توت سفید، توت هَراتی

درختانی به ارتفاع ۱۰ ت ۱۵ متر، دارای پوست زبر و شیاردار، طول برگ ها بیشتر از عرض، تخم مرغی تا تخم مرغی پهن، داری راسی نوک تیز یا نوک دار کوتاه، با قاعده ای گرد یا سر بریده، دندانه ای درشت، بسیاری از نمونه ها فاقد میوه، در سطح تحتانی دارای کرک های گسترده ای در امتداد رگبرگ میانی و رگبرگ های اصلی، گل آذین دم گربه ای نر با دم گل آذین کرک پتویی کوتاه، گل آذین دم گربه ای ماده کوتاه تر، میوه سته (توتی) اغلب به رنگ سفید یا گاهی قرمز تا ارغوانی یا تقریبا سیاه، شیرین.

توت سفید به انگلیسی : White mulberry
طبع توت سفید : گرم و‌ تر 

پراکندگی در ایران :

در غالب نقاط ایران به صورت کاشته شده در منازل، باغ ها، پارک ها و فضا های سبز از نواحی سرد و معتدله تا نواحی گرمسیری جنوب ایران.

اندام مورد استفاده :

پوست ریشه، میوه، برگ.

خواص درمانی :

خواص توت سفید
خواص توت سفید

برگ های درخت توت سفید در طب سنتی در کشور چین برای درمان بیماری دیابت مورد مصرف قرار می گرفته است.
پوست ریشه و برگ درخت توت در گذشته به عنوان ادرار آور و هم چنین شیره برگ درخت توت به عنوان التیام دهنده و تب بر مورد استفاده قرار می گرفته است.
میوه توت سفید دارای اثری ملین می باشد.
هم چنین درخت توت سفید در طب سنتی در کشور بلژیک برای درمان بیماری های متعددی چون ضعف و سستی، دیابت، ازدیاد خون در قاعدگی، دندان درد، روماتیسم و سر درد مورد مصرف قرار می گیرد.
در کشور چین به منظور خون سازی و درمان یبوست از توت سفید و برای درمان سرماخوردگی نیز از برگ درخت توت سفید استفاده می گردد.
میوه توت سفید یا توت هراتی دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است.
عصاره برگ درخت توت سفید نیز از خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است.
این گیاه یعنی توت سفید خاصیت آرامش بخش و ضد افسردگی دارد و در پیشگیری از بیماری دیابت نیز نقش موثری را دارا می باشد.

میوه توت سفید خنک، برطرف کننده تشنگی، ملین و رفع کننده تب می باشد.
هم چنین برای درمان زخم گلو و افسردگی نیز به کار گرفته می شود‌.


برگ های درخت توت سفید دارای خاصیت خلط آور می باشند و برای درمان زخم های گلو، سرفه، سر درد، سر گیجه و تورم و زخم چشم ها به کار می روند.
میوه توت سفید نیز دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی می باشد.
برای جلوگیری از سفید شدن زود رس مو، سرگیجه، زنگ زدن گوش و بی خوابی نیز از میوه توت سفید استفاده می گردد.

پیشگری از سرطان

توت‌ سفید منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول (resveratrol) هستند که همین مورد باعث پیشگیری از سرطان می‌شود و هم توانایی مقابله و جنگ با سرطان را دارد.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

توت سفید سرشار از ویتامین C است که وجود این ویتامین باعث درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. پس در دوران سرماخوردگی خود از توت سفید نیز استفاده کنید تا از خواص توت سفید تازه بهره‌مند شوید.

درمان کم خونی

توت سفید دارای مقدار زیادی آهن است که باعث شده این میوه برای درمان کم خونی مفید باشد. کم خونی از بیماری‌های شایع در بین مردم و بخصوص ایرانی‌ها می‌باشد. می‌توان با مصرف توت سفید تازه به جمگ این بیماری نیز رفت.

خون
خون

مصرف توت سفید در بارداری و دوران شیردهی

مصرف توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. ولی مصرف توت خشک در شیردهی هیچ مشکلی ندارد. مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود. اما بهتر است قبل از مصرف توت سفید در دوران بارداری با پزشک خود مشورتی داشته باشید.

موثر در درمان زود انزالی

توت سفید با بهبود علکرد کبد و کلیه موجب می شود قدرت جنسی در آقایان تا حدود زیادی بهبود یابد . در طب سنتی ایران توت سفید برای درمان زود انزالی توصیه می شود و حتی برخی از اطبا توت را برای سایر بیماری و ناتوانی های جنسی آقایان مفید می دانند .

اسپرم
اسپرم

درمان رماتیسم

با استفاده از دم کرده برگ درخت توت می توان نتایج مناسبی در درمان رماتیسم مشاهده کرد .

توت ضد یبوست

توت خاصیت ملین دارد ، برای تاثیر مناسب بهتر است قبل از صبحانه چند عدد توت تازه یا خشک میل کنید .

حکیم ابونصر هروی در کتاب طب خود نوشته است که توت سفید را با شکم خالی میل کنند ، «چون توت را بخورند وقتی معده پاک بود زود ازمعده بشود و اندر تن هیچ خلط بر نیانگیزد» بهترین زمان خوردن توت سفید ،صبح به قبل از صبحانه یا به هنگام عصر در فاصله بین ناهار و شام بصورت میان وعده می باشد تا زود هضم شود و مواد غذایی آن به خوبی جذب بدن گردد. توت باعث سرعت سیستم گوارش می شود و خروج مواد مضر را افزایش میدهد.

توت ضد پوکی استخوان

توت سفید به دلیل مقادیر قابل توجه ای از کلسیم می تواند تا حدود زیادی به کنترل و درمان کلسیم کمک کند .

افزایش عمر با مصرف توت

دانشمندان با انجام تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که توت به دلیل داشتن مقادری قابل توجه ای « رزوراترول » موجب افزایش طول عمر انسان ها می شود .دانشمندان برای اثبات این نکته توت را جیره ی غذایی موش ها قرار دادند و تاثیر مثبت آن را مشاهده کردند .

توت مفید برای آلرژی های فصلی

توت به دلیل داشتن مقادیر زیادی از ویتامین ها بخصوص ویتامین سی برای آلرژی های فصلی مفید می باشد . این گیاه با بار دادن در بهار به نوعی یک درمان طبیعی برای آلرژی افرادی می باشد که در فصل بهار دچار حساسیت فصلی می شود .

لاغری با مصرف توت

با وجود علاقه بسیاری از افراد به لاغری ، برخی از افراد با آگاهی از اسهال آور بودن این میوه مصرف آن را برای کاهش وزن توصیه میکنند که کار بسیار خطرناک و مضری می باشد .

اگر با قصد کاهش وزن به مصرف توت روی می آورید صرفا توت را جایگزین قند و شکر کنار چای خود کنید و از اقدامات نا متعارف و غیر علمی خودداری کنید .

خواص برگ توت سفید

برای بهتر دیدن و شنیدن، با کمک برگ درخت توت سفید، چایی تهیه کنید و بنوشید. همچنین دم کرده برگ درخت توت، خون را خنک می‌کند و التهاب را فرو می‌نشاند برگ درخت توت نیز صاف کننده خون و خون‌ساز می‌باشد. کسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایند.

افراد با طبع گرم می‌توانند توت سفید مصرف کنند؟

زیاده روی در مصرف توت سفید در افرادی که طبع گرم و تری دارند،‌ مشکل‌ساز خواهد شد. این افراد باید توت سفید را با مواد غذایی دیگر همراه سازند که بتوانند در طبع آن تغییر ایجاد کرده و طبع توت سفید را متعادل کنند. به این مواد مصلح می‌گویند.

کاربرد دارویی گیاه در منطقه جنوب :

این گیاه به نام توت سفید یا تیتِ سفید خوانده می شود و از گذشته از میوه های خوشمزه توت سفید تغذیه می نموده اند.
از شیرابه برگ و شاخه های درخت توت سفید برای از بین بردن اثر خال های گشتی استفاده می گردد.
کسانی که به بیماری دیابت مبتلا می باشند، از میوه توت سفید به همراه چای استفاده می کنند تا قند خون شان بالا نرود.

خواص توت خشک

مصرف توت خشک سه وعده در هفته جهت کاهش قندخون، بهبود دیابت، کنترل کلسترول خون، راحت‌تر کردن هضم غذا، حفظ سیستم ایمنی قلبی- عروقی، بهبود برونشیت، درمان آسم می تواند موثر باشد. توت خشک یک منبع غنی برای پروتئین مورد نیاز بدن انسان است و جایگزین مناسبی به جای قند و شکر هنگام مصرف چای به شمار می‌رود.


باوجود تمامی مزایای توت خشک برای سلامتی قبل از مصرف باید به خوبی کامل شسته و ضدعفونی شود، همچنین توت خشک را باید تنها از مراکز عرضه کننده معتبر خریداری کرد، زیرا به شدت مستعد کرم خوردگی می باشد .

توت خشک مفید برای کبد و کلیه

توت خشک می تواند موجب تقویت خون گردد از اینرو با بهبود ترشحات بدن موجب می شود کبد و کلیه ها در وضعیت مناسبی قرار بگیرند .توت مقدار مایعات خون را افزایش می دهد و گردش خون را بهتر می کند

توت خشک همچنین برای سلامت کبد و کلیه نیز موثر است و موجب تقویت خون ،بهبود ترشح بزاق یا مایعات بدن و خشکی بدن می شود.برای از بین بردن تشنگی هم خوب است کمبود آب و مایعات در بدن و خون سبب یبوست می شود که با خوردن توت این مشکل رفع می گردد.

عوارض توت سفید

حکیم ابوعلی سینا در مورد توت آورده است به علت طبع گرم آن باید پس از مصرف توت اندکی درنگ کرد و سپس مقداری سکنجبین مصرف کرد تا اثرات سوء آن بر بدن حاکم نشود .

توت به دلیل امکان ایجاد حساسیت در زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود . در صورتی که توت را در مقادیر زیاد مصرف کنید ممکن است دچار اسهال و از دست دادن آب بدن بشوید از همین رو گفته اند که توت را در وعده های 100 گرمی مصرف کنید و مصرف بیش از این می تواند مضر باشد .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 48

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir