معرفی کامل دارو آسیکلوویر

آسیکلوویر جهت پیشگیری و درمان عفونت های هرپس ژنیتالیس(تبخال تناسلی) و اپیزودهای راجعه آن(بیش از ۶ بار در سال)، هرپس سیمپلکس(عامل تبخال)، ویروس واریسلا زوستر(عامل زونا و آبله مرغان)، درمان زونا و عفونت هرپس زوستر چشمی کاربرد دارد .

نام تجاری : آسیکلوویر
نام علمی : آسیکلوویر
رده درمانی :ضد ویروس
اشکال دارویی : قرص

آسیکلوویر ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰
قرص آسیکلوویر
هر قرص آسیکلوویر ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ -ثنامد به ترتیب حاوی ۲۰۰، ۴۰۰ و ۸۰۰ میلی گرم آسیکلوویر می باشد.
دسته دارویی: ضد ویروس.


موارد مصرف دارو :

پیشگیری و درمان عفونت های هرپس ژنیتالیس(تبخال تناسلی) و اپیزودهای راجعه آن(بیش از ۶ بار در سال)، هرپس سیمپلکس(عامل تبخال)، ویروس واریسلا زوستر(عامل زونا و آبله مرغان)، درمان زونا و عفونت هرپس زوستر چشمی.
فارماکولوژی و مکانیسم اثر دارو : آسیکلوویر توسط آنزیم های اختصاصی ویروس به آسیکلوویر تری فسفات تبدیل می شود که قابلیت مهار همانند سازی ژنوم ویروس و تکثیر آن را دارد.


مصرف دارو در بارداری و شیردهی:


آسیکلوویر از داروهای گروه B برای مصرف در بارداری می باشد. برای مصرف دارو در دوران بارداری حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. به علت ترشح دارو در شیر، تجویز در دوران شیردهی با احتیاط صورت گیرد.


راهنمای عمومی برای بیمار :


این دارو برای بیماری شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران جداً خودداری نمایید.
-لطفا پیش از مصرف این دارو، برگه راهنما را به دقت مطالعه نمایید. همچنین این برگه راهنما را نزد خود نگه دارید چون ممکن است به خواندن مجدد آن نیاز پیدا کنید.
-درصورت داشتن سابقه حساسیت به آسیکلوویر یا والاسیکلوویر، ابتلا به اختلالات عصبی یا سابقه واکنش عصبی به دارو، دهیدراتاسیون یا سابقه اختلال عملکرد کلیوی، در صورتیکه خانم باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، مصرف داروهای دیگر به ویژه داروهای القاکننده سمیت کلیوی، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.
-جهت درمان زونا یا عفونت های عودکننده هرپس سیمپلکس، به محض بروز علائم، دارو را مصرف نمایید.
-به جهت اثرگذاری بهتر در درمان آبله مرغان، درمان با آسیکلوویر باید در ۲۴ ساعت اول پس از شروع نشانه های بیماری صورت گیرد.
موارد منع مصرف: مصرف دارو می بایست ۲۴ ساعت قبل و تا ۱۴ روز پس از دریافت واکسن حاوی ویروس واریسلای زنده ضعیف شده، متوقف گردد.


هشدارها و احتیاطات مصرف :


-در صورت عدم بهبودی پس از چند روز، پزشک خود را مطلع سازید. در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، مدت زمان بهبود نواحی مبتلا ممکن است طولانی تر باشد.
-نواحی عفونی را تا حد امکان تمیز و خشک نگه داشته و برای جلوگیری از تحریک و سوزش از لباس زیر گشاد استفاده نمایید.
-مصرف آسیکلوویر سبب پیشگیری از انتقال ویروس هرپس سیمپلکس به شریک جنسی نمی گردد. هرپس ژنیتالیس می تواند از طریق مقاربت جنسی منتقل گردد. لذا از مقاربت جنسی در صورت مبتلا بودن هر یک از طرفین باید جلوگیری گردد.
-مواردی از نارسایی حاد کلیوی به دنبال مصرف خوراکی آسیکلوویر گزارش شده است.
-واکنش های سمیت عصبی در رژیم های حاوی دوز بالای آسیکلوویر، افراد دارای نارسایی کلیوی، افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی و سالمندان گزارش شده است.
-تجویز این دارو در گروه های خاص کودکان که در معرض ابتلا به عفونت های شدید ویروس واریسلا و مشکلات آن می باشند، مانند افراد سالم غیر باردار ۱۳ سال و بالاتر، کودکان ۱۲ ماه به بالا که دارای اختلالات ریوی و جلدی مزمن می باشند و کودکان تحت درمان به کورتون توصیه می گردد. تجویز دارو در کودکان سالم توصیه نشده است.


مقدار و نحوه صحیح مصرف دارو:

بزرگسالان؛تبخال تناسلی

اپیزود اولیه: ۲۰۰ میلی گرم هر ۴ ساعت در طول روز، تا ۱۰ روز. درمان موقت عفونت عود کننده: ۲۰۰ میلی گرم هر ۴ ساعت و در صورت عدم تاثیر ۵ بار در روز تا ۵ روز. درمان سرکوب کننده مزمن عفونت های عود کننده: ۴۰۰ میلی گرم دوبار در روز یا ۲۰۰ میلی گرم ۳ تا ۵ بار در روز تا ۱۲ ماه.
تبخال مخاطی-جلدی:

۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم ۵ بار در روز به مدت ۷ تا ۱۰ روز در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی. پیشگیری از بروز تبخال مخاطی-جلدی: ۴۰۰ میلی گرم هر ۱۲ یا ۲۴ ساعت.
زونا: ۸۰۰ میلی گرم هر ۴ ساعت در طول روز به مدت ۷ تا ۱۰ روز. آبله مرغان: ۸۰۰ میلی گرم ۴ بار در روز تا ۵ روز.


کودکان؛آبله مرغان :

کودکان ۱۲-۲سال با وزن حداکثر ۴۰ کیلوگرم: ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن، حداکثر تا ۸۰۰ میلی گرم در روز، ۴ بار در روز تا ۵ روز. کودکان ۱۲-۲ سال با وزن ۴۰ کیلوگرم یا بیشتر: مطابق با نحوه مصرف در بزرگسالان. تاثیر و کارایی این دارو در نوزادان تا ۲ سال به اثبات نرسیده است.
-در بیماری های کلیوی حاد یا مزمن مقدار مصرف آسیکلوویر مطابق نظر پزشک کاهش یافته و در بیماران همودیالیزی، دارو باید پس از انجام همودیالیز تجویز شود.
-دارو را همراه با مقدار کافی آب میل نموده و در طول مدت درمان با این دارو، به مقدار کافی آب بنوشید.
-اگر دارو را در چند روز وعده میل می کنید و مصرف یک نوبت را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن آن را مصرف نمایید، ولی اگر زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد از مصرف آن خودداری نموده و یا از دوبرابر کردن میزان مصرف دارو بپرهیزید.


عوارض جانبی دارو:

هر دارو به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود.اگرچه همه ی این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز عوارض زیر و یا عوارضی غیر از آنچه در برگه راهنما قید گردیده است، با پزشک، داروساز و یا مراکز درمانی تماس بگیرید:

عوارض جانبی که نیاز به مداخله پزشکی دارند :

نارسایی حاد کلیوی؛ اختلالات انسفالوپاتیک؛ اختلالات خونی مانند آنمی، لکوسیتوز، نوتروپنی یا نوتروفیلی، ترومبوسیتوپنی یا ترومبوسیتوز؛ هماتوری(موجود در خون و ادرار)؛ کهیر؛ سرگیجه، اختلال انعقادی داخل عروقی منتشر بخصوص در دست و پا؛ همولیز؛ افت فشار؛ اختلالات روانی؛ سایکوز؛ آنافیلاکسی؛ آنمی؛ آنژیوادم؛ آتاکسی؛ گیجی؛ کاهش هوشیاری؛ افزایش سطح آنزیم های کبدی؛ آنسفالوپاتی؛ تب؛ توهم؛ یرقان؛ لکوپنی؛ ادم محیطی؛ تشنج؛ واکنش های پوستی و اختلالات بینایی.

عوارض جانبی که فقط در صورت تداوم عوارض یا آزاردهنده بودن نیاز به مداخله پزشکی دارند:

اختلالات گوارشی(تهوع و استفراغ)؛ بدن درد و احساس بیماری؛ سردرد؛ سرگیجه؛ بی قراری؛ آلوپسی(طاسی)؛ درد عضلانی؛ بی خوابی.

مسمومیت : در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقدار توصیه شده سریعاً به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

تداخلات دارویی :

-مصرف همزمان آسیکلوویر و پروبنسید، به دلیل افزایش غلظت آسیکلوویر در خون توصیه نمی شود.

-تجویز همزمان با تئوفیلین می تواند منجر به افزایش غلظت های پلاسمایی تئوفیلین و مصرف همزمان با هیدانتوئین یا والپروئیک اسید، منجر به کاهش غلظت های پلاسمایی هیدانتوئین و والپروئیک اسید گردد.

-مصرف همزمان با داروهای نفروتوکسیک به ویژه در صورت وجود نارسایی عملکرد کلیوی، ممکن است سبب افزایش ریسک سمیت کلیوی گردد.

شرایط نگهداریی :

دارو را در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد و در بسته بندی اصلی خود نگهداری و از رطوبت محافظت نمایید.

دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4 تعداد آرا: 4

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir