ترامپ را روایت میکرد، با تعجب از سبک زندگی او پرسید.
در سال ۲۰۱۸، کاردی بی خواستار شفافیت در نحوه هزینهکرد دلارهای مالیاتی در نیویورک شد و از وضعیت خیابانها، زندانها و حملونقل عمومی این ایالت انتقاد کرد. او همچنین تحسین خود را نسبت به فرانکلین دی. روزولت، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ابراز داشت و از نقش او در ایجاد برنامه تأمین اجتماعی و پروژه “نیو دیل” تمجید کرد و او را “آمریکا را دوباره بزرگ کنید” واقعی نامید؛ اظهار نظری که با تمجید برنی سندرز از نقش کاردی بی در جلب توجه به تأمین اجتماعی همراه شد.

کاردی بی در سال ۲۰۲۰ نیز در دومین تلاش سندرز برای ریاست جمهوری از او حمایت کرد و بر حمایت طولانی مدت سندرز از اقلیتهای محروم و دسترسی به خدمات درمانی مدیکر برای نیازمندان تأکید کرد. در همین سال، او از صفحات اجتماعی خود برای افزایش آگاهی درباره قربانیان خشونت پلیس استفاده کرد و مردم را به شرکت در انتخابات محلی و رأی دادن به نامزدهای مورد نظر خود تشویق نمود.
او حتی در گفتگویی با جو بایدن، نامزد دموکرات، درباره مسائلی مانند مدیکر، شهریه رایگان دانشگاه و برابری نژادی به بحث پرداخت. تأثیرگذاری کاردی بی در صحنه سیاسی به حدی بود که در مطالعهای، او به عنوان پنجمین سلبریتی و چهارمین فرد تأثیرگذار در میان نسل Z در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رتبهبندی شد. با این حال، در اواخر سال ۲۰۲۳، کاردی بی اعلام کرد که دیگر از جو بایدن برای ریاست جمهوری حمایت نمیکند و دلیل آن را “هزینهکرد برای جنگها” توسط دولت بایدن عنوان کرد و گفت که دیگر از هیچ رئیس جمهوری حمایت نخواهد کرد. در سال ۲۰۲۴، او از کامالا هریس حمایت کرد.
فعالیت کاردی بی در دنیای مُد
کاردی بی در دنیای مُد نیز یک چهره تأثیرگذار و جسور است. او به پاشنههای بلند کریستین لوبوتین علاقه زیادی دارد که حتی در یکی از آهنگهای معروفش نیز به آن اشاره کرده است. در عین حال، او از پوشیدن برندهای مُد ارزان و سریع نیز ابایی ندارد و معتقد است که اگر لباسی زیبا باشد، قیمتش مهم نیست.
با وجود اینکه در اوایل حرفهاش توسط برخی طراحان مُد نادیده گرفته شد، اما با گذشت زمان به یکی از نمادهای مُد تبدیل شد. حضور او با لباس قدیمی تیری موگلر در جوایز گرمی ۲۰۱۹ به یکی از لحظات بهیادماندنی مُد تبدیل شد و به گفته مجله i-D، بازگشت این خانه مُد فرانسوی به صحنه را میتوان تا حد زیادی به این لباس خیرهکننده نسبت داد. همکاری موگلر با کاردی بی تنها دومین باری بود که این خانه مُد در ۲۵ سال گذشته آرشیو خود را برای لباس پوشاندن یک سلبریتی باز میکرد (اولین بار برای بیانسه بود). موزیک ویدیوی “WAP” نیز نقش مهمی در محبوبیت بادیسوتهای موگلر در میان عموم داشت و کاردی بی موگلر را از اولین طراحانی میداند که به او اعتماد کرده و در همکاریهای مُد به او “شانس بزرگی” دادهاند.
مجلههای معتبری مانند ووگ، تلگراف، تایم و وایب از کاردی بی به عنوان یک نماد مُد یاد کردهاند. ووگ اشاره میکند که او به خاطر ظاهر خاص و تأثیرگذارش شناخته میشود، چه روی فرش قرمز با لباسهای آرشیوی موگلر، چه در کنار زمین بسکتبال با پوشیدن شنل. مانیکورهای اغراقآمیز او با کریستالهای سواروفسکی که توسط هنرمند ناخن جنی بوی طراحی میشوند، به بخشی از امضای ظاهر او تبدیل شدهاند.
سردبیر ووگ در سال ۲۰۲۱ اظهار داشت که مجموعههای جسورانه کاردی بی در هفتههای مُد “یک نمایش واقعی” ایجاد میکنند. در سال ۲۰۱۸، کاردی بی تاریخساز شد و به عنوان اولین رپر زن در ایالات متحده بر روی جلد مجله ووگ ظاهر شد. این جلد که توسط آنی لیبوویتز عکاسی شده بود، یکی از چهار جلد شماره ژانویه ۲۰۱۹ بود و کاردی را در کنار دخترش کالچر با لباسهای مایکل کورس و جیمی چو نشان میداد.
در سال ۲۰۱۹، شورای طراحان مُد آمریکا او را در فهرست “۲۸ نیروی مُد سیاه” خود گنجاند. آنا وینتور، سردبیر ارشد ووگ، با ستایش حس مُد کاردی بی، اعتراف کرد که پس از دیدن لباس تماشایی او در مت گالای ۲۰۱۹، نظرش درباره سبک کاردی بی “کاملاً تغییر کرده است.”
کاردی بی در سال ۲۰۲۰ چهره کمپین تبلیغاتی بالنسیاگا برای فصل زمستان شد. این کمپین شامل بیلبوردهایی در مکانهای بینالمللی برجسته مانند موزه لوور بود. مجله ووگ این کمپین را اولین کمپین کاردی برای یک خانه مُد لوکس دانست و به سبک خاص او در صحنه مُد پاریس اشاره کرد و او را یکی از حاضران ثابت ردیف اول نمایشهای مُد بالا خواند.
ووگ تأکید کرد که کاردی بی و استایلیستش با موفقیت توانستهاند جایگاهی مهم در صنعت مُد برای او ایجاد کرده و سبکی شخصی، منحصر به فرد و الهامبخش را پرورش دهند. در سال ۲۰۲۰، کاردی بی اولین رپر زنی شد که جایزه تأثیرگذار سبک سال را از جوایز FN Achievement Awards دریافت کرد؛ جایزهای که توسط کریستین لوبوتین به او اهدا شد. در بیانیه مطبوعاتی این مراسم، او “تأثیرگذار بر تقریباً همه چیز در فرهنگ پاپ – از موسیقی، مُد و سبک تا رسانههای اجتماعی، سیاست و حتی خدمات عمومی” خوانده شد. در سال ۲۰۲۲، مجله رولینگ استون او را دومین زن شیکپوش در موسیقی، پس از لیدی گاگا، معرفی کرد و GQ او را “یکی از پیشگامان ریسکپذیری در مُد” دانست.ازنویسی:
تأثیر کاردی بی
کاردی بی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهرههای موسیقی در سالهای اخیر شناخته میشود و نشریات متعددی از او با عناوینی همچون “ملکه حاکم هیپ هاپ” و “ملکه رپ” یاد کردهاند.
یکی از مهمترین تأثیرات کاردی بی، گشودن راه برای نسل جدیدی از هنرمندان، به ویژه هنرمندان رنگینپوست، در صنعت موسیقی پاپ آمریکا است. او با درک این نکته که هنرمندان رنگینپوست برای دستیابی به شهرت نیازی به سازش یا نرم کردن خود ندارند، مسیری جدید را هموار کرد. موفقیت چشمگیر آهنگ “بوداک یلو” در تابستان ۲۰۱۷ نه تنها تاریخ را بازنویسی کرد، بلکه به بسیاری امید بخشید.
همچنین، آهنگ “I Like It” به عنوان اولین آهنگ لاتین ترپ که به رتبه اول جدول هات ۱۰۰ رسید، نقش مهمی در معرفی این سبک موسیقی به مخاطبان گسترده ایفا کرد. بیلبورد دستاوردهای آهنگ “WAP” را نیز نشانهای از نفوذ کاردی بی در فرهنگ عمومی از طریق حرکات هنریاش دانسته است. کاردی بی در اواخر دهه ۲۰۱۰ و اوایل دهه ۲۰۲۰ با انتشار مداوم آثاری که هم در رادیو پاپ موفق بودند (مانند “Girls Like You” با مارون ۵) و هم در فرهنگ هیپ هاپ تأثیرگذار (مانند “WAP” با مگان دِی استالیون)، در کنار فعالیت در پروژههای هالیوودی و قراردادهای برند، جایگاه خود را تثبیت کرد.
کاردی بی نقش حیاتی در آنچه “رنسانس رپ زنانه امروز” نامیده میشود، ایفا کرده است. موفقیت او نه تنها الهامبخش بوده، بلکه به گفته کارکنان جنیوس، به راهاندازی موج جدیدی از قراردادها و ترویج هنرمندان زن هیپ هاپ در لیبلهای موسیقی کمک کرده است. NPR Music نیز معتقد است که پویایی و گستردگی حضور زنان در رپ از زمان ظهور تاریخی کاردی بی در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است. کتاب “مادرلود” اثر کلاور هوپ نیز تأیید میکند که آلبوم “تهاجم حریم خصوصی” دوران جدیدی را برای رپرهای زن آغاز کرد و ایده اینکه زنان مستعد میتوانند همزمان در اوج رپ حضور داشته باشند را احیا نمود.
نیویورکر به این نکته اشاره کرده است که کاردی بی ژانر رپ را که پیش از این به ندرت بیش از یک سوپراستار زن را در خود جای میداد، تغییر داده است. آپراکس نیز نقش او را در معرفی و حمایت از رپرهای زن نوظهور برجسته کرده و این اقدام او را در باز کردن درها برای شکوفایی سایر زنان در هیپ هاپ، در سطحی بیسابقه از دوره طلایی، “تا حدودی خروج از سنت” دانسته است؛ چرا که به نظر میرسید پیش از ظهور کاردی بی، قانونی نانوشته در این زمینه وجود داشت.
ورایتی از کاردی بی به عنوان “نماد هیپ هاپ” یاد کرده و ایندیپندنت او را “نماد فرهنگ پاپ مردم” خوانده و تأکید کرده که او در ۱۰ سال گذشته به یکی از شناختهشدهترین چهرههای فرهنگی تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۴، بیلبورد کاردی بی را در لیست “۲۵ بزرگترین ستاره پاپ قرن بیست و یکم” خود در میان اشارههای افتخاری قرار داد و او را یکی از “تأثیرگذارترین رپرهای زن تاریخ و یکی از پولسازترین تولیدکنندگان آثار پرطرفدار در سراسر هیپ هاپ” معرفی کرد.
NPR “اثر کاردی بی” را به عنوان “قدرت برندی ریشه در اصالت خاص” تعریف کرده که با پیشرفت او ایجاد و نفوذ یافته است. برندها با درک این اثر، متوجه شدند که نفوذ کاردی بی فراتر از باشگاهها، کنسرتها و رادیو است. مجله کسب و کار Inc. نیز موفقیت او را شاهدی بر این دانسته که چگونه رسانههای اجتماعی بازاریابی و رسانههای سنتی را متحول کردهاند و دیگر لزوماً به طرحهای بازاریابی پیچیده یا بودجههای هنگفت تبلیغاتی وابسته نیستند. در سال ۲۰۱۹، مجسمهای اندازه واقعی از کاردی بی در موزه بروکلین به نمایش گذاشته شد که بخشی از پروژه “پانتئون” RapCaviar اسپاتیفای بود.
تأثیر کاردی بی حتی در سطح بینالمللی نیز دیده شده است؛ بلومبرگ نیوز گزارش داد که حضور او در یک تور کنسرت در غنا در سال ۲۰۱۹ به رشد تولید ناخالص داخلی این کشور کمک کرده است. او همچنین الهامبخش ساخت سیتکام “شرکای در قافیه” با تهیهکنندگی اجرایی MC Lyte بوده است که داستان زن جوانی را روایت میکند که آرزو دارد “کاردی بی بعدی” باشد. کاتوری هال، خالق و تهیهکننده اجرایی سریال “پی-ولی”، از کاردی بی به عنوان الهامبخش سریال خود یاد کرده و نقش او را در آمادهسازی عمومی برای پذیرش خط داستانی سریال ستوده است.
تأثیر کاردی بی بر سایر هنرمندان نیز قابل توجه است و هنرمندان متعددی از جمله روزالیا، اولیویا رودریگو، سلنا گومز و بلک پینک از او به عنوان الهامبخش خود نام بردهاند. کاردی بی به خاطر حمایت و اتحاد رپرهای زن در صنعت ستوده شده است و یک نویسنده از آپراکس حمایت [تأیید و معرفی] او از هنرمندان نوظهور را “اثر جدید دریک” برای زنان در هیپ هاپ دانسته است.
دستاوردها و رکوردهای کاردی بی در دنیای موسیقی
کاردی بی با سرعت و قدرت چشمگیری به یکی از برجستهترین و تأثیرگذارترین هنرمندان زن در تاریخ هیپ هاپ تبدیل شده است. او جوایز و افتخارات بیشماری را در کارنامه خود ثبت کرده است که نشان از موفقیت بیسابقه او دارد.
جوایز و افتخارات بزرگ:
کاردی بی یکی از معدود رپرهای زنی است که موفق به دریافت جایزه گرمی شده است؛ آلبوم او با نام “تهاجم به حریم خصوصی” نه تنها جایزه گرمی بهترین آلبوم رپ را به عنوان اولین هنرمند زن انفرادی برایش به ارمغان آورد، بلکه اولین آلبوم رپ زنانه در پانزده سال گذشته بود که نامزد جایزه معتبر گرمی برای آلبوم سال شد. او همچنین هشت جایزه موسیقی بیلبورد (شامل سه برد متوالی در رده بهترین هنرمند زن رپ)، شش رکورد جهانی گینس، شش جایزه موسیقی آمریکا، چهار جایزه موزیک ویدیو امتیوی، شش جایزه BET (شامل جایزه آلبوم سال) و چهارده جایزه BET هیپ هاپ را دریافت کرده است.
شناخت و تأثیرگذاری در صنعت:
تأثیر کاردی بی فراتر از جوایز است. مجله تایم در سال ۲۰۱۸ او را در فهرست سالانه ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان قرار داد. او در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برنده جایزه ASCAP برای ترانهسرای سال شد و به اولین رپر زن و اولین ترانهسرای زن تبدیل شد که دو بار این جایزه را میبرد. در سال ۲۰۲۰، جوایز زنان در موسیقی بیلبورد او را به عنوان “زن سال” انتخاب کرد و او اولین رپر زنی بود که این افتخار را کسب میکرد.
رکوردهای جدولها و استریمینگ:
کاردی بی رکورددار بیشترین تعداد تکآهنگ شماره یک در جدول بیلبورد هات ۱۰۰ در میان رپرهای زن است (۵ تکآهنگ) و همچنین با ۱۶ هفته حضور در صدر، بیشترین مجموع هفتهها را در جایگاه برتر این جدول دارد. آهنگ “من دوستش دارم” اولین آهنگ به رهبری یک رپر زن بود که از مرز یک میلیارد استریم در اسپاتیفای عبور کرد. او اولین هنرمند زن در هیپ هاپ است که چندین آهنگ با بیش از یک میلیارد استریم در این سرویس دارد و با مجموع چهار آهنگ تا کنون، در این زمینه در رتبه دوم در میان رپرهای زن قرار دارد.
با تکآهنگهای موفق “تاکی تاکی” و “وَپ”، او تنها رپر زنی است که چندین بار صدر جدول جهانی اسپاتیفای قرار گرفته است. آهنگ “وَپ” از اوت ۲۰۲۰ رکورد بزرگترین تعداد استریم در هفته اول انتشار برای یک آهنگ در ایالات متحده را در اختیار دارد. آلبوم “تهاجم به حریم خصوصی” نیز طبق جدول دهه پایانی بیلبورد ۲۰۰، برترین آلبوم رپ زنانه در دهه ۲۰۱۰ بود و به طولانیترین آلبوم رپ زنانه در جدول بیلبورد ۲۰۰ و پر استریمترین آلبوم رپ زنانه در اسپاتیفای تبدیل شده است.

گواهینامهها و رتبهبندیهای صنعتی:
کاردی بی با حداقل سه آهنگ گواهینامه الماس از انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA)، رکورددار بیشترین تعداد گواهینامه الماس در میان رپرهای زن است. آهنگ “بوداک یلو” اولین آهنگ یک رپر زن با گواهینامه الماس بود. آهنگ “دخترانی مثل تو” او را به تنها رپر زنی با چند آهنگ الماس تبدیل کرد و آهنگ “من دوستش دارم” نیز در این زمینه در رتبه دوم بیشترین تعداد در میان هنرمندان زن قرار دارد.
کاردی بی با ۵۸ میلیون واحد گواهینامه، بالاترین رتبه را در میان رپرهای زن در ردهبندی هنرمندان برتر (تکآهنگهای دیجیتال) RIAA دارد و در میان بالاترین هنرمندان زن در مجموع نیز قرار گرفته است. در اکتبر ۲۰۲۲، پنج سال پس از شروع فعالیت رسمیاش در لیبل بزرگ، او به ۱۰۰ میلیون واحد فروش در گواهینامههای RIAA دست یافت.
در ایالات متحده، کاردی بی سه بار (در سالهای ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰) صاحب بهترین عملکرد آهنگ سال توسط یک هنرمند زن شده است و اولین هنرمندی در این قرن است که به این موفقیت دست مییابد. از سال ۲۰۲۱، آهنگ “من دوستش دارم” پر استریمترین آهنگ یک رپر زن در بریتانیا بوده است.
در اوت ۲۰۲۱، با اضافه شدن موزیک ویدیوی “بوداک یلو” به جمع موزیک ویدیوهای بالای ۱ میلیارد بازدید در کانال یوتیوب او (پس از “من دوستش دارم”)، کاردی بی به اولین رپر زنی تبدیل شد که دو موزیک ویدیو با بیش از ۱ میلیارد بازدید در یوتیوب دارد و “بوداک یلو” نیز به سریعترین آهنگ رپ زن انفرادی تبدیل شد که به این میزان بازدید در این پلتفرم دست مییابد. او در میان رپرهای زن، پربازدیدترین موزیک ویدیوها را در یوتیوب دارد، هم به عنوان هنرمند اصلی و هم مهمان. تا سپتامبر ۲۰۲۴، او یک موزیک ویدیو با بیش از ۳ میلیارد بازدید (“دخترانی مثل تو”)، یک ویدیو با بیش از ۲ میلیارد بازدید (“تاکی تاکی”)، و سه ویدیو با بیش از یک میلیارد بازدید (“من دوستش دارم”، “بوداک یلو”، “دخترانی مثل تو (نسخه ۲)”) در یوتیوب دارد. کاردی تنها رپر زنی است که با آهنگ “دخترانی مثل تو” در رتبه ۳۰، در فهرست بزرگترین آهنگهای هات ۱۰۰ تمام دوران بیلبورد جای گرفته است.
کاردی بی: زندگی شخصی و مسائل حقوقی
کاردی بی، رپر و شخصیت رسانهای جنجالی، زندگی شخصی و حرفهای پرفراز و نشیبی داشته است.
زندگی شخصی:
کاردی بی خود را یک کاتولیک معتقد میداند. او در گذشته صراحتاً درباره تجربیات بحثبرانگیز خود صحبت کرده است؛ از جمله اعترافش در سال ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه در دوران کار به عنوان دنسر، با مواد دادن و سرقت از مردان امرار معاش میکرده است. این اظهارات در سال ۲۰۱۹ جنجالهای زیادی برانگیخت، اما کاردی بی از خود دفاع کرد و گفت که در آن زمان گزینههای بسیار محدودی برای بقا داشته و هرگز به این اقدامات افتخار نکرده یا آنها را ترویج نداده است. با این حال، در سال ۲۰۲۴ با اظهار نظری جنجالیتر گفت که از این اقدامات گذشته “احساس بدی ندارد” و در صورت لزوم دوباره آنها را تکرار میکرد.
در زمینه هویت، کاردی بی خود را دوجنسگرا معرفی میکند. او همچنین در ارتباط با جنبش “من هم”، درباره تجربه تجاوز جنسی در گذشته در دوران کار به عنوان دنسر صحبت کرده است. کاردی بی به ریشههای آفریقایی-لاتینتبار و آفریقایی-کارائیبی خود افتخار میکند و در مصاحبهای در سال ۲۰۱۸ بر هویت کارائیبی خود تأکید کرده و از تلاش برخی برای نادیده گرفتن ریشههای آفریقایی در فرهنگ کارائیب انتقاد کرده است. او معتقد است که ریشههای آفریقایی بخشی جداییناپذیر از هویت او هستند. در سال ۲۰۲۴، رپر گلوریلا فاش کرد که خویشاوند کاردی بی است و خواهرزاده تنی او میباشد.
رابطه کاردی بی با رپر همکارش، آفست، یکی از پرخبرترین روابط در دنیای سرگرمی بوده است. این رابطه در اوایل سال ۲۰۱۷ آغاز شد و در اکتبر همان سال به نامزدی انجامید.
بعدها مشخص شد که آنها پیش از نامزدی عمومی، در سپتامبر ۲۰۱۷ مخفیانه ازدواج کرده بودند. کاردی بی در آوریل ۲۰۱۸ در حین اجرای خود در پخش زنده شنبه شب، بارداری اول خود را اعلام کرد و دخترشان در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ به دنیا آمد.
رابطه آنها شاهد چندین جدایی و آشتی بوده است؛ از جمله جدایی کوتاهی در دسامبر ۲۰۱۸ که منجر به آشتی و حضور مشترک در مراسم گرمی ۲۰۱۹ شد، و درخواست طلاق در سپتامبر ۲۰۲۰ که دوباره به آشتی ختم شد.
کاردی بی در ژوئن ۲۰۲۱ بارداری دوم خود را با یک پسر اعلام کرد که در سپتامبر ۲۰۲۱ به دنیا آمد. در پنجمین سالگرد ازدواجشان، کاردی از برنامهریزی برای برگزاری مراسم رسمی ازدواج خبر داد، اما در دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که “مدتی است مجرد بوده” و جدایی از آفست را تأیید کرد.
هرچند در مارس ۲۰۲۴ به دلیل همکاریهای حرفهای، وضعیت دقیق رابطه آنها نامشخص شد، اما کاردی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۴ رسماً درخواست طلاق از آفست را ثبت کرد. روز بعد، او سومین بارداری خود را اعلام کرد و سومین فرزندش، یک دختر، در ۷ سپتامبر ۲۰۲۴ به دنیا آمد.
مسائل حقوقی
کاردی بی درگیر چندین پرونده حقوقی بوده است. در اکتبر ۲۰۱۸، او به حمله به دو زن بارتندر متهم شد؛ اتهاماتی که شامل پرتاب بطری و الکل به سمت آنها بود. پس از تکذیب اولیه، او به دو جرم کوچک متهم شد و در نهایت در سپتامبر ۲۰۲۲ به حمله درجه سه و بیاحتیاطی خطرناک درجه دو اعتراف کرد و به ۱۵ روز خدمات اجتماعی محکوم شد.
در پرونده دیگری، کاردی بی در ژانویه ۲۰۲۲ در یک دعوای افترا علیه یوتیوبر لاتاشا کِبه (تاشا کِی) که شایعات دروغینی منتشر کرده بود و به گفته کاردی باعث افکار خودکشی در او شده بود، برنده شد و هیئت منصفه ۱.۲۵ میلیون دلار غرامت تعیین کرد که با احتساب هزینهها و جریمهها، مجموع مبلغ به ۳.۸۲ میلیون دلار رسید. در مارس ۲۰۲۲، کاردی، خواهرش هنِسی و دوستدختر هنِسی در یک دعوای افترا دیگر که توسط سه مرد علیه آنها مطرح شده بود، پیروز شدند.
در حادثهای اخیر در ژوئیه ۲۰۲۳ در کنسرتی در لاس وگاس، کاردی بی پس از پرتاب مایع توسط یک طرفدار، میکروفون خود را به سمت جمعیت پرتاب کرد. اگرچه یکی از طرفداران تلاش کرد شکایت کند، اما پلیس پس از تحقیقات تصمیم به پیگیری پرونده نگرفت.
اینستاگرام کاردی بی
برای مشاهده صفحه اینستاگرام کاردی بی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.instagram.com/iamcardib

آثار تلویزیونی کاردی بی
سال | عنوان | نقش |
---|---|---|
۲۰۱۵–۲۰۱۷ | لاو و هیپ هاپ: نیویورک | خودش |
۲۰۱۷ | بیینگ مری جین | مرسدس |
۲۰۱۷ | هیپ هاپ اِسکورز | خودش |
۲۰۱۸ | پخش زنده شنبه شب | خودش |
۲۰۱۸ | برنامه امشب با جیمی فالون | خودش |
۲۰۱۹ | داستانهای ناگفته هیپ هاپ | خودش |
۲۰۱۹ | ریتم + فلو | خودش |
۲۰۲۰–۲۰۲۳ | کاردی امتحان میکند | خودش |
۲۰۲۲ | بیبی شارک’ز بیگ شو! | شارکی بی |
۲۰۲۳ | تیکتاک: این دِ میکس | خودش |
فیلم های کاردی بی
سال | فیلم | نقش |
---|---|---|
۲۰۱۹ | هوستلرز | دایموند |
۲۰۲۱ | اف۹ | لیسا |
۲۰۲۳ | رنسانس: فیلمی از بیانسه | خودش |
۲۰۲۳ | بیبی شارک’ز بیگ مووی | شارکی بی (صدا) |
آگهیهای بازرگانی
سال | محصول/برند | یادداشتها |
---|---|---|
۲۰۱۸ | فشن نوا | همکاری با کاردی بی |
۲۰۱۸ | ریباک | کفش ورزشی اَزتِرک |
۲۰۱۹ | رپ اِسناکس | چیپس و پاپکورنهای مختلف؛ با آفست |
۲۰۱۹ | پپسی | |
۲۰۲۰ | ریباک | مجموعه کفش و پوشاک |
۲۰۲۱ | ریباک | مجموعه “بذار خودم باشم… در دنیای من” |
۲۰۲۱ | ویپشاتس | خامه زده شده با طعمهای مختلف |
۲۰۲۲ | ریباک | مجموعه “بذار خودم باشم… انرژی سطح بعدی” |
۲۰۲۳ | مکدونالدز | وعده غذایی کاردی بی و آفست؛ با آفست |
۲۰۲۳ | اسکیمز | کمپین مجموعه کتان |
بیوگرافی کاردی بی و همسرش