پستان عضوی مشترک بین مردان و زنان بوده اما بیماری های مربوط به آن در زنان تظاهرات بیشتری دارد و اهمیت این عضو در خانم ها بیشتر از آقاین گزارش می شود.

درد پستان

علت درد پستان در هر فردی می تواند با توجه شرایط مربوط به آن متفاوت باشد، بنابراین علت اصلی مربوط به دردها را باید از تاریخچه آنها جستجو کرد. به عنوان مثال یکی از دلایل شایع برای ابتلا به درد پستان را همزمان شدن با زمان یائسگی فرد می دانند. یعنی افرادی که در فاصله زمانی پیش از یائسگی خود قرار دارند باید در رابطه با این موضوع گوش بزنگ باشند که دقیقاً پیش از این دوره دردهایی در پستان افراد دیده می شود که این دردهای مبهم هیچ دلیلی جز ورود به یائسگی را ندارند.

نوسان ها از نوع هورمونی بوده و بنابراین غیرقابل پیشگیری است، البته برخی از افراد برای این که از نظر ظاهری بتوانند از برخی تغییرات خود جلوگیری کنند، ترجیح می دهند تا داروهایی را برای ادامه قاعدگی مصرف کنند. در دسته ی دوم می توان به دوران پیش از قاعدگی اشاره داشت. در این دوره هم همانند یائسگی بدن دچار نوسان هورمونی شده و می تواند این علامت یعنی درد پستان را نشان دهد. این دردها پیش از دوره شروع و با آغاز خونریزی به پایان می رسند. بنابراین یک دوره کوتاه بوده و ادامه ندارد.

ویژگی های درد پستان در دوران قاعدگی

خانم هایی که به این علامت دچار می شوند دردهایی در پستان را تجربه می کنند که معمولاً تفاوت هایی دارد. این درد بسیار مبهم و خفیف بوده و گاهی با تیرکشیدن هایی همراه خواهد بود. سینه ها سنگین تر از حالت معمولی به نظر می رسند. بیشترین جایی که از پستان درگیر این درد بوده مربوط به نوک و بخش بیرونی آن است که در نهایت پس از طی شدن یک زمان می تواند به صورت کامل از بین برود. 

 فعالیت های فیزیکی که در دوران نزدیک به قاعدگی خود انجام می دهید می تواند بر درد شما بیافزاید. یعنی هرچه فشار بر این ناحیه بیشتر شود درد هم بیشتر احساس خواهد شد. برای دردهای پستان معمولی هیچ نوع درمانی نداریم زیرا این دردها پایان پذیر هستند. اما برخی از دردها که به مدت طولانی ادامه دارند و به نوعی زندگی فرد را با اختلالاتی همراه می سازند، کاندید مناسبی برای درمان خواهند بود.

متأسفانه یکی از باورهای غلطی که در رابطه با درد پستان و یا وجود تغییری در پستان ها وجود دارد به سرطان باز می گردد، در حالی که این سرطان بدون وجود علل اولیه به راحتی در هر فردی بازتاب پیدا نمی کند. در حقیقت باید این نکته را مدنظر قرار داد که سرطان پستان در مراحل پیشرفته تر با دردهای بسیار بد همراه خواهد بود. پس ترس و ناراحتی خود را در این رابطه کنار بگذارید. در اکثر مواردی که درد پستان دیده می شود این درد را می توانید بدون درمان هم تحمل کنید. 

تشخیص سرطان پستان

سرطان پستان یک بیماری بوده که در آخرین مرحله می توان به آن فکر کرد. تنها در حدود ده درصد از موارد درد پستان از نوع شدید به سرطان پستان باز می گردد که آن هم از روی ظاهر نمی توان قضاوت کرد. برخی از موارد از نوع شدید نیاز به بریده شدن سینه دارند تا از رشد و انتشار به سایر نواحی جلوگیری شود.

نیاز است تا ما آزمایشاتی را برای تأیید این بیماری انجام دهیم که در ابتدا آزمایش های هورمونی و معاینه پستان برای بررسی توده ها و تغییر شکل های روی آن و همچنین آزمایش بیوپسی برای نمونه برداری از داخل آن خواهد بود. سرطان ها در دو گروه مختلف تقسیم بندی می شوند که برخی از آنها بدخیم با بدشکلی همراه بوده و برخی دیگر از نوع خوش خیم بدون تغییر شکل ظاهری خواهند بود اما از درون با رشد سلول های سرطانی نیز همراه می شوند.

بنابراین تنها با یک معاینه ساده و از روی ظاهر نمی توان تشخیص قطعی برای سرطان دارد ، در مراحل اولیه با ماموگرافی و پس از آن با بیوپسی نظر قطعی در رابطه با این بیماری داده می شود.  

آشنایی با علل مختلف درد پستان :

علل مختلف درد پستان
علل مختلف درد پستان

درد پستان با منشأ مشکل قلبی

درد در پستان با مشکل در سیستم عضلانی و همچنین اسکلتی و …

چنین دردهایی می تواند تا زمان وجود عامل اولیه خود پابرجا باقی بمانند. یعنی در صورتی که مشکل قلبی شما درمان نشود درد پستان هم همچنان احساس خواهد شد. بنابراین باید به دنبال منشأ آن باشید تا با از بین بردن ریشه درد مربوط به پستان را هم حل کنید.

بنابراین نیازی نیست تا در تمامی موارد فکرهایی را در خصوص بیماری های وحشتناک مربوط به پستان داشته باشید، شاید درد شما از نوع گذرا بوده که به دلیل یک تغییر هورمونی یا حتی یک ضربه به وجود آمده و خود به خود برطرف می شود.

  داروها


مصرف برخی داروهای هورمونی،داروهای درمان ناباروری و داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری ممکن است با درد سینه مرتبط باشند.در اثر درمان با استروژن و پروژسترون ممکن است بافت پستان حساس و دردناک شود.ممکن است علت ایجاد درد پستان در خانمهای یائسه درمانهای هورمونی باشد. همچنین گزارشهای از درد پستان مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی مانند داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین مثل فلوکستین و سرترالین وجود دارد .

کیست‌های پستان


کیست سینه رایج ترین توده پستانی است که در خانم‌ها مشاهده می شود. کیست ها معمولاً در سن 35- 50 سال دیده میشوند و پس از یائسگی از بین میروند مگر در خانم هایی که پس از یائسگی هورمون های تخمدانی را استفاده می کنند.کیست ها عبارتند از توده هایی که از مایع پر شده اند. کیست ها معمولاً در زمینه تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می شوند. میزان کیست ها بسیار متفاوت می باشند و از چند میلی متر تا چند سانتیمتر متغیر بوده، تعداد و میزان کیست های سینه ممکن در یک شخص در ماه های گوناگون تغيير کند که اهمیتی ندارد.

عفونت غضروفی و دنده‌ها


عفونت غضروفی و دنده ها نوعی از آرتریت است که در محل اتصال دنده ها و جناغ بروز می کند. هنگامی که این شرایط مرتبط به سینه نباشد، درد همراه سوزش ناشی از آن میتواند با درد سینه واقعی آمیخته شود. این شکل از آرتریت در اشخاص پیر و هم مردم فقیر دیده می شود.

ورم پستان

درد پستان
درد پستان


ورم سینه یک عفونت دردناک پستان است. این درد بیش از همه در زنان شیرده در پیوند با انسداد مجرای شیردهی پختگی می شود. نشانگان مرتبط با ورم سینه اکثر شامل تب، انواع درد و خستگی است که با تغییرات سینه مانند گرم شدن، برشته شدن ، ورم و درد همراه است.

سینه بند نامناسب


درد سینه ممکن است بر اثر استفاده از یک سینه بند نامناسب ایجاد شود. در بعضی دوران ها سینه بندهای زنان یا خيلي سفت و یا خيلي شل و ول هستند و پستان ها را بدرستی پوشش نمی دهند. نبود حمایت کامل میتواند منجر به درد سینه شود.

 سایز پستان


زنانی که پستانهای بزرگی دارند ممکن است دردهای غیر دوره ای را تجربه کنند.این نوع درد مکن است همراه با دردهای گردن،شانه و پشت باشد.مطالعات نشان می دهد که اگر عامل درد پستان بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه پستان می تواند علام را تخفیف دهد.

تشخیص علت درد پستان :


آزمایشات لازم برای بررسی وضعیت، حاوی موارد زیر است:
معاینه بالینی و فیزیکی:پزشک سینه ها را برای بررسی تغییرات، و همچنين گره های لنفاوی در ناحیه گردن و زیر بغل را بررسی می کند. چه بسا دکتر به قلب و ریه ها گوش می دهد و پستان و شکم را بررسي ميکند تا معلوم شود، آیا درد به شرایط دیگری مرتبط هست یا خیر. درصورتی که سابقه پزشکی و درد قبلی در ناحیه سینه و نتیجه عادی در معاینات فیزیکی داشته باشید، احیانا نیازی به ازمایش های اضافی نخواهد بود.

بیوپسی تومورهای مشکوک پستان :

ناحیه های ضخیم یا ناحیه ای که در زمان امتحانات تصویر‌برداری مشاهده میشوند ، باید بیوپسی را انجام دهد. در زمان بیوپسی، دکتر یک نمونه کوچک از بافت سینه را از منطقه موردنظر بر می دارد و آنرا برای تفکیک و تحلیل، به ازمایشگاه ارسال می کند.

سونوگرافی:

یک ازمایش اولتراسوند با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویری از پستان های شما انجام می شود. اکثر این تست همراه با یک ماموگرافی انجام می شود.



ماموگرافی:

درصورتی که پزشک یک توده یا جسم را در پستان حس کند یا یک منطقه متمرکز درد در بافت پستان تشخیص دهد، باید یک ازمایش از سینه خود داشته باشید تا تشخیص دقیقتر صورت بگیرد.

  خوردن غذاهای زیر توصیه نمی شود

  چای پر رنگ، قهوه، کاکائو، شکلات، آجیل، سوسیس، کالباس، خیار شور، ادویه جات، نوشابه گازدار، پنیر و غذای پر چرب. لازم به ذکر است که در برخی بررسی های جدیدتر تنها کاهش مصرف چربی مؤثر شناخته شده است.

  استفاده از ماهی حداقل هفته ای یکبار توصیه می شود.

  مطالعات نشان داده است که رعایت رژیم غذایی 9 % خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد زنان ژاپنی بسیار کمتر از زنان آمریکایی کانسر پستان پیدا می کنند ولی وقتی این زنان به آمریکا مهاجرت می کنند خطر ابتلا به سرطان پستان در آنها بالا می رود لذا سبک زندگی و محیط زیست در این نوع کانسر موثر است .

مطالعات نشان داده است زنانی که چربی های اشباع بیشتری می خورند حداقل دو برابر بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند لذا مصرف گوشت چرب، فراوردهای گوشتی ( سوسیس و کالباس )، کیک و کره، روغن و گوشت خوک، پنیر ( مخصوصاً پنیر خامه ای )، بستنی، محصولات شوکولاتی، بیسکویت، کیک و شیرینی ) را کاهش دهید.

بسیاری از چربی ها سبب افزایش سطح استروژن در بدن می شود که استروژن بالا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد در تحقیقات انجام شده روغن های اشباع نشده مانند ( کانولا، زیتون و اسید های چرب امگا 3 که در ساردین و ماهی آزاد وجود دارد سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود از خوردن روغن های جامد و اسنک های چرب خوداری کنید. فیبرها ( برنج سبوسدار، غلات، انواع لوبیا، میوه و سبزیجات ) در کاهش سطح استروژن موثر است .

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.9 تعداد آرا: 67

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir