چند سالی است که پودر سنجد در میان مردم برای درمان بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد اما اکثر ما بدرستی نمیدانیم برای رفع چه مشکلاتی از آن استفاده کنیم .

فواید سنجد و پودر سنجد

ابتدا باید بدانید برای راحت تر خوردن آن پودر سنجد را با شیر یا ماست مخلوط کرده و سپس میل کنید. حال از این معجون برای درمان پوکی استخوان ؛ آرتروز و پادرد استفاده کنید بعد از گذشت سه هفته اثر آن را بر درد مفاصل میبینید. اگر بطور ناگهانی دچار سردرد شدید کافی است از ترکیب پودر سنجد و شیر استفاده کنید سر درد شما را بر طرف میکند.

سنجد به انگلیسی

معادل سنجد در زبان انگلیسی سه کلمه آورده شده است :

  1. Russian Olive
  2. E. angustifolia
  3. Elaeagnus angustifolia

ویتامین های پودر سنجد 

پودر سنجد حاوی مواد مغذی و ویتامین های فراوان مثل ویتامین k، ویتامین c و آنتی اکسیدان های طبیعی است؛ مخلوط کردن این ماده مغذی در انواع مختلف آبمیوه های خانگی یک بمب انرژی زا برای شما خواهد ساخت؛ باور نمی‌کنید؟ امتحان کنید.

طبع سنجد

طبع سنجد سرد و خشک است. سنجد گزینه‌ای مناسب برای افراد با طبع گرم و‌ تر است چرا که دمای بدن را پایین می‌آورد، سردی بخش جسم است و رطوبت بدن را می‌گیرد. به همین دلیل  افراد دارای طبع گرم و‌ تر می‌توانند به راحتی سنجد را مورد مصرف قرار دهند بدون اینکه مشکلی برای آن‌ها ایجاد شود. مگر اینکه در مصرف سنجد زیاده روی و افراط نمایند.

سنجد
سنجد

سنجد در طب اسلامی

از ائمه اطهار(ع) روایت شده که “سنجد” گوشتش گوشت می‌آورد، استخوانش، استخوان و پوستش، پوست می‌رویاند.

از سنجد می‌توان در درمان بسیاری از امراض استفاده کرد؛ مصرف سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند.

ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود؛ بازوان و ساق‌ها را نیرومند می‌کند.

سنجد، عفونت ریه را خشک و آب‌آوری شش‌ها را درمان می‌کند؛ کمبود ویتامین C بدن را رفع می‌کند.

سنجد خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی دارد و با ویتامین K به نبرد سموم معده و روده می‌‌رود.

سرشار از فیبر و منبع غنی از کلسیم است؛ برای همین خوردن آن به پیران و مادران شیرده توصیه می‌شود زیرا هم جلوی پوکی استخوان را می‌گیرد و هم دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و هم سردردهای میگرنی را درمان می‌کند و هم نسیان و آلزایمر را کاهش می‌دهد و هم موجب تیزهوشی نوزاد شیر‌خوار می‌شود.

 فواید سنجد :

  1. بهترین دارو برای رفع کمبود ویتامین C و K در بدن است
  2. دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی است
  3. خاصیت ضدالتهابی دارد و التهابات معده و روده را می‌زداید
  4. ضداسهال و قابض است؛ جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است
  5. پودر هسته سنجد در درمان التهاب‌های حاد و مزمن کاربرد دارد و آرتروز را درمان می‌‌کند
  6. ضد تب و درد است
  7. بادشکن و ضدنفخ است
  8. مقوی قلب است
  9. سردردهای سرد، سوداوی و بلغمی را تسکین می‌دهد
  10. پودر هسته آن، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آن را با شیر میل کرد
  11. از گل آن برای التیام زخم‌ استفاده می‌شود
  12. کم‌کالری و مقوی معده است
  13. سنجد پخته‌شده در روغن زیتون، درد مفاصل و خارش پوست را درمان می‌‌کند و برای رشد مو مفید است
  14. پودر هسته سنجد در درمان التهاب‌های حاد و مزمن کاربرد دارد و آرتروز را درمان می‌‌کند.
  15. سنجد ضد بلغم است.
  16. سنجد استخوان را محکم و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند
  17. همچنین سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد.
  18. سنجد یکی از بهترین منابع غذایی گیاهی محسوب می‌شود.
  19. سنجد منبع غنی از کلسیم است و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است و استخوان‌های افراد را محکم می‌کند.
  20. سنجد برای سلامتی دستگاه گوارش افراد بسیار مناسب است و افرادی که رژیم‌های لاغری دارند، می‌توانند سنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
خواص پودر سنجد
خواص پودر سنجد

مصرف سنجدتوسط کودکان

سنجد بسیار موافق مزاج اطفال است زیرا اطفال دارای حرارت زیاد مزاجی هستند، اگر سنجد به جای تنقلات بی ارزش و مضر مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود.سنجد باعث قوی شدن ساق ها می گردد به کودکان خود روزی 20 تا 50 دانه بدهید. ضد اسهال و قابض است. جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است. اگر سنجد به جای تنقلات بی ارزش و مضر (چیپس و پفک و ….) مصرف شود، یکی از بهترین تنقلات برای کودکان خواهد بود.

درمان نرمی استخوان

به افرادی که دچار نرمی استخوان و پوكی استخوان و درکل بیماری های استخوانی هستند توصیه می شود حتما از سنجد استفاده کنند سنجد قابلیت انتقال املاح معدنی را به قسمت های مورد نیاز بدنی انسان دارد .

لذا در درمان و پیشگیری از “بیماری‌های استخوانی” مؤثر است.سنجد می‌تواند کلسیم، آهن، منیزیم، سدیم و پتاسیم را که توسط مواد غذایی وارد بدن می‌شود به جاهای مورد نیاز انتقال داده و خود نیز دارای ترکیبات و املاح معدنی مورد نیاز بدن است.

این ماده غذایی در پیشگیری و درمان “آرتروز” مفید است ، نحوه استفاده از سنجد بسیار مهم است و افراد میانسال و پیر برای جلوگیری از ییوست باید آن را به همراه شیر مصرف کنند. سنجد در مناطق مختلف ارتفاعات و یا باغ‌ها رشد می‌کند ،هر قدر سنجدی که مورد استفاده قرار می‌گیرد خشک‌تر باشد اثرش بر روی بدن بیشتر است.

درمان عفونت ریه

اگر زیاد سیگار می‌کشید، از مخلوط پودر سنجد با شیر استفاده کنید؛ همانطور که گفتیم این ماده مغذی عفونت های کلیه و سایر نقاط بدن را دفع می‌کند. فرقی نمی‌کند عفونت ویروسی در مجاری ادرار یا دستگاه تنفسی شما باشد، چیزی که مهم است مصرف پودر سنجد است.

پزشکی سرطان ریه
ریه

سنجد برای دیابت

سنجد اثر قابل توجهی بر کنترل دیابت ندارد، اما می تواند جایگزین خوبی به جای شیرینی، قند و شکر باشد. مصرف متعادل سنجد مشکلی نخواهد داشت. روزانه تا 1 قاشق پودر سنجد یا یک چهارم لیوان سنجد خشک می توانید مصرف کنید.


ضد استرس

در آزمایشات اخیر محققین مشخص شده است که عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم از موش ها محافظت می کند. عصاره برگ سنجد از ماده شیمیایی تشکیل شده است که از سلول های موش محافظت می کند. این ماده شیمیایی باعث تولید رادیکال های آزاد شده و استرس را مهار می کند

کاهش خشکی چشم

اسید های موجود در روغن سنجد از خشکی چشم ناشی از استرس جلوگیری کرده و ترشح اشک ها را افزایش می دهد.

تسریع درمان زخم ها

یک مطالعه صورت گرفته بر روی افراد سوخته نشان می دهد که تاثیر روغن سنجد بر روی درمان زخم ها بسیار موثر است. قرار دادن عصاره برگ سنجد به صورت موضعی بر روی محل سوختگی می تواند به تسریع درمان کمک کند.

در یک مطلعه که بر بیماران دچار سوختگی انجام شد، تاثیر روغن سنجد بر درمان زخم‌ها مورد آزمایش قرار گرفت. آن‌ها، بانداژهای ۱۵۱ بیمار سوختگی را در روغن سنجد خواباندند.

این کار، در مقایسه با گروه کنترل با بانداژهای معمولی ، درد را بیشتر تسکین داد و رشد دوباره پوست اطراف زخم را تسریع کرد.

قرار دادن عصاره برگ سنجد به صورت موضعی بر روی پوست، به تسریع فرآیند درمان زخم‌های پوستی در موش‌های آلبینو کمک کرد.

این عصاره، اندازه زخم را کاهش و تولید پروتئین‌هایی که به درمان زخم کمک می‌کنند را افزایش داد.

تزریق عصاره سنجد، با افزایش پیوند فیبری و رشد پروتئین که در ساختار کلی ماهیچه نقش دارد، بهبود جراحات تاندونی در موش‌ها را افزایش داد.

عطر گیاهی

علاوه بر میوه و برگ سنجد از ریشه سنجد نیز می توان در صنعت عطرسازی استفاده نمود.

درمان تکرر ادرار

سنجد علاوه بر خواص گفته شده دارای خاصیت برطرف کنندگی تکرر ادرار در مردان و زنان می باشد.

منبع غنی ویتامین کا

سنجد همچنین دارای ویتامین کا می باشد که برای انعقاد خون و کم کردن خونریزی موثر است. کسانی که مشکلات انعقاد خون دارند از این میوه استفاده کنند.

آنتی اکسیدان طبیعی

پودر سنجد هم مانند چای سبز آنتی اکسیدان طبیعی دارد؛ از این نظر غذایی بسیار ارزشمند است. پودر سنجد یک ماده ضد سرطان بسیار قوی است؛ با استفاده از این ماده مغذی می‌توانید به جنگ سلول های سرطانی بروید.

 سنجد در برابر اشعه رادیواکتیو از بدن محافظت می‌کند

RH-3، یکی از مواد موجود در عصاره سنجد، در برابر اشعه رادیواکتیو، از موش‌ها محافظ کرد.

عصاره سنجد درمقایسه با بقای ۰٪ در گروه کنترل، به بقای۸۲٪ در گروه آزمایشی منجر شد.

عصاره سنجد در مقابل دگردیسی ژنتیکی ناشی از اشعه رادیو اکتیو، از سلول‌های موش محافظت کرد.

در یک مطالعه دیگر، عصاره سنجد با افزایش اتصال رشته DNA، عمل کردن مانند یک آنتی اکسیدان و جلوگیری از شکستن DNA، از DNA محافظت کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سنجد و پودر آن سرباز دفاعی بدن هستند. پودر سنجد ویتامین C فراوانی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. اگر به صورت روزانه از پودر سنجد استفاده کنید، دیگر بیمار نخواهید شد.

خواص پودر سنجد برای پوست و مو

پودر سنجد شما را زیباتر می‌کند. برای زیبایی بیشتر پوست و مو می‌توانید برگ های سنجد را در روغن زیتون بجوشانید تا برگ ها کاملا له شوند، با این روغن، عصاره طبیعی و خانگی سر خود را ماساژ دهید تا پیاز مو ها تقویت شوند. البته پودر سنجد پخته شده در روغن زیتون، درد مفاصل و خارش پوست را هم درمان می‌کند؛ منتظر چه هستید؟ زیبایی پوست و موی خود را با پودر سنجد بیشتر کنید!

مصرف سنجد و شیر برای خانم‌ها

برای رفع تهوع صبحگاهی در زنان باردار این معجون بسیار موثر است. علاوه بر این زنانی که در روز‌های پریود خونریزی شدیدی دارند احتمالا دچار کم خونی خواهند شد. اگر چنین افرادی از روز سوم پریود خود از شیر و پودر سنجد استفاده کنند هم خونریزی آن‌ها کاهش خواهد یافت و هم لکه بینی آن‌ها رفع خواهد شد.

روش مصرف سنجد

اگر می‌توانید، خودتان تعدادی سنجد تازه را با پوست و گوشت و هسته آسیا کنید اما اگر آسیا ندارید یا نگران هستید، هسته سنجد، آسیای شما را خراب کند، می‌توانید پودر سنجد آماده تهیه کنید.

یک قاشق غذا‌خوری پودر را در یک لیوان شیر، بریزید و با یک قاشق غذاخوری عسل آن را شیرین کنید و روزانه یک وعده از آن را با غذا یا میان‌وعده میل کنید.

با 14 روز خوردن این معجون ساده، معجزه آن را مشاهده کنید؛ 70 یا 72 روز مصرف آن، مکمل درمانی بسیار مناسبی برای مبارزه با پوکی استخوان و آلزایمر است.

مضرات سنجد

سنجد برای اشخاصی که معده خشک داشته یا دچار یبوست هستند، مضر است.همچنین کسانی که مشکل سوءهاضمه دارند باید در خوردن آن احتیاط کنند.

فواید سنجد
فواید سنجد

خواص گل، برگ و پوست درخت سنجد:

  • برگ درخت سنجد به صورت ضماد باعث می‌شود كه دمل زود سر باز كند.
  • پودر هسته ي سنجد در درمان التهاب ‌هاي حاد و مزمن کاربرد دارد
  • عصاره سنجد به درمان آرتروز و التهاب مفاصل کمک می کند. نتایج يك مطالعه نشان داد که برای کاهش و بهبود درد ناشی از آرتروز، عصاره گیاه سنجد موثرتر از داروی مسکن استامینوفن عمل می کند.
  • از ريشه آن در صنعت عطرسازي استفاده مي ‌شود.
  • جوشاندة پوست سنجد اگر مزمزه شود ریشه دندان را محكم می‌كند و از خونریزی جلوگیری می‌كند بدین صورت كه پوست سنجد را بجوشانید و صاف كنید سپس آن را مزمزه كنید.
  • از گل آن براي التيام زخم‌ استفاده مي ‌شود.
  • جوشانده برگ سنجد، بهترين دارو براي اسهال کودکان است.
  • برگ درخت سنجد را در روغن زیتون بجوشانید (ابتدا به مدت 24 ساعت برگ را در روغن زیتون نگاه دارید سپس با حرارت ملایم بجوشانید تا له شود اگر محتوی را در یك شیشه سر بسته بگذارید و در آب جوش بیندازید تا بجوشد و له شود خاصیت آن بیشتر است) این روغن برای ورم مفاصل و اعضای بی‌حس مفید است. همچنین اگر این روغن را بر سر بمالند باعث بلندی مو می‌شود.
  • بوئیدن گل سنجد برای اشخاص فلج و کسانی که لقوه دارند مفید است. البته دختران جوان از بوئیدن آن خودداری کنند چون باعث ازدیاد شهوت در خانمها می‌گردد.

به این پست امتیاز بدید...

خیلی ضعیف/ضعیف/متوسط/خوب/عالی

میانگین امتیازات :4.8 تعداد آرا: 338

هنوز کسی رای نداده...




طراحی سایت بیوگرافی شما
یکبار هزینه برای 5 سال
آدرس دلخواه شما با پسوند .ir