مواد غذایی غنی از کلسیم

کمبود کلسیم و پوکی استخوان موضوع جدی در سلامت افراد ایرانی می باشد که بیشتر آن به دلیل تغذیه نامناسب می باشد ، تغذیه نامناسب به این معنا نمی باشد که افراد صرفا به دلیل کم مصرف کردن لبنیات دچار این مشکلات شده اند . مواد غذایی زیادی وجود دارد که حتی بیشتر از شیر و سایر محصولات لبنی دارای کلسیم می باشند . در ین مطلب به معرفی مواد غذایی می پردازیم که کلسیم فراوانی دارند :

نکته : در یک لیوان شیر ۲۸۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد.

نخود:

یک فنجان نخود علاوه بر فیبر و پروتئین، حاوی 315 میلی‌گرم کلیسم است. می‌توانید این ماده غذایی مفید را به اشکال مختلف بوداده، بخارپز یا سرخ شده به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

بادام:

 بادام فواید فراوانی دارد؛ یکی از مهم‌ترین آنها کلسیم فراوان آن است. سه‌چهارم فنجان بادام حاوی حدود 320 میلی‌گرم کلسیم است. بادام خیس شده خواص سالم‌تری دارد.

شوید :

برگ های شوید بی نهایت سرشار از کلسیم بوده که برای سلامت استخوان ها مفید است. مصرف شوید می تواند به دوری از بیماری های نظیر پوکی استخوان و شکستگی های مکرر کمک کند. گنجاندن شوید در رژیم غذایی به حفظ استخوان های قوی در افراد مسن کمک می کند.

گیاه شوید
گیاه شوید

سبزیجات دارای برگ تیره :

 اسفناج یک ماده غنی از کلسیم است که مصرف آن برای تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است. یک فنجان اسفناج حاوی 394 میلی‌گرم کلسیم است.

توفوی سفت : 

یک فنجان توفوی سفت حاوی 861 میلی‌گرم کلسیم است. بهترین راه مصرف توفو، تفت دادن و اضافه کردن آن به سالاد است.

انجیر خشک :

یک و نیم فنجان انجیر خشک حاوی 320 میلی‌گرم کلسیم است. انجیر خشک همچنین میزان انرژی بالایی دارد بنابراین اگر نگران افزایش وزن هستید از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

دانه چیا :

 دانه‌های چیا اخیرا به یک ماده غذایی پرطرفدار تبدیل شده‌است. صد گرم از این دانه‌ها حاوی حدود 631 میلی‌گرم کلسیم است که میزان بسیار زیادی است. اضافه کردن دانه‌های چیا به سالاد و غذاها می‌تواند خواص مغذی آنها را به میزان زیادی افزایش دهد.

دانه چیا
دانه چیا

آب پرتقال : 

یک لیوان آب پرتقال طبیعی، بویژه اگر هنگام صبح مصرف شود ماده غذایی بسیار سالمی است که حاوی 350 میلی‌گرم کلسیم است.

سویاشیر :

سویاشیر نه تنها کلسیم زیادی دارد بلکه استحکام استخوان‌های شما را هم تضمین می‌کند؛ در یک لیوان سویاشیر ۶۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد.

ماهی :

ماهی علاوه بر آنکه امگا ۳ زیادی دارد سرشار از کلسیم است و برای استخوان‌ها مفید به شمار می‌رود، ماهی از جمله مواد مغذی مفیدی است که بدن به آن نیاز دارد و باید هفته‌ای ۲ مصرف شود.


آزمایش تراکم استخوان بدهید:

پزشکان می‌توانند با استفاده از نوعی تصویربرداری سریع با اشعه ایکس‌-ری و آزمایشی به نام DXA به راحتی و بدون هیچ دردی عکسی از سلامت استخوان‌ها بگیرند. این آزمایش میزان تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را سنجیده و احتمال خطر ابتلاء به پوکی استخوان و شکستگی استخوان را تعیین می‌کند. توصیه می‌شود زنان دو سال پس از یائسگی این آزمایش را انجام دهند. هم‌چنین به زنان و مردانی که بیماری‌هایی خاص داشته یا داروهایی خاص مصرف می‌کنند، برای مثال استروئید درمانی طولانی مدت انجام می‌دهند، انجام زودتر این آزمایش توصیه می‌شود.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.6 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...