معیار های مهم در مورد اشعه های ماورا بنفش:

  •   شيشه‌‌ها و لنزهاي عينك بتوانند 99درصد تا صد درصد اشعه‌هاي ماوراي بنفش (uvb و uva) را جذب كنند .
  •   شيشه‌ها و لنزهاي عينك داراي قدرت بلوك‌كننده بودن با قدرت z80.3 باشد كه اين معيار مورد تائيد انجمن چشم‌پزشكي جهاني است.
  •   شيشه‌ها و لنزهاي عينك داراي قدرت محافظت uv 400 هستند اين يعني اينكه قدرت محافظتي در مقابل اشعه‌هايي با طول موج 400 نانومتر را دارند كه اين به آن معناست كه حتي پايين‌ترين طول موج‌هاي اشعه ماوراي بنفش هم به چشم‌هاي‌تان نخواهد رسيد.

لنز پلاریزه چیست؟

لنزهای پولاریزه، حاوی فیلتر چندلایه‌ای هستند که به نور اجازه می‌دهد فقط در جهت عمودی از لنزها عبور کند. در واقع با استفاده از این نوع لنز می‌توانید مانع عبور نورهای زننده شوید. این نوع نورها معمولا از سطح آب یا برف، منعکس می‌شوند و به چشم‌ها برخورد می‌کنند و با عینک‌های پولاریزه می‌توان جلوی آن را گرفت. البته به خاطر داشته باشید که این نوع عینک نمی‌تواند از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

از این نوع عینک فقط زمانی استفاده کنید که اطراف‌تان پر از نورهای شدید است. مانند  یک روز آفتابی که کنار دریا یا در فضایی پر از برف هستید یا وقتی که مدتی طولانی به رانندگی می‌پردازید و تابش شدید نور، چشم‌هایتان را خسته می‌کند. این نوع لنز جلوی خستگی چشم را می‌گیرد و دید واضحی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته وقتی از این عینک استفاده می‌کنید، نمی‌توانید صفحات کامپیوتر،تلفن‌های هوشمند یا داشبورد ماشین را به خوبی ببینید.


اندازه عینک

عینک های آفتابی در اندازه و مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند. باید بین مدل عینک و فرم صورت شما تناقض وجود داشته باشد. برای مثال، اگر صورتتان گرد است باید از فریم‌های زاویه دار استفاده کنید، و اگر صورتتان زاویه دار است فریم‌های گردتر حالت صورتتان را بهتر نشان می‌دهد. برخی از مدل‌های محبوب عبارت‌اند از:

  • عینک آفتابی آینه ای – لنز این عینک‌ها آیینه‌ای هستند. اغلب افسران پلیس در ایالات متحده از این نوع عینک استفاده می‌کنند. این عینک‌ها در مدل aviator یا wraparound عرضه می‌شوند.
  • عینک آفتابی خلبانی و فریم‌های فلزی باریک. این مدل اغلب توسط خلبان‌ها، پرسنل نظامی و پرنسل حقوقی ایالات متحده استفاده می‌شود. این مدل به تمام صورت‌ها می‌آید، مخصوصاً صورت‌های بیضی. در ایران به این نوع عینک ها، عینک خلبانی می گوییم.
  • عینک آفتابی ویفری یا پلیس که در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ محبوب بودند. آدری هیپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s) در سال ۱۹۶۱ این عینک را به چشم می‌زد.
عینک آفتابی ویفری

عینک آفتابی ویفری

  • عینک آفتابی بیس دار یا Wraparounds – استفاده شده توسط ورزشکاران و به خصوص در ورزش‌های دشوار.
Wraparounds عینک آفتابی

Wraparounds عینک آفتابی

  • عینک آفتابی Teashades – این عینک توسط جان لنون و آزی آزبورن محبوب شد. اما این مدل در دور کردن نور خورشید از چشم چندان مؤثر نیست.
Teashades عینک

Teashades عینک

  • Oversized – استفاده شده توسط مدل‌ها و ستارگان سینما. جذاب و فریبنده.
عینک آفتابی Oversized

عینک آفتابی Oversized


رنگ شیشه عینک آفتابی

رنگ شیشه عینک آفتابی

رنگ شیشه عینک آفتابی

سبز:

این رنگ، بخشی از نور آبی را فیلتر کرده و درخشندگی سطوح را کاهش می دهد چون رنگ سبز بهترین تفکیک کنندگی تصاویر و بیشترین دقت را در میان لنزهای رنگی دارد، بیشترین تیزبینی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه ای و کهربایی:

نورهای مرئی نزدیک به آبی و بنفش باعث آب مروارید می شوند. این لنزها هم آبی را جذب می کنند، در نتیجه تاثیر دو برابر در سلامتی چشم دارد. وضوح و تمایز تصویر را هم بهتر می کند.

آبی:

بیشترین نور آبی را از خود عبور می دهند چون نور آبی برای کارهای روزمره یا طولانی مدت توصیه نمی شود.

قرمز و ارغوانی: تمام طیف های آبی و سبز را جذب می کنند.

زرد و طلایی:

بخش آبی طیف را جذب می کنند، پس هنگام استفاده از آنها اشیاء را با وضوح بیشتری خواهید دید. از آنجایی که این عینک باعث ایجاد تغییر در رنگ اشیاء می شود، استفاده از آنها در مواردی که به تشخیص رنگ صحیح احتیاج دارید، مناسب نیست.

خاکستری:

این عینک ها شدت نور را در تمامی رنگ ها به طور یکسان کم می کنند و کمترین اختلال را در دید رنگی ما ایجاد می کنند.


قیمت عینک آفتابی

هر چند در گوشه و کنار خیابان با فروشندگان دوره‌گرد که تولیدات برخی از برندهای معتبر بین‌المللی را به قیمتی غیرقابل تصور می‌فروشند مواجه می‌شویم اما به‌طور کلی قیمت عینک آفتابی در بازار معمول کشورمان از حدود 150 هزار تومان تا چند میلیون تومان در نوسان است.

عینک‌های معمول که عموما محصول آنها کشور چین است از 100 هزار تومان تا 200 یا 300 هزار تومان به فروش می‌رسد و با کمی فاصله، کیفیت‌های برتر تا سه میلیون تومان خواهد بود اما درباره برندهای خاصی تفاوت قیمت ناگهان بسیار زیادتر از حد تصور خواهد شد و +10 میلیون خواهد رسید.


عدسی‌های متفاوت با کارایی مختلف

هرچند ساخت فریم ارتباط مستقیمی با دنیای مد و فشن دارد اما تنوع عدسی‌های عینک آفتابی ارتباط زیادی با دنیای فشن نداشته و بیشتر به مسائل تخصصی مربوط است.

در این زمینه نیز می‌توانیم به چهار مدل مختلف از عدسی‌ها اشاره کنیم که عبارتنداز 1. عدسی‌های شیشه‌ای 2. عدسی‌های پلی کربنات 3. عدسی‌های اکریلیک 4. عدسی‌های CR-39 (ساخته شده از نوعی رزین).

از آنجا که نوع عدسی ارتباط مستقیمی با بهداشت چشم شما خواهد داشت بد نیست بدانید عدسی‌ها ی آکریلیک ارزان‌ترین نوع عدسی است و با توجه به جنسش به سرعت خط و خش روی آن ظاهر می‌شود که برای بینایی شما بسیار مضر خواهد بود. عدسی‌های شیشه‌ای هم خطر شکستن دارد و دارای وزن زیاد است.

لذا در این بین بهترین نوع عدسی که می‌توانید به کیفیت آن اعتماد کنید نوع CR-39 است در حالی که هم‌اکنون بیشتر عدسی‌های عینک‌های آفتابی موجود در بازار از جنس پلی کربنات‌ها است که کیفیتی متوسط دارد.


انتخاب فریم مناسب برای انواع صورت :

انواع مدل صورت

انواع مدل صورت

عینک مناسب صورت های دایراه ای:

صورت دایره‌ای شکل، انحنای زیاد دارد و بدون زاویه است. افراد با صورت‌های گرد، صاحب گونه‌هایی توپُر و چانه‌هایی گِرد هستند . ارتفاع صورت هم تقریبا با فاصله بین گونه‌ها صورت مساوی است. استفاده از عینک‌هایی که دارای فریم‌های خیلی باریک یا شیشه‌های رنگی هستند، مناسب افرادی که صورت گرد دارند نیست.
آن ها باید عینکی را انتخاب کنند که صورت را کشیده تر نشان دهد.

عینک مناسب برای صورت های بیضی :

افرادی که صورت بیضی دارند، بسیار خوش شانس و جذاب هستند! چرا که همه اجزای صورتشان با هم تناسب داشته و اکثر مدل‌های عینک آفتابی برایشان مناسب است. صورت‌های بیضی حالت کشیده دارند و گونه صاحبان آنها استخوانی و بزرگ است. خرید عینک‌هایی که تعادل و هماهنگی چهره را بر هم می‌زنند ، انتخاب خوبی نیست.

عینک مناسب برای صورت های مربعی :

داشتن چانه و پیشانی و گونه‌های پهن، از ویژگی‌های بارز در چهره افراد با صورت‌های مربعی بوده و خطوط صورت این افراد زاویه‌دار است. آن ها باید مدلی را انتخاب کنند که صورتشان را کشیده‌تر و طبیعی نشان بدهد. از انتخاب عینک‌هایی با قاب مربعی و کوچک خودداری کنند.

عینک مناسب صورت های قلبی :

در چهره‌هایی به شکل قلب هستند، طول پیشانی یا گونه‌ها زیاد بوده ولی قسمت‌های پایینی صورت و چانه کوچک و باریک است. عینک‌های خلبانی، عینک‌های گرد یا چند ضلعی که قسمت بالایی بزرگ‌تر از قسمت پایینی آنهاست، مناسب افراد با چهره قلبی‌شکل است.

عینک مناسب برای صورت های مستطیل :

هنگامی که  طول صورت بیشتر از عرض و فاصله بین گونه‌ها، پیشانی فرد بزرگ و صورت کشیده باشد، شکل صورت مستطیلی است. عینک با سایز بزرگ و پهن که حالت گرد یا بیضی دارد و  شیشه های آن شفاف و قاب آن ها نازک است، گزینهای عالی برای صورت‌های مستطیلی است.

عینک های مناسب برای صورت های لوزی :

چهره‌های لوزی شکل، چانه کوچک و تیزی دارند و گونه‌ها وسیع ترین قسمت صورت است. افرادی که صورت لوزی دارند، باید از انتخاب عینک‌های زاویه دار و پهن خودداری کنند .آنها باید عینک‌هایی که انحنای ملایمی دارند را انتخاب کنند. عینک آفتابی که حالت گرد یا بیضی دارد، یک گزینه عالی برای افراد این دسته است.

 

 

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir