درمان خانگی یبوست

یبوست یکی از بیماری هایی هست که تمامی انسان ها تجربه آن را دارند و اگر حتی به یبوست مزمن دچار نباشند به صورت منقطع و گذرا به آن دچار شده اند. در این مطلب می خواهیم روش های خانگی رفع یبوست را مرور کنیم . روش هایی که به صورت تجربی در طب سنتی ما وجود دارد و تاثیر آنها مورد تائید می باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون با تحریک دستگاه گوارش به دفع بهتر غذا کمک می‌کند؛ به همین دلیل اگر به صورت منظم از این روغن استفاده شود از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌شود. برای درمان سریع یبوست روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا مصرف شود.

زیتون
زیتون

آلو درمان خانگی یبوست

آب آلو یا خود آلو از راه‌های درمانی بسیار قدیمی است.  فیبر موجود در این میوه باعث شده است تا آلو مانند یک ملین طبیعی عمل کند. همچنین سوربیتول آلو نیز مدفوع را نرم می‌کند. می‌توانید دو لیوان آب آلو یکی را به هنگام شب و یکی را صبح مصرف کنید.

آب سیب برای رهایی از شر یبوست

آب سیب موجب نرم شدن مدفوع در روده می‌شود و بدین ترتیب عمل دفع را نیز بسیار راحت می‌کند. می‌توان روزانه یک الی دو عدد سیب را برای رهایی از شر این بیماری خورد.

برگه زردآلو درمان سنتی یبوست

زردآلو و برگه ی آن از قدیم برای درمان یبوست کاربرد داشته است. استفاده از زردآلو بسیار سریع اثر می کند .در استفاده از زردآلو زیاده روی نکنید میزان توصیه شده 3 تا 5 عدد می باشد.

آب نقطه مقابل یبوست

همان طور که واضح هست یبوست به معنی خشکی می باشد پس مصرف آب ، بخصوص آب گرم برای جبران کمبود آب سیستم گوارش بسیار موثر می باشد. نوشیدن یک لیوان آب گرم یک روش درمانی موثر می باشد که مناطق غربی اروپا برای درمان یبوست بسیار رایج می باشد.

درمان یبوست شدید با فیبر

فیبر همانند یک تمیز کننده ی لوله، غذا و پسماند باقی مانده از آن را در سیستم گوارشی پاک سازی کرده و مرطوب کننده ی سیستم گوارشی است.

افزایش مصرف فیبر مقدار مدفوع شما را افزایش می دهد، و عضلات دستگاه گوارش را تقویت کرده تا دفع راحت تری داشته باشند. مقدار استاندارد مصرف فیبر بین ۲۰ تا ۳۵ گرم روزانه است.

مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از سرلاک سبوس دار، لوبیا، عدس، بلغور جو دوسر، بادام، جو، بیشتر سبزیجات، و میوه های تازه و خشک.

روغن های سالم

روغن زیتون، روغن دانه های گیاهی و روعن آووکادو همگی دارای چربی های سالم است که روان کننده ی روده ها است و برای درمان یبوست شدید موثر  می باشد.

یک سالاد از برگ های سبزی که مملو از فیبر است تشکیل شده که چاشنی آن همراه با روغن زیتون، مقداری خشک بار و یا یک قاشق غذاخوری کره گیاهی بر روی میوه و یا نان تست بهترین انتخاب برای درمان یبوست است. حتی اگر شما رژیم دارید، چربی های سالم جز مواد ضروری برای عملکرد ابتدای بدن است. حتی مقدار کمی از این چربی ها برای بدن بسیار مفید است.

روغن
روغن

 از آش ها و شورباها زیاد استفاده کنید 

اکثر آش ها و شورباهای سنتی ایرانی، ملین های ملایم و بی آزاری هستند که در اکثر افراد قابل استفاده اند. این آش ها انواع زیادی دارند که بر اساس مزاج شخص و نوع بیماری او قابل استفاده اند. طبیعتا در این مورد باید از خیر مصرف آش رشته و انواع سوپ های حاوی رشته فرنگی گذشت.

