بتاکاروتن

بتاکاروتن (به انگلیسی: β-Carotene)،یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه‌ها یافت می‌شود. این ترکیب پیش ساز ویتامین آ است.

بتاکاروتن ترکیبی آلی است که به عنوان ترکیب ترپن‌دار طبقه‌بندی شده‌است. بتاکارتن را همچنین در برخی داروها از جمله قرص جوشان (ویتامین ث) برای ایجاد رنگ طبیعی استفاده می‌کنند.

نقش آنتی اکسیدانی بتا کاروتن:

بتاکاروتن به‌ عنوان ماده ی پیش‌ ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می ‌شود که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد. بتاکاروتن یکی از مواد آنتی ‌اکسیدانی قوی به ‌شمار می ‌رود که از تولید رادیکال‌ های آزاد اکسیژن در بدن جلوگیری می ‌کند و از ‌این رو در بدن عملکرد مستقل از ویتامین A دارد.

رادیکال ‌های آزاد اکسیژن گونه‌ ای از واکنش‌ های سریع و پایدار هستند که طی روند متابولیک طبیعی بدن و به علت قرار گرفتن در معرض منابع خارجی مثل دود سیگار، مواد سمی‌ محیطی و نور ماورای بنفش در بدن تولید می ‌شوند و می ‌توانند مخاطرات زیادی برای سلامت انسان ‌ایجاد کنند.

رادیکال‌ های آزاد قادر هستند پروتئین و چربی‌ های غشای سلول‌ ها را تخریب کنند. بیماری‌ هایی مانند سرطان، بیماری‌ های قلبی عروقی، سکته‌ های مغزی و قلبی، کاتاراکت(آب مروارید)، بیماری پارکینسون، اختلال هماهنگی حسی و حرکتی در سیستم عصبی وروماتیسم مفصلی، نمونه‌ هایی از مشکلاتی است که در اثر رادیکال ‌های آزاد ‌ایجاد می‌ شود. بتاکاروتن در مقابل‌ این مشکلات اثر حفاظتی دارد.

در چند بررسی بالینی نشان داده شده است که در بیش از 50 درصد بیمارانی که علایم پیش سرطانی، مثل لکه‌ های سفید روی مخاط دهان، دارند، بتاکاروتن نقش برگرداننده دارد. در چند مطالعه دیگر روی بیمارانی که زخم ‌های پیش سرطانی در ناحیه شش ‌ها داشته ‌اند نیز برگشت مشابهی به عمل بتاکاروتن به اثبات رسیده است.

مقادیر مورد نیاز:

چون بدن قادر به ساختن بتاکاروتن نیست بنابراین به منابع خارجی آن نیازمند است. مقادیر توصیه شده روزانه ی بتاکاروتن برای مردان 6 میلی ‌گرم و برای زنان 8/4 میلی ‌گرم است.

در دوران بارداری و شیردهی میزان نیاز افزایش می‌ یابد.

به‌ طور متوسط یک دوم تا یک سوم ویتامین A ی رژیم غذایی از بتاکاروتن تامین می ‌شود.

اگر به توصیه‌ های انجمن ملی سرطان آمریکا عمل کنیم باید نسبت بتاکاروتن به ویتامین A در رژیم غذایی حدود 9 به 1 باشد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 46

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir