فرش گل برجسته چیست؟

فرش های گل برجسته جزو مهم ترین تولیدات کشورمان عزیزمان است که در سطح جهان تعداد کمی از کشور ها از جمله کشورمان ایران توانایی تولید این فرش ها را دارند . با اینکه به تازگی این محصولات وارد بازار شده اند اما فروش بسیار خوبی داشته اند و طرفداران بسیاری دارند .

در حال حاضر فرش های گل برجسته ی ۶ متری ، ۹ متری و ۱۲ متری در بازار به عنوان فرش های با اندازه ی استاندارد به فروش می رسند . حتی برخی تابلو فرش های ماشینی هم به صورت گل برجسته هستند ، و این نشان می دهد سلیقه ایرانی ها با این نوع فرش بسیار هماهنگ می باشد.

روش تولید فرش های گل برجسته ماشینی

بسیاری از مردم تصور می کنند که تفاوت فرش های گل برجسته با سایر فرش ها دستگاه های بافت و تولید فرش است اما این تصور ، تصوری اشتباه است .

تفاوت فرش های گل برجسته با دیگر فرش ها در نخ خابی (خاب فرش در واقع همان گره هایی بوده که به صورت U  شکل روی سطح فرش قرار می گیرند و گاهی از ان به عنوان پرز فرش نیز یاد می شود) است که برای بافت آن ها به کار گرفته شده است . به طور کلی از دو نوع نخ خاب برای بافت فرش های گل برجسته استفاده می شود:

  •  نخ خاب آکرلیک هیت ست
  • نخ اکرلیک هایبالک هیت ست

فرش های گل برجسته به علت شانه و تراکم بالای خود ، نازک هستند و در آن قسمت هایی که برجسته است بسته به شانه و تراکم ضخامتی متفاوت، حدودا ما بین ۶ تا ۹ میلی متر دارند . خیلی کم پیش می آید که این فرش در شانه های ۵۰۰ شانه تولید شوند . زیرا برای زیبایی و ریز بافت تر شدن ، فرش ها باید در شانه و تراکم بالاتر تولید شوند .

از جدیدترین محصولات فرش های گل برجسته  ای که در بازار عرضه می شود ، فرش ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰شانه ی ماشینی گل برجسته است که با نخ هایبالک هیت ست بافت و تولید می شود . هایبالک در واقع اسم دیگر فرش گل برجسته است .

تفاوت ارتفاع در قسمت های فرو رفته و برجسته ی آن در حدود یک میلی متر می باشد . این بلندی و کوتاهی در بعضی از بافت ها است که سبب تمایز فرش گل برجسته و دیگر فرش ها شده که در شانه و تراکم بالا بسیار زیبا است و جلوه ی خاص و جذابی دارد .

فرش گل برجسته با طرح ها و رنگ های هماهنگ و ست با دکوراسیون منزل از بهترین عناصر زیبا سازی منازل در کنار تابلو فرش هاست .

روش تولید خلاقانه ی کارخانه ها

در روش سنتی با کوتاه کردن نواحی رنگ زمینه فرش ، باعث می شدند که گل های فرش برجسته شوند و جلوه ی بیشتری پیدا کنند . به دلیل سختی این کار و دقت بسیار زیادی که برای انجام آن لازم است این کار به صورت دستی بسیار پر هزینه می باشد.

در تولید فرش گل برجسته در کارخانه ها به هیچ عنوان با کوتاه کردن خاب های فرش کاری ندارند .

در فرش های گل برجسته جنس نخ های استفاده شده در گره های زمینه به نحوی می باشند که با حرارت دچار انقباض دائمی می شوند ولی گل های فرش با نخ های متفاوتی بافته می شوند که نسبت به حرارت واکنشی از خود نشان نمی دهند.

پس از بافت شدن این فرش ها در دمای بخصوصی قرار داده می شوند تا نخ های گره های زمینه جمع شوند و کوتاه تر شوند .

سهم تولید فرش های گل برجسته

با توجه به اهمیت بالای دکوراسیون منازل و نقش فرش و کفپوش در این زیبا سازی دکوراسیون ، نمی ‌شود از زیبایی خاصی که فرش های گل برجسته در دکوراسیون منازل دارند غافل ماند . در حال حاضر عرضه و تقاضای فرش های گل برجسته حدودا ۵۰ ‌درصد از سهم بازار را در اختیار خود گرفته اند و تمایل به خرید این فرش ها رو به افزایش است .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 3

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir