تعیین ملیت نوزادی که در هواپیما به دنیا می‌آید ؟

سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی (ICAO) در این  باره چند راهنمایی از جمله مختصات هواپیما در زمان تولد، کشوری که هواپیمای مورد نظر در آن ثبت مالکیت شده، مقصد و البته ملیت اصلی والدین را ارائه می دهد.اگر به طور کلی قوانین را بررسی کنیم، در بسیاری از سناریوها پدر و مادر کودک می توانند از بین چند گزینه، ملیت مطلق یا چندگانه فرزندشان را انتخاب کنند.

کشور های مختلف نسبت به این نوع تولد قوانین متفاوتی دارند. در برخی از موارد، قانون دقیقاً شرح داده که محل هواپیما در زمان تولد نوزاد، به عنوان ملیت حتمی یا پیشنهادی نوزاد به حساب می آید. برخی کشورها ملیت والدین را به عنوان مبنای قانونی مشخص می کنند.در موارد خاص، کشوری که شرکت هواپیمایی متعلق به آن است، می تواند به عنوان ملیت کودک انتخاب شود.

اصل خاک: بر اساس این اصل هر نوزادی که در خاک کشوری متولد شود تابعیت یا شهروندی همان قلمرو یا سرزمین را می گیرد.

اصل خون: با توجه به این اصل، ملیت هر شخصی بر اساس ملیت پدر یا مادر و یا هر دو آن ها تعیین می شود.

اکثر کشورها از اصل خون تبعیت می کنند و ملیت کودک متولد شده را به والدینش نسبت می دهند، اما برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا و بعضی از همسایگان آن کمی جسورانه تر عمل کرده و از قانون خاک اطاعت می کنند. یعنی اگر نوزادی در خاک آنها متولد شود، به طور اتوماتیک یک شهروند آمریکایی محسوب می شود.

به گفته سازمان ملل متحد، اگر نوزادی در طول پرواز به دنیا بیاید، شهروند همان کشوری خواهد بود که ایرلاین مورد نظر در آن به ثبت رسیده است. اما این اصل همیشه پابرجا نیست. به طرز عجیبی، به رغم پیروی کلی از توافق جامع درمورد اصل خاک، ایالات متحده آمریکا زمانی ملیت یک نوزاد متولد شده را تایید خواهد کرد که یا به بندر آن کشور متصل باشد یا در داخل فضای هوایی آن پرواز کند.

پرواز رایگان مادام العمر

جالب است در گواهی تولد، محل تولد این نوزادان “در هوا” نوشته می شود که البته افراد بسیار کمی در دنیا چنین وضعیتی دارند و شایعه ای که می گوید آن نوزاد به صورت مادام العمر می تواند رایگان در آن هواپیمایی سفر کند، حقیقت ندارد.

تعداد افرادی که در هواپیما به دنیا آمده اند :

تنها مرجع گزارش دهنده در این مورد سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی می باشد که در آخرین آمار خود در سال 2018 اعلام کرده است 34 نفر از ابتدای پرواز بشر با هواپیما تا کنون در هواپیما به دنیا آمده اند . این آمار نشان دهنده ناچیز بودن احتمال به دنیا آمدن یک نوزاد در هوا پیما می باشد.


ملیت نوزاد متولد در هواپیما / نوزادی که در هواپیما به دنیا می آید ؟ / قانون تولد در هواپیما / کشور محل تولد نوزاد متولد در هواپیما چیست؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.8 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir