سبزیجات به دلیل فساد پذیری بالا و تماس با عامل های انتقال دهنده میکروب ها و ویروس ها می توانند به آسانی موجب بیماری انسان ها بشوند . به همین دلیل همواره توصیه میشود میوه و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی ضدعفونی کنیم . حتی اگر وجود باکتری ها و ویروس های احتمالی را نادیده بگیریم وجود سموم آفت کش در مزارع امری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد، تا به اینجا متوجه اهمیت موضوع شده ایم و در ادامه روش های ضد عفونی کردن سبزیجات را مرور میکنیم.

نمک توانایی انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد

اولین و عمومی ترین روش، استفاده از نمک در شستشو می باشد ، نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد اما توانایی بسیار خوبی برای خارج کردن سموم آفت کش سطحی از سبزی ها و میوه ها دارد.

استفاده از یک تا دو قاشق غذاخوری نمک داخل سینک ظرفشویی پر از آب، می تواند تا حد زیادی سموم آفت کش سطحی را از میوه و سبزی خارج کند زیرا از نظر علمی نمک، حالت قطبی شدن آب را زیاد تر می کند و این کار باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.


استفاده از مایع ظرفشویی برای انگل زدایی و میکروب زدایی

وزارت بهداشت برای انگل زدایی استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی را توصیه می کند و باید بدانید ترکیبات مواد شوینده در همه جای دنیا تحت قوانین خاص و بسیار سختگیرانه تهیه می شود اگر ترکیبات مایع ظرفشویی می توانست سرطان زا باشد طی سالها و پس از استفاده مداوم باید شاهد همه گیری سرطان بودیم در حالی که سالهاست در سراسر جهان از این مواد استفاده می شود و چنین مشکلی گزارش نشده است.

به ازای هر لیتر، ۳ تا ۵ قطره مایع ظرف شویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده و قدری به هم بزنید تا کف ایجاد شود .

کف تولید شده توسط مایع ظرفشویی و غوطه وری سبزی ها به مدت سه تا پنج دقیقه در کفاب، نه جذب آن چنانی دارد و نه می تواند سرطانزا باشد؛ استفاده از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا همان ترکیبات کلر دیگر راهکار همشهریان برای ضدعفونی کردن سبزیجات است.

هشدار : در استفاده از مایع ظرف شویی زیاده روی نکنید ، پس از انجام مراحل فوق به خوبی سبزیجات را آبکشی کنید .

ضدعفونی سبزیجات

ضدعفونی سبزیجات


محلول مخصوص گندزدایی سبزی

برای گندزدایی از سبزیجات مواد مختلفی در فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر آنها پودر پرکلرین نیز به این منظور تولید می‌شود که به راحتی از داروخانه‌ها قابل تهیه است. برای گندزدایی از سبزیجات، قرار دادن آنها به مدت 5 دقیقه در نصف قاشق چای‌خوری از این پودر محلول در 5 لیتر آب کافی است.

برای ضد عفونی و از بین بردن میکروب ها مقداری پودر پرکلرین ۷۰ در صد را متناسب با ظرف مورد استفاده، در ظرف پر از آب ریخته، به ازای هر ظرف ۵ لیتری، ۱ گرم ‹‹ نصف قاشق چای خوری ›› پرکلرین ۷۰ در صد، به طور کامل حل کنید تا محلول ضد عفونی کننده به دست آید، سپس سبزی انگل زدایی شده را برای مدت ۵ دقیقه در محلول ضد عفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروب های آن از بین بروند.


  بیکربنات سود برای ضدعفونی سبزیجات

این ماده ارزان قیمت و در دسترس است و باید جایی در کابینت آشپزخانه داشته باشید زیرل کاربردهای دیگری نیز در شستشو و نظافت منزل نیز دارد.

بیکربنات سود قدرت ضدعفونی بالایی دارد و به همین دلیل برای میوه ها و سبزیجات بسیار مناسب است.

کافی است یک قاشق بیکربنات سود را در یک لیتر آب بریزید و میوه ها و سبزیجات را به مدت 10 دقیقه در آن بگذارید.


  لیمو برای ضدعفونی سبزیجات

خواص ضد عفونی و ضد باکتریایی لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک کاملا شناخته شده است. استفاده از لیمو و سرکه برای از بین بردن هر نوع آلودگی میوه ها و سبزیجات عالی است.

در یک ظرف به نسبت مساوی آب، سرکه و آب لیمو مخلوط کنید. سپس میوه ها و سبزیجات را به مدت ده دقیقه در این محلول قرار دهید. سپس با آب فراوان بشویید و خشک کنید. کاملا تمیز است و برای مصرف ایده آل!

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 5

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir