خوردن پرتقال ترش برای چه افرادی مفید است ؟

کسانی که به نارسایی کبد و معده دچارهستند اگر از پرتقال ترش استفاده کنند به بهبود عملکرد این دو عضو بدن خود کمک زیادی کرده اند . پرتقال ترش همچنین برای کودکانی که کمبود وزن دارند و زنان لاغر و افراد سالمند مفید بوده و کسانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند با مصرف آن به نتایج چشمگیری دست خواهند یافت .

خواص و فواید پرتقال
خواص و فواید پرتقال

ارزش غذایی پرتقال

هر 100 گرم پرتقال :

انرژی 86 کیلو کالری

هیدرات کربن 22 گرم

پروتئین 2 گرم

ویتامین c 97.89 میلی گرم

فیبر 4 گرم

پتاسیم 333.04 میلی گرم

اسید فولیک 55.2 میکرو گرم

تیاسین 0.16 میلی گرم


کاهش فشار خون

  • کسانی كه فشار خونشان بالاست و براي كنترل آن دارو مصرف مي كنند، به احتمال زياد به دليل استفاده از داروهاي ضد فشار خون و يا به دليل بالابودن سديم در بدنشان، پتاسيم آنها از حد طبيعي(5-5/3) پائين تر آمده و مشكلاتي در وضع سلامت آن به وجود مي آورد. اين افراد بايد به طور مرتب پتاسيم خونشان را مورد آزمايش قرارداده و كاملاً زير نظر باشند.
  • البته درمان كمبود پتاسيم به طور مصنوعي امكان پذير است و با تجويز پزشك صورت مي گيرد، ولي اين بيماران بايد هميشه در تغذيه روزانه خود از موادغذايي حاوي پتاسيم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسيم است و در يك ليوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.
  • ميوه هاي زرد مانند موز- انواع مركبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبي نيز داراي پتاسيم فراوان هستند، ولي چون آب پرتقال كالري كمتري دارد مناسب تر است، زيرا مواد خوراكي كه كالري زياد توليد مي كنند براي مبتلايان به فشار خون مناسب نيستند.
خون
خون

فواید پوست پرتقال

  • پوست پرتقال دارای بافتی چرمی شکل بوده و حاوی غدد روغنی فراوانی است و قرن‌های بسیاری است که از پوست این میوه و دیگر مرکبات در موارد پزشکی استفاده می‌شود.
  • دانشمندان می‌گویند پوست پرتقال سطح تجمع بسیاری از خواص از جمله خواص آنتی‌اکسیدانی و آنزیم‌های اساسی است که در خود پرتقال کمتر وجود دارد.
  • از پوست پرتقال برای مصارف آشپزی هم استفاده می‌شود. از پوست خوش طعم پرتقال در تهیه کیک‌ ها و شیرینی‌جات و نیز نان‌ها و موارد بسیاری دیگر استفاده می‌شود.
  • پوست پرتقال دارای ویتامین‌های C و B1 و فولیک اسید، فلاوونوئید، آلفاکاروتن و بتاکاروتن می باشد.

مصرف پرتقال در بارداري و شيردهي

  • مادرانی که نمی خواهند کودکانشان دچار راشیتیسم و کمبود ویتامین ث شوند در دوران بارداری پرتقال را فراموش نکنند
  • خستگی یکی از مهم ترین عوامل کاهش شیر مادران است که می توانند با پیروی از یک رژیم غذایی درست بر آن غلبه کنند. نیاز مادران شیرده به ویتامین C بیشتر از نیاز مادران باردار به این ویتامین مفید و مغذی است. مصرف پرتقال و آب پرتقال، هم می تواند شیر مادران را بیشتر کند و هم خستگی روزانه آنها را از بین ببرد. نوشیدن آب پرتقال همراه غذا، باعث افزایش جذب آهن غذا هم می شود که برای مادران شیرده و فرزندان آنها اهمیت زیادی دارد.

پرتقال و ديابت

  • به افراد ديابتي توصیه می شود روزانه یک پرتقال برای کنترل قندخون خود مصرف کنید.
  • اما خوردن آب پرتقال توصیه نمی شود زیرا فاقد فیبر کافی است. آب میوۀ طبیعی با پالپ های خود پرتقال بهتر از آب پرتقال با اضافه شدن قند است.

فواید پرتقال برای پوست

انواع پوست
پوست

برای برطرف کردن چین و چروک صورت وشادابی آن قسمت خوراکی پرتقال را روی صورت بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشوئید.

تخم پرتقال له کرده را بصورت ماسک شبها روی پوست بگذارید چین و چروک پوست را برطرف می‌کند.

این میوه سرشار از ویتامین C است و خواص دارویی و بهداشتی بسیاری برای پوست های چرب دارد.

مالیدن پوست پرتقال پس از آرایش چین و چروک را از بین می برد.

برای از بین بردن کک مک با پوست پرتقال موضع را مالش دهید و سپس گوجه فرنگی بر محل کک مک بمالید.

اسانس پرتقال برای برطرف کردن چین و چروک، شادابی صورت و عفونت های میکروبی پوست صورت بکار می رود.

(ماسک پرتقال، روشن کننده پوست است).

جهت نرم کردن دست های خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.

درمان گواتر

پوست پرتقال باعث درمان گواتر می شود. هر روز پوست پرتقال را با پوست لیمو مخلوط کرده بکوبید و از خارج بر روی موضع گواتر بمالید.

محافظت از چشم

مصرف مرکبات به ویژه پرتقال به حفاظت از عدسی چشم انسان در برابر بیماری آب مروارید کمک می کند. منظور ما از آب پرتقال ، آب میوه های اسانس دار موجود در فروشگاه ها نیست بلکه آب پرتقال طبیعی است.

کاهش کم خونی

می دانیم که ویتامین سی در جذب آهن ضروری است. در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهایی دارای ویتامین سی نظیر مرکبات برای کاهش کم خونی مفید است.

خواص پرتقال برای کودکان

آب موجود در پرتقال برای کودکان بسیار مفید می باشد. آب پرتقال سبب رشد سریعتر دندان ها در کودکان می شود. پرتقال باعث می شود تا کرم های موجود در روده از بین رفته و تب انسان را پایین می آورد.

خواص برگ پرتقال

شما می توانید از جوشانده برگ های پرتقال برای ورم و کاهش درد استفاده کنید. خوردن پرتقال ضد اسپاسم و آرام بخش می باشد. همچنین اسانس پرتقال را برای ضدعفونی کردن به کار می برند. پرتقال باعث می شود تا خون انسان تسویه شده و تمیز شود.

خواص خوردن پرتقال ناشتا

پرتقال را ناشتا بخوریم ، برای مغز مفیدتر است.

برای کاهش وزن پرتقال را صبح ناشتا برای صبحانه با سه عدد لیموترش تازه آب بگیرید و بخورید.

خوردن آب پرتقال ناشتا، برای بهبود خلق و خو مفید است، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و به سلامت پوست کمک می کند.

نوشیدن یک لیوان آب پرتقال هر روز صبح ناشتا، باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان یبوست می شود

بسیاری از ما بر این باوریم که نوشیدن آب پرتقال به همراه صبحانه تاثیر زیادی در حفظ سلامت، شادابی و تندرستی ما دارد، اما درمانگران طب سنتی چین اینگونه فکر نمی کنند.

آن ها معتقدند، نوشیدن یا خوردن پرتقال به همراه وعده غذایی مناسب نیست و بهتر است این میوه را یک ساعت بعد از وعده غذایی میل کرد.

زیرا همزمانی خوردن آب پرتقال یا پرتقال با وعده صبحانه موجب جذب نشدن مناسب مواد غذایی می شود.

زیرا اسید بالای این میوه موجب هضم زودهنگام غذا و دریافت نکردن مواد و ویتامین های لازم از وعده صبحانه یا دیگر وعده های غذایی می شود.

خواص پرتقال خونی

پرتقال خونی
پرتقال خونی

پرتقال خونی به دلیل دارا بودن مقادیر بسیاری آنتو سیانین برای درمان بیماری‌های قلبی بسیار مفید است.

پرتقال خونی حاوی رنگدانه‌های قرمز رنگ شفا بخشی است که دانشمندان معتقدند آب این پرتقال برای درمان بسیاری از اختلالات پزشکی از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و حتی سندروم در روده بزرگ مفید است.

مطالعات نشان می‌دهد که آب پرتقال خونی از چاق شدن جلوگیری می کند

پرتقال های خونی حاوی مقادیر بسیاری آنتو سیانین هستند

و رنگدانه‌های قرمز، بنفش و آبی این میوه از بدن در برابر بیماری‌های بسیاری محافظت می‌کنند.

و کسانیکه آب پرتقال خونی می‌نوشند در مقایسه با کسانیکه از آب پرتقال معمولی استفاده می‌کنند، کمتر در معرض حملات قلبی و عروقی قرار می‌گیرند.

در یک تحقیق از میان ۲۵ داوطلبی که صبحانه مفصلی میل می‌کردند افرادی که آب میوه پرتقال خونی می‌نوشیدند به مراتب کمتر از دیگر افراد در معرض حملات قلبی و عروقی قرار گرفتند.

مضرات پرتقال

  • در پرتقال موادی از نوع آلکالوئید ها وجود دارد که در مبتلایان به نارسائی کبد ایجاد حساسیت و ناراحتی می نماید ، بنابراین اینگونه اشخاص باید در مصرف پرتقال احتیاط کنند
  • پرتقال با گوشت و ماهی سازگار نیست ، 4 ساعت بعد از خوردن ماهی خورده شود.
مضرات پرتقال
مضرات پرتقال

ممنوع برای افرادی که زخم معده دارند

پرتقال یک میوه مفید و پرخاصیت است اما اگر زخم معده دارید بهتر است دور این میوه خوشمزه را خط قرمز بکشید. چون باعث ترش کردن معده در افراد حساس می‌شود. اما جالب است که این اتفاق با مصرف لیموترش یا گریپ فروت نمی‌افتد. البته دلیل آن هنوز به درستی روشن نشده است اما واقعیت این است که پرتقال باعث ترش کردن می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود از مصرف پرتقال و همچنین آب آن خودداری کنید.

اما مصرف متعادل مرکبات دیگری مانند نارنگی، لیموترش و گریپ فروت ایرادی ندارد. توصیه می‌شود این مرکبات را به همراه غذا و همچنین صبح با شکم خالی مصرف نکنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.4 تعداد آرا: 62

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir