آیا میدانید با مصرف چه خوراکی میتوانید از شر کم خونی و ریزش شدید مو رها شوید ؟

نام این ماده غذایی سنگدان مرغ است و دلیل آن دارا بودن مقادیر زیاد آهن میباشد و از همین رو موجب بهبود گردش خون و تقویت ریشه مو میشود . سنگدان مرغ برای تقویت قوه بینایی بسیار مفیداست . همینطور به جهت سرعت بخشیدن به گردش خون در بدن باعث کم شدن استرس میشود .

رژیم غذایی
رژیم غذایی

سایر مواد غذایی سرشار از آهن :

لوبیای سفید

لوبیای سفید یکی از منابع گیاهی آهن است. نصف پیمانه لوبیای سفید، بیش از ۳ میلی­‌گرم آهن دارد. این مقدار از لوبیای سفید، حاوی ۶ میلی­‌گرم فیبر و ۵۰۰ میلی­‌گرم پتاسیم است. لوبیای سفید سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین B و آنتی‌اکسیدان است.

جگر گاو

جگر­ گاو نیاز به معرفی ندارد. همه­‌ی ما از مقادیر بالای آهن در این ماده­‌ی مقوی باخبریم. برشی از آن، بیش از ۴ میلی­‌گرم آهن دارد. منبعِ غنی‌ای که علاوه بر آهن، پروتئین، ویتامین­‌های B کامپلکس، ویتامین A و ۳۳ واحد ویتامین D هم دارد. مجموع کالری غذایی این ماده ۱۳۰ است.

عدس

عدس
عدس

عدس از دیگر منابع گیاهی آهن است. نصف پیمانه عدس، بیش از ۳ میلی­‌گرم آهن دارد. عدس علاوه بر اینکه آهن زیادی دارد، پروتئین، ویتامین ‌B، منیزیوم و روی بالایی هم دارد.

شکلات تلخ

آیا می­توانم از شکلات در دوران شیردهی استفاده کنم؟
شکلات

هیچ چیز به اندازه‌ی این خبر که شکلات هم برای سلامتی مفید است، خوشحال­‌مان نمی‌کند. هر تکه شکلات ۳/۵ میلی­‌گرم آهن دارد. شکلات حاوی مقادیر بالایی آهن است و علاوه بر آن، ۲۳۲ کالری دارد. البته مراقب باشید که زیاد شکلات نخورید!

موز

موز یکی از میوه های بسیار مفید برای بدن است که حاوی اسید فولیک است و اسید فولیک برای ساخت گلبول های خون موثر است. روزی یک عدد موز مصرف کنید.

بادام‌هندی

بادام­‌هندی از جمله آجیل­‌های پرطرفدار است. از آن می­‌توانیم به عنوان میان وعده­‌ای سرشار از آهن استفاده کنیم. ۳۰ گرم از آن، نزدیک به ۲ میلی­‌گرم آهن دارد. بادام­‌هندی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی، ویتامین­‌ها و چربی اشباع نشده­‌ی مفید است.

چغندرقند و هویج

چغندر معمولا برای بیماران آنمی (کم خون) توصیه می شود .طبق مطالعات انجام شده، مصرف یک کاسه هویج و چغندرقند، دو بار در هفته باعث افزایش تعداد پلاکت خون می شود.

اسفناج

اسفناج از جمله سبزیجات حاوی آهن است. دلیل علاقه­‌ی وافر ملوان­‌زبل به اسفناج هم همین است! یک پیمانه اسفناج پخته، ۶/۵ میلی­‌گرم آهن دارد. علاوه برآهن، ۲۵۰ میلی­‌گرم کلسیم، ویتامین C، ویتامین K، فیبر و بیش از ۸۰۰ میلی­‌گرم پتاسیم هم دارد.

 کلم بروکلی منبع آهن


علاوه بر اینکه، کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان های ضروری، الیاف، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای بدن شما می باشد ، این سبزی مفید، یک منبع غنی از آهن نیز می باشد. مصرف کلم بروکلی در حفظ جریان خون مناسب و تامین سطح اکسیژن لازم در بدن مفید است، همچنین مصرف آن به رشد سالم مغز و عملکرد مناسب آن در انسان ها کمک می کند. نتیجه تلاش محققان نشان می دهد که مصرف نیم کاسه کلم بروکلی در روز آهن مورد نیاز در رژیم غذای شما را تامین خواهد کرد.

 مرکبات افزایش دهنده جذب آهن


این خانواده میوه ها، یک منبع مستقیم از آهن نیست، اما به بهبود ظرفیت جذب آهن در بدن شما کمک خواهد کرد. خوردن میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، نارنگی، و غیره، ویتامین C موردنیاز برای بدن شما را تامین کرده و به طور فزاینده ای به جذب آهن مواد غذایی توسط بدن شما کمک می کند. پزشکان توصیه می کنند که برای حفظ سطح مناسب هموگلوبین سالم در شما ، حداقل 1 میوه از خانواده مرکبات را روزانه در رژیم غذای خود قرار دهید.

ماهی ،ضروری برای تامین آهن


این یک واقعیت شناخته شده ی جهانی است که ماهی غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 به جلوگیری از لخته شدن خون، در نتیجه، سکته مغزی و ترویج جریان خون در بدن به طور منظم کمک می کند. ماهی هایی مانند سالمون، ماهی روغنی کوچک، ماهی قزل آلا، و غیره دارای ارزش غذایی بالایی بوده و از منابع بزرگ آهن هستند. شما می توانید در رژیم غذای خود 2 وعده ماهی در هر هفته قرار دهید تا نیازهای بدن شما به آهن و سایر مواد مغذی را تامین کنند.

مواد غذایی
مواد غذایی

افزایش جذب آهن

اسید فولیک

اضافه کردن بعضی از ویتامین های B به رژیم غذایی برای خون رسانی می تواند مفید باشد.

مواد غذایی با ویتامین B-9 بالا (اسید فولیک) عبارتند از:

    غلات غنی شده سبزیجات برگ دار و سبز مانند اسفناج و لوبیا و عدس
    نخود فرنگی
    آجیل

ویتامین B-12

مواد غذایی خون ساز با ویتامین B-12 شامل:

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و ماهی ،محصولات لبنی مانند شیر و پنیر و تخم مرغ


معجون خون ساز

شما می توانید مواد غذایی خون ساز مختلف را با هم مخلوط کرده و یک معجون خون ساز مفید برای خود تهیه کنید. مثلا می توانید موز، گردو، پسته، دانه کنجد و آب هویج را به صورت یک معجون کامل و خون ساز مصرف کنید.

یا می توانید از معجون زیر برای رفع کم خونی و افزایش گردش خون استفاده کنید:

  •     یک قاشق عسل
  •     پودر دارچین
  •     چند عدد برگه زرد آلو
  •     عرق بیدمشک
  •     انجیر خشک
  •     1 تا دو عدد موز

برای تهیه این معجون، تمام مواد را کاملا ترکیب کرده و مخلوط کنید. به همین راحتی معجون شما آماده است و می توانید روی آن کمی کنجد بریزید و میل کنید.

خون
خون


نوشیدنی ها مناسب برای کم خونی

آب جعفری 

جعفری یک سبزی معطر در دسترس است که خواص فوق العاده ای برای بدن دارد. جعفری حاوی میزان قابل توجهی آهن، ویتامین و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به پاکسازی بدن نیز یاری می رساند. این نوشیدنی طعم فوق العاده ای ندارد اما خواص آن به قدری است که ارزش امتحانش را دارد.

برای تهیه این نوشیدنی یک دسته جعفری را به دقت شستشو دهید و خرد کنید. آن را داخل میکسر ریخته و آب یک عدد لیموترش و آب را به آن اضافه کنید. مواد را به با هم میکس کنید تا جایی که جعفری به طور کامل له شود. سپس این نوشیدنی را تازه به تازه میل کنید. بهترین کار این است که نوشیدنی جعفری تان را به صورت ناشتا میل کنید.

جوانه یونجه، گزنه، آب

 این نوشیدنی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان های قوی است که از درمان کم خونی حمایت می کند. مصرف روزانه این نوشیدنی و بخصوص در اواسط صبح باعث بهبود کیفیت خون شده و ضعف و خستگی را نیز از بین می برد.

برای تهیه این نوشیدنی جوانه یونجه ( 1 بسته) و گزنه ( 1 دسته 9 را در میکسر بریزید و سپس 1 لیوان آب به آن اضافه کنید. زمانی که یکی نوشیدنی کاملا یکدست حاصل شد، نوش جان کنید.

آب چغندر و مخمر آب جو

چغندر یکی از سبزیجات سرشار از آهن است. در نتیجه در مقابله با علائم کم خونی بسیار موثر عمل می کند. قدرت انرژی زایی این سبزی خوش رنگ با خستگی مقابله می کند و مواد مغذی موجود در آن برای درمان ضعف و شکنندگی موها و ناخن ها فوق العاده است.

برای تهیه این نوشیدنی چغندر و هویج را بعد از شستشوی کامل به چند قسمت تقسیم کنید و در میکسر بریزید. سپس یک لیوان آب و یک قاشق مخمر آب جو اضافه کرده و مواد را میکس کنید. بعد از اینکه یک نوشیدنی صاف و یکدست حاصل شد بلافاصله مصرف کنید.

شاه توت، توت فرنگی و سیب

 این نوشیدنی خوشمزه حاوی آهن و همچنین فیبر‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که به تصفیه خون نیز کمک می‌کنند. این نوشیدنی را صبح و ترجیحا به صورت ناشتا میل کنید.

برای تهیه این نوشیدنی شاه توت و توت فرنگی ها را تمیز کرده و داخل میکسر بریزید. سیب را خرد کرده و به توت ها اضافه کنید. یادتان باشد که دانه های سیب را خارج کنید. یک لیوان آب به میوه ها افزوده و آن ها میکس کنید. این نوشیدنی را صبح و ترجیحاً به صورت ناشتا میل کنید. اگر توت فرنگی نداشتید شاه توت را بیشتر کنید.

آب انگور و جعفری

انگور سرشار از آنتی اکسیدانی به نام رزوراترول است که به از بین بردن سموم خون و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می کند. خواص جعفری این اثر درمانی را تقویت می کند و یک راه موثر برای درمان کم خونی است.

برای تهیه این نوشیدنی یک خوشه بزرگ انگور را شسته و به همراه جعفری ( 1 دسته ) در ون میکسر بریزید و سپس یک چهارم لیوان به آن آب اضافه کنید و پس از اینکه ترکیب یکدستی بدست آمد، نوش جان کنید.

شیر و کرفس

 اگر دچار عدم تحمل لاکتوز نیستید، این درمان می تواند مکمل خوبی برای مبارزه با علائم کم خونی باشد. این نوشیدنی حاوی آهن، اسید فولیک و اجزای آنتی اکسیدانی است که به بهبود کیفیت خون و بهینه سازی اکسیژن در سطح سلولی کمک می کند.

برای تهیه این نوشیدنی 2 شاخه کرفس را به خوبی شسته و همراه با نصف لیوان شیر درون میکسر بریزید و پس از مخلوط شدن کامل، نصف لیوان دیگر شیر به آن اضافه کنید و پس از میکس شدن کامل، نوشیدنی را نوش جان کنید.

آب تربچه و شاهی

نوشیدنی حاصل از تربچه و شاهی یک نوشیدنی کم کالری است و می توانید از آن در چهارچوب یک رژیم لاغری متعادل نیز استفاده کنید. این نوشیدنی برای پیشگیری از کم خونی و خستگی و بی حالی مفید است.

برای تهیه این نوشیدنی با توجه به میزان نوشیدنی که می خواهید دسته ها را بزرگ یا کوچک تر انتخاب کنید. شاهی (4-5 دسته)، تربچه (4 عدد ) و اسفناج ( 2 دسته ) را بشویید و در آب میوه گیری بریزید. در نهایت یک لیوان آب به آن اضافه کرده و نوشیدنی حاصل را به صورت ناشتا میل کنید. با وجود اینکه طعم دلچسب و فوق العاده ای که از هر نوشیدنی انتظار می رود نصیبتان نمی شود اما برای درمان کم خونی بسیار موثر است و عوارض جانبی داروهای شیمیایی را ندارد.

آب هویج و شاهی

هویج و شاهی حاوی میزان قابل توجهی فیبر، ویتامین و مواد معدنی ضروری هستند که باعث نشاط و رفع خستگی ناشی از کم خونی می شوند. مصرف منظم این نوشیدنی از بروز علائم کم خونی پیشگیری کرده و باعث افزایش بازدهی فیزیکی و روحی بدن در برابر افت انرژی می شود.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( 3 عدد ) و شاهی ( 2 دسته ) را خرد کرده و داخل میکسر بریزید و با یک لیوان آب مخلوط کنید. بعد از این که یک نوشیدنی یکدست حاصل شد آن را نوش جان کنید. شما می توانید از این نوشیدنی روزانه تا دو لیوان میل کنید.

هویج، تربچه

این ترکیب به علت دارا بودن آهن، پتاسیم، و روی منجر به بهبود علائم کم خونی می‌شود. نوشیدن این ترکیب به طور روزانه، باعث تولید گلبول‌های قرمز خون شده و گردش خون را افزایش می‌دهد ضمن این که باعث بهبود سطح اکسیژن در سلول‌ها می‌شود.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( 2 عدد ) و تربچه ( 3-4 عدد) را به خوبی بشویید و در میکسر بریزید و نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و پس از میکس شدن کامل نوش جان کنید.

آب هویج، اسفناج و کرفس

اسفناج
اسفناج

این نوشیدنی سبزیجاتی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است که انرژی بدن را بالا برده و با مشکلاتی مانند خستگی مزمن و کم خونی مقابله می کنند.

برای تهیه این نوشیدنی هویج ( 5 عدد )، کرفس ( 1 شاخه )  و اسفناج ( 1دسته ) را به دقت شستشو داده و خرد کنید. آن ها را با یک لیوان آب داخل میکسر بریزید و میکس کنید. زمانی که یک نوشیدنی یکدست و صاف حاصل شد آن را میل کنید. بهتر است نوشیدنی تان را تازه به تازه و به صورت ناشتا میل کنید.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :5 تعداد آرا: 1

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir