نحوه تمیز کردن گاز استیل

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین وسایل منزل برای تمیزکاری و شاید یکی از آزاردهنده ترین آنها گازهای از نوع استیل هستند که این گازها توسط ذرات باقی مانده از روغن و چربی و … در اکثر مواقع کثیف می شوند. با شیوه های زیر می توانید به راحتی گاز منزل را برق بیاندازید و از نگاه کردن به آن لذت ببرید. ( نحوه تمیز کردن اجاق گازهای استیل )

آماده سازی اجاق گاز

 برای آنکه بتوانید به راحتی تمام اجزای موجود بر روی گاز را تمیز کنید نیاز است تا هریک از آنها را جداگانه بیرون آورید. یعنی شعله ها و همچنین میله هایی که مخصوص قرار گیری بر روی اجاق گاز هستند جدا شده و سطح داخلی گاز برای تمیز کردن آماده می شود. معمولاً هریک از این دو ابزار به نوعی بیشترین میزان  چربی را به خود جذب می کنند و برای تمیز کردن آنها هم نیاز به زمان طولانی دارید.

باز کردن قطعات اجاق گاز
باز کردن قطعات اجاق گاز

تمیز کردن با دستمال

 پس از جداسازی، ذرات غذا و همچنین دانه های برنج را از روی گاز با استفاده از یک دستمال تمیز خارج کنید. سپس می توانید برای تمیز کردن به مراحل اصلی وارد شوید.

تمیز کردن سطح اجاق گاز استیل
تمیز کردن سطح اجاق گاز استیل

استفاده از جوش شیرین

در ابتدا به جوش شیرین نیاز دارید. بنابراین کمی از آب داغ را برداشته و سپس به اندازه یک پیمانه از جوش شیرین را در داخل آن بریزید. هم زدن خود را تا جایی ادامه دهید که به یک خمیر تبدیل شود.

 حالا می توانید جوش شیرین را بر روی تمام بخش های مربوط به گاز بریزید. ده دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین تأثیر خود را بر جای بگذارد. حالا یک استکان را برداشته و تنها نصف آن را از سرکه پرکنید و سپس بر روی گاز بریزید. این مرحله بر تأثیر جوش شیرین می افزاید و نقطه های باقی مانده هم توسط این روش به صورت کامل پاک سازی می شود. حالا باید هشت ساعتی صبر کنید تا اثرات سوختگی به صورت کامل برداشته شود. سپس گاز را با دستمال های تمیز و کمی آب تمیز کنید.

پیش از آنکه به تمیز کردن بپردازید باید این کار را یا در انتهای شب یا در ابتدای صبح یا در زمانی که هیچ کاری با گاز ندارید در نظر بگیرید. زیرا گاز باید به حالت کاملاً سرد تبدیل شود تا در هنگام تمیز مردن دست های شما دچار سوختگی نشود. بغیر از روش ذکر شده بالا که در آن جوش شیرین به حالت خمیری در می آید می توانید جوش شیرین را بر روی ابر ریخته و به سطوح بمالید و سپس دستمال مرطوبی را برای از بین بردن سوختگی ها و چربی ها مورد استفاده قرار دهید.

نحوه تمیز کردن اجاق گازهای استیل

از شوینده ها استفاده نکنید

برای تمیز کردن گاز استیل هرگز از مواد شوینده ای همانند وایتکس، پودر دستی و . . . استفاده نکنید، زیرا این مواد می تواند علاوه بر آسیب به جنس بر روی رنگ گاز هم مؤثر باشد. چربی های موجود با استفاده از صابون قابل رفع هستند، تنها نیاز به صابون، کمی آب داغ و دستمالی زبر و نرم دارید.

تمیز کردن داخل فر

حتی برای اثرات به جای مانده از غذاهایی که در داخل فر قرار می دهید استفاده از جوش شیرین توصیه می شود. در حقیقت شما باید جوش شیرین را بر روی سطوح ریخته و سپس با استفاده از دستمال آن را تمیز کنید. شیشه های موجود در بالای گاز و همچنین فر پس از مدتی استفاده پر از روغن شده و منظره ی بسیار بدی را ایجاد می کنند که با استفاده از کمی الکل و پنبه این روغن باقی مانده تمیز خواهد شد.

تمیز کردن پیچ های اجاق گاز

مرحله ی بعدی تمیز کردن گاز استیل مربوط به کلیدهای پایین و یا بر روی گاز بوده که با کمک آن شعله گاز را کم و زیاد خواهید کرد. در حقیقت در ابتدا باید قاب مربوط به آنها را بیرون آورده و با استفاده جوش شیرین و کمی آب و اسکاچ اطراف آن را تمیز کنید.

سعی کنید که در زمان کثیف شدن گاز، اعم از سر رفتن آب برنج، خورشت یا حتی شیر، محل را در همان لحظه تمیز کنید. اگر گاز داغ است تنها با یک ابر نمناک محل را به صورت موقتی از آلودگی پاک کنید. زیرا بر اثر خشک شدن آنها کار مربوط به تمیز کردن در زمان طولانی تری انجام خواهد شد.

 یک محلول دست ساز برای جرم گیری گاز استیل توصیه می شود که برای تهیه ی آن می توانید از پنج قاشق جوش شیرین، سه قطره از مایع ظرفشویی و در نهایت از چهار قاشق سرکه نیز کمک بگیرید. این مخلوط تهیه شده به حالت یک خمیر درآمده و برای پاک کردن معجزه می کند. البته پس از قرار دادن خمیر بر روی سطح مورد نظر باید در حدود ده دقیقه صبر کنید تا تأثیر آن را مشاهده نمایید.

علاوه بر تمیز کردن گاز استیل برای انواع ظروف حتی برای قابلمه هایی که به شدت سوخته و سیاه شده اند هم کاربرد دارد. برای تمیز کردن برخی از سطوح که نمی توانید از دست کمک بگیرید بهتر است تا از مسواک استفاده کنید.


سایر روش های تمیز کردن اجاق گاز استیل

روش سرکه :

این روش بیشتر برای پاکسازی روزانه و در مورد چربی های سبک و کم حجم کاربرد دارد.

1- سرکه را روی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز اسپری کنید.

2- اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه باقی بماند.

3- با استفاده از یک پارچه تمییز سطح گاز را پاک کنید.

بسیار عالی! گاز شما براق تر و تمییز تر شده است. فقط به یاد داشته باشید، این روش به عنوان تعمیر و نگهداری مداوم موثر است و باعث کاهش چربی های شعله های گاز قبل از پخت و پز می شود.


روش آمونیاک :

تمیز کردن اجاق گاز با آمونیاک
تمیز کردن اجاق گاز با آمونیاک

این روش برای چربی هایی که با دو روش قبلی پاک نشدند کاربرد دارد.

1- سر شعله ها و قطعات چدنی را داخل کیسه ای ضحیم قرار دهید

2- به ازای هر سر شعله یک چهارم فنجان آمونیاک رقیق را در کیسه بریزید.

3- برای احتیاط بیشتر (به دلیل خطرناک بودن آمونیاک) کیسه را داخل کیسه ای دیگر قرار دهید تا آمونیاک نشت نکند.

4- اجازه دهید برای یک ساعت باقی بماند.

5- سر شعله ها و قطعات چدنی را از کیسه بیرون آورید و کاملا تمییز کنید.

روش جوش شیرین :

این روش برای چربی های بیشتر کاربرد دارد.

1- ابتدا تمام قطعات چدنی را ابا استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود.

2- محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید.

3- تمام سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل محلول به مدت 20 دقیقه قرار دهید.

4- با استفاده از اسفنج نرم بقایای چربی را پاک کنید و با آب ولرم شست و شو دهید.


تمیز کردن چدن گاز اجاق گاز

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 39

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir