زنای ذهنی
زنای ذهنی، تصور و فکر کردن به امور جنسی و رابطه جنسی با نامحرم است. به لحاظ شرعی خود فکر گناه در امور جنسی به خصوص اگر غیر اختیاری باشد گناه نیست. ولی انسان باید از مقدماتی که باعث این افکار می شود پرهیز کند و در صورت اختیاری بودن چنانچه آثار بیرونی داشته باشد و موجب تحریکات جنسی شود این امور گناه است. فکر و اندیشه گناه، پاکى و صفاى قلب را از بین مى برد و انسان را به ارتکاب آن وا مى دارد.
حضرت على(ع) فرمود:«من کثر فکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند».
نیز فرمود: «خوض النّاس فى شىءٍ مقدّمه الکائن؛ فرو رفتن و تفکّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است».
از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نکنید؛ اما من به شما سفارش مى کنم، فکر زنا را هم نکنید؛ زیرا کسى که به زنا بیندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شدهاى، آتش روشن کند. در این صورت، هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد؛ لکن دست کم دود، آن را سیاه و خراب مى کند».
در هر صورت، فکر گناه، گناه نیست تا وقتی که انسان خود را به گناه آلوده نکند، حتی اگر مقدمات آن را فراهم کرده باشد، گناهی در نامه او ثبت نمیشود. اما فکر واندیشه گناه، پاکی و صفای قلب را از بین می برد. انسان را به ارتکاب آن وا می دارد.
هیچ یک از امیال درونی و تکوینی مثبت و منفی از جمله میل به گناه را نمیتوان از بین برد. آن چه که از دست انسان بر میآید جلوگیری از طغیان و کنترل آن است. بدین منظور فرد باید به درجهای از«معرفت و بینش و ایمان » برسد که آثار وضعی و عملی افعال از جمله گناه را بشناسد. در این زمینه مطالعه کتاب های استاد شهید مطهری بهترین گزینه برای افزایش ایمان و معرفت است.
البته اگر به صورت منظم و با برنامه ریزی مطالعاتی همراه باشد، موثر و مفید است.
بعد از این ، برای افزایش ایمان و تحکیم پایه های آن افزون بر بالا بردن معرفت و شناخت، اموری باید رعایت شود. از جمله:
باور قلبی به این که خداوند همواره ناظر و حاضر است(۴)، به یاد مرگ و آخرت بودن ، باور این که واجبات دینی برای کمال و ترقی و جهت رسیدن به نعمت های بی پایان خدا مقرر شده و محرّمات به خاطر نجات از بدبختی ممنوع گردیده است، پرهیز از مجالست و همنشینی با اهل دنیا (۶) و دور از معنویت، محاسبه نفس، بهره گیری از قرآن کریم و انس با آن، بهره گیری از ائمه هدی (ع) و توسل به آن ها و …. بدیهی است که برای تقویت ایمانتان باید این امور را در خود تقویت نمایید.
در پایان توصیه می کنیم خود را ناپاک ندانید، فرد مؤمنی هستید که به هر دلیلی دچار یک رفتار ناپسند گشتهاید. هیچگاه خودتان را مساوی با رفتار ناشایست خود ندانید. در پیشگاه خداوند عزیز و دوست داشتنی هستید.
خالی کردن ذهن از مسائل شهوانی در کنار انجام کارهای خیر و خداپسندانه، شما را در جبران گذشته کمک می کند.قرآن می فرماید: إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات البته حسنات و نیکوکاری ها، سیّئات و بدکاری ها را نابود مىسازد.از خداوند مهربان بخواهید در پاک کردن آثار روانی این مساله و در عرصه های مختلف زندگی شما را کمک نماید. بعد از توبه مراقب باشید در دام شیطان نیفتید
آنچه در سبک زندگی اسلامی طرح شده است، زنای فکری است و آنچه که در غرب وجود دارد مبتنی بر تجاوز ذهنی می باشد؛ لذا این دو مقوله را باید در این حوزه تمیز داد. این پدیده ذهنی معضلی است برای سبک زندگی اسلامی است
رادیو گفتگو در برنامه این هفته “زن امروز، جامعه فردا” به بررسی مفهوم زنای ذهنی و تاثیرات آن در خانواده و اجتماع پرداخت.
محمدرضا شاه حسینی (عضو هیئت علمی مرکز امنیت بدون مرز) در آغاز این برنامه اظهار داشت: «آنچه در سبک زندگی اسلامی طرح شده است، زنای فکری است و آنچه که در غرب وجود دارد مبتنی بر تجاوز ذهنی می باشد؛ لذا این دو مقوله را باید در این حوزه تمیز داد. این پدیده ذهنی معضلی است برای سبک زندگی اسلامی است.»
وی ادامه داد: «امر زنا در سبک زندگی اسلامی مبتنی بر فعلی خاص است ولی در آنچه به عنوان زنای فکری و به تعبیری نادرست زنای ذهنی وجود دارد، هیچکدام از شرایط خاص زنا محقق نمی شود؛ در سبک زندگی اسلامی تعریف زنای ذهنی در دو قالب جنس مونث و مذکر دیده می شود.»
هاله اسماعیل نژاد (پژوهشگر و کارشناس مسائل استراتژیک) در تکمیل این بحث اظهار داشت: «بررسی چنین پدیده هایی نیازمند الزامات قبلی است، در این رابطه شناخت انسان از اهمیت بالایی برخوردار است. امروز این مسئله در کل جهان به یک معضل تبدیل شده؛ در جامعه ما نیز بدلیل رواج تکنولوژی های نوین کلینیک های درمانی به شدت با این مقوله درگیر هستند.»
وی افزود: «از منظر ادبیات دینی ما تخیل و توهم دو مسئله کاملا مزموم هستند؛ تخیل و مرحله پایین تر آن تحت عنوان اوهام، فضایی مجازی را در ذهن ایجاد می کند و مقوله زنای ذهنی در همین فضا اتفاق می افتد؛ برهمین اساس این مقوله نیازمند مقدمات چندانی نیست و فرد به راحتی فضایی تخیلی را در ذهن ایجاد و در آن زندگی می کند.»
اسماعیل نژاد با بیان اینکه هر یک از اجزای بدن انسان می تواند دارای زنا باشد، اذعان داشت: «از آنجایی که خداوند همه انسان ها را با یک فطرت خلق کرده است، ملزوماتی را در نهاد او نهاده است که برخی از آن ها فعالیت های غیر ارادی بدن را تنظیم می کند که مبتنی بر غریزه انسانی است.»
این کارشناس حوزه استراتژیک گفت: «ارضای شهوات یک نیاز ممدوح است و زنای ذهنی یکی از راه های مزموم شده برای ارضای این نیاز انسانی است و در این خصوص تخیل مشروع و نامشروع مفهومی ندارد.»
محمدرضا شاه حسینی تصریح کرد:
” فرد با نگاه کردن به صورت نامحرم، شخصیتی را که از او در ذهن می سازد را با همسری که در واقعیت با او زندگی می کند، مقایسه کرده و نسبت به همسر خود کم علاقه می شود “
«برون ریز زنای ذهن در قاعده عمل مورد بررسی قرار می گیرد و اگر چنین اتفاقی نیفتد فرد در ذهن خود دچار تخیلات می شود. در عالم واقع زن و مرد می توانند به عقد یکدیگر درآیند؛ اما در زنای فکر اینگونه نیست.»
وی اضافه کرد: «جامعه به فربه کردن خیالات مردم می پردازد؛ درحالیکه می بایست بر تذکرات و فکر دامن زده شود؛ فقهای ما بر آینده نگری تاکید دارند؛ همچون اسناد بالادستی نظام که با آن مشکلی نداریم اما اگر بسیاری از اوهام در سیری مثل داستان پردازی به واقعیت بپیوندد، مورد چالش و نقد است.»
هاله اسماعیل نژاد (پژوهشگر و کارشناس مسائل استراتژیک) در بخشی دیگر از این برنامه اظهار کرد: «انسان پیش از زنای ذهنی، زنای چشم، گوش، زبان، دل یا عینی را مرتکب شده است، اما خطر زنای ذهنی بیشتر است چراکه جامعه را بیمار می سازد. بررسی ها نشان داده که زنای ذهنی یک معلول است و علت آن پیشبرد جامعه به سمت تخیل است.»
وی افزود: «اسلام برای الگوسازی هیچگاه اسطوره معرفی نکرده؛ بلکه نمونه های عینی را پیش پای ما قرار داده است؛ انسان وقتی یک فضای غیر واقعی را در ذهن ترسیم می نماید به ناچار در آن فضا زندگی می کند و شخصیت هایی دروغین را در آن بوجود می آورد.»
اسماعیل نژاد تاکید کرد: «در حوزه زنای ذهنی باید دید که در ذهن فرد چه اتفاقی می افتد و چرا برای این رویکرد مزموم چنین واژه قبیحی اطلاق می شود. چنین فردی در این فضای تخیلی زندگی می کند و اسلام می خواهد که انسان از عالم واقع به حقیقت برسد. حال اگر انسان از این حق عدول کند، نسبت به حوزه روحی خود تجاوز انجام داده است.»
محمدرضا شاه حسینی (عضو هیئت علمی مرکز امنیت بدون مرز) در ادامه این نظر، گفت: «در کلیه مکاتب روانشناسی که در حوزه اومانیستی سیر می کند، چنین عملی نکوهیده نیست و این تفکر سکشوآل فانتزی به شدت محبوب است.»
وی با اشاره به برخی راهکارهای روانشناسی در رابطه با مباحث زنای ذهنی، خاطرنشان ساخت: «در اسلام عنصری به نام روانشناسی نداریم و این مقوله مختص اومانیست ها است و روانشناسی که نظریات فروید را قبول ندارد، از نظر ما مورد قبول واقع می شود.»
اسماعیل نژاد غیبت را از مصادیق زنا معرفی کرد و گفت: «در غیبت کردن در حقیقت نسبت به تصورات دیگران در خصوص یک فرد تجاوز صورت می گیرد یعنی غیبت کننده در ذهن فرد مقابل نسبت به شخص غایبی زنا صورت می دهد و اسلام تاکید دارد که چنین مسئله ای بسیار خطرناک تر از حوزه واقعی است و جامعه را بیمار می کند.»
وی طلاق عاطفی میان زوجین را محصول زنای ذهنی دانست و افزود: «فرد با نگاه کردن به صورت نامحرم، شخصیتی را که از او در ذهن می سازد را با همسری که در واقعیت با او زندگی می کند، مقایسه کرده و نسبت به همسر خود کم علاقه می شود.»
زنای ذهنی (فکری)، تصور و فکر کردن به امور جنسی و رابطه جنسی با نامحرم است. به لحاظ شرعی خود فکر گناه در امور جنسی به خصوص اگر غیر اختیاری باشد گناه نیست. ولی انسان باید از مقدماتی که باعث این افکار می شود پرهیز کند و در صورت اختیاری بودن چنانچه آثار بیرونی داشته باشد و موجب تحریکات جنسی شود این امور گناه است. فکر و اندیشه گناه، پاکى و صفاى قلب را از بین مى برد و انسان را به ارتکاب آن وا مى دارد. حضرت على(علیه السلام) فرمود: «من کثر فکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند».
نیز فرمود: «خوض النّاس فى شىءٍ مقدّمه الکائن؛ فرو رفتن و تفکّر در مورد چیزى، سرآغاز وجود و پیدایش آن چیز است».
از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نکنید؛ اما من به شما سفارش مى کنم، فکر زنا را هم نکنید؛ زیرا کسى که به زنا بیندیشد، مانند کسى است که در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شدهاى، آتش روشن کند. در این صورت، هر چند ممکن است خانه در آتش نسوزد؛ لکن دست کم دود، آن را سیاه و خراب مى کند».
در هر صورت، فکر گناه، گناه نیست تا وقتی که انسان خود را به گناه آلوده نکند، حتی اگر مقدمات آن را فراهم کرده باشد، گناهی در نامه او ثبت نمیشود.
اما فکر و اندیشه گناه، پاکی و صفای قلب را از بین می برد. انسان را به ارتکاب آن وا می دارد.هیچ یک از امیال درونی و تکوینی مثبت و منفی از جمله میل به گناه را نمیتوان از بین برد. آن چه که از دست انسان بر میآید جلوگیری از طغیان و کنترل آن است. بدین منظور فرد باید به درجهای از«معرفت و بینش و ایمان » برسد که آثار وضعی و عملی افعال از جمله گناه را بشناسد. در این زمینه مطالعه کتاب های استاد شهید مطهری بهترین گزینه برای افزایش ایمان و معرفت است. البته اگر به صورت منظم و با برنامه ریزی مطالعاتی همراه باشد، موثر و مفید است.
امام علی علیه السلام فرمود: ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است
بعد از این، برای افزایش ایمان و تحکیم پایه های آن افزون بر بالا بردن معرفت و شناخت، اموری باید رعایت شود. از جمله:
باور قلبی به این که خداوند همواره ناظر و حاضر است، به یاد مرگ و آخرت بودن، باور این که واجبات دینی برای کمال و ترقی و جهت رسیدن به نعمت های بی پایان خدا مقرر شده و محرّمات به خاطر نجات از بدبختی ممنوع گردیده است، پرهیز از مجالست و همنشینی با اهل دنیا و دور از معنویت، محاسبه نفس، بهرهگیری از قرآن کریم و انس با آن، بهرهگیری از ائمه هدی (علیهم السلام) و توسل به آنها و …. بدیهی است که برای تقویت ایمانتان باید این امور را در خود تقویت نمایید.
خالی کردن ذهن از مسائل شهوانی در کنار انجام کارهای خیر و خداپسندانه، ما را در جبران گذشته کمک می کند. قرآن می فرماید: «إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئات» البته حسنات و نیکوکاری ها، سیئات و بدکاری ها را نابود می سازد.
درمان اذهان زناکار
فکر و ذهنی که آلوده به فکرهای گناه آلود است را باید از آنچه مایه خیال و پردازش صحنه های جنسی پاک و تصفیه کرد، اسلام برای پاکدامنی پیروان خویش حتی نگاه ریبه و شنیدن سخنان نامحرم را نیز اگر از روی غرض باشد، ممنوع کرده است . این خود هشداری بجا و حساب شده است که تماس نامشروع با نامحرمان را کنترل و محافظت می کند. البته رویارویی جدّی و ضروری و بدون هیچ گونه غرض، آن هم با حجاب کامل اسلامی و با رعایت ادب و سایر مسایل اخلاقی اشکالی ندارد.
حضرت على(علیه السلام) فرمود:«من کثر فکره فى المعاصى دعته إلیها؛ کسى که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان او را به سوى خود مى کشند»
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود : در مورد رابطه نامشروع برای هر عضوی از آدمی سهمی از زنا است؛ زنای چشم، نگاه کردن، زنای زبان، سخن گفتن و زنای گوش ها، شنیدن حرام است.
لِکُلِ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ ادَمَ حَظّاً مِنَ الزِّنا فَالْعَینُ زِناهُ النَّظَرُ وَ لِّسانُ زِناهُ الْکَلامُ وَالأُذُنان زِناهُما السَّمْعُ
همچنین درباره شوخی کردن با نامحرم فرمود : هر کسی با زن نامحرمی شوخی کند برای هر کلمه ای که با او در دنیا سخن گفته، هزار سال در جهنم زندانی می شود.
مَنْ فاکَهَ بِامْرَأَهٍ لا یَمْلِکُها حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَها فِی الدُّنیا اَلْفَ عامٍ فِی النّارِ…
حضرت علی ـ علیه السلام ـ به نقل از انجیل می فرماید: «در تورات نوشته شده زنا نکن ، ولی من می گویم اگر حتی با نظر شهوت آلود به کسی نگاه کنی همان وقت در دلت با او زنا کرده ای. و نیز می فرماید: «نابینا بودن بهتر از نگاه های نامشروع است » پس فاصله بین نگاه و گناه اندک است.
امام علی علیه السلام فرمود : ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است.
(منظور از با گوشه چشم آن است که شیطان ملعون گاهی انسان را وسوسه می کند و می گوید: یک لحظه به این زن بنگر و فوری چشمت را برگردان! که همین کار باعث نگاه های بعدی و مقدمه گناهان بزرگ خواهد شد.)
حیات طیبه ، قلب سلیم ، فؤاد فارغ و نسل پاک ، مفاهیمی هستندکه در آیات و روایت بسیار مورد تاکید قرار گرفتهاند و به آنها توجه شده است و امروز بیش از پیش توسط شیطان و لشکریان جنی و انسیاش مورد هدف قرارگرفتهاند. در آسیبشناسی تحقق این اهداف، شراکت شیطان در اولاد با مضمون قرآنی آن و زنای ذهنی باید مورد توجه قرار گیرد که تا حد زیادی مغفول مانده است. یکی از مواردی که در سبک زندگی اسلامی بسیار مهم است و برای تحقق قلب سلیم مؤثر است و همچنین از آن متأثر، مفهوم قرآنی فؤاد فارغ است. مفهومی که ما به ازای Mind لاتین و ذهن عربی است.
فؤادی که فراغتنیافته و با تصاویر و افکار نامناسب اشغال شده نمیتواند قلب سلیم را تحقق بخشد؛ همانطور که قلب مریض نمیتواند به فؤاد پاک منتج شود. تصاویری از مردان و زنان برهنه در فیلمهای پورن در بدترین سطح تا تصاویر مردان و زنان بازیگر یا خواننده در فیلمها و سریالها و شوها تا تصویرسازی_Imagination_ که در ذهن شهروندان از ظاهر نامناسب برخی از زنان و مردان در خیابان و… انجام میشود. پروفسور برت کاهر کتابی با عنوان «چه کسی در ذهن شما خوابیده است؟» تالیف کرده است.
در این کتاب نتایج تحقیقاتی بر روی ۲۲۰۰۰ نفر(زن و مرد) که مورد آزمایش قرار گرفتهاند، آورده شده است. این افراد از لحاظ میزان سلامت ذهنی مورد آزمایش قرار گرفتهاند. در فصل نخست این کتاب که با عنوان “سینمای مخفی در ذهنهای ما” نام بسیاری از فیلمها و سریالها و بازیگران و خوانندههای مرد و زن نام برده شده است که در ذهن افراد مورد آزمایش(به اذعان خودشان) نقش بسته است و با یاد آنها و با تصویرسازی از آنها در ذهنشان با شریک جنسی خود مقاربت یا شخصاً استمناء و استشهاء میکردهاند.
با این زمینه ذهنی، دلیل این که چرا یهودیت صهیونیزم به دنبال انتساب بازیگران و خوانندگان مطرح جهان به خود است، تا حدودی مشخص میشود. افرادی نظیر Natalie Portman، Scarlett Johansson، Elizabeth Taylor ، Mila Kunis، James Franco، Woody Allen، David Cross، Adam Lambert، Jason Isaacs، Ben Stiller، Jennifer Connelly، Adam Sandler، Liev Schreiber، Elizabeth Maresal، Alicia Silverstone ، Justin Bieber فقط بخشی از این فهرست بلند بالا هستند.
حال اهمیت توصیه حضرت رسول اکرم(صل الله علیه وآله و سلم) به حضرت علی(علیه السلام) راجع به آداب زناشویی بیشتر درک میشود؛ شیخ طبرسی(رحمت الله علیه) در کتاب مکارمالاخلاق نقل می کند: رسول خدا(ص) در وصیت خود به حضرت علی(ع) فرمود: یا علی ! با همسر خود با یاد و میل زنی دیگر جماع مکن، میترسم فرزندی که به وجود میآید دیوانه و ابنهای و در صفت زنان باشد.همچین پیامبر اکرم(ص) فرمود: در حالی که به فکر زنی دیگر هستید با همسرتان آمیزش نکنید زیرا میترسم فرزندتان نا بهکار، پست و فرومایه در آید. خداوند نیز در قران کریم از این روند با عنوان مشارکت شیطان در [تولد] اولاد یاد میکند. در آیات ۶۱ تا ۶۵ سوره مبارکه اسراء، پس از اشاره به سجده نکردن ابلیس بر انسان و مطرود شدن از درگاه خداوند، از استمهال ابلیس از خدا تا روز قیامت برای گمراهی بنی آدم خبر میدهد؛ که خداوند در پاسخ او میفرماید:
وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَوَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِوَعِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً
و هر کس از آنها را بتوانی به آوای خود (به سوی گناه) برانگیز، و بر آنها (برای راندن به سوی معاصی) با سوارهها و پیادههای ( لشکر) خود بانگ بزن، وبا آنها در اموال و فرزندان شرکت نما، و آنها را (در ترک هر واجب و انجام هر حرام) وعده ده و (باید بدانند که) هرگز شیطان به آنها غیر از فریب و نیرنگ وعدهای نمیدهد.
طبق تفسیر آیت الله مکارم بارزترین نمونهی شراکت شیطان در اموال و اولاد به ترتیب ربا و زنا هستند؛ اما قطعا در سطوحی دیگر، نمونههایی غیر از این دو را نیز شامل میشود. به همین دلیل است که خداوند دقیقاً به لفظ اشاره نفرموده که منظور کدام است. امروزه ربا و زنا در شکل عمومی و آشکار وجود دارند و نیاز چندانی به اثبات ندارند. اما آنچه کارشیطان را عمیقتر و مبارزه با او را حساستر میکند، ربای پنهان، و زنای پنهان است.
در رابطه با ربای نهادینه شده در بانکها مطالب زیادی گفته شده و حساسیت نسبت به آنها به وجود آمده است.[پانوشت: سایت ربا، بخش مواضع]. اما در آنسو، زنای پنهان و غیرآشکار و حتی ناخودآگاه مسألهی بسیار مهمی است که کمتر مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. بنابراین لازم است در ادامه توضیح مختصری پیرامون آن داده شود تا دست پنهان شیطان در آلوده ساختن نطفهها آشکار شود.
در تفکر غربی در مورد نحوه فعالیت جنسی دو مکتب وجود دارد: مکتب اصالت هورمون و مکتب اصالت ذهن که به ترتیب با تالاموس (مغز احشایی) و آمیگدِلای مغز(مغز هیجانی) مرتبط هستند. در مکتب اصالت هورمون، روند از تماس جنسی آغاز میشود؛ و در مرحله بعد به جوش هورمونی میرسد. در این مرحله با فرآیند تغذیه روزانه، و آمادگی ظرفیت هورمونی، انسان آمادهی اطفای میل جنسی خود است.
در نهایت با فعالیت مغزی-ذهنی اُبژکتیو(حضور فیزیکی شریک جنسی)، عمل جنسی انجام میشود. این روند با روند ارضای جنسی حیوانات مشابه است و کاملاً غریزی است. ما در مکتب اصالت ذهن، فرآیند برعکس است. فرد بدون حضور فیزیکی شریک جنسی، با فعالیت مغزی-ذهنی سوبژکتیو، شریک جنسی را با تصاویر، تخیل یا اصطلاحاً تصویرسازی میکند.
این عمل که به Sexual Fantasy سکس فانتزی معروف است، مصادره هورمونی را در پی دارد؛ یعنی بدون آمادگی طبیعیِ وضعیت هورمونی بدن، فرد فرآیند تصنّعی ساخت هورمون را طی میکند.
استفاده از انواع قرصها و داروهای تقویتی مثل اکستازی و ماریجوانا در این مرحله است. در پایان نیز با تماس جنسی، ارضای جنسی به انجام میرسد روش اصالت هورمون همان روشی است که در احادیث و سنت ما از آن به عنوان مقاربت جنسی به صورت عادی یاد شده است. آنچه امروز در جهان رایجتر است نوع دوم یعنی مکتب اصالت ذهن است. متاسفانه در ایران نیز با اینکه آمار و ارقام خیلی دقیق وجود ندارد اما با شوهد و قرائن موجود میتوان گفت مکتب اصالت ذهن مرسوم است.
طبق آمار و ارقام سازمانهای ذیصلاح مشکلات جنسی یکی از ۵ دلیل اصلی طلاق در ایران نام گرفته است و حتی بنا بر نقل برخی(معاونت فرهنگی سازمان ملی جوانان وقت)، مشکلات جنسی عامل بیش از ۵۰ درصد طلاقهاست؛ و از جمله عوامل مهم مشکلات جنسی، تکراری شدن و همچنین انتظارات بالا و عدم توان شریک جنسی در اقناع طرف مقابل است. این گفته را سایت Covenant Eyes هم که آمار و ارقام آن در سطور فوق نقل شده، تایید میکند. جایی که از عبارت “Pornography is raising their expectation and demand for types and amounts of sexual experiences” استفاده میکند. لازم به ذکر است با اینکه تمام آمار و ارقام ذکر شده در این مقاله مربوط به کشورهای غربی و به خصوص آمریکاست اما بر کسی پوشیده نیست که امروز در ایران نیز با این مشکلات مواجه هستیم و اتفاقاً هجمه اصلی در این زمینه به طرف مسلمانان است و طبیعتاً ایران نیز از آن مصون نیست؛ امروز با اپلیکیشنهای موبایلی نظیر وایبر، واتسآپ و …که بر پایهی فناوری ابر الکترونیکی بنا شدهاند، انواع عکسها و فیلمهای مستهجن به راحتی و بدون دانلود در دسترس مردم و به خصوص جوانان است و بیش از گذاشته شرایط را برای گرایش به پورن فراهم کرده است. از طرفی با وضعیت ظاهری نامناسب شهروندانی که هر روز و هر شب با آن مواجه هستیم، متاسفانه شرایط برای تصویرسازی و به تبع آن، زنای ذهنی، هم برای مجردها و هم برای متاهلها بیش از پیش فراهم است. به قول یکی از اساتید، امروز در جامعه سلیقه مردان ما عوض شده! و زنان برای رسیدن به این سلیقه با هم رقابت میکنند!
خداوند راه حل را در قرآن برایمان مشخص کرده است: در آیه ۳۰ و ۳۱ سوراه مبارکه نور میفرماید:
قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ. به مردان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند، این برایشان پاکیزهتر است زیرا خدا به کارهایی که میکنند آگاه است. وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.
و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش را ببندند و شرمگاه خود را نگه دارند و زینتهای خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعههای خود را تا گریبان فرو گذارند و زینتهای خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به زن ندارند، یا کودکانی که از شرمگاه زنان بیخبرند و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کردهاند دانسته شود ای مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید.
وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ. [ای اولیاء جوانان] عزبها و بیهمسرانتان را و از بندگان و کنیزانتان آنهایی را که صلاحیت ازدواج دارند همسر دهید اگر فقیر باشند خداوند از فضل خویش بینیازشان میکند و خداوند دارای وسعت نامتناهی و داناست. در آیات ابتدایی سوره مبارکه مؤمنون به بیان ویژگی افراد مؤمن میپردازد: به راستى که مؤمنان رستگار شدند/ آنان ، که در نمازشان خشوع میورزند/ آنان که از بیهوده اعراض میکنند/ و آنان که زکات را میپردازند/ و آنان که شرمگاه خود را نگه میدارند/ مگر در مورد همسرانشان یا کنیزانى که به دست آوردهاند، که در این صورت بر آنان نکوهشى نیست/ پس کسانى که سواى این را بجویند، آنان حتماً متجاوزند.
آیت الله دستغیب در کتاب گناهان کبیره در حدیثی به نقل از امام صادق(علیه السلام) در ذیل همین آیه(آیه ۷ سوره مؤمنون) اشاره میکند که مصداق کسانی که به وسیلهای غیر از زن و کنیز اطفای شهوت میکنند و متجاوز نامیده شدهاند را استمناءکنندگان [و استشهاءکنندگان] میداند و به همین دلیل گناه آن را بیش از زنا میداند.
الان جوان های کشور ما با این فیلترشکن ها هر غلطی بخوان میکنن
پدر و مادر ها هم که هیچ
واقعا خطر ناکه
بحث مهمی هست ولی جایی مطرح نمیشه