دفع را به تاخیر نیندازید

زندگی شهری برای بسیاری از ما این مشکل را به وجود آورده که در خیلی از مواقع، همان وقت که نیاز به دفع داریم، نخواهیم یا نتوانیم اجابت مزاج داشته باشیم و این، زمینه را برای یبوست فراهم می کند. مطمئن باشید یک دفع به موقع و توام با آرامش، از خیلی از کارهای روزمره شما اهمیت بیشتری دارد.

هویج

مصرف روزانه یکی دو عدد هویج آب پز، به ویژه در همراهی با کمی روغن زیتون بسیاری از یبوست های خفیف را درمان می کند.

برگه های خیسانده 

خیسانده برگه های قیسی و هلو و یا خیسانده انجیرخشک، کمک زیادی به درمان یبوست می کنند. دو مورد اول ممکن است برای کسانی که معده و روده ضعیفی دارند کمی مشکل ساز شوند؛ اما خیسانده انجیرخشک تقریباً به همه افراد می سازد.

 شیر

شیر در افرادی که با خوردن آن مشکلی ندارند، می تواند به عنوان یک ملین خوب مدّنظر باشد.

فواید مصرف شیر بز
فواید مصرف شیر

 صبر زرد 

صبر زرد که امروز، با عنوان پرطمطراق «آلویه ورا» معرفی می شود؛ یکی از قوی ترین مسهل های مورد استفاده در طب سنتی است که چون استفاده از آن به جز با تجویز پزشک مجرب در این زمینه، خطرناک است؛ از توضیح بیشتر در مورد آن خودداری می کنیم.

کاهو و رفع یبوست

شکل ظاهری آن دارای برگ‌های پهن و ساقه کوتاه و دارای گل‌های صورتی می‌باشد.

خواص مهم آن: سرشار از ویتامین‌های K، B و P همراه با مواد معدنی، ید، کلسیم، منیزیم و مواد قندی، سلولز، کمی نشاسته، کلروفیل، آهن، پتاسیم، فسفر و گوگرد می‌باشد.

کاهو تقویت کننده معده و روده و ضد یبوست است. بهتر است کاهو همراه با روغن زیتون مصرف شود. البته برگ‌های تیره خاصیت بیشتری دارد. کاهو همراه با آب لیمو تازه و روغن زیتون مفید است.

اسفرزه

اسفرزه فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود. این دارو ممکن است عوارض جانبی هم داشته باشد از جمله:


بادرنجبویه و رفع یبوست

این گیاه از خانواده نعناع می‌باشد و عطر مخصوص به خود دارد. در مناطق خراسان رشد می‌کند.

برگ‌های آن پنج‌های بریده و ریز می‌باشد. مانند گشنیز است با این تفاوت که برگ‌های آن پهن‌تر و بریدگی در آن بیشتر است.

دارای ویتامین‌های A، B و C و تقویت کننده معده و روده می‌باشد و صفرا را از بین می‌برد.

۱۰ گرم برگ بادرنجبویه را در یک لیوان بجوشانید و با یک قاشق پودر گل سرخ و یک قاشق روغن زیتون یک شربت غلیظ درست کرده و روزی یک استکان میل کنید. یبوست را از بین می‌برد و تقویت کننده دستگاه گوارش می‌باشد.

بادرنجبویه
بادرنجبویه

ریواس درمان یبوست

این گیاه نیز که هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم استفاده می شود، برای از بین بردن یبوست مفید است. ریواس تاثیری ملین دارد اما در یک تحقیق مشخص شد به دلیل داشتن تانین، تاثیر ضد اسهال نیز دارد. ریواس برای درمان یبوست فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.

 سنا درمان یبوست

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می کند استفاده کنید. قرص های سنا برای درمان یبوست تاثیر گذار هستند و می توانید به سادگی از داروخانه ها تهیه کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می تواند به کبد آسیب وارد کند.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 49

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir