عوارض ماده مخدر ناس :

  • مصرف ماده مخدر ناس باعث اعتیاد به نیکوتین می‌شود به این معنی که بدن فرد به طور مداوم به نیکوتین احتیاج پیدا کرده تا اینکه معتاد شود.
  • نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌ها شده و درنتیجه مغز، قلب و دیگر اندام‌های بدن دچار هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بافتهای بدن) می‌شوند. مصرف نیکوتین باعث نازک شدن دیواره رگ‌ها شده و می‌تواند به بافت‌ها و اندام‌های بدن آسیب وارد کند. قلب شخص مصرف‌کننده ناس به اندازه قلب یک فرد ورزشکار کار می‌کند ولی به علت نازک بودن دیواره رگ‌ها، به اندازه کافی اکسیژن‌رسانی نشده و درنتیجه باعث تضعیف عضلات قلب و ایجاد سکته قلبی می‌شود.
  • نوجوانانی که مصرف‌کننده ناس هستند، دچار تغییرات شخصیتی و مشکلات روحی روانی می‌شوند.
  • نوجوانان با مصرف مداوم ناس به استفاده از مواد مخدر سنگین‌تر گرایش پیدا می‌کنند.
  • مصرف‌کنندگان ناس به بیماری‌های دهان، عفونت‌های روده‌ای و بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند.
  • تولیدکنندگان برای اعتیادآورتر بودن این ماده مخدر، از ماده افدرین در ساخت ناس استفاده می‌کنند. در نتیجه به غیر از نیکوتین، اعتیاد به مواد شیمایی دیگر هم وجود می‌آید که بهبود آن طبق نظر پزشکان بسیار مشکل است.
  • ناس دارای موادی مانند فلزات سنگین (کلسیم، سرب) بوده که باعث مسمومیت کبد و کلیه می‌شوند.
  • مصرف ناس باعث ابتلا به سرطان می‌شود.
  • مصرف ناس باعث ایجاد بیماری‌های دندانی می‌شود.
  • مصرف ماده مخدر ناس باعث ایجاد ورم معده شده و می‌تواند باعث ابتلا به زخم معده شود. همچنین به علت تولید ناس در منزل و به صورت دست‌ساز، این ماده آلوده بوده و به همین دلیل کسانی که از این ماده مخدر استفاده می‌کنند اغلب به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند (مانند هپاتیت).
  • معمولاً تولیدکنندگان ناس، مواد روان‌گردان دیگری هم به این ماده اضافه کرده و درنتیجه با مصرف ناس، امکان اعتیاد به دیگر مواد مخدر هم وجود دارد. نوجوانانیکه از ناس استفاده می‌کنند، در مطالعه و حافظه دچار مشکل هستند.

استفاده از این ماده مخدر شدیداً بر سلامتی اثر گذاشته و باعث ضعیف شدن حافظه، اختلالات روانی، بیماری‌های غشاء مخاطی و دهان، بیماری‌های حنجره و معده، افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای دندانی می‌شود.

ثابت شده است که احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که از ماده مخدر ناس استفاده می‌کنند، 80 درصد بیش از بقیه است. همچنین به علت توقف تولید اسپرم، عملکرد تناسلی مصرف‌کنندگان ناس تضعیف می‌شود. آسیب‌های وارد شده ناشی از مصرف نسوار به زمان استفاده از آن بستگی ندارد. امکان دارد در اولین بار استفاده، این ماده تأثیر خودش را بگذارد، این مطلب به ویژگی‌های جسمی هر فرد بستگی دارد. بزرگ‌ترین خطر استفاده از ناس توقف تولید اسپرم و تضعیف قدرت باروری می‌باشد و شانس بهبود نیز بسیار کم بوده و گاهی امکان بهبودی وجود ندارد.

عوارض مصرف ناس

عوارض مصرف ناس

ناس یا نسوار چیست؟

ناس یا نسوار مخلوطی از تنباکو یا گیاه ناس، مواد قلیایی (کلسیم هیدروکسید)، خاکستر گیاهان، روغن و ادویه می‌باشد. گاهی ناس حاوی جوجه مرغ، مدفوع شتر یاماریجوانا نیز می‌باشد. ناس در شکلهای متفاوتی تولید می‌شود.

گاهی به شکل توپ‌های سبز بوده و گاهی به شکل پودر قهوه‌ای رنگ می‌باشد. ناس تازه به شکل دانه‌های بزرگ سبز رنگ بوده و ناس غیر تازه به شکل پودر سیاه‌رنگ می‌باشد. برخی از سازندگان این ماده، آن را به شکل دانه در نیاورده و به صورت پودر می‌فروشند.

سابق بر این، ناس به صورت قطعات کوچک تهیه می‌شده و سپس بوسیله ابزار مخصوص به صورت استوانه ساخته می شده است. ساخت و تهیه ناس به صورت تولید انبوه درآمده و تهیه آن آسان می‌باشد. نسوار در کارخانه‌ها ساخته نمی‌شود. تولید این ماده در منزل انجام می‌شود (استفاده از مقدار زیادی جوجه مرغ یا مدفوع شتر در مکان‌های دیگر دشوار است). نسوار در آسیا به راحتی به فروش می‌رسد.



اثرات روحی و روانی مصرف ناس :

اثر روانی و سرخوشی آور ناس از نیکوتین موجود در آن و از طریق مخاط دهان جذب و وارد جریان خون می‌شود، آهکی که در ساخت ناس بکار می‌رود موجب سوزاندن، آسیب و عفونت بافت لثه و دهان می‌شود، بیشترین تولیدات ناس در افغانستان است اما در کشور‌های اطراف افغانستان مثل پاکستان نیز تولید و استفاده می‌شود.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 130

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir