سندروم پیش از قاعدگی

در خانم ها سندرومی با نام سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد که در اصطلاح پزشکی به آن PMS گفته می شود. برای آگاهی از جزئیات مربوط به علائم آن با ما همراه باشید.

سندروم پیش از قاعدگی مجموعه ای از علائم بوده که دقیقاً پیش از قاعدگی قابل تشخیص خواهد بود. هر خانمی می تواند مجموعه ای از این علائم را داشته باشد اما در برخی شدیدتر و در برخی هم به نسبت با شدت کمتری دیده می شود. چرخه ی قاعدگی یک چرخه ی قابل تکرار بوده که این علائم در روزهای نزدیک به خونریزی خود را نشان می دهد. در بین خانم ها تنها درصد کمی هستند که شاید علائم مربوطه را تجربه نکرده باشند.

به صورت کلی دسته بندی را برای این مجموعه علائم در نظر داشته اند که در حقیقت این مجموعه علائم را می توانیم به سیستم جسمی و همچنین به سیستم روحی نسبت دهیم. یعنی فرد هم از نظر جسمی دردهایی را تجربه می کند و هم از نظر روحی می تواند با علائمی همراه باشد. به عنوان مثال تغییر خلق نمونه بارزی از این تغییرات است.

دلایل سندرم پیش از قاعدگی

علت دقیق این سندرم ناشناخته استف بااینحال بنظر می رسد عواملی برروی ابتلا به مشکل سندرم پیش از قاعدگی نقش دارند، این عوامل شامل:

  • تغییرات دوره ای در هورمون های بدن زنان.
  • تغییرات شیمیایی در مغز.
  • افسردگی.
  • استرس.
  • رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و کافئین.

علائم سندروم پیش از قاعدگی

علائم مهم در تغییرات روحی را می توان به تجربه کردن اضطرابی غیرعادی، گریه کردن، تغییرحالت به سمت علائم افسردگی، بی خوابی، بی اشتها شدن، عصبی و پرخاشگری و گوشه گیری. اما از نظر جسمی علائم به صورت دردناکی خود را نشان  داده و این علائم عبارتند از: درد شدید در عضله ها، سردردهای مستمر، بالارفتن وزن و جلو آمدن شکم، خستگی بی دلیل، دردناک شدن پستان ها، علائمی از جوش در صورت، بروز علائم گوارشی و… این علائم به صورت گروهی هستند اما الزاماً همه ی آنها در یک فرد دیده نخواهد شد.

علت اصلی که برای این تغییرات یکباره در نظر داشته اند در ارتباط با تغییر در وضعیت هورمون ها بوده که به صورت طبیعی در بدن هر خانمی اتفاق می افتد و یک روند غیرقابل پیشگیری است. افرادی که از زمان حدودی شروع علائم سندروم پیش از قاعدگی خود باخبر هستند می توانند از داروهای تجویز شده برای کاهش علائم و دردهای مربوط به آن بهره ببرند.

 داروهای مورد استفاده در سندروم پیش از قاعدگی

آشنایی با سندروم پیش از قاعدگی
آشنایی با سندروم پیش از قاعدگی

همانطور که گفته شد دسته ای از علائم مربوط به بیماری های روانی خواهد بود که با داروهای اعصاب همانند فلوکستین، سرترالین، سروتونین و… قابل رفع هستند. در این افراد پس از مصرف دارو آرامش را تجربه می کنند و علائم مربوط به استرس و اضطراب از بدن آنها دور شده و می توانند به راحتی به اشتهای قبلی باز گردند. تنها مشکل خواب آور بودن داورهاست که پس از مدتی بدن نسبت به آن عادت می کند.

افرادی که معمولاً از نظر روحی با مشکلاتی همراه هستند و این مشکلات هم ارتباط مستقیمی با قاعدگی آنها دارد باید در زمان پانزده روز قبل از این داروها استفاده کنند.

در دسته ی دوم گروه مربوط به دردهای جسمی قرار دارند که به عنوان مثال برای جلوگیری کردن از علائم درد در بدن بخصوص در کمر و عضلات می توانید از داروهای با تأثیر خوب اما بی خطری همانند ایبوپروفن استفاده کنید. حتی این دارو توانایی آن را دارند که درد مربوط به نوک پستان را هم از بین ببرد.

برخی داروها از طریق ادرار می توانند آب باقی مانده در بدن را خارج نمایند. افرادی هستند که در این دوره با تورم بدن و حتی شکم همراه بوده و نفخ شدیدی دارند. برای این افراد به دلیل تجمع آب در بدن باید از داروهایی استفاده شود که این آب را به خارج هدایت کند. حتی ورزش های غیرحرفه ای و سنگین در این دوره برای کاهش درد توصیه می شود. 

 در مواردی که علائم مربوط به سندروم پیش از قاعدگی بسیار شدید دیده می شود و فرد توانایی تحمل آن را ندارد تنها راه حل ممکن را می توانیم به استفاده از داروی مدروکسی پروژسترون استات نسبت دهیم. این دارو چنین علائمی را بهبود می بخشند.

راه حل های غیر دارویی در درمان سندروم پیش از قاعدگی

افرادی که حساسیت های بدن خود را می دانند با تغییر دادن در رژیم غذایی هم می توانند این علائم را کاهش دهند. به عنوان مثال در این دوره غذاهایی که نفخ دار بوده را انتخاب نکنند. همچنین میزان مصرف نمک را کمتر کنند. وعده هایی که برای غذا انتخاب می کنند به تعداد بیشتر اما به اندازه ی کمتری باشد.   

 سعی کنید تا در این دوره از مواد غذایی حاوی فیبر و پروتئین بیشتر استفاده نمایید. بخصوص سبزیجات آهن دار در حفظ سلامت بدن شما مؤثر هستند. به دلیل از دست رفتن آهن زیاد استفاده از قرص آهن توصیه شده و همچنین می توانید هر روز یک لیوان شیر را برای تأمین میزان کلسیم بدن خود میل کنید.

    ورزش کردن را فراموش نکنید. افرادی که در روز به مدت سی دقیقه ورزش می کنند به نسبت بیشتر از افراد دیگر این علائم را کنترل می کنند. ورزش شما باید به صورت روزانه بوده تا در دوران پیش از رسیدن به علائم تأثیر خود را بر جای بگذارد. حتی ورزش های ایروبیک، شنا کردن و پیاده روی در اولویت قرار دارد. 

معمولا چند درصد زنان در سنین باروری به این سندرم مبتلا می شوند؟

نوع خفیف PMS در 75 تا 80 درصد زنانی که پریود منظم دارند، دیده می شود و 3 تا 8 درصد علائم شدیدتری را تجربه می کنند.

آیا سندروم پیش از قاعدگی زمینه ارثی دارد؟

بله، پژوهشگران در مطالعات متعدد به شواهدی دست یافته اند که ممکن است عوامل ژنتیکی، فرد مستعد را به PMS و PMDD مبتلا کند. مطالعه ای وسیع روی دوقلوها نشان داد PMS به میزان زیادی به ارث می رسد و عوامل محیطی نیز در آن نقش دارند. ارتباط بین علائم قاعدگی در مادران و دختران و بین خواهران نیز تاثیر ژنتیک را نشان می دهد.

آیا این سندرم با افزایش سن افزایش می یابد؟

بله در مواردی دیده شده که با افزایش سن و در سنین قبل از یائسگی، علائم PMS بروز می کند یا تشدید می یابد که احتمالا به علت افزایش حساسیت این خانم ها به تغییرات هورمونی است.

مدت زمان ابتلا به این PMS چقدر است؟ به عبارتی برخی آن را از پنج روز تا یک هفته پیش از قاعدگی و در برخی افراد 14 روز پیش از قاعدگی تا شروع خونریزی می دانند. با این طبقه بندی موافقید؟

شروع علائم در نیمه دوم سیکل قاعدگی است و با شروع پریود قطع می شود، هر چند در بعضی افراد، علائم تا بعد از شروع پریود ادامه پیدا می کند. نکته اصلی در PMS، فقدان علائم در نیمه اول سیکل قاعدگی است و تقسیم بندی پنج روزه یا چهار روزه مطرح نشده است.

غذاهایی که می توانند از سندروم قبل از قاعدگی جلوگیری کنند :

ماست


زنانی که در برنامه غذایی خود کلسیم را نیز در نظر می گیرند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی می شوند. پس زنانی که از این دردها رنج می برند کلسیم بدنشان نا متعادل است و حتی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. اگر ماست دوست ندارید می توانید شیر را جایگزین آن کنید. و اگر لبنیات دوست ندارید از مکمل ها استفاده کنید.

کنسرو ماهی تن

دلیل ویتامین D موجود در آن با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می کند. واضح است که ویتامین D در سلامت استخوان ها و جذب کلسیم نقش بسیار مهمی دارد و کمبود این ویتامین مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند.

مرغ

مرغ منبع ویتامین B است ویتامینی که برای سلامت مغز بسیار حیاتی است. فواید این ویتامین به اینجا ختم نمی شود بلکه برای جلوگیری از هم نشانه های جسمی و هم نشانه های ذهنی این سندروم ( احتباس آب، درد ماهیچه ها، افسردگی و بی حالی) نیز بسیار مفید و کاربردی است. 

بادام هندی


بادام هندی به دلیل دارا بودن زینک از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری می کند. این ماده معدنی هم برای رشد سلول ها مناسب است، هم به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و هم با درد و نشانه های پیش از قاعدگی مبارزه می کند. 

 

زعفران

زعفران
زعفران

زعفران ادویه معروفی است که از کلاله های گل به دست می آید و فواید سلامتی بیشماری دارد. مصرف زعفران با کاهش اختلالات خواب، مبارزه با آسم و درمان نشانه های آلزایمر در ارتباط است. علاوه بر تمام این ها نشانه های سندروم پیش از قاعدگی را نیز از بین می برد.  

تخمه آفتابگردان


تخمه آفتابگردان فواید سلامتی زیادی دارد: با بیماری های قلبی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی مبارزه می کند. تخمه آفتابگردان حاوی چربی های دارای حلقه های اشباع نشده است و کسانی که در برنامه غذایی خود از این نوع چربی استفاده می کنند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی می شوند.  

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.5 تعداد آرا: 99

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir