روغن ماکادمیا چیست ؟

ماکادمیا یا فندق استرالیایی دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae است.

درختان این گیاه خشکباری همیشه سبز نیمه گرمسیری از رویش بذر حاصل می‌شود. اگر این گیاه در تمامی فصول سال از برگ‌های شاداب و سالم برخوردار باشد، باردهی خوبی خواهد داشت. با توجه به اینکه اخیراً در شمال کشور به کشت آن پرداخته شده است و گرانترین خشکبار جهان است و نیز نزد مردمان آمریکا محبوبیت بالایی دارد، دارای پتانسیل خوبی در اقتصاد محلی و مملکت است.

درختی همیشه سبز که  تا ارتفاعی بین 2تا12 متر  رشد می کند و میوه آن
گرانترین آجیل خوراکی دنیا می باشد.
معمولا 4تا5سال بعد از کاشت شروع به میوه دهی می کند.

نامهای ماکادمیا به انگلیسی :

Queensland nut, bush nut, maroochi nut, bauple nut, and Hawaii nut

ارزش غذایی و ریز مغزی های ماکادمیا

دانه های این درخت منبعی غنی از چربی اشباع نشده و مونو، ویتامینB، کلسیم، آهن و فسفر است. از روغن استخراج شده از دانه های ماکادامیا در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده گسترده ای می شود.

در هر یک صد گرم از دانه های بو داده شده و بدون نمک ماکادامیا، ۷۱۸کیلوکالری انرژی، ۷٫۷۹گرم پروتئین، ۷۲٫۶۴ گرم چربی شامل چربی های اشباع، امگا ۳ و ۶ و چربی های مونو، ۱۳٫۳ گرم کربوهیدرات، ۳۶۳ میلی گرم پتاسیم، ۱۹۸ میلی گرم فسفر، ۱۱۸ میلی گرم منیزیم،۷۰ میلی گرم کلسیم، ۴ میلی گرم سدیم، ۲۹ر۱ میلی گرم روی، ۶۵ر۲ میلی گرم آهن، ۲۷ر۲ میلی گرم ویتامین۳ B، ۵۷ر۰ میلی گرم ویتامین E، ۶ر۰میلی گرم ویتامین B5 71ر۰ میلی گرم ویتامین B1، ۳۵ر۰ میلی گرم ویتامین B6 0ر۰۸ میلی گرم ویتامینB2 و ویتامین B9است. آجیل ماکادامیا دارای طعمی شیرین است و منبعی غنی از انرژی محسوب می شود.

ارزش تغذیه ای در هر 100 گرم آجیل خام

 

محتوای کالری 718 کیلو کالری
پروتئین ها 7.91 گرم
چربی 75.77 گرم
کربوهیدرات 13.82 گرم
سلولز 8.6 گرم
ویتامین B1 1.19 میلی گرم
ویتامین B2 0.16 میلی گرم
ویتامین B3 2.47 میلی گرم
ویتامین B5 0.76 میلی گرم
ویتامین B6 0.27 میلی گرم
ویتامین B9 11 میکروگرم
ویتامین C 1.2 میلی گرم
ویتامین E 0.24 میلی گرم
پتاسیم 368 میلی گرم
سدیم 5 متر
کلسیم 85 میلی گرم
مس 0.76 میلی گرم
آهن 3.69 میلی گرم
منیزیم 130 میلی گرم
منگنز 4.13 میلی گرم
فسفر 188 میلی گرم
روی 1.3 میلی گرم
سلنیوم 3.6 میکروگرم

ماکادامیا عاری از «گلوتن» است و در تهیه غذاهای بدون گلوتن کاربرد دارد. این آجیل منبعی غنی از مواد مغذی، مواد معدنی، آنتی اکسیدانت های طبیعی و ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن است. ماکادامیا منبعی غنی از چربی های مونو و غیر اشباع (MUF)مانند «اسید اولئیک» و «اسید پالمیتیک» است. مطالعات نشان داده است مصرف این چربی ها در رژیم های غذایی سبب کاهش سطح کلسترول بد خون(LDL) و افزایش کلسترول مفید خون (HDL)می شود

خواص ماکادمیا چیست

ماکادمیا میوه‌ای همسان فندق و مغذی‌ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و حاوی چربی‌های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶٪ روغن طبیعی، ۹٪ پروتئین، ۹٪ کربوهیدرات و ۲٪ فیبر است. همچنین حاوی ویتامین‌های نیاسین، ب-۱ و ب-۲ و نیز عناصر ضروری همچون کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

درخت ماکادمیا

درخت ماکادمیا

درخت ماکادمیا

درخت ماکادامیا به علت داشتن شاخ و برگ های براق و گل های زیبا، خاصیت زینتی بالایی دارد و در مناطق نیمه گرمسیری به عنوان یک درخت زینتی نیز کشت می شود. میوه های درخت ماکادامیا را پس از رسیدن از درختان جدا کرده و به مدت چندین ماه برای خشک شدن انبار می کنند؛ سپس پوسته سخت این دانه ها را شکسته و آنها را چندین ماه برای کاهش طبیعی رطوبت و رسیدن آن به دو درصد انبار می کنند.

ماکادامیا دارای نه گونه است که هفت گونه آن بومی شرق قاره استرالیا، یک گونه(Macadamia neurophylla)بومی کالدونیا و یک گونه (Macadamia hildebrandii)بومی «سولاوسی» در اندونزی است.

ماکادامیا درختی همیشه سبز و نسبتاً کوچک است که ارتفاع آن بسته به شرایط محیط کشت بین دو تا دوازده متر است. درخت ماکادامیا در سن هفت سالگی شروع به میوه دهی می کند. برگ های درخت در دسته های سه یا شش تایی به شکل نوک تیز و بیضوی شکل به طول ۶ تا ۳۰ سانتی متر و عرض ۲ تا ۱۳ سانتی متر مشاهده می شوند. این برگ ها دندانه دار یا حاشیه دار هستند. گل هایی باریک، ساده و دارای طولی برابر با ۱۰ تا ۱۵ میلی متر است که به رنگ صورتی یا بنفش مشاهده می شوند.

خاک مناسب درخت ماکادمیا

ماکادمیا در هر نوع خاکی رشد می‌كند، اما خاک مناسب برای رشد ماکادمیا باید زهکشی خوبی داشته باشد و تا یك متر از سطح خاك لایه‌های سخت نداشته باشد. خاك‌های رسی كه زهکشی خوبی ندارند برای پرورش ماکادمیا مناسب نیستند.

آماده سازی خاک درخت ماکادمیا

برای آماده سازی خاک باید تا عمق ممكن خاك سست و نرم گردد. زیرا اگر خاك كف چاله‌ها متراكم و فشرده باشد ریشه گیاه محدود می‌شود.


 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 7

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir