براق کردن پارکت چوبی

در هر خانه ای پارکت چوبی وجود دارد، این پارکت ها را می توانید در بهترین شیوه ممکن براق کنید. با روش هایی که در این مطلب توضیح می دهیم این کار امکان پذیر است.

امروزه برای اینکه بتوانید منزل خود را به زیباترین حالت ممکن درآورید یکی از روش ها نصب پارکت چوبی است. این پارکت در رنگ های مختلفی دیده می شود که راه تمیز کردن آنها تقریباً مشابه با هم خواهد بود. کیفیت مربوط به کفپوش ها تأیید شده بوده و سبک دیزاین منزل شما را تغییر می دهد. کفپوش ها در دو طرح مات و همچنین براق ساخته می شوند.

در اولین مرحله نیاز است تا کفپوش چوبی خود را بررسی کنید و نوع آن را تشخیص دهید. برای این که این کار را انجام دهید نیاز است تا آبی تنها در حد یک قطره در جایی ریخته شود. در صورتی که چند دقیقه تا چند ساعت بگذرد اما این آب باقی بماند نوع کفپوش چوبی خواهد بود. در صورتی که جذب شود از نوع چوبی بوده اما از استحکام بالایی برخوردار نبوده و نباید بر روی آن آبی بریزید. برخی از این کفپوش ها هم می توانند دارای وکس بر روی خود باشند که بر قدرت آن می افزاید.

چگونه زیبایی و تنوع را در کفپوش های نصب شده مشاهده کنیم؟

نصب کردن کفپوش ها توسط یک تیم بسیار فنی انجام می شود، در صورتی که تنها تغییر بسیار کوچک دیده شود از زیبایی آن کاسته شده و نقص به آسانی تشخیص داده خواهد شد. دلایلی وجود دارد که می تواند بر روی براق بودن و زیبا بنظر نرسیدن کفپوش چوبی تأثیرگذار باشد.

جارو زدن های ناموفق

ما در خانه خود می توانیم با پارکت کردن چوبی جارو زدن را هم ادامه دهیم اما نحوه استفاده از این پارکت ها اهمیت فراوانی دارد. تنها جارو زدن کافی نیست. شما تی می زنید اما این تی نمی تواند آلودگی موجود بر روی کف را از بین ببرد. با تی کشیدن شما این خاک ها به همراه آب را از یک نقطه به نقاط دیگر هم پخش خواهید کرد. حالتی کدر به پارکت چوبی منتقل خواهد شد.    

مواد شوینده نامرغوب

ما برای تمیز کردن سطح از انواع مواد شوینده استفاده می کنیم اما آیا این مواد واقعاً آلودگی را در عین حفظ زیبایی و کیفیت از بین خواهند برد؟ برخی با استفاده از این مواد آلودگی را از بین برده اما می تواند سبب آسیب به پارکت شده و به مرور زمان تغییر را بر روی آن مشاهده نمایید. به عنوان مثال موادی همانند سرکه، کلر و . . . آسیب شدیدی به کفپوش زده و در نهایت جبران آن نیاز به ترمیم کامل دارد.

شما برای تمیز کردن کفپوش اقدام می کنید و مواد را می زنید اما این تصور را دارید که در صورت باقی ماندن مواد بدون خشک کردن زیبایی کفپوش بیشتر می شود در حالی که اینگونه نبوده و پس از استفاده نیاز است تا سریعاً آن را تمیز و خشک کنید. سعی کنید این کار را با استفاده از کفپوش انجام دهید.

برخی از افراد از حیوانات خانگی در منزل خود نگهداری می کنند. حیواناتی همچون سگ و گربه می توانند با پنجه های خود خراش هایی را ایجاد می کنند که رفته رفته این خراش از براق بودن پارکت کم می کند. برخی از کفپوش ها هستند که از نوع ضد خراش بوده و می توانید آنها را تهیه کنید. اما این کفپوش ها هم نیازمند رسیدگی دارند.

نحوه برق انداختن کفپوش ها

در ابتدا باید پیش از هرکاری آلودگی های موجود را از بین ببرید. این کار را در صورت امکان به صورت روزانه انجام دهید تا خاکی بر روی آنها قرار نگیرد. چهار گوشه فرش را بررسی کنید. معمولاً فرش ها با راه رفتن خاکی را از خود منتشر می کنند که می تواند بر روی زمین دیده شود. سعی کنید تا این گرد و غبار را به صورت روزانه تمیز کنید. این کار را با پارچه ای تمیز انجام دهید. 

 متأسفانه برخی از افراد بر این باور هستند که برای تمیز کردن کفپوش ها حتماً باید آنها را خیس کنند، در حالی که وجود رطوبت و آب بر روی کفپوش به مرور زمان بر روی می تواند از کیفیت آن به شدت کاسته و سبب آسیب جدی به استحکام آن شود. بررسی ها نشان می دهند که تنها برای چهار بار در سال یعنی هر فصلی یکبار در همان ابتدای فصل این تی کشیدن به صورت خیس کافی خواهد بود.           

در صورتی که مواد شوینده استفاده می کنید این مواد را به صورت کامل بر روی کفپوش خود نریزید و سعی کنید تا در کمترین میزان به کمک اسپری آن را بر روی سطح بریزید. در این صورت آسیب کمتر خواهد بود. این اسپری کردن  را به یکباره بر روی سطح نریزید، در ابتدا بریزید و سپس سریعاٌ آن را پاک کنید. این کار باید به صورت بخش به بخش انجام شود.

تی کشیدن پارکت

تی کشیدن پارکت
تی کشیدن پارکت


با استفاده از یک تی خشک می توانید در صورتی که آب یا مایعات بر روی سطح آن ریخته شده باشد، سطح آنرا به خوبی خشک کنید. به یاد داشته باشید که باقی ماندن رطوبت بر روی سطح و یا درزهای کناره های پارکت (چه پارکت از نوع قدیمی Solid wood باشد و چه نوع جدید یعنی engineer wood یا مهندسی) به مرور زمان به آن آسیب می زند. بنابراین با توجه به حساسیت کفپوش های چوبی به رطوبت و یا مایعات، بهتر است همیشه آنها را تا جای ممکن خشک نگه دارید. با این کار تا حد زیادی به افزایش ماندگاری و دوام پارکت کمک خواهید کرد. 

استفاده از دستمال پارچه ای نرم


علاوه بر تی کشیدن، در صورت نیاز با استفاده از یک دستمال پارچه ای نرم می توان کف سطح کفپوش را پاک کرد. لطفا دقت کنید که خود این دستمال هم کاملا نرم بوده و با کشیدن آن بر روی کفپوش پارکت، هیچ گونه خراشی ایجاد نشود. می توانید دستمال را پیش از این کار کمی با آب مرطوب کرده و به آرامی بر روی کفپوش بمالید. بهتر است هنگام تمیز کردن، در جهت شیارهای روی سطح بیرونی پارکت آنرا بکشید.  

خشک کردن و مراقبت

در حین پاک کردن پارکتها هر چقدر اهتمام هم بخرج دهید برخی مواقع احتمال ایجاد لکه هایی بلحاظ برخورد با آب ویا تماس با مایعات وجود دارد. برای ممانعت از اینها و صافتر دیده شدن پارکتهایتان راه حل ساده ای وجود دارد: بدنبال انجام عمل پاک کردن، با کمک یک دستمال ترجیحاً فیبری همگی بخشهای نظافت شده را خشک کرده و مرور کنید.

علاوه بر عمل خشک کردن، برای ایجاد نمایی براقتر در پارکتهایتان میتوانید از عمل جلاکاری پارکتها بهره مند شوید. ولیکن در صورت اجراء شدن بیش از حد این عمل موجبات خراشیدگی زمین پارکتها و کوتاهتر شدن عمر آنها میشود.

جابجایی اجسام سنگین


زمانی که می خواهید کف اتاق یا سالنی که فضای کفپوش آن از پارکت پوشیده شده را بطور کامل تمیز کنید، بهتر است اجسام سنگین را نیز به آرامی حرکت دهید تا کل فضای کفپوش را بتوانید براحتی نظافت کنید. برای این کار به یاد داشته باشید که هنگام حرکت دادن مبل، میز های بزرگ، صندلی و بطور خلاصه اشیاء سنگین وزن و بزرگ، دقت کنید با تکان دادن آنها آسیب هر چند کوچک و جزئی (مثل خراش) به کفپوش وارد نشود. پس از پایان نظافت می توانید آنها را به آرامی سر جای خود برگردانید. 

چگونه لکه های پارکت را پاک کنیم ?

اگر بر روی کفپوش چوبی ماده ای بریزد به طورحتم لکه ایجاد می نماید. برای از بین بردن لکه ی ایجاد شده بر روی آن از cleaner مخصوص پارکت و غیر ساینده با پارچه ای نرم استفاده نمایید. برای از بین بردن لکه هایی که توسط اشیا سفت و سخت مانند کفش ایجاد شده است می بایست به آهستگی با cleaner و پارچه ی پشمی مناسب استفاده کرد و سپس با واکس مخصوص آن را براق نمود.

پاک کردن لکه از روی پارکت
پاک کردن لکه از روی پارکت

زمانی که ظاهر کفپوش چوبی شما دچار کهنگی و فرسودگی می شود امکان بازسازی آن وجود دارد و می توانید بخش های صدمه دیده ی آن را ترمیم نمایید. به منظور ترمیم و بازسازی سطح کفپوش می بایست با استفاده از ساب زدن یک لایه بسیار نازک از آن برداشته شود و سپس با استفاده از لاک یا روغن آن را به شکل روز اول درآورد و از کفپوشی کاملا نو و جدید برخوردار شد.

نکاتی که رعایت آن ها می تواند در نگهداری کفپوش منزلتان به شما کمک نماید :      

  • استفاده از پادری در دو طرف درب توصیه می شود.
  • عدم استفاده از کفش های خیس برای راه رفتن بر روی پارکت.
  • در هنگام تمیز کردن از حداقل آب ممکن استفاده شود.
  • بلافاصله بعد از پاک کردن کفپوش چوبی در عرض یک دقیقه می بایست سطح آن خشک شود.
  • در صورت ایجاد لکه، بلافاصله می بایست اقدام به برداشتن و از بین بردن آن شود.
  • یکی از روش های تمیز کردن کفپوش تمام چوب استفاده از آب ولرم و صابون (PH 5-7) می باشد.
  • عدم استفاده از حلال های قلیایی

آیا پارکت بازسازی می شود؟

اگر سطح کفپوش چوبی دچار خراشیدگی و فرسودگی شد می توان آن را با رعایت موارد زیر بازسازی و ترمیم نمود.

  • ساب زدن سطح
  • اجرای یک لایه روغن بر روی سطح پارکت و رها کردن آن به مدت 8 تا 12 ساعت برای خشک شدن در دمایی در حدود 20 درجه ی سانتی گراد و برخورداری از تهویه هوای مناسب به منظور خشک شدن به حالت ایده آل
  • به منظور دستیابی به فینیشینگ مطلوب، مرحله ی سفت شدن روغن می بایست دو هفته به طول بیانجامد و سپس پولیش شود.

پولیش کردن پارکت

امروزه در بسیاری از کشورهای خارجی، هر چند سال یکبار با استفاده از دستگاه های خاصی به نام ” parquet polisher”  (پولیش دهنده پارکت) استفاده می شود. پس از اینکه سطح پارکت را با رعایت دقیق مراحل بالا تمیز کردید، می توانید از کسانی که در زمینه پولیش انداختن پارکت تجربه دارند کمک بگیرید. این کار باعث می شود که بار دیگر سطح کفپوش شما بسیار تمیز و براق شده و با پولیش انداختن آن را شبیه روز اول می کنید. چنین کاری علاوه بر اینکه در روحیه خود افراد تاثیر مثبت می گذارد، معمولا با قیمت بسیار کم انجام شده و ارزش آنرا دارد. 

پولیش کردن پارکت چوبی
پولیش کردن پارکت چوبی
پولیش پارکت چوبی
پولیش پارکت چوبی

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir