افرادی که روزانه دچار خستگی و کسلی میشوند با خوردن چه چیزهایی میتوانند این مشکل را برطرف کنند ؟

خوب است بدانید با مصرف چند ماده غذایی میتوانید به سادگی سستی و کسلی را از خود دور کنید . زیرا با وجود چنین وضعیتی گاه فرد از کار روزانه خود باز میماند . ( دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی )

خوردن ماست : بدلیل داشتن کلسیم .

جعفری: چون دارای آهن و بتاکارتن است .

ماهی آزاد : زیرا دارای امگا ۳ است .

شکلات سیاه به خاطر دارا بودن فسفر و منیزیم.


عواملی که باعث کسل شدن می شوند :

1- فعالیت بیش از حد در طی روز و خستگی بدن

2- دیر خوابیدن در شب و زود بیدار شدن در صبح

3- خوردن زیاد مواد غذایی، به خصوص مواد کربوهیدراتی

4- کم کاری تیروئید

5- افسردگی

انرژی در بدن چگونه تولید می شود؟

وظیفه تولید انرژی در بدن بر عهده غدد تیروئید و فوق کلیوی می باشد، بیش از 98% درصد انرژی بدن توسط این غدد تولید می شود. غده تیروئید در گردن و به اندازه یک آلو و غدد فوق کلیوی (آدرنال) بروی هر یک از کلیه ها قرار گرفته اند. هر انسان دارای یک غده تیروئید و 2 غدد فوق کلیوی می باشد.


غدد فوق کلیوی باعث آزاد شدن قند در خون می شوند وسپس غده تیروئید قند را به انرژی و ATP تبدیل می کند و آنرا در اختیار تمام سلول های بدن قرار می دهد تا فعالیت خود را انجام دهند. غده تیروئید مانند شمع در موتور خودرو عمل می کند و باعث مشتعل شدن سوخت و تبدیل آن به انرژی می شود.

همچنین فعالیت غدد تیروئید و آدرنال تعیین کننده سرعت متابولیسم بدن می باشند اگر پرکار باشند سرعت متابولیسم سریع، اگر به اندازه فعالیت کنند متابولیسم طبیعی و اگر کم کار باشند متابولیسم کند می شود.

در حقیقت افرادی که با خستگی و کمبود انرژی روبر می باشند بدنشان دارای سرعت متابولیسم کند و به عبارت دیگر غدد فوق کلیوی یا تیروئید آن ها کم کار می باشند، البته در بیشتر موارد مشکل از کم کاری غدد فوق کلیوی است.

سیستم عصبی
سیستم عصبی

دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی

غدد فوق کلیوی

همان طور گفته شد غدد فوق کلیوی گرد و به اندازه 3 الی 4 اینچ می باشند که هر کدام بالای هر کلیه قرار گرفته اند. این غدد هورمون های مختلفی از جمله آدرنالین، کورتیزون، آلدوسترون، استروژن، تستوسترون، پروژسترون  و دی هیدرواپی آندروسترون تولید کرده که نقش های مختلفی در بدن ایفا می کنند. بعضی از وظایف این هورمون ها عبارتند از: واکنش به استرس، تولید انرژی، تنظیم قند خون، قوای جنسی و سوخت و ساز  و چندین نقش مهم و حیاتی دیگر. هر گاه تحت استرس قرار می گیرید غدد آدرنال به بدنتان کمک می کند تا از حالت فشار رهایی یابید به همین دلیل ممکن است بارها هنگام فشار های روانی و استرس دردی در بالای کلیه ها احساس کرده باشید.

علائم معمول ضعف غدد فوق کلیوی شامل: ضعف، خستگی و معمولاً همراه با افسردگی، تمایل بیش از حد به خوردن مواد شیرین(به دلیل اینکه هورمون های مولد انرژی در بدن به اندازه کافی تولید نمی شوند و فرد برای کسب انرژی تمایل به خوردن مواد قندی خواهد داشت)، افت فشار خون، قند خون و دمای بدن به خاطر سطح پایین هورمون کورتیزول و علامت های ثانویه و در مرحله پیشرفته شامل: اختلال در هضم غذا، عدم توانایی در کنترل استرس، تحریک پذیری، آلرژی به خوردن برخی از غذاها، درد و ضعف عضلات، ابتلای مکرر به انواع عفونت ها، ریزش مو، تغییر در رنگ پوست  و ناتوانی جنسی می باشند.


اگر شما جزء کسانی هستید که صبح هنگام بیدارشدن از خواب به جای احساس تازگی و سرحال بودن، حس بی حالی، کرختی و افسردگی دارید و با گذشت روز این حالت بر طرف می شود، احتمالا غدد آدرنال ضعیفی دارید. در افرادی که دچار ضعف این غدد می باشند هنگام صبح هورمون ها به اندازه کافی ترشح نمی شوند و با گذشت روز و یا استفاده از محرک ها مانند قهوه و چای فعالیت این غدد بیشتر شده و حس خستگی و کرختی از بین می رود.

درمان:

برای درمان ابتدا باید آزمایش های خون مربوطه جهت اندازه گیری هورمون ها، الکترولیت ها، مواد معدنی و ویتامین ها انجام شود و بر اساس نتیجه آزمایشات برنامه درمانی تنظیم گردد. معمولا درمان کامل این ناراحتی با توجه به شدت آن بین 6 ماه تا 1 سال بطول می انجامد.

کمبود ویتامین مساوی با خستگی

ما در مورد برخی عادات روزانه که می تواند باعث ایجاد خستگی جسمی و روانی در افراد شود با شما صحبت کردیم ، اما علاوه بر آنها توجه به آنچه که می خورید نیز می تواند نقش بسیار مهمی در چگونگی ایجاد حس خستگی در شما بازی کند .

تنها مقدار غذایی که در یک روز میخورید مهم نیست ، مهم کیفیت مواد غذایی است که شما را در اختیار بدن خود قرار می دهید .
کمبودهای تغذیه و کمبود کالری دریافتی می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله خستگی ، احساس افسردگی و کاهش سطح انرژی را برایتان به ارمغان آورد .

بیایید ببینیم زمانی که شما دچار کمبود مواد مغذی حیاتی می شوید چه اتفاقی در بدنتان می افتد .

میوه
میوه

ویتامین C

این ویتامین بیشترین فایده را برای سیستم ایمنی بدن دارد و شما برای تامین این ویتامین باید از منابع غذایی آن استفاده کنید زیرا بدن توان تولید ویتامین C را ندارد .

خوردن میوه های خانواده مرکبات ، گوجه فرنگی ، انواع فلفل و … به سوخت و ساز بهتر پروتئین ها و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی کمک می کند .

اگر شما دچار کمبود این ویتامین مهم شوید نه تنها احساس خستگی خواهید داشت بلکه ممکن است درد مفاصل ، تورم لثه ها و سرماخوردگی های مکرر را نیز تجربه کنید .

کمبود ویتامین D و خستگی

این ویتامین جذب کلسیم را در بدن تنظیم می کند ، به حفظ استحکام استخوان ها و افزایش حرکت ماهیچه های شما کمک می کند . همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و خستگی می شود . کمبود ویتامین D  می تواند باعث خستگی شما شود .

برای به دست آوردن این ماده مغذی شما باید از مواد غذایی مثل انواع ماهی تن ، ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های چرب استفاده کنید . همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت حداقل 15 دقیقه در روز نیز برای ساخت این ویتامین در بدن بسیار مفید است .

کمبود ویتامین D منجر به ضعف عضلات و استخوان ها ، همچنین خواب ناکافی و خستگی در طول روز می شود .

کمبود ویتامین های گروه B

ویتامین های B کمپلکس ( B1، B6 و B12 ) مهم ترین ویتامین های این گروه هستند ، زیرا کمبود این سه ویتامین باعث ایجاد احساس خستگی ، افسردگی ، از دست دادن توده عضلانی و کاهش اشتها در فرد می شود .
سارکوپنی ( Sarcopenia ) یک اختلال است که با ضعف و تحلیل عضلات فرد مشخص می شود .

  • ویتامین B1 ، یا تیامین، مسئول تنظیم عملکرد سیستم عصبی فرد است و در سوخت و ساز قند خون مؤثر است .
  • ویتامین B6 مسئول کنترل اشتها و سوخت و ساز چربی ها در بدن است .
  • ویتامین B12 از بروز افسردگی و خستگی مزمن پیشگیری می کند .

اعتقاد بر این است که در حدود 15 ٪ از جمعیت به کمبود ویتامین B ( هر یک از آنها ) مبتلا هستند . شما می توانید این مواد مغذی را در لبنیات ، تخم مرغ و ماهی پیدا کنید . همچنین گیاه خواران ، برای تامین این ویتامین ها باید از غلات غنی شده و مخمر استفاده کنند .

تقویت گلبول‌های قرمز

آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است و بدون آن، بدن نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی، گلبول‌های قرمز تولید کند. گلبول‌های قرمز حاوی هموگلوبین هستند.

هموگلوبین در ساختارِ خودِ عنصر آهن قرار دارد و نقش آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه‌ها، پایان می‌یابد، اما اکسیژن باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد تا به آنها توانایی کار کردن بدهد.

خون
خون

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می‌شود و در نهایت، خستگی را به همراه دارد. به این وضعیت، کم‌خونیِ ناشی از فقر آهن می‌گویند. برای مقابله با آن، با برگ‌های گزنه (ترجیحا برگ‌های تازه، اما برگ‌های خشک هم مؤثر هستند) چای درست کنید. گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است.

وجود ویتامین C در این گیاه ضروری است، زیرا ثابت شده است که ویتامین C به افزایش جذبِ آهنِ غیرِ-هِم (ناخون‌آهن) که همیشه به راحتیِ خون‌آهن جذب نمی‌شود، کمک می‌کند. افزودنِ مقداری قاصدک، محتوای آهن این چای را بیشتر می‌کند، اما یادتان باشد طعم این چای تلخ است، بنابراین بهتر است آن را با عسل میل کنید.

دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی

مواد لازم:

  • ۱ فنجان قاصدک و گزنه‌ی تازه یا ۲ قاشق چای‌خوری قاصدک و گزنه‌ی خشک؛
  • ۱ فنجان آب جوش تازه؛
  • لیوان مورد علاقه؛
  • عسل.

دستورالعمل:

قاصدک و گزنه را داخل لیوان بریزید، سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و روی لیوان را بپوشانید. پس از ده دقیقه، چای گیاهی شما آماده است. قبل از نوشیدن، گیاهان را از داخل لیوان خارج کنید، مقداری عسل به آن اضافه کنید و این چای را دو بار در روز بنوشید.

مصرف بیشتر مرکبات

تقریبا تمام انواع مرکبات دوست‌داشتنی هستند. از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آب‌میوه‌های دیگر که همیشه به عنوان درمان‌های خانگی مورد استفاده‌ی ما بوده‌اند. برای درمان بی حالی و کسالت توصیه می‌کنیم روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید.

عطر لیموی ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می‌تواند شما را سرحال ‌کند و جذبِ آب، شما را برای یک روز عالی آماده ‌کند. خواص لیموترش بی‌شمار است. آب لیموترش به بهبود شماری از بیماری‌ها کمک می‌کند، مثلا از یبوست پیشگیری می‌کند، اما خاصیت دیگرش این است که به یک بدن خسته، جان تازه‌ای می‌دهد.

اگر احساس می‌کنید در اواسط روز بی‌حال هستید، یک لیوان دیگر آب لیموترش درمان بی حالی و کسالت شماست. نمی‌توان همه‌ی عناصر شیمیایی و مولکولی آب لیموترش را که با خستگی مبارزه می‌کنند، برشمرد، فقط می‌توان گفت که در میان تمام مرکبات، انرژی‌بخش بودن و خواص درمانی این نوشیدنی اثبات شده است.

نکته: فرق میان آب لیموترش و لیموناد در این است که لیموناد حاوی شکر است اما آب لیموترش حاوی شکر نیست.

طرز تهیه

آب نصف یک لیموترش تازه را بگیرید و به یک لیوان آب اضافه کنید. اگر زمستان است، از آب گرم و اگر تابستان است، از آب سرد و یخ استفاده کنید. دو بار در روز این نوشیدنی را بنوشید و یک لیوانِ آن را به اواسط روز که احساس خستگی می‌کنید، اختصاص بدهید.

جوشانده های ضد خستگی

جوشانده‌ی پرتقال

دلیل این که پرتقال خستگی را از بین می‌برد این است که در هر 100 گرم این میوه حدود 53 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. روزانه یک عدد پرتقال نیاز روزانه‌ی ما را به این ویتامین تأمین می‌کند. زمانی که احساس خستگی فیزیکی می‌کنید به سراغ پرتقال بروید و این معجون را تهیه و میل کنید.

خواص و فواید پرتقال
خواص و فواید پرتقال

دلایل خستگی و کسل بودن ؛ روش درمان خانگی

روش تهیه

آب یک عدد پرتقال را بگیرید و داخل یک فنجان بریزید. یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید. فنجان را با آب جوش پرکنید و هم بزنید. قبل از رفتن به رختخواب این معجون را میل کنید. اگر زیاد خسته شده‌اید این جوشانده را تا وقتی که حالتان بهتر بشود تهیه و میل کنید. هیچ مورد منع مصرفی برای این جوشانده وجود ندارد و به دلخواه خود می‌توانید میزان آب پرتقال و عسل را تغییر دهید.

چای سبز با نعنا

برگ‌های چای سبز حاوی کافئین و ویتامین‌های A، C و E می‌باشند. زمانی که احساس خستگی می‌کنید بدون معطلی به سراغ چای سبز بروید.

روش تهیه

یک قاشق چای‌خوری چای سبز را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. چای را صاف کنید و مقداری نعنا به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که خواص تقویت‌کنندگی چای سبز بیشتر شود. روزانه قبل از ساعت 5 بعد از ظهر 2 تا 3 فنجان چای سبز بنوشید.

توجه داشته باشید که زنان باردار و کودکان باید مصرف چای سبز را محدود کنند. اگر دچار کم خونی هستید بیش از 4 فنجان در روز از این چای ننوشید. باید بدانید که چای سبز خواص ضدپیری دارد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

جوشانده‌ی دارچین

دارچین باعث تحریک بدن می‌شود و خستگی را رفع می‌کند. زمانی که احساس خستگی جزئی می‌کنید با سراغ دارچین بروید.

خواص درمانی دارچین
خواص درمانی دارچین

روش تهیه

برای هر فنجان آب سرد 2 قاشق چای‌خوری پُر، چوب دارچین بریزید در ظرف را بگذارید و اجازه دهید با شعله‌ی کم بجوشد. زمانی که آب به جوش آمد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه دم بکشد. روزانه 4 فنجان از این جوشانده به صورت سرد یا داغ میل کنید تا احساس خستگی‌تان از بین برود.

توجه داشته باشید که مورد منع مصرف برای استفاده از دارچین وجود ندارد. اما بیش از میزان ذکر شده نیز مصرف نکنید. این ادویه‌ی معطر و پرطرفدار همچنین مشکلات دستگاه گوارش و بی اشتهایی را برطرف می‌کند.

اهمال کاری چیست؟

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.3 تعداد آرا: 90

هنوز کسی رای نداده...