گیاه کاسنی

بسم الله الرحمن الرحیم

گیاهی چند ساله و علفی ، دارای ساقه های ایتاده با شاخه هایی ماعدد و راست ، به ارتفاع 5 تا 100 سانتی متر ، بدون کرک یا با کرک های بلند و موی ریش مانند و تقریبا متراکم ، برگ های همراه گل ها و گل آذین ها غالبا بسیار کوچک و گاهی وجود ندارد ، برگ های قاعده ای به صورت طوقه ای ، در سطح تحتانی دارای کرک های ساده ، متراکم و طویل ، برگ های ساقه ای بسیار کوچک ، خطی و بدون دمبرگ ، دمگل های نازک و راست ، مجتمع در کپه های بزرگ و استوانه ای ، گریبان دارای برگک های فرعی ، نهنج دارای تا کرک های ابریشمی و کوتاه ، میوه فندقه ( کاشفه ) ، در انتها دارای 2 تا 3 ردیف تار کرک های کوتاه. ( معرفی گیاه کاسنی + خواص دارویی ، فواید و مضرات )

پراکندگی جهانی :

آسیا ، اروپا و در اغلب مناطق جهان به صورت کاشته شده وجود دارد.

پراکندگی در ایران :

اصولا به صورت علف هرز در حاشیه مزارع ، جاده ها و دامنه کوهستان ها به وفور یافت می شود.

گلستان ،مازندران ، گیلان ،آذربایجان، کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، لرستان ، همدان ، اراک ،اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، فارس ، یزرد ، کرمان ، بوشهر ، خوزستان ، هرمزگان ، خراسان ، تهران و سمنان.

اندام مورد استفاده :

کلیه قسمت های گیاه.

خواص درمانی :

در کتب سنتی ایران ، این گیاه هندباء نام دارد و پزشکان قدیم از گیاه کاسنی به عنوان گیاهی با طبع سرد و تر یاد کرده اند . کاسنی یکی از گیاهان دارویی است که توسط خانواده های ایرانی به طور متداول استفاده می گردد و در طب قدیم  در درمان زردی نوزادان به کار می رفته است.

از خواص این گیاه می توان به مقوی ، تامین کننده مواد معدنی ، ضد کم خونی ، اشتها آور ، محرک معده ، تصفیه کننده خون ، ضد درد ، صفرا آور ، ادرار آور ، تقویت کننده اعصاب ، ملین ، کرم کش و تب بر اشاره نمود .

از دیگر کاربرد های دارویی کاسنی می توان به درمان التهاب صفراوی ، التهاب مفاصل ، حبس شدن آب در بدن ، یرقان ،مالاریا ، سنگ کلیه ، نقرس و یبوست اشاره نمود .

عرق کاسنی نیز اثرات مشابهی دارد ، همچنین به عنوان تقویت کننده معده ، معرق ، ملین ، صفرا و تقویت اعمال کبدی کاربرد دارد.

تمامی قسمت های گیاه به ویژه ریشه و برگ ها قابل استفاده می باشند .

معرفی گیاه کاسنی + خواص دارویی ، فواید و مضرات

برگ های کاسنی دارای خاصیت :

ادرار آور

قاعده آور

هضم کننده ( مسهل)

هستند و در درمان زردی ، نقرس و روماتیسم از جوشانده ریشه گیاه استفاده می شود.

برای درمان آسم  و سردرد و همچنین به عنوان بادشکن و تقویت مغز از جوشانده ای استفاده می گردد که از دانه های کاسنی حاصل می گردد. همچنین این گیاه دارای خاصیت حفاظت کننده کبد می باشد و می توان آن را به غذا اضافه نمود .

در کشور پاکستان از برگ ، گل ، ریشه و دانه های این گیاه به عنوان پادزهر ،درمان سرفه ، درمان اثرات سرماخوردگی ، درمان بیماری های چشمی ، درمان هپاتیت ، درمان بیماری های کبد ، دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری ، درمان سردرد و بیماری های گلو استفاده می گردد.

جوشانده این گیاه خاصیت ضد ویروسی دارد.

این گیاه دارای خواص مختلف دیگری نظیر :

  • ضد مالاریا
  • ضد دیابت
  • ضد میکروب
  • ضد آلرژی
  • آنتی اکسیدان
  • ضد التهاب

می باشد .ریشه گیاه کاسنی سبب افزایش ترشح صفرا می شود و به دلیل اثر تحریکی بر شیره معده سبب افزایش اشتها می شود .

جوشانده آن ملین و ادرار آور است . همچنین این جوشانده را در زمان مبتلا بودن به سنگ های کلیوی و صفراوی ، بیماری های کبدی و ورم های ایجاد شده و در مجاری ادراری مصرف می کنند.

کاربرد های گیاه کاسنی در مناطق جنوبی ایران :

این گیاه به نام کاشنی یا کاسنی خوانده می شود . از برگ و ساقه گیاه به صورت دم کرده برای رفع گرمی بدن استفاده می گردد. از این گیاه ، عرق کاسنی استخراج می گردد که به عنوان تصفیه کننده خون ، تقویت معده ، دفع سنگ مجاری ادراری ، رفع مشکلات کبدی و درمان یرقان استفاده می گردد.


گیاه کاسنی و خواص آن
گیاه کاسنی و خواص آن

سیروز کبدی

استفاده از گیاه کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. به این منظور میتوان سالاد کاسنی را در برنامه غذایی روزانه گنجاند. از اثرات مفید کاسنی، حفاظت کبد در برابر سموم کبدی است و این اثر با ماده‌ای به نام تتراکلروکربن (CARBON TETRACHOLORIDE) به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید عرق کاسنی بیشتر است و در التیام امراض کبدی موثرتر است.

کاسنی و کاهش وزن

گیاه کاسن دارای فروکتوز بوده و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده ودر درمان یبوست را دارد وبه کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسني موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

کاسنی و کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان دادند که کاسني به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

علاوه بر استفاده به صورت دمنوش می توانید از ضماد برگ کاسنی نیز برای کاهش درد مفاصل استفاده کنید. کاسنی را برای مدتی در آب بخیسانید، آن را به همراه روغن بنفشه له کرده و روی موضع دردناک برای چند ساعت ببندید.

کاسنی در بارداری

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسني با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد.کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل طبیعت نسبتا سردی که دارد می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.

ایمنی در برابر بیماری های عفونی از خواص عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

خستگی بارداری
بارداری

معرفی گیاه کاسنی + خواص دارویی ، فواید و مضرات


خواص دمنوش کاسنی برای مردان

 دمنوش ریشه کاسنی جهت شست و شوی کبد و کلیه، خون سازی و همچنین افزایش اسپرم سازی و قوای جنسی مردانه مصرف می شود.

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: بر شما باد به كاسنى كه به نطفه می افزاید ، فرزند را زیبا می كند ، گرم و نرم می باشد و پسر را زیاد می كند.

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده اند: بر تو باد كاسنى ، چرا كه منى را افزايش مى دهد و فرزند را نيكو مى گرداند . گرم و مليّن است و برمردانگى فرزند مى افزايد.



سلامت قلب

گیاه کاسنی به دلیل داشتن منیزیوم و پتاسیم برای سلامت قلب مفید می باشد . این گیاه تپش قلب را کاهش می دهد و استفاده چند ماهه از دمنوش برگ کاسنی برای کسانی که مشکلات قلبی دارند توصیه می شود. اگر هم اکنون برای مشکلات قلبی خود دارو مصرف می کنید در استفاده از کاسنی تعادل را نگه دارید.

مضرات

مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

نویسنده : فائزه عوض پور

خواص داروئی کاسنی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.4 تعداد آرا: 82

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir