درمان شپش موی سر

شپش‌ سر، حشره بدون بالی است که فقط ۱/۶ میلی‌متر طول دارد؛ این حشره نزدیک به پوست سر زندگی و تخم‌گذاری می‌کند. تخم‌های شپش نیت یا رَشک نامیده می‌شود. شپش‌های سر برای زنده ماندن به خون پوست سر نیاز دارند، به همین دلیل است که پس از جدا شدن از سر فرد مبتلا فقط برای مدت کوتاهی زنده می‌مانند. هرچند آلودگی به شپش سر ممکن است برای هرکسی – صرف‌نظر از سن و جنسیت – اتفاق بیفتد اما در میان کودکان سه تا چهارده سال شایع‌تر است. ( درمان خانگی و دارویی شپش ( درمان قطعی ) )

شانهٔ ضدشپش خوب

شانهٔ ضدشپش خوب
شانهٔ ضدشپش خوب

یک شانهٔ ضدشپش خوب، دندانه‌های فلزی بلند و ظریفی دارد که بسیار نزدیک به هم هستند. بعضی از کارشناسان می‌گویند وقتتان را با شانه‌های پلاستیکی یا آنهایی که همراه بسته‌های دارویی ضدشپش هستند تلف نکنید. بهترین شانه‌های ضدشپش به صورت آنلاین یا احتمالاْ در داروخانه محلی در دسترس هستند.

همچنین شما ممکن است در مورد شانه‌های الکترونیکی چیزهایی شنیده باشید، اما به نظر کارشناسان، شانه‌های الکترونیکی احتمالاً هیچ مزیتی نسبت به شانه‌های ضدشپش معمولی با طراحی خوب ندارند.

شانه زدن را برای هر کسی که آلودگی به شپش دارد، هر روز یا یک روز در میان انجام دهید تا زمانی که برای حدود دو هفته دیگر هیچ شپشی در موها ندیده باشید. اولین نوبت شانه زدن باید بیشتر شپش‌ها را بردارد. با هر نوبت بعدی، شما تعداد بیشتری از شپش‌های باقی‌مانده و تعدادی شپش را که در این فاصله از تخم درآمده‌اند از سرش خارج می‌کنید.

اگر شانه کردن موهای فرزندتان بیش از حد سخت باشد، یعنی موهایش بیشتر از آن نازک یا بلند یا ضخیم یا مجعد هستند که بتوان شانه را بارها و بارها از آنها عبور دارد، کار سختی برای بیرون آوردن شپش‌ها با استفاده از شانه پیش رو دارید.

یک گزینهٔ قابل توجه این است که موهای کودک را کوتاه‌ کنید، اما هرچند سر کاملاً تراشیده‌شده به معنای پایان فوری شپش سر است، اما این راه‌حل معمولاً فقط برای پسرها قابل قبول است.

برای دخترها ممکن است بتوانید با کوتاه کردن موهای فرزندتان برای شانه کردن آنها راحت تر باشد یا تراشیدن موهای پشت گردنش که یک مکان کلیدی مهم برای پنهان شدن شپش‌ها و تخم گذاشتنشان است در وقت و اعصاب خود و فرزندتان صرفه‌جویی کنید.


راه‌های درمان شپش سر با روش‌های خانگی

موهایتان را چرب کنید 

چرب شدن مو باعث می شود سرعت شپش ها کم شده و نتوانند رشد کنند. بنابراین می توانید با استفاده از موادی که به موی سر چربی بیشتری وارد می کنند رشد شپش موی سر را کم کنید. موادی نظیر کره، مایونز یا روغن نارگیل می توانند گزینه های خوبی برای چرب کردن موی سر باشند.

سس مایونز

این ماده به دلیل ترکیب و غلظت خاصی که دارد می تواند منافذ تنفسی شپش ها را از بین ببرد و آن ها را بعد گذشت چند ساعت خفه کند و بکشد اما هیچ تاثیری روی تخم آن ها نداشته و کمکی برای پاکسازی رشک ها نمی کند .

الکل مالشی

الکل مالشی، یک حلال حاوی ۷۰٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را به‌طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند.

  1. روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.
  2. با استفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوست سر و موهایتان پخش کنید.
  3. اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.
  4. حالا مقداری نرم‌کننده روی پوست سرتان بمالید.
  5. موها را با یک شانه‌ی دندانه‌بلند شانه کنید.
  6. سپس آنها را با شامپو بشویید.
  7. از این درمان به‌مدت یک یا دو ماه، یک‌بار در هفته استفاده کنید.

در مطالعه‌ای مشخص شد که جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش بسیار مؤثر است اما در کشتن شپش‌های زنده تأثیر چندانی ندارد. سشوار کلاهی قدیمی تقریبا ۸۹٪ از تخم‌های شپش را از بین برد اما فقط ۱۰٪ از شپش‌ها را کُشت. درحالی‌که سشواری که از حرارت مستقیم استفاده می‌کرد، تقریبا ۹۸٪ از تخم‌های شپش و ۵۵٪ از شپش‌ها را از بین برد. بنابراین برای افزایش شانس‌تان در ریشه‌کن کردن شپش‌ها، موهای تازه‌ شسته‌شده‌تان را سشوار بزنید.

اما هرگز پس از مالیدن یک داروی شیمیایی ضدشپش روی موهایتان از باد گرم سشوار استفاده نکنید چون برخی از آنها ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

درمان خانگی و دارویی شپش ( درمان قطعی )

 درمان شپش سر با ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین

تحقیقات زیادی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین، شپش‌های سر را از بین می‌برد؛ با این‌حال بسیاری از افراد معتقدند که این روش واقعا مؤثر است. به‌نظر می‌رسد این ماده‌ی چسبناک با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها آنها را خفه می‌کند.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان داد که وازلین بهتر از سایر داروهای خانگی عمل می‌کند. با این‌حال انجمن ملی پدیکلوزیس هشدار می‌دهد که وازلین علاوه بر اینکه ممکن است مؤثر نباشد، به‌سختی از روی موها پاک می‌شود. پاک کردن ژل حالت‌دهنده از روی مو آسان‌تر است.

روش استفاده: مو و پوست سرتان را با وازلین/ ژل حالت‌دهنده بپوشانید، سپس کلاه حمام بگذارید و اجازه بدهید این ماده در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را بشویید و با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های آن جدا شوند. این درمان را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید.

شپش موی سر
شپش موی سر

 درمان شپش با سرکه و نمک

مواد لازم

  • ¼ فنجان نمک
  • ¼ فنجان سرکه

روش:

نمک و سرکه را به طور کامل با هم مخلوط کنید.

ترکیب به دست آمده را به آرامی و روی تمام موها اسپری نمایید به طوری که تمام سطح موها مرطوب شود.

حالا یک کلاه روی سر خود قرار داده و 2 ساعت صبر کنید وبعد موهای خود را بشویید.

برای رفع شپش موهای سر کودک این روش را هر 3 روز یکبار تکرار کنید.

درمان شپش موی سر با سرکه و رزماری :

اولین درمان، و همچنین سنتی ترین درمان خانگی، سرکه رزماری است. شما می توانید آن را با استفاده از رزماری، که یک گیاه دارویی است و خواص آنتی سپتیکی دارد، خودتان بسازید. به این ترتیب، هنگامی که به آن نیاز دارید، می توانید درست کنید وهمچنین هرگز منقضی و خراب نمی شود.

مواد لازم:

  • 2 لیوان سرکه (400 میلی لیتر)
  • 2 تا 4 شاخه رزماری تازه

چگونه آن را تهیه کنیم:

هر دو ماده را داخل یک شیشه قرار دهید.

آن را خوب مهر و موم کنید و اجازه دهید تا یک ماه بماند .

می توانید آن را پس از یک ماه استفاده کنید، اما شما همچنین می توانید اجازه دهید تا بیشتر بماند و قوی تر شود.


درمان خانگی و دارویی شپش ( درمان قطعی )

استفاده از دارو های شپش کش

پزشکان اغلب برای از بین بردن شپش سر اغلب از داروی ضدشپش مبتنی بر پیرترین یا داروی مبتنی بر پرمترین استفاده می‌شود، اما در ایران درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می‌شود که شما می‌توانید این داروها را بدون نسخه هم در بیشتر داروخانه‌ها پیدا کنید.

مراحل استفاده از داروی شپش

ترکیبات محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا مادهٔ موثرهٔ آن شامل پرمترین است یا پیرترین و پیپرونیل بوتوکساید و سپس با توجه به مراحل زیر عمل کنید:

  • برشور داخل دارو و روی جعبه را بخوانید، چون ممکن است لازم باشد قبل از استفاده آن را تکان دهید یا دستورالعمل‌های خاص دیگری را دنبال کنید.
  • بهتر است به حمام یا دستشویی بروید و زدن دارو به موهای کودک را آنجا شروع کنید.
  • یک حوله‌ٔ کهنه را دور شانه‌های فرزندتان بیندازید یا لباسی به او بپوشانید که خیس یا لکه شدنش اهمیتی نداشته باشد.
  • از فرزندتان بخواهید حوله‌ای را روی صورت خود نگه دارد تا شامپو وارد چشمانش نشود.
  • اگر روی دست‌های خود زخم‌های باز یا خراشی دارید، هنگام اعمال دارو دستکش پلاستیکی دستتان کنید.
  • داروهای ضدشپش مبتنی بر پرمترین را روی موهای مرطوب کودک بزنید.
  • موها را با یک شامپوی بدون نرم‌کننده بشویید و با حوله خشک کنید، طوری که موها هنوز مرطوب باشد اما آب از آنها نچکد.
  • قبل از آن هم هیچ نوع کرم صاف‌کننده یا نرم‌کنندهٔ مو استفاده نکنید، زیرا این موارد می‌تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • دارو را به تمام موها از ریشه تا نوک آنها بمالید، به شکلی که پوست سر و تمام موها کاملاً اشباع شود.
  • به خط مو در پشت گردن و پشت گوش‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • اگر شپش‌‌ها را دیدید نگران نشوید، چون ممکن است در طول این کار ببینید که شپش‌ها از موهای کودکتان می‌افتند.
  • دارو را برای مدت ۱۰ دقیقه روی سر کودک بگذارید. شروع ۱۰ دقیقه را از بعد از اتمام فرایند اعمال دارو به تمام سر حساب کنید.
  • موها را با توجه به دستورالعمل آن محصول خاص و بدون معطلی آبکشی کنید یا بشویید.

اما محصول خریداری‌شدهٔ شما مبتنی بر پيرترين و پیپرونیل بوتوکساید است؛ که البته در ایران معمولاً درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می‌شود، اما در صورت استفاده از ترکیبات مبتنی بر پيرترين، باز هم همین مراحل را فقط با توجه به خشک بودن موهای کودک انجام دهید، یعنی دارو را فقط روی موهای خشک کودکتان استفاده کنید.

فهمیدن اثر داروی ضدشپش

معمولاً مدتی زمان می‌برد تا داروهای ضدشپش یا شپش‌کش کار خود را انجام دهند. برای فهمیدن نتیجه، می‌توانید یک شانه‌زنی ضدشپش را هشت تا ۱۲ ساعت پس از اولین اعمال دارو امتحان کنید. اگر چند شپش زنده باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که آنها کندتر حرکت می‌کنند، احتمالاً دارو مؤثر بوده است. انتظار می‌رود که داروی ضدشپش ۷۰ تا ۸۰ درصد از رشک‌ها را بکشد، اما آنها را از سر خارج نخواهد کرد و لازم است شما با یک یا چند بار شانه‌زنی مناسب، آنها را از سر کودک بیرون بیاورید.

اما اگر به نظر می‌رسد شپش‌ها به همان اندازه‌ٔ قبل فعال هستند، با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگر شما دارو را به درستی اعمال کردید و تا روز بعد هیچ تأثیری نداشت، ممکن است شپش‌ها به محصول مورد استفاده شما مقاوم باشند. پزشک می‌تواند مشخص کند که آیا آن را به درستی استفاده کرده‌اید و آیا باید آن را یک نوبت دیگر امتحان کنید یا خیر.

اگر به نظر می‌رسد که اولین نوبت اعمال دارو شپش‌ها را کند کرده است، به شانه زدن هر روزه یا یک روز درمیان موها ادامه دهید. دستورالعمل بیشتر محصولات ضدشپش توصیه می‌کند که دارو را دوباره در حدود ۱۰ روز پس از اولین استفاده اعمال کنید، اما کارشناسان طب اطفال می‌گویند که ۹ روز، زمان بهینه برای تکرار اعمال این داروهاست.

درمان خانگی و دارویی شپش ( درمان قطعی )

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.1 تعداد آرا: 83

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir