آیا میدانید کینوا چیست ؟

کینوا نام گیاهی با دانه های گیاهی است وبسیار مقوی میباشد که در کشورهای غربی طرفداران زیادی داشته و کاملاَ شناخته شده است. چند سالی است که این گیاه در ایران مورد استفاده قرار میگیرد.

این گیاه به خاویار گیاهی معروف است و جایگزین خوبی برای غلات از جمله گندم میباشد. کینوا بومی آمریکای جنوبی است. هزاران سال است که در آمریکای جنوبی از این غله استفاده می‌شود، اما تنها چند سال است که معروف شده و در همه‌جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


کینوا به انگلیسی : Quinoa

نام علمی کینوا : Chenopodium quinoa willd


کینوا
کینوا

ارزش غذایی در 100 گرم کینوا خام

انرژی368 کیلو کالری
کربوهیدرات64.2 گرم
فیبر7 گرم
چربی6.1 گرم
پروتئین14.1 گرم
ویتامین E2.4 میلی گرم
ویتامین B9184 میکروگرم
کلسیم47 میلی گرم
سدیم5 میلی گرم
آهن4.6 میلی گرم
منیزیم 197میلی گرم

ارزش غذایی در 100 گرم کینوا پخته

انرژی120 کیلو کالری
کربوهیدرات21.3 گرم
فیبر2.8 گرم
چربی1.92 گرم
پروتئین4.4 گرم
ویتامین E0.63 میلی گرم
ویتامین B942 میکروگرم
کلسیم17 میلی گرم
سدیم5 میلی گرم
آهن1.49 میلی گرم
منیزیم 64میلی گرم

بزرگترین تولید کننده های کینوا

بر اساس آمار های فائو در سال 2017 میزان تولید سالانه کینوا مطابق جدول زیر بوده است :

پرو78657 تن
بولیوی66792 تن
اکوادور1286 تن
همه ی کشور ها146735 تن

خواص و فواید کینوا

خواص کینوا : این گیاه سرشار از پروتئین ؛ منیزیم ؛ فسفر ؛ ویتامین های BوE است و دارای آنتی اکسیدان فراوان میباشد و تمام ۹ آمینواسید مورد نیاز بدن را دارد.

از این رو بسیار مورد توجه ورزشکاران و افراد دارای رژیم گیاهی میباشد. همچنین این گیاه چون بدون گلوتن است برای کسانی که حساسیت به گلوتن دارند خیلی مفید است.

گلوتن نام پروتئینی است که در گندم و جو و چاودار وجود دارد.


درمان شوره سر

کینوا حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مهم مانند آهن ، کلسیم و فسفر است که رطوبت را در پوست سر حفظ کرده و شوره را درمان می کند.

فواید کینوا برای زنان باردار

ویتامین های گروه B به ویژه فولات موجود در کینوا خطر ابتلا به نقایص عصبی جنین در دوران بارداری را به شدت کاهش می دهد. منیزیم و پتاسیم موجود در کینوا باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری می شود.

وجود مقادیر زیاد فیبر در کینوا به پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.


 ضد التهابی

کینوا و سایر غلات سبوس دار ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این التهابات خطرناک کمک کند؛ این ماده می‌تواند به ترویج و افزایش میکروب‌های مفید روده کمک کند همچنین این میکروب‌ها برای جلوگیری از چاقی، التهاب و بیماری‌های دیگر بسیار مهم است.

کینوا حاوی مواد مغذی ضد التهابی بسیاری همچون اسید فنولیک، پلی ساکارید دیواره سلولی و مواد مغذی خانواده ویتامین E. مانند گاما توکوفرول است.


فواید کینوا برای دیابت و پرفشاری خون

کینوا به خاطر نقش آن در مدیریت دیابت و پرفشاری خون نیز مود مطالعه قرار گرفته است؛ بر اساس مطالعه‌ای که در مجله غذا‌های دارویی به چاپ رسیده است، دانشمندان برزیلی ۱۰ غلات سنتی را مورد مطالعه قرار دادند تا تاثیر آن‌ها بر روی مدیریت دیابت و پرفشاری خون مشخص شود.

آن‌ها دریافتند که کینوا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کورستین است و پتانسیل بیشتری برای مدیریت دیابت و پرفشاری خون دارد.

پایین آوردن کلسترول

وجود فیبر در کینوا می‌تواند در پایین آوردن سطح کلسترول خون مفید باشد؛ فیبری که به هضم کمک می‌کند نیازمند اسید‌های صفراوی است که تقریبا از کلسترول ساخته شده‌اند.

زمانی که سیستم گوارش شما بهبود می‌یابد، کبد کلسترول موجود در خون را برای ایجاد اسید‌های صفراوی بیرون می‌کشد بنابراین سطح کلسترول خون پایین می‌آید.

مفید برای کاهش وزن

کینوا به دلیل فیبر زیادی که دارد موجب تحرک بیشتر روده ها می شود و دفع را بیشتر می کند. به همین دلیل برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند مصرف کینوا توصیه می شود.

از سویی با پروتئین زیادی که در کینوا وجود دارد اشتهای فرد برای خوردن غذا تا حدی کم می شود.

افزایش طول عمر

بر اساس گفته‌های برخی از دانشمندان، فیبر موجود در کینوا می‌تواند به افراد کمک کند عمر بیشتری داشته باشند.

انواع کینوا

انواع کینوا
انواع کینوا

انواع کینوا : این گیاه به رنگهای سفید ؛ قرمز و سیاه وجود دارد. نوع قرمز رنگ آن بعد از پخت قهوه ای میشود.

نوع سیاه آن شیرینی بیشتری دارد و بعد از پخت به همین رنگ است و نوع سفید طعم ملایمی دارد. بسیاری از افراد کینوا را جایگزین برنج در رژیم غذایی خود میکنند. یک پیمانه صد گرمی از این گیاهی برای مصرف دو نفر کفایت میکند.

مضرات کینوا چیست ؟


خطر بسیار اندکی در مورد خوردن کینوا وجود دارد؛ دانه‌های کینوا با ساپونین پوشیده شده‌اند که مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از گیاه در برابر بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌روند.
این ماده می‌تواند باعث ایجاد التهاب معده و آسیب به روده کوچک شود همچنین محتوای غنی کینوا از فیبر ممکن است باعث ایجاد درد شکم شود.
ساپونین می‌تواند طعم تلخی داشته باشد بنابراین قبل از پختن کینوا باید آن را به طور کامل زیر آب سرد شستشو داد؛ برای برخی از افراد، ساپونین می‌تواند کار‌های بیشتری بر روی آن‌ها داشته باشد.

کینوا به خانواده گیاهی مشابه با چغندر و اسفناج تعلق دارد، از این رو حاوی اگزالات فراوان است که یک دلیل شایع تشکیل سنگ های کلیه محسوب می شود. از هر 10 سنگ کلیه، هشت مورد از اگزالات کلسیم شکل می گیرند.

قیمت کینوا چقدر است ؟

هر کیلو کینوا با کیفیت خوب حدود 60 تا 70 هزار تومان می باشد.

مفید برای پوست

گزارشی که در نشریه The International Journal of Dermatology منتشر شد، نشان داد که ماده معدنی روی به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر سرطان پوست عمل کرده و سلامت این اندام را حفظ می کند. یک پیمانه کینوا 13 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه روی را تامین می کند که از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کرده و به بهبودی سریع‌تر زخم ها کمک می کند.

اما در کنار فواید مختلف مصرف کینوا، این ماده غذایی دارای برخی جنبه های ناخوشایند نیز است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از جذب مواد معدنی

منیزیم، فولات، فسفر، مس، آهن و روی همگی در کینوا وجود دارند. این یکی از دلایل محبوبیت زیاد این محصول است. اما زمانی که موضوع جذب مواد معدنی در بدن مطرح می شود، فیتات ها می توانند از ورود مواد معدنی به جریان خون ممانعت کنند. اما این شرایط برای افرادی که یک رژیم غذایی متعادل را دنبال می کنند، رخ نمی دهد و فیتات ها از طریق خیساندن یا تخمیر از بین می روند.


سالاد کینوا

سالاد کینوا
سالاد کینوا

مواد لازم :

  • ۲ تا ۳ نفر
  • کلم بروکلی
  • کینوا
  • فیله مرغ
  • پیاز
  • سیر
  • پودر پاپریکا
  • فلفل قرمز
  • نمک
  • آب لیمو
  • مراحل
  • ۱ ساعت

خوب دستورشم میذارم البته روش های زیادی برا خوردن کینوا وجود داره این یکی از راه های اونه
اول یه پیاز رو خرد کردم و گذاشتم کاراملی شه و یه حبه سیر توش رنده کردم یه قاشق چایخوری پودر پاپريكا و یه قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز بهش اضافه کردم یه دقیقه گذاشتم تفت بخوره.

بعد یه پیمونه کینوا اضافه کردم و باز یه دقیقه تفت دادم و دو پیمونه آب مرغ بهش اضافه کردم و درش رو گذاشتم تا با حرارت ملایم پخته بشه و آبش کشیده شه، در اینجا آب یه لیمو ترش رو گرفتم بهش اضافه کردم بروکلی رو خرد کردم.

نوش جااان

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :3.7 تعداد آرا: 10

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir