ایبوپروفن

ایبوپروفن (به انگلیسی: Ibuprofen)

رده درمانی: مسکن، ضد التهاب اشکال دارویی: قرص ، شربت

بروفن در ایران به شکل قرص‌های 200 و 400 میلی‌گرمی موجود است. در برخی کشورها مانند اسپانیا قرص‌های 600mg و در مکزیک 800mg آن نیز فروخته می‌شود. در آلماننیز کپسول‌های 600mg و 800mg با نسخه فروخته می‌شود، در حالی‌که قرص‌های 400mg نیاز به نسخه ندارد. در ایالات متحده نیز از ۱۹۸۴ تاکنون بدون نسخه در دسترس است.

بروفن به دلیل خصوصیات ضدالتهابی‌اش گاهی برای درمان آکنه نیز استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت آن احتمال ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد. همچنین ممکن است در هیپوتانسیون اورتواستاتیک (افت ناگهانی فشار خون در هنگام ایستادن) نیز مفید باشد.

معرفی کامل دارو ایبوپروفن

معرفی کامل دارو ایبوپروفن

عوارض جانبی :

مصرف دراز مدت بروفن مانند سایر ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی خطر حمله قلبی را بالا می‌برد.

پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد ایبوپروفن ممکن است موجب ناباروری در مردان شود.

ایبوپروفن همچنین ممکن است باعث خونریزی معده یا روده شود که می‌تواند خطرناک و تهدید کننده باشد. این وضعیت ممکن است در دوره مصرف ایبوپروفن، بدون هیچ گونه هشداری و به ویژه در افراد مسن‌تر اتفاق بیفتد.

ایبو پروفن را بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید. مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند باعث ایجاد آسیب در معده یا روده شود. بهتر است در صورت امکان از ایبوپروفن تنها برای تسکین درد، التهاب یا تب استفاده کنید.

از دیگر عوارضی که برای این دارو در مصرف درازمدت آن گفته می‌شود عبارتند از، ایجاد خطر فشار خون و سکته مغزی است که فشار خون را بالا برده و سکته قلبی را افزایش می‌دهد. به طور کلی این نوع داروها که ایبوپروفن نیز در دسته آن قرار دارد، همگی باعث ایجاد فشار خون مقاوم در افراد می‌شود.

 

موارد احتیاط‌ مصرف ایبوپروفن

در صورت‌ وجود هریک‌ از موارد زیر پیش‌ از مصرف‌ ایبوپروفن‌، پزشکتان‌ را مطلع‌ سازید:

  • حساسیت‌ به‌ آسپرین‌ یا دیگر داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیراستروئیدی‌.
  • بارداری‌ یا شیردهی‌.
  • مصرف‌ داروهای‌ دیگر ، به‌ ویژه‌ دیگر داروهای‌ ضدالتهابی‌ غیر استروئیدی‌ (مثل‌ ناپروکسن‌ )، آسپرین‌، ضدانعقادها (رقیق‌ کننده‌های‌ خون‌، نظیر وارفارین‌ )، آنتی‌بیوتیک‌ها (سفالسپورین‌ها)، داروهای‌ ضد سرطان‌ (یک‌ داروی‌ مدر)، و والپروئیک‌ اسید یا دیوالپروئکس ‌.
  • مصرف‌ سه‌ قوطی‌ یا بیشتر مشروبات‌ الکلی‌ در روز.
  • ابتلا به‌ سابقه‌ پولیپ‌های‌ بینی‌ مرتبط‌ با آسپرین‌ ، زخم‌ یا التهاب‌ در دستگاه‌ گوارش‌ ، پرفشاری‌ خون‌، هموفیلی‌ یا دیگر مشکلات‌ خونریزی‌ دهنده‌ ، نارسایی‌ مغز استخوان‌ ،زخم‌های‌ دهانی‌ ، یا بیماری‌های‌ کبدی‌ یا کلیوی‌.

مصرف ایبوپروفن در دوران بارداری و شیر دهی

مصرف این دارو در سه ماهه آخر بار داری ممکن است باعث ایجاد آسیب به جنین شود. اگر باردار هستید، ایبوپروفن را بدون تجویز و توصیه پزشک مصرف نکنید.

هنوز شواهد کافی درباره این مورد وجود ندارد که آیا مصرف داروی ایبوپروفن در شیر مادر نفوذ پیدا می‌کند و روی نوزاد تاثیر می‌گذارد یا خیر، اگر در دوران شیردهی قرار دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمائید.

ایبوپروفن را بدون تجویز پزشک، برای کودکان زیر ۲ سال در نظر نگیرید.

مسکن ها

مسکن ها

تاثیر دارو‌های دیگر بر ایبوپروفن (تداخل دارویی)

اگر از دارو‌های ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین (Prozac)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (زولوفت)، ترازودون یا ویلازودون مصرف می‌کنید، قبل از استفاده ایبوپروفن با دکتر خود مشورت کنید و از او بپرسید که آیا مصرف همزمان این دارو‌ها برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مصرف هر داروی دیگری به همراه یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی، می‌تواند باعث شود که به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوید.

در صورتی که هر یک از دارو‌های زیر را مصرف می‌کنید، از پزشک خود یا مسئول داروخانه در مورد مصرف همزمان ایبوپروفن به همراه این دارو ها، سوال کنید:
• لیتیوم
• متوترکسات
• رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین، کومادین، جانتووین)
• دارو‌های قلب یا فشار خون (شامل دارو‌های مدر یا قرص آب)
• دارو‌های استروئیدی (مانند: پردنیزولون)

البته فهرست بالا همه دارو‌هایی که با ایبوپروفن تداخل دارند را در بر ندارد.


ایبوپروفن برای کاهش درد پریود :

مفنامیک اسید در درمان دیسمنوره (درد زمان پریود) اولین خط درمان نیست یعنی در کتابهای علمی توصیه شده درمان ابتدا با ایبوپروفن 400میلی گرم 4بار در روز شروع کنیم وباید درست قبل از خونریزی قاعدگی ویا وقتی خونریزیشروع میشود استفاده گردد.

یعنی هر 6ساعت یکبار اگر ایبوپروفن تاثیری نداشت از مفنامیک اسید استفاده میکنند انهم مثل ایبوپروفن باید قبل شروع قاعدگی ویا همزمان باشروع خونریزی مصرف شود اما مفنامیک اسید 250میلی گرمی است وما در اولین بارمصرف باید 500میلی گرم یعنی 2کپسول مفنامیک را مصرف کنید (به این دز ما در اصطلاح علمی دز loading میگوییم که در افردی که درد انها شدید است اهمیت زیادی دارد) وبعد هر 6تا8 ساعت یکبار بهتر است مفنامیک اسید راباشیرویاغذا مصرف کرد .

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 13

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir