به گزارش مجله نورگرام از ایسنا، یک دکترای تربیت بدنی گفت: کفش‌ های پاشنه‌ بلند در خانم‌ها می‌تواند در طولانی‌مدت سبب کج‌شدن شست پا شود.

مصطفی بهرامی اظهارکرد: براساس تحقیقی که سال‌های قبل در بین دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۵ ساله لرستانی انجام دادیم، کفش‌های پاشنه کوتاه در بین دانش‌آموزان دختر و پسر به ترتیب با بیش از ۳۲ و ۳۰ درصد بیشترین استفاده را داشت.

وی ادامه داد: کفش‌های پنجه باریک در طولانی‌مدت سبب کج‌شدن شست پا می‌شود که خوشبختانه درصد کمی از دانش‌آموزان از این نوع کفش‌ها استفاده می‌کردند.

بهرامی بیان کرد: کفش پنجه باریک نیز با ۲.۲۵ درصد پسران و ۱.۰۹ درصد دختران کمترین نوع کفش استفاده شده در بین دانش‌آموزان بود.

این دکترای تربیت بدنی اضافه کرد: کفش‌های ورزشی، بدون پاشنه، پنجه پهن و پاشنه‌بلند نیز با درصد‌های متفاوت استفاده می‌شد.

وی بیان کرد: نکته جالب استفاده بالغ بر ۳۰ درصد دانش‌آموزان دختر از کفش‌های پاشنه‌بلند بود که در طولانی‌مدت سبب شست کج پا می‌شود، اما در بین دانش‌آموزان پسر حدود ۴ درصد بود.

بهرامی تأکید کرد: کفش خیلی اهمیت دارد و نوع آن می‌تواند در بروز عارضه‌های متفاوت مهم باشد و والدین باید توجه ویژه‌ای به کفش‌های فرزندان داشته باشند و اطلاعات خودشان را بیشتر کنند.



عوارض کفش های پاشنه بلند

افزایش فشار به زانو

یکی دیگر از عوارض کفش پاشنه بلند، فشار بیشتر به زانوهاست. بر اساس نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد، کفش‌های دارای پاشنه بلند و پهن، 26 درصد میزان فشار روی زانوی فرد را افزایش می‌دهند.همچنین کفش‌های با پاشنه بلند و نازک، 22 درصد فشار روی زانو را افزایش می‌دهند.

از طرفی سلامت غضروف بین استخوان های مفصل زانو، به مایع مفصلی زانو بستگی دارد. چرا که تغذیه این غضروف از طریق همین مایع صورت می‌گیرد وقتی فشار روی مفصل زیاد شود، هم غضروف فشار بیشتری را تحمل می‌کند و هم تغذیه آن از مایع مفصلی دچار اشکال می‌شود، به مرور زمان این پدیده باعث بروز آرتروز مفصل زانو می شود.

افزایش پیچ خوردگی مچ پا

استفاده از کفش پاشنه بلند برای سطوح و امکان صاف مناسب است، نه جاهایی که شیب‌دارند و یا ناهموار هستند، هر چند در هر صورت زیاد تفاوتی ندارد، چرا که یک لحظه از دست دادن تعادل منجر به پیچ خوردگی مچ پا خواهد شد.

انحراف انگشت‌های پا

کفش باید دارای کفی مناسب باشد تا قوس طولی و عرضی پا را حفظ کند و پنجه‌های پا نیز تحت فشار نباشند چرا که در طولانی مدت باعث انحراف انگشت شست پا می‌شود که نوعی بیماری محسوب می‌شود و در سنین کهنسالی دردهای شدید در ناحیه مفصل شست پا ایجاد می‌کند که در بعضی مواقع با عمل جراحی می‌تواند اصلاح شود.افرادی که به این مدل کفش علاقمند هستند بهتر است نیمی از روز کفش‌های راحت بپوشند و یا کفش های پاشنه بلند را به طور متناوب با کفش های کتانی و کفش های پاشنه کوتاه بپوشند تا پایشان آسیب کمتری ببیند.

آسیب به پنجه پا

پوشید کفش پاشنه بلند منجر به توزیع نامناسب وزن بر روی بخش های مختلف بدن می‌شود، همچنین طولانی پوشیدن این کفش باعث دردناک شدن بالشتک پا می شود.

کفش پاشنه بلند عامل ایجاد سردرد

افرادی که کفش پاشنه بلند می پوشند بیشتر دچار سردرد می شوند زیرا بلندی پاشنه کفش باعث قوس زیاد کمر شده و این قوس کمر به صورت جبرانی گردن را به جلو می کشد و رشته های عصبی یک و دو گردنی تحت فشار قرار می گیرد.برخی از سر دردها هستند که منشاء آن ها اختلالات گردنی یا گرفتگی های عضلات گردن است و یا ممکن است درد در امتداد ستون فقرات گردنی کم یا زیاد شود و فرد را دچار سر درد کند که تمامی این دردها به راحتی و بصورت علتی با روش های نوین فیزیوتراپی قابل درمان هستند.

مشکلات گردن به علل مختلفی بستگی دارد که این علل ممکن است به علت ساختار مهرهای ضعیف در گردن باشد و یا عادات زندگی فرد باعث بروز این مشکل شود. در بسیاری از موارد نیز وضعیت شغلی فرد ،کفش های نا مناسب هم باعث بروز سر درد در افراد می شود. افرادی که کفش های پاشنه بلند می پوشند بیشتر دچار سردرد می شوند زیرا بلندی پاشنه کفش باعث قوس زیاد کمر شده واین قوس کمر به صورت جبرانی گردن را به جلو می کشد و رشته های عصبی یک و دو گردنی تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه این رشته های عصبی به سمت سر رفته و باعث فشار بر روی سر می شود و سبب ایجاد سر درد در فرد می گردد.

کوتاه شدن تاندون آشیل

پنجه پا در کفش پاشنه بلند رو به پایین قرار می‌گیرد که در این حالت تاندون آشیل به سمت بالا کشیده می‌شود، و این یعنی پاشنه بلندتر برابر است با آشیل کوتاه تر و درد پاشنه‌ی بیشتر.

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir