خواص و فواید گیاه شوید ، شبت

گیاهی علفی ، یک ساله ، معطر ، به رنگ سبز کلمی ، با ارتفاع 40 تا 120 سانتی متر ، لوله ای ، شیار دار ، منشعب ، برگ های قاعده ای سه گوش ، برگ های ساقه ای کوچکتر با غلامی به طول 15 تا 30 میلی متر ، چتر به قطر 5 تا 15 سانتی متر ، برگه و برگک وجود ندارد ، گلبرگ ها زرد رنگ ، میوه بیضوی به پشت فشرده بدون کرک و قهوه ای با لبه های جانبی بالدار باریک .

جدول ارزش و مواد غذایی شوید
 مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
 انرژی43 کیلوکالری
 چربی6/41 گرم
 پروتئین3/46 گرم
 کربوهیدرات7/02 گرم
 فیبر2/1 گرم
 قند0
 سدیم61 میلی گرم
 پتاسیم738 میلی گرم
 کلسیم208 میلی گرم
 آهن6/59 میلی گرم
 فسفر66 میلی گرم
 منیزیم55 میلی گرم
فولات150 میکروگرم
 ویتامین آ771 واحد
 ویتامین ث85 میلی گرم

پراکندگی جهاین :

تقریبا در اکثر مناطق جهان به عنوان سبزی کاشته می شود و خاستگاه اولیه آن مشخص نیست .

 پراکندگی در ایران :

این گونه گیاهی که یکی از شناخته شده ترین گیاهان زارعی می باشد ، در اکثر نقاط ایران کاشته می شود.

اندام مورد استفاده :

دانه و سرشاخه های گیاه .

خواص درمانی :

در کاربرد سنتی از تخم شوید  به عنوان ادرار آور ، لاغر کننده ، پایین آورنده چربی خون و زیاد کننده شیر بانوان شیرده استفاده میگردد. در طب سنتی نیز از عصاره گیاه شوید برای رفع درد مفاصل و کمر ، درد شکم و ورم معده استفاده می شود . از استفاده های دارویی سنتی بذر شوید در کشور هند می توان استفاده به عنوان داروی ضد نفخ ، اشتها آور و ادرار آور اشاره کرد.

اسانس بذر شوید دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی می باشد و مطالعات انجام شده حاکی از آن است که گیاه شوید دارای خواصی نظیر ادرار آور ، اشتها آور، ضد گرفتگی عضلات و ضد نفخ می باشد . هم چنین اسانس این گیاه می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل نماید . عصاره گیاه نیز دارای خاصیت ضد باکتری است و سبب پایین آوردن کلسترول و چربی خون میگردد.

افزایش اشتها با شوید

برای افرادی که اشتهایی به غذا ندارند و لاغر هستند ، بهترین دارو تخم شوید است زیرا باعث تقویت معده و افزایش اشتها می شود . میوه شوید دارای  اثرات ضد گرفتگی عضلات لوله گوارشی می باشد و از آن به عنوان افزاینده شیر ، کاهنده خونریزی و قاعده آور استفاده می گردد.

نظم دهنده قاعدگی

در زنانی که دوره قاعدگی نامنظم دارند ، شوید به عنوان یک عامل منظم کننده مصرف می شود . مصرف عصاره تخم شوید به صورت خوراکی پس از زایمان موجب می شود که خونریزی در طول ساعت اول و دوم پس از زایمان کمتر گردد.

کاهنده درد زایمان

در مطالعه ای نشان داده شده که دم کرده تخم شوید ، مدت و شدت درد زایمان را در تمامی مراحل زایمان کاهش می دهد. شوید دارای خاصیت باد شکن بوده و باعث محدود شدن تجمع گاز در بدن  می گردد.

آرامش بخش

جوشانده مقدار اندکی از میوه این گیاه آرام کننده اعصاب و اشتها آور است . برای خوشیو کردن دهان ، دانه شوید را می جوند . این گیاه در حالی که شیر مادر افزایش می دهد سبب می گردد که بچه ای که از شیر مادر تغذیه می کند ، دچار قولنج نگردد.

دافع حشرات

اگر شما بچه دارید و می خواهید از آن ها در برابر گزش حشرات محافظت کنید، احتمالا کاشتن چند شوید در اطراف خانه تان کار خوبی است. مسلما راه حل هایی وجود دارد که از محصولات شیمیایی استفاده می کنند که می تواند برای کودکان خطرناک باشد و برای محیط زیست مضر هستند.

درمان طبیعی بی خوابی

ترکیب ویتامین های B در شوید تازه وجود دارد، که ترکیب خوبی برای درمان طبیعی بی خوابی است، زیرا شوید اثر آرامش بخشی دارند که باعث می شوند بهتر بخوابید.

در هنگام خواب چه مقدار انرژی میسوزانیم
خواب

درمان کم خونی

تنها راه درمان موثر کم خونی, مصرف غذاهایی است که غنی از آهن هستند تا به ترویج تولید سلول های قرمز خون کمک کنند. طبق جدول بالا, هر 100 گرم شوید تازه، می تواند 50% میزان روزانه آهن بدنتان را برآورده کند.

قطع سکسکه 

عواملی وجود دارند که می توانند موجب سکسکه از آلرژی به اختلال عصبی شوند. با این حال، مهم نیست که چه عواملی موجب آن می شود، شوید تازه می تواند به آرام کردنش کمک کند.

حفظ سلامت استخوان ها:

گیاه شوید سرشار از کلسیم
گیاه شوید سرشار از کلسیم

برگ های شوید بی نهایت سرشار از کلسیم بوده که برای سلامت استخوان ها مفید است. مصرف شوید می تواند به دوری از بیماری های نظیر پوکی استخوان و شکستگی های مکرر کمک کند. گنجاندن شوید در رژیم غذایی به حفظ استخوان های قوی در افراد مسن کمک می کند.

شوید عالی برای دهان

عامل های ضد باکتری که در شوید تازه یافت می شوند، برای ارگان های دهانی شما مخصوصا برای دندان و لثه عالی هستند.

کاربرد دارویی گیاه در مناطق جنوبی :

این گیاه در منطقه جنوبی ایران شوید نامیده می شود و به طور وسیعی در مزارع کشت می گردد و علاوه بر استفاده خوراکی از این گیاه به صورت دارویی نیز استفاده می گردد. این گیاه  به عنوان سبزی در غذا و آش مورد استفاده قرار میگیرد و از ساقه و برگ ها و دانه های گیاه به صورت خام برای کاهش چربی خون استفاده میگردد . هم چنین از دانه های گیاه برای تقویت تخمدان و افزایش شیر بانوان شیرده نیز استفاده میگردد.



  • شوید یا شبت با طبیعت گرم و خشک، مفید حال بلغمی‌ها و سردمزاج‌ها است.
  • شبت، پزنده طعام، بازکننده شیر است، و تخم آن در این خصوص قوی‌تر از خود آن می‌باشد.
  • شبت مسکن درد شکم و روده، بازکننده گیر و انسداد آن‌ها و هاضم قوی می‌باشد.
  • خوردن شبت، یرقان (زردی پوست) و امراض بلغمی و سکسکه و ضعف معده و جگر و طحال را رفع می‌کند.
  • خوردن شبت سرفه و تنگی نفس را بهبود می‌دهد.
  • مصرف شوید تازه، برای تنگی‌نفس، سکسکه، ضعف معده و کبد و طحال، سنگ کلیه و مثانه، کولیت، درد مفاصل مفید است.

خواص روغن شوید

در واقع جادو نیست، فقط دانش است، اما بیایید بخشی از فواید سلامتی قابل توجه شوید را بررسی کنیم.فواید سلامتی روغن شوید را می توان به خواصشان درباره خواص ضداسپاسم، ضدنفخ، هضم، ، داروی ضد عفونی کننده، شیرآور، آرام بخش، اشتها آور و معرق نسبت داد.

روغن شوید یک پاک کننده معده است و معده را سالم نگه می دارد. معده را به شکل مناسبش نگه می دارد، ترشح اسید معده و صفرا را در آن تنظیم می کند و از عفونت ایمن نگه می دارد و همچنین به فرآیند التیام زخم و یا زخم هایی در معده کمک می کند.

روغن شوید به طور موثری می تواند مشکل گاز را حل کند. این کار نه تنها به حذف گاز از روده کمک می کند، بلکه از تشکیل گاز بیشتر نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این، به وسیله شل کردن ماهیچه ها در ناحیه شکمی، یک مسیر رو به پایین ایجاد می کند.
این روغن، تاثیر مفید و موثری بر روی اعصاب و مغز دارد و باعث می شود که فرد احساس آرامش و رضایت کند. خوب است که از شر اضطراب، تنش، عصبانیت، افسردگی و حتی فشار خون بالا رهایی یابید.

روغن شوید نیز به خاطر خواص ضد عفونی کننده اش مشهور است. وقتی به مواد غذایی اضافه می شود، از آن ها در برابر فاسد شدن توسط عفونت با میکروب ها محافظت می کند. وقتی مصرف شود، عفونت میکروبی در روده، دستگاه ادراری، کلیه ها و اندام های جنسی را درمان می کند.

خواص آب شوید

  • خوردن آب شبت با عسل باعث قی و آسودگی از آزار طعام خراب می‌شود.
  • خوردن آب پخته خود و تخم آن مسکن درد شکم و روده، و رافع نفخ شکم ناشی از پرخوری به دنبال گرسنگی زیاد می‌باشد.
  • خوردن آب پخته شبت رفع سکسکه و قی و غثیان غذای فاسد می‌کند.
  • نوشیدن آب پخته آن رفع درد پشت و کلیه و مثانه می‌کند.
  • چکاندن آب شبت در گوش رفع امراض گوش می‌کند.
  • نشستن در آب جوشانده شبت در بهبود امراض زخم بی‌مانند است.
  • از طرف دیگر، مصرف دم‌نوش شوید، باعث کاهش نفخ می‌شود. اگر بتوانید آب شوید را با عسل مصرف کنید، سموم بدن و اخلاط غلیظ از معده را از بین می‌برد و باعث تحریک استفراغ شده و انجام این کار در فصل بهار برای تصفیه دستگاه گوارش بسیار مفید است.

خواص شوید خشک

  • سائیده سوخته شبت خشک با عسل که هم بخورند و هم بر موضع گذارند رفع علت بواسیر می‌کند.
  • پاشیدن سائیده خشک شبت، زخم و جراحت چرک دار را به هم آورده خشک می‌کند.


خواص شربت شوید

این شربت موجب کنترل اشتها، چربی‌سوزی و لاغری می‌شود؛ لذا برای افرادی که قصد کاهش وزن و تناسب اندام دارند بسیار مفید و اثربخش است.

و مصرف شربت شوید موجب تقویت سیستم قلبی عروقی می‌شود و از سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند.

این شربت موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود؛ همچنین در درمان بیماری صرع بسیار موثر است.

شربت شوید به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها محافظت می‌کند.

از دیگر خواص این شربت می‌توان به بهبود سندروم پیش از قاعدگی، دفع کیست رحم، افزایش شیر مادران، رفع نفخ نوزاد، رفع دل درد و دل‌پیچه و رفع چربی کبد اشاره کرد.

شربت شوید به علت داشتن کلسیم، منیزیم و فسفر تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد، از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند و موجب بهبود درد‌های استخوانی می‌شود.

مصرف این شربت تاثیر چشمگیری در بهبود درد‌های روماتیسمی (آرتریت روماتوئید) و مفصلی (آرتریت) دارد.

شربت شوید دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

بهبود کیفیت خواب، رفع مشکلات تنفسی، دفع سمومات بدن و دفع سنگ کلیه از دیگر خواص این شربت بی‌نظیر است.

مصرف شربت شوید برای افراد دارای مشکلات گوارشی و سردی معده بسیار مفید و سودمند است.

شربت شوید

شربت شوید
شربت شوید

مقدار مصرف شربت شوید

از این شربت می‌توان ۴ لیوان در روز و در وعده‌های صبح، ظهر، عصر و شب میل کرد.

منع مصرف شربت شوید

مصرف شربت شوید برای زنان باردار ممنوع است.

رفع مشکلات گوارشی با «شربت شوید»/ این نوشیدنی بی‌نظیر شما را به تناسب اندام می‌رساند

مواد لازم شربت شوید :

-گیاه یا تخم شوید ۶۰ گرم
-رازیانه ۴۰ گرم
-عسل نیم کیلو
-عرق شوید یک لیتر
-عرق زیره نیم لیتر
-عرق زنیان نیم لیتر

طرز تهیه شربت شوید:

-برای تهیه این شربت ابتدا عرق شوید، عرق زیره و عرق زنیان را با هم ترکیب می‌کنیم.
-گیاه یا تخم شوید و رازیانه را نیم‌کوب می‌کنیم و درون عرقیجات می‌ریزیم.
-اجازه می‌دهیم گیاهان به مدت ۴-۳ ساعت درون عرقیجات بماند.
-سپس به مدت ۱۰-۵ دقیقه با حرارت ملایم آن را می‌جوشانیم.
-هنگامی که حرارت متعادل و در حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد شد آن را صاف می‌کنیم.
-در مرحله آخر عسل را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا قوام بیاید.
-شربت آماده شده را درون ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.

طرز تهیه یک لیوان شربت شوید:

-برای تهیه یک لیوان از این شربت ۵-۴ قاشق غذاخوری از آن را درون لیوان می‌ریزیم و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.

نکتهبرای مصرف این شربت در فصل گرم سال به جای آب جوشیده ولرم از آب خنک و چند قطره آب لیموترش استفاده می‌کنیم.

عوارض مصرف شوید

شوید را می توان به عنوان خوراکی ایمن خورد، یا به عنوان دوزهای دارویی مصرف کرد با این حال ممکن است باعث خارش پوست و یا درماتیت پوست در هنگام اعمال مستقیمش روی پوست شود و عصاره شوید تازه می تواند باعث ایجاد حساسیت به نور شود.این ممکن است خطر سوختگی توسط خورشید و سرطان پوست را به ویژه در افراد با پوست سفید افزایش دهد.

هم چنین ممکن است باعث واکنش آلرژیک در افرادی شود که به گیاهان خانواده هویج مثل کرفس، زیره شیاه، گشنیز و رازیانه آلرژی دارند. شوید ممکن است اثر دیورتیک داشته باشد.

مصرف شوید تازه در دوران بارداری 

در حالی که در طول این دوره ها می توان به راحتی از شوید به عنوان یک خوراکی استفاده کرد، اما در دوران بارداری باید صرفه جویی کرد. این به این دلیل است که شوید می تواند موجب سقط جنین شود. اثرات استفاده از شوید در حین شیردهی نیز مورد مطالعه قرار نگرفته است.


/ فائزه عوض پور/

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 292

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